AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #21 Skrevet 1. mai 2022 Det er klart at du er skuffet, og det er fullstendig forståelig. Han brøt et løfte, og det er ikke sånn man skal gjøre. Men jeg hadde latt være å fortelle ham at jeg føler meg sviktet. Kanskje noe i duren "Jeg (eller vi) er veldig glad for at du kom og det var godt å ha deg her. Det er synd at du ikke følte at du ikke kunne komme edru, men jeg/vi skjønner deg og ønsker bare ditt beste." Du kjenner din bror best, så du vet vel om dette er noe han prøver å fikse, så bare juster det etter situasjonen. Til dere som synes dette ikke er noe å bry seg om, har dere i det hele tatt opplevd hva alkoholisme kan gjøre med noen dere er nær? Det er et problem når alkohol blir brukt på denne måten. Anonymkode: 72fde...969 5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. mai 2022 #22 Skrevet 1. mai 2022 Tvillingsjel skrev (9 minutter siden): Hvis han har så sterk sosial angst at han ikke klarer å komme i selskap uten å være beruset (med barn tilstede!) så burde han ha avstått fra selskapet pga sykdom. For barn, og også ungdom, kan det oppleves svært utrygt og skremmende at en voksen endrer atferd slik som en ruset person gjør. Ja, nettopp. Jeg har selv vokst opp med alkohol og vet godt hvordan det er, det er ingen unnskyldning, er man full holder man seg unna mindreårige.
Silva Pluvialis Skrevet 1. mai 2022 #23 Skrevet 1. mai 2022 AthenaRavenLuna skrev (3 minutter siden): Ja, nettopp. Jeg har selv vokst opp med alkohol og vet godt hvordan det er, det er ingen unnskyldning, er man full holder man seg unna mindreårige. Enig. Det er utrolig egoistisk å utsette barn for det bare fordi man har sosial angst. Igjen, all medfølelse for angsten, men det er likevel ikke greit å la det gå utover andre (her:mindreårige). 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #24 Skrevet 1. mai 2022 du er veldig urimlig her. du bør ha bedre forstårelse for broren din Anonymkode: 109c4...c26 10
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #25 Skrevet 1. mai 2022 Har han altså et alkoholproblem? Som i at han er alkoholiker? I så tilfelle tenker jeg at du skal være glad for at han oppførte seg. Alkoholisme og sosial angst er en forferdelig kombinasjon for den som lider av det, men desverre vanlig blant alkoholikere. Så lenge han ikke ødela for konfirmanten, tenker jeg du skal la det ligge. Han klarte å være der til tross for angsten og klarte å prate med folk slik folk forventer. Det er ikke bare å skru av psykiske lidelser når det måtte passe.... Anonymkode: 298b1...b59 7 4 1
Ixion Skrevet 1. mai 2022 #26 Skrevet 1. mai 2022 Du sa jo fra til han muntlig. Jeg skjønner at du er skuffet, det har du all rett til. Men har det noe for seg å gjenta det på sms. Han har sikker fått det med seg og har sannsynligvis dårlig samvittighet. 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #27 Skrevet 1. mai 2022 Så utrolig lite raus du er mot din egen bror..Han hadde trolig ikke kommet om han ikke drakk, og da ville du vært like pottesur. Broren din har et problem. Han forsøkte å løse det for ikke gå glipp av din sønns konfirmasjon: spørr deg selv om hvem det var som egentlig gav mest her? Du eller din bror? Be broren din snakke med sin lege. Kanskje han kan få beroligende før neste familiesammenkomst så han slipper drikke for å roe seg. Anonymkode: 9e0d4...4a3 9 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #28 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så sint og skuffet. Min bror har sosial angstlidelse, og også dessverre et alkoholproblem. ikke sånn at han er dritings, men at han plutselig blir "snakkesalig" og ekstra blid. Selv rører jeg ikke alkohol, og jeg sa på forhånd at jeg helst så at han kom uten alkohol. I dag har han småflirt i hele dag, og bablet og skravlet med alle gjestene. Altså ikke på et sånt