Gå til innhold

Hva synes du om ukrainske flagg i 17.mai-toget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest rabrabara
Cylon skrev (1 minutt siden):

Du korrigerer meg på et bevisst ordvalg jeg tok... Og så setter du opp stråmenn. 

Hvor har jeg skrevet om det du antyder at jeg tror? 

17. mai feirer vi Norge. Tenk at det skal være så ufattelig vanskelig for dere, og at det liksom ikke er nok med dagen.

Forklar gjerne hvorfor du drar de stakkar, utslitte stråmennene inn i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hippokrates
rabrabara skrev (1 minutt siden):

Stråmenn? 

Ja

rabrabara skrev (1 minutt siden):

Norge hadde ikke vært Norge om Norge var Norge alene, 

Men Norge er Norge pga Ukraina, Syria, Somalia og Afghanistan, f.eks? Nei. Virkelig ikke! 

rabrabara skrev (Akkurat nå):

Forklar gjerne hvorfor du drar de stakkar, utslitte stråmennene inn i dette. 

Du kommer inn i debatten med hersketeknikker, og fortsetter med det fordi du ikke har noe vettug å komme med. Greit, gidder ikke bruke tid på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Cylon skrev (1 minutt siden):

Ja

Men Norge er Norge pga Ukraina, Syria, Somalia og Afghanistan, f.eks? Nei. Virkelig ikke! 

Du kommer inn i debatten med hersketeknikker, og fortsetter med det fordi du ikke har noe vettug å komme med. Greit, gidder ikke bruke tid på deg.

Det velger du helt selv når du går tom for argumenter. At du trekker inn Afghanistan osv sier uansett sitt: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
rabrabara skrev (Akkurat nå):

Det velger du helt selv når du går tom for argumenter. At du trekker inn Afghanistan osv sier uansett sitt: 

Afghanistan er vel kanskje ikke en del av mangfoldet du prøver å få fram, selv om vi har en drøss av afghanere i landet? Nei, det virker som om at dere ønsker kun stereotypiske ønskede flagg inkludert i 17. mai. Ikke alle med flerkulturell bakgrunn, bare noen få utvalgte. Spenstig. 

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet deres med å kun bære det norske flagget under den norske nasjonaldagen. Selv folk med flerkulturell bakgrunn gjør det, som en slags hyllest til landet som har tatt imot dem. Nordmenn derimot, de skal heller hylle de flerkulturelle denne dagen... Spenstig logikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Nei ikke andre flagg enn norske 17.Mai. Fordi da feirer vi Norges nasjonaldag. Ja det er grusomt med krigen i Ukraina men det er bedre å gå i tog for Ukraina og vise vår støtte en annen dag. For 17 Mai må vi fortsette å feire Norge, og kun ha norske flagg synes jeg. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Cylon skrev (7 minutter siden):

Afghanistan er vel kanskje ikke en del av mangfoldet du prøver å få fram, selv om vi har en drøss av afghanere i landet? Nei, det virker som om at dere ønsker kun stereotypiske ønskede flagg inkludert i 17. mai. Ikke alle med flerkulturell bakgrunn, bare noen få utvalgte. Spenstig. 

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet deres med å kun bære det norske flagget under den norske nasjonaldagen. Selv folk med flerkulturell bakgrunn gjør det, som en slags hyllest til landet som har tatt imot dem. Nordmenn derimot, de skal heller hylle de flerkulturelle denne dagen... Spenstig logikk. 

Trodde du var ferdig? 😅 Du vet vel selv at mens Ukraina er et demokrati som akkurat nå er under angrep, er Afghanistan et langt mere totalitært styrt land med dårlige infrastuktur og ligger langt bakut mtp et demokrati i praksis.

Å vise solidaritet tar ikke noe FRA Norge eller 17 mai. Vi er så velsignet heldige og så generøse i dette landet at jeg er sikker på at de fleste faktisk vil sette pris på å bruke nettopp vår dag til å vise solidaritet. For det er vel en grunnleggende del av våre norske verdier? Jeg kjenner i alle fall mange norske barn som ønsker å vise sin støtte. Og det synes jeg de skal få. Helt uten at vi voksne skal forby alt annet enn det norske flagget. 

Endret av rabrabara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hippokrates
rabrabara skrev (Akkurat nå):

Trodde du var ferdig? 😅 Du vet vel selv at mens Ukraina er et demokrati som akkurat nå er under angrep, mens Afghanistan et langt mere totalitært styrt land med dårlige infrastuktur og ligger langt bakut mtp et demokrati i praksis.

Å vise solidaritet tar ikke noe FRA Norge eller 17 mai. Vi er så velsignet heldige og så generøse i dette landet at jeg er sikker på at de fleste faktisk vil sette pris på å bruke nettopp vår dag til å vise solidaritet. For det er vel en grunnleggende del av våre norske verdier? Jeg kjenner i alle fall mange norske barn som ønsker å vise sin støtte. Og det synes jeg de skal få. Helt uten at vi voksne skal forby alt annet enn det norske flagget. 

Skjønner. So much for mangfoldet, liksom. Selv om vi har afghanere og russere som har bodd i mange år, så er visst disse folkene ikke en del av mangfoldet som kan feires, fordi landets styresett ikke er bra. Hva da med Somalia, Irak og Iran? Nei det er vel samme opplegget der, så dem er kanskje heller ikke lov? Okei, da snevres mangfoldet inn ganske betraktelig. Så da spør jeg deg, hvilke nasjonale flagg bør være inkludert i 17.mai-feiringen når mangfoldet skal feires? 

Vi kan vise solidaritet hele året ellers. Vi gjør jo faktisk det. 17. mai er dagen man bør få noe tilbake, spør du meg. 17. mai er dagen Norge bør hylles som nasjon for deres mangfold, inkludering og for å være rik onkel for resten av verden. Heis opp det norske flagg, alle sammen, uansett bakgrunn, og hyll Norge! Så enkelt bør psykologien være rundt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Cylon skrev (2 minutter siden):

Skjønner. So much for mangfoldet, liksom. Selv om vi har afghanere og russere som har bodd i mange år, så er visst disse folkene ikke en del av mangfoldet som kan feires, fordi landets styresett ikke er bra. Hva da med Somalia, Irak og Iran? Nei det er vel samme opplegget der, så dem er kanskje heller ikke lov? Okei, da snevres mangfoldet inn ganske betraktelig. Så da spør jeg deg, hvilke nasjonale flagg bør være inkludert i 17.mai-feiringen når mangfoldet skal feires? 

Vi kan vise solidaritet hele året ellers. Vi gjør jo faktisk det. 17. mai er dagen man bør få noe tilbake, spør du meg. 17. mai er dagen Norge bør hylles som nasjon for deres mangfold, inkludering og for å være rik onkel for resten av verden. Heis opp det norske flagg, alle sammen, uansett bakgrunn, og hyll Norge! Så enkelt bør psykologien være rundt det. 

Jeg skal både heve og vifte det norske flagget. Og jeg kommer til å felle tårer over barnekorpsene og over veteranene. Jeg kommet også til å røres over både barn og voksne som vifter med det ukrainske flagget på 17 mai. Jeg har rom for begge. For alle. Du mener at psykologien skal være enkel. Men den trenger ikke være snever. Vi lever i og nyter Norge hver dag. Når et naboland er under angrep så mister ikke vi noe på å vise solidaritet. Det er jo på 17 mai den virkelig synes. Og vet du hva: Jeg vedder på at kongen er enig😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
rabrabara skrev (Akkurat nå):

Jeg skal både heve og vifte det norske flagget. Og jeg kommer til å felle tårer over barnekorpsene og over veteranene. Jeg kommet også til å røres over både barn og voksne som vifter med det ukrainske flagget på 17 mai. Jeg har rom for begge. For alle. Du mener at psykologien skal være enkel. Men den trenger ikke være snever. Vi lever i og nyter Norge hver dag. Når et naboland er under angrep så mister ikke vi noe på å vise solidaritet. Det er jo på 17 mai den virkelig synes. Og vet du hva: Jeg vedder på at kongen er enig😁

Åja, så mangfoldet falt kun ned på Ukraina i år? Mangfoldsmessig tynn suppe, spør du meg. Men da vet vi det. Jeg synes for øvrig at vi har både hyllet, inkludert, bidratt og vist solidaritet rundt Ukraina såpass godt allerede at jeg ser ingen grunn til å gjøre om nasjonalfeiringen til et politisk statement rundt Ukraina. Heis opp det ukrainske flagget 18. mai, gå gjerne i tog også med kun ukrainske flagg samme dag. Men jeg vedder en knapp på at dette er dere "mangfoldsmennesker" ikke særlig hypp på. Og da faller behovet for den politiske markeringen rundt Ukraina ned på sin egen urimelighet. 

Vi må ikke vanne ut den norske nasjonaldagen med internasjonale politiske markeringer. Vi er Norge og vi feirer Norge den ene dagen i året. Det er ikke å være snever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cylon skrev (1 minutt siden):

Vi må ikke vanne ut den norske nasjonaldagen med internasjonale politiske markeringer. Vi er Norge og vi feirer Norge den ene dagen i året. Det er ikke å være snever.

En pakistaner fra Oslo er like norsk som en nordmann fra ei eller anna bygd på Vestlandet. Du bruker ordet "Norge", men du mener etnisk norske. Du gjør dagen politisk på din egen sinnssyke måte -- veldig tyskeraktig.

Anonymkode: a657d...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En pakistaner fra Oslo er like norsk som en nordmann fra ei eller anna bygd på Vestlandet. Du bruker ordet "Norge", men du mener etnisk norske. Du gjør dagen politisk på din egen sinnssyke måte -- veldig tyskeraktig.

Anonymkode: a657d...e97

Nok en stråmann, og i grenseland for hva som er lov på KG.

Jeg mener ikke etniske norske. Jeg snakker om nordmenn. Og mennesker med kulturell bakgrunn og norsk statsborgerskap er også nordmenn. Jeg har faktisk skrevet tidligere i tråden om dette, men det gikk deg vel hus forbi for det passet ikke agendaen din nå. 

Mitt budskap er å ikke gjøre dagen politisk styrt. Ufattelig hvor vanskelig det er å forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Cylon skrev (4 minutter siden):

Åja, så mangfoldet falt kun ned på Ukraina i år? Mangfoldsmessig tynn suppe, spør du meg. Men da vet vi det. Jeg synes for øvrig at vi har både hyllet, inkludert, bidratt og vist solidaritet rundt Ukraina såpass godt allerede at jeg ser ingen grunn til å gjøre om nasjonalfeiringen til et politisk statement rundt Ukraina. Heis opp det ukrainske flagget 18. mai, gå gjerne i tog også med kun ukrainske flagg samme dag. Men jeg vedder en knapp på at dette er dere "mangfoldsmennesker" ikke særlig hypp på. Og da faller behovet for den politiske markeringen rundt Ukraina ned på sin egen urimelighet. 

Vi må ikke vanne ut den norske nasjonaldagen med internasjonale politiske markeringer. Vi er Norge og vi feirer Norge den ene dagen i året. Det er ikke å være snever.

Ja, vet. Du mener vi bør «få noe tilbake». Du vil ikke at barna skal bruke ukrainske flagg fordi de bryr seg. Vi har jo brydd oss nok.. Du har rett. Jeg håper man forbyr andre flagg.. Det er i den norske ånden og det eneste som kan hindre at vi « vannet ut» den skjøre norske nasjonaldagen, Enig med du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor diskuteres en «problemstilling» som ikke engang eksisterer? Temaet har jo ikke rot i virkeligheten.

Anonymkode: 4fc3b...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
rabrabara skrev (Akkurat nå):

Ja, vet. Du mener vi bør «få noe tilbake». Du vil ikke at barna skal bruke ukrainske flagg fordi de bryr seg. Vi har jo brydd oss nok.. Du har rett. Jeg håper man forbyr andre flagg.. Det er i den norske ånden og det eneste som kan hindre at vi « vannet ut» den skjøre norske nasjonaldagen, Enig med du!

Jeg mener dagen er for nordmenn og Norge, og bør være helt politisk fri. Dagen er stor nok slik den er, og det er ikke dagen for å markere noe annet enn Norge. Så enkelt og så vanskelig, ser det ut til å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.mai er en feiring av at Norge tok sin egen frihet til å bestemme over seg selv, fra en større stat som ønsket å ha kontroll. Dette er nettopp den situasjonen Ukraina kjemper for å ikke komme i. Forskjellen ligger i at unionen mellom Norge og Sverige både begynte og startet uten krig (selv om det var nære på).

Det som skiller Ukraina fra andre land i krig (Syria, Yemen, Afghanistan, etc) er at Ukraina angripes av Russland, som også er vårt eget naboland.

Fra det perspektivet er ikke ukrainske flagg så dumt.

Anonymkode: 6aab6...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har ingenting med saken å gjøre. 17 mai er Norges nasjonaldag, da bruker man norske flagg. 17 mai er ikke en politisk markering, hvorfor skulle man bruke 17 mai til å vise sin støtte til Ukraina, og ikke til alle andre land som fortjener støtte? 

Anonymkode: 1565d...ed3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se tittel

Anonymkode: 172ed...57c

Blir like dumt som at Per har bursdag 9. Mai, inviterer til bursdag, men så skal man plutselig også feire Peder som har bursdag 27. September, kun fordi det er urettferdig at kun Per blir feiret, selv om det er Per sin bursdag.

Kanskje vi også skulle ta med Yemen sitt flagg, for de er i krig. Kanskje ytterst høyre-ekstremistiske fløy skulle få lov å hatt med seg IS-flagget og, fordi er det noen som lever i krig er det IS. Og hva med Russland sitt flagg, for man kan ikke gjøre forskjell på de og Ukraina. Hva med å heller bare bruke 17. Mai på å feire nasjonaldagen til Sverige i steden, fordi, blir jo urettferdig å ikke feire Sverige når de er naboer til Norge. Eller bare generelt bruke 17. Mai på å feire ALT ANNET enn Norge? Var ikke det en god ide.

 

DET er så dumt jeg synes det er å ha Ukraina sitt flagg på 17. Mai. Jeg støtter Ukraina, men det kan jeg gjøre de 364 andre dagene i året. 17. Mai er nasjonaldagen til NORGE, og da er det Norge som skal feires, og markeres, ikke alt annet. 

Ukrainske flagg hører ingesteds hjemme på 17. Mai. Samme med alle andre flagg. 17. Mai flagg så skal vi selvsagt bruke det norske flagget.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Cylon skrev (13 minutter siden):

Jeg mener dagen er for nordmenn og Norge, og bør være helt politisk fri. Dagen er stor nok slik den er, og det er ikke dagen for å markere noe annet enn Norge. Så enkelt og så vanskelig, ser det ut til å være. 

Jeg tror du blandet politikk og solidaritet. Men som sagt: solgt, enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor diskuteres en «problemstilling» som ikke engang eksisterer? Temaet har jo ikke rot i virkeligheten.

Anonymkode: 4fc3b...43c

Jeg tror deg kanskje er Cylons stråmenn.. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...