Gå til innhold

Å bygge et nettsted med HTML, CSS og Javascript

Zenobia

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Zenobia said:

sånne ting, gjør at jeg tar stil i html-malen i dag.

Hva med å ha HTML og CSS filene oppe i hver sin fane? 😇

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

proghodet skrev (7 minutter siden):

Skal gjøre noe nytt i morra, å :ler:

Det hjelper sånn passe med privat vindu. Litt treghet fremdeles, men det går fremover. Nå har jeg limt inn HTML og SCC fra 'sort table' codepen-en din.

Kildekoden viser at tabellen ikke har kommet over ennå. Her er iallfall lenke til herligheten: https://alliance.w3spaces.com/personell.html

Jeg har IKKE tatt med javascript. Hvor limer jeg inn det?

Som du ser, tok jeg vekk gradienten. Den passer bedre på en annen side. Har den på luringa.

Men nå ER det maaaat! :spise:

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenobia said:

Jeg har IKKE tatt med javascript. Hvor limer jeg inn det?

Lag først en script.js-fil og lim inn koden der. I head lager du en script-tag, med src-attributt som peker på den fila:

<script src="script.js"></script>

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (2 timer siden):

Lag først en script.js-fil og lim inn koden der. I head lager du en script-tag, med src-attributt som peker på den fila:

Utført!

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet :)

Skal lese om å lenke fra knapp til sider ... (det var jo enkelt i WP). Skal prøve å gjøre selv først!

... Og sjelegranskende finne ut hvilke kolonner jeg skal ha med i den tabellen :overrasket:  Til manuset jeg skriver på, bruker jeg flere. Men jeg vil kombinere dem ...

proghodet skrev (2 timer siden):

Jeg får ikke opp det valget når jeg høyreklikker. Det kommer bare 'Lagre side som', 'Lagre side til Pocket' osv. Ikke 'Åpne i ny fane' osv.

Jeg kan kanskje logge meg inn fra et nytt nettleservindu. Er skeptisk der, merker jeg.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Zenobia said:

Jeg får ikke opp det valget når jeg høyreklikker. Det kommer bare 'Lagre side som', 'Lagre side til Pocket' osv. Ikke 'Åpne i ny fane' osv.

Dersom du åpner adminpanelet i to faner skal du ikke trenge å logge deg inn to ganger - du er jo allerede logget inn :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (33 minutter siden):

Dersom du åpner adminpanelet i to faner skal du ikke trenge å logge deg inn to ganger - du er jo allerede logget inn :)

Jeg får ikke til å åpne admin-panelet i to faner, for jeg får bare opp samme valg som i stad: 'Lagre side som' osv. Jeg har prøvd på de måtene som så ut som muligheter, og også logget meg inn og ut igjen. Aldri mulighet for å åpne i ny fane.

Dessuten! Det er noe som heter Request, som er begrenset på W3-sidene: Grensen er 500, og jeg er nå på 266. Dette er forklaringen:

Requests are the number of times each of your files have been delivered to someone who visits your space. The minimum amount of requests required per visit is 1.

The included requests in your monthly plan, resets every month. If you run out of requests, your space will be temporarily closed for visitors, and you can choose to upgrade to one of our paid plans to get more requests. 

Note: When you visit or preview your own page, these actions will require requests. This is because you are viewing changes on the actual website, that is live. 
There is no such thing as a free lunch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg satt inn script-linja der den skal? https://alliance.w3spaces.com/personell.html

Jeg sjekket kildekode nå, og det ser jo greit ut? Men funker ikke? :klo: Det funker jo på codepen, så noe har jeg gjort :vetikke: 

Jeg gjorde noen stiltilpasninger (farver), men det skal da ikke ha noe å si? Har det noe å si at jeg har CSS-verdiene i HTML-fila, og ikke separat?

Jeg får vel gå tilbake til notisblokk og nettleser og kladde litt tabell. Eventuelt gå i Nattklubb-tråden og forsyne meg med Martini.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martini: check!

index-fil på C : check!

Tabell ... nå gjør jeg ingen tilpasninger, bare kopierer rett fra codepen ... (til C)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant feilen!

I W3-oppsettet, for noobs like me, var det allerede en script.js-fil.

Nå har jeg endret tabellscriptfila til å hete scripte.js, og endret henvisningen i personell.html-fila også.

NÅ DA???!!!

:sukk:

Kildekode viser at scripte.js er valgt.

Mneip, funket ikke.

Nå har jeg laget script.js, personell.html og tabellstil.css på C .. \html. Funker ikke. Bare kopiert fra codepen; ikke endret en tøddel.