nivå at han stinket alkohol, men han lo ekstra høyt og var "litt brisen" gjennom hele dagen, så han har gjemt unna alkohol et sted for å holde humøret sitt. Men det er ikke "han", det er alkoholen som får han ekstra sosial. Dessuten kan man se det litt i øynene hans når han har drukket. Jeg er sint fordi jeg føler han ikke respekterte mitt ønske om at han skulle stille edru på min sønns store dag. Jeg sa helt kort til ham da vi avsluttet i sted at jeg var skuffet, han sa til meg at han ikke hadde greid å komme uten å drikke alkohol i dag. Min mann synes jeg er urimelig som er sint på ham, men jeg sa klart og tydelig at vi ikke skal ha alkohol på en slik dag. Jeg lurer nå på å sende en sms der jeg skriver at jeg føler han sviktet meg og mitt ønske i dag. Hva synes dere? Anonymkode: 4f8a0...5cd Han burde ikke drukket da kunne han heller holdt seg unna! Om han hadde trengt en øl eller noe angstdempende via legen hadde kanskje vært bedre! Har vokst opp med alkoholiker og hadde aldri godtatt dette! Hadde sendt han hjem og sagt at jeg var dypt skuffet! At han har sosial angst forstår jeg da jeg selv har det. Men det spiller ingen rolle i en konfirmasjon! Da må han få hjelp.. Anonymkode: 5c592...2f1 3
cilla89 Skrevet 1. mai 2022 #29 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han prøver liksom å "skjule" det litt, men øynene hans avslører ham hver gang. han har trening i å få det til å virke som han bare er utadvent, men han lurer ikke meg og mannen min. Anonymkode: 4f8a0...5cd Hva sier sønnen din? Er han glad for at onkel kom? Eller synes han onkel var «rar» og det la en demper for dagen hans? Hvis sønnen din hadde en fin dag, og var glad for at onkel kom, så er jeg helt enig med mannen din. Du er urimelig, la det være med det du har sagt. Alternativet var at han ikke kom. Han har nok kjempet mye med seg selv for å komme i din sønns dag. Hadde han vært brautende, ustø og fremstått beruset så burde de både ha sendt han hjem og sendt melding. Men slik det fremkommer i innlegget ditt så oppførte han ser ikke upassende. 10 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #30 Skrevet 1. mai 2022 Alkoholikere kan være en pest og plage! Ikke går det å hjelpe dem heller. Hold avstand. De må finne ut av det selv...eller ikke. Anonymkode: bb7a3...b80 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #31 Skrevet 1. mai 2022 (endret) Jeg er en kvinne med kompleks PTSD. Så lenge det ikke skader noen og dens omgivelser, så skal man ikke kalle det et traume. Nei, han burde ikke ha kommet beruset i konfirmasjonen. MEN så gjorde han det da. Hvordan bør man håndtere og løse situasjonen på en effektiv måte? Tror du det nytter å eksludere han, og gi han enda mer skyldfølelse? Kanskje så dukker han ikke opp i neste anledning, fordi familien hans gikk i mot han - istedenfor å bry seg og gi han støtte? Man kjefter ikke på et menneske med et alkoholproblem, man prøver å forstå. Jeg ville heller ha hatt en sosial og glad onkel som kom, enn en onkel som ikke møter opp. Hadde han hatt en skremmende eller voldelig atferd, ville det vært annerledes. Som terapeut, ville du ha kjeftet på din pasient fordi at han har et alkoholproblem? Og lot det gå utover familien sin? Eller ville du vært en nøytral part? Og prøvd å forstå han og hans ønsker og behov? Jeg tipper på at en terapeut ville anbefalt sin pasient å gå i konfirmasjonen, så lenge h*n ikke hadde hatt en atferd som skremmer andre/er voldelig. Hensikten vil være at han skal prøve å delta på sine premisser, selv om han har et alkoholmisbruk. Å gå i en anledning kan være utfordrende i seg selv, noe det tyder på ifølge HI. Dermed vil terapeuten at han skal utfordre seg selv i å delta. Det blir en normal arena for han. Prøv å se det ifra hans perspektiv. Det stemmer at ansvaret ligger hos han, men det er en årsak for at han kom beruset. Jeg forsvