Nicathv Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Troms og Finnmark fylke markerer 50-årsjubileum for avkriminalisering av homoseksualitet, ved å gi ut sekker med et utsnitt av regnbueflagget inkludert i designet. KrF-politikere er opprørt. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/krf-politikere-reagerer-pa-regnbuefarget-skolesekk-til-forsteklassinger-1.15961262 Herregud, så teit, tenkte jeg først. Er KrF enda ikke ferdige med denne middelalderkrenkbarheten sin over noe som ikke påvirker noen andre enn de det gjelder? Designet er fint, og det står for inklusivitet. Så leste jeg at unnskyldningen deres til å måtte hente fram luktesaltet over dette, er at det er et politisk symbol, og at det offentlige ikke bør kjøpe og dele ut materiell med politiske symboler. Sistnevnte er jeg enig i, det offentlige bør være politisk nøytralt. Men veldig strengt og uten unntak? Partipolitisk, definitivt. Her? Usikker. Alt er politisk, men er regnbueflagget et politisk symbol? Jeg er ikke sikker. Å markere en endring av en lov virker ganske politisk, men skolen er jo ikke apolitisk, den norske skolen gir deg et annet verdisyn enn skolen i Singapore eller Saudi-Arabia. Er det politisk å bare være for like rettigheter for alle? Hvis ja, så er det bare fordi det er noen som ikke er for like rettigheter for alle. Men det kan man si om alle saker? Hva mener dere? Litt komisk sitat fra en KrF-politiker, forresten: "– Ikke alle blir inkludert med regnbueflagget". Vel. Det er en regnbue, er ikke å inkludere alle selve poenget? 9
Imsdalen Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 (endret) KrF kommer med så mye dumt at det virker som de bevisst leter etter den minste lille ting å kritisere. Endret 11. mai 2022 av Imsdalen 27
addict Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 Vil si at inkludering av alle også går inn under etikk, moral og prinsipper og derfor har en plass i skolen. Det er ikke et rent politisk budskap. Det handler rett og slett om å være et tolerant medmenneske og ikke om hva man mener (som basicly er politikk). 26 3
Flintis Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 Det er et symbol for de homofile og brukt for deres kamp. Har en dette på seg støtter en denne kampen og må argumentere for dette synet. Jeg mener det må være frivillig. 19 2 4
Druid Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 Flintis skrev (1 minutt siden): Det er et symbol for de homofile og brukt for deres kamp. Har en dette på seg støtter en denne kampen og må argumentere for dette synet. Jeg mener det må være frivillig. Jeg finner det vanskelig å se behovet for argumentere for respekt for mennesker, selv for kristne. Hva de egentlig sier, er at de støtter gjeninnføringen av forfølgelse av mennesker basert på deres sexualitet. Problemet er at de tillegger pride flagget en betydning det ikke har som en stråmann for å markere motstand mot enkeltposisjoner innen homobevegelsen. Det er også en utfordring at de faktisk ikke tar innover seg at det er en homobevegelse blandt religiøse, både kristne og muslimer, som forventer å bli tatt imot og respektert. 25
goho Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Hvis de fortsetter slik kommer partiet til å dø ut med dagens pensjonister som har det synet. KRF er veldig gammeldagse, de om det. 11
Bie-damen Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 Regnbuesymbol er et symbol for organisasjonen "Pride", en politisk organisasjon til støtte for fri sex i alle former. 11 4
MAGEROST Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 (endret) Ja og nei, jeg personlig driter i verdiene men jeg mener at trekanten og sekken har en viktig funksjon som ikke skal benyttes til politiske agendaer eller ytre holdninger. Jeg mener også at slik ikke har noe å gjøre på skole eller på utstyr som barn blir utlevert i utgangspunktet, de skal få være barn uten å bli indoktrinert visse holdninger som de burde få lov til å gjøre opp en mening om selv når de blir eldre. Pride bevegelsen er uansett en skam og plage for verden. Endret 11. mai 2022 av MAGEROST 14 4 5
Nicathv Skrevet 11. mai 2022 Forfatter #9 Skrevet 11. mai 2022 Bie-damen skrev (6 minutter siden): Regnbuesymbol er et symbol for organisasjonen "Pride", en politisk organisasjon til støtte for fri sex i alle former. Den organisasjonen har du funnet opp selv, for den finnes ikke. 34 1
goho Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 MAGEROST skrev (6 minutter siden): Ja og nei, jeg personlig driter i verdiene men jeg mener at trekanten og sekken har en viktig funksjon som ikke skal benyttes til politiske agendaer eller ytre holdninger. Jeg mener også at slik ikke har noe å gjøre på skole eller på utstyr som barn blir utlevert i utgangspunktet, de skal få være barn uten å bli indoktrinert visse holdninger som de burde få lov til å gjøre opp en mening om selv når de blir eldre. Pride bevegelsen er uansett en skam og plage for verden. Æsj, ekkel holdning på deg.. 🤮 13
MAGEROST Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 (endret) goho skrev (1 minutt siden): Æsj, ekkel holdning på deg.. 🤮 Nesten like ekkel som voksne mennesker som utnytter barn til å fremme en politisk agenda Endret 11. mai 2022 av MAGEROST 24 1 5
17.11 Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 Jeg vet ikke helt om jeg egentlig ser på regnbuen som et politisk symbol i den forstand, og det sier jeg som en som ikke er spesielt engasjert i pride på noen måte. KrF er uansett ufattelig avleggs, så at de fortsatt uttaler seg om ting i media har jeg ingen forståelse for. La de bare gå i glemmeboka sammen med Ropstad. 11