Det blir mere Martini. Trur eg.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Zenobia said:

Nå har jeg laget script.js, personell.html og tabellstil.css på C .. \html

Hvis du åpner personell.html i nettleseren din, så kan du åpne javascript-konsollet - det kan hende at det ligger en feilmelding der som forklarer hva problemet er :)

Viser hvordan du finner konsollet her:

https://progging.no/leksjoner/javascript/de-forste-stegene/

Edit: hvis du har kopiert fra codepen uten å endre noe må du legge til head-tag'en og script-tag'en for at JavaScriptet skal kjøre. Du har sikkert gjort det, men bare for å være sikker :)

Endret av proghodet
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Zenobia said:

Jeg gjorde noen stiltilpasninger (farver), men det skal da ikke ha noe å si? Har det noe å si at jeg har CSS-verdiene i HTML-fila, og ikke separat?

Neida, dette skal ikke ha noe å si :)

2 hours ago, Zenobia said:

Det er noe som heter Request, som er begrenset på W3-sidene: Grensen er 500, og jeg er nå på 266.

Hojsann! Det var en ganske streng begrensning! Da er det nok best å utvikle lokalt, og så laste opp kun når du er ferdig, hvis ikke blir jo sida låst lenge før den er klar 😅 du kan jo bruke codepen hvis det er spesifikke elementer du vil ha tilbakemelding, eller står fast på. Så kan du dele URL via der isteden, helt uten slike begrensninger 🙂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bruker du ikke bare en annen bloggplattform? Som eks. Nouw har jeg hørt mye bra om! Har ei vennine som beta testet en ny norsk plattform også, den hadde visst masse fine design man kunne customize men husker ikke hva den heter i farten. 

Anonymkode: 87660...798

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor bruker du ikke bare en annen bloggplattform? Som eks. Nouw har jeg hørt mye bra om! Har ei vennine som beta testet en ny norsk plattform også, den hadde visst masse fine design man kunne customize men husker ikke hva den heter i farten. 

Anonymkode: 87660...798

Blogg.no er kanskje fortsatt noe også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

proghodet skrev (42 minutter siden):

Hvis du åpner personell.html i nettleseren din, så kan du åpne javascript-konsollet - det kan hende at det ligger en feilmelding der som forklarer hva problemet er :)

Edit: hvis du har kopiert fra codepen uten å endre noe må du legge til head-tag'en og script-tag'en for at JavaScriptet skal kjøre. Du har sikkert gjort det, men bare for å være sikker :)

Her er head- og script-tag, trur eg?

<!DOCTYPE html>
 <html lang="nb">
<head>
  <meta charset="UTF-8">
  <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge">
  <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
  <meta name="description" content="">
  <meta name="author" content="">
  <title>Min Nettside</title>
  <link rel="stylesheet" href="tabellstil.css">
</head>

Så kommer body ...

Skal sjekke inspiser element nå ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (58 minutter siden):

Kan det være dette:

Uncaught TypeError: document.querySelector(...) is null

Setningen har rosa skrift.

Prøvde å åpne script.js nå, fra filbehandlig, og fikk en feilmelding. At den var kompilert feil? Men da jeg forsøkte å åpne den i notisblokk, gikk det greit. Jeg fikk ikke valget å åpne den i notisblokk fra filbehandling, truuur eg ...

Joda.

Automatisk ville den Microsoft Microsoft Based Script host. Det ville den ikke. Kan det være årsaken?

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Zenobia said:

Uncaught TypeError: document.querySelector(...) is null

Den tror jeg at vi løser greit!

Legg til dette rundt js-koden du har fra før:

document.addEventListener('DOMContentLoaded', () => {

// Resten av koden inni her

})

Endret av proghodet
lagt til manglende sluttparantes
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Zenobia said:

Prøvde å åpne script.js nå, fra filbehandlig, og fikk en feilmelding. At den var kompilert feil? Men da jeg forsøkte å åpne den i notisblokk, gikk det greit. Jeg fikk ikke valget å åpne den i notisblokk fra filbehandling, truuur eg ...

Jeg tipper Windows prøver å kjøre fila, og det er den ikke laget for :) men tror det skal gå an å sette at Windows alltid åpner js-filer i notisblokk, for eksempel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (3 minutter siden):

Den tror jeg at vi løser greit!

Legg til dette rundt js-koden du har fra før:

// Resten av koden inni her

}

Unnskyld idiot-spørsmål, men skal // være med, eller illustrerer det bare innhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zenobia said:

Unnskyld idiot-spørsmål, men skal // være med, eller illustrerer det bare innhold?

// Er kommentarer som ikke blir kjørt av nettleseren, så det er ikke noe problem om du tar det med, men det var bare for å illustrere innhold, ja 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser begynnelsen på scriptet sånn ut:

document.querySelector('thead').addEventListener('click', ev => {
  let column = 0;

osv

og en ekstra } helt sist

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...