goho Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 MAGEROST skrev (1 minutt siden): Nesten like ekkel som voksne mennesker som utnytter barn til å fremme en politisk agenda Barn har nok ingen problemer med slikt. De voksne derimot 7
Example Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 Dette er en vanskelig sak. Egentlig er den kun prinsipiell for min del. Jeg gråter ingen tårer for Krf-ere som blir støtt av regnebueflagg. Skolen står i en evig skvis i slike spørsmål fordi man på den ene siden skal lære om viktige verdier, blant annet dette. På den andre siden skal skolen være politisk nøytral. Regnebueflagg har et politisk budskap. Det er selvfølgelig noe elevene kan velge å gå med selv, men å dele det ut til alle, jeg vet ikke om det er riktige veien å gå. Å kalle regnebueflaggene upolitisk er en grov bom i mine øyne, samtidig som man faktisk spytter litt på den kampen som det faktisk har vært. Jeg synes man fint kan finne mulige måter å markere denne lovendringen uten å bruke politiske symboler i skolen. Jeg har selv undervist om dette, og vi har snakket mye om dette i klasserommet, men det kunne ikke falle meg inn å dele ut regnebueflagg i et klasserom. På samme måte som jeg gjerne går med det på fritiden, men ikke på jobb. Det er skille der som er viktig å være bevisst på. Skolen skal være politisk nøytral, men ikke verdinøytral. 19 1 4
Gjest Blondie65 Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 Jeg sliter litt med å forstå at dette skal være et problem, og når man lager det til et problem så lurer jeg på hvordan man snakker med barna om: Krigen i Ukraina - bør det være forbudt å bruke flagget til Ukraina i undervisningen? Hvis "Nei", hvordan er det ikke et politisk symbol i disse dager? Siste utvikling i abort-spørsmålet i USA. Hvordan snakker man om dette uten å blande inn politikk og politiske symboler? Jeg ser på dette som meget tynt forkledd homofil hat.
Flintis Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 Druid skrev (38 minutter siden): Jeg finner det vanskelig å se behovet for argumentere for respekt for mennesker, selv for kristne. Hva de egentlig sier, er at de støtter gjeninnføringen av forfølgelse av mennesker basert på deres sexualitet. Problemet er at de tillegger pride flagget en betydning det ikke har som en stråmann for å markere motstand mot enkeltposisjoner innen homobevegelsen. Det er også en utfordring at de faktisk ikke tar innover seg at det er en homobevegelse blandt religiøse, både kristne og muslimer, som forventer å bli tatt imot og respektert. Nei det en sier er at en vil ha seg frabedt å måtte være tvangspolitisk korrekt. Det må altså være frivillig å gå med et symbol. 9 1 2
Druid Skrevet 11. mai 2022 #17 Skrevet 11. mai 2022 Bie-damen skrev (35 minutter siden): Regnbuesymbol er et symbol for organisasjonen "Pride", en politisk organisasjon til støtte for fri sex i alle former. Regnbuesymbolet representerer alle homofile, uavhengig av politisk og organisasjonell betydning. Og det er faktisk primært fokusert på homofile, hvilket er et eget problem. Fokuset var aldri respekt for homofil sex; sex har alltid vært et tabu. Det handler om respekt for homofil kjærlighet. Dermed ønsker mange homofile at de andre sexualitetene og genderaktivistene lager egne flagg. Målet med å bruker regnbueflagget for verdenssamfunnet, er for å symbolisere respekt for all kjærlighet, også den som ikke er normativ. 7 2
addict Skrevet 11. mai 2022 #18 Skrevet 11. mai 2022 Kjærlighet mellom mennesker har forøvrig aldri hatt noe med politikk å gjøre, det ble en politisk sak fordi noen bestemte seg for å mene noe om det. 6 1 4
GammelKaktus Skrevet 11. mai 2022 #19 Skrevet 11. mai 2022 Når jeg ser regnbueflagg så ser jeg organisasjonen FRI. Jeg er ikke enig i alt den organisasjonen står for og hadde nok heller ikke ønsket at mitt barn skulle bruke den sekken der. Akkurat som at jeg ikke liker når man i "valgtider" presser på barna all slags ballonger og dritt fra variable partier. Å løpe rundt med en ballong fra FRP er ikke noe jeg ønsket da min var liten for å si det slik. 😄 Nå synes jeg jo de sekkene man gir bort i noen kommuner er dritstygge og jeg vet at min heller hadde valgt seg en vanlig skolesekk foran noen av de eksemplarene jeg har sett rundt omkring. Men, hvis han virkelig ville gått med en slik sekk så hadde jeg ikke sagt nei bare fordi jeg ikke er enig i alt FRI står for, men hadde ikke likt det. 8 2 1
Marissa Skrevet 11. mai 2022 #20 Skrevet 11. mai 2022 Jeg syns ikke symboler som brukes i politisk (eller religiøs ect) sammenheng har noen plass på en skolesekk som det offentlige deler ut gratis, helt uavhengig av hva symbolet er. Om et politisk parti hadde støttet skolesekkproduksjonen mot å få logoen trykket på sekken hadde det ikke vært greit, og om en religiøs bevegelse hadde gjort det samme hadde det heller ikke vært greit. Jeg støtter fullt ut at folk skal få ha den legningen de vil, elske den de vil, tro på hva de vil, være den de vil og ikke diskrimineres på bakgrunn av det, men å bruke skolebarn som reklameplakat for det er ikke greit. Dersom denne saken hadde kommet fra andre enn KrF så hadde den nok fått større gehør, men prinsippet er jeg enig i. Det være sagt tror jeg de fleste førsteklassinger heller vil ha sekk med dinosaur, racebil eller enhjøring og glitter enn den grisestygge selvlysende sekken. 13 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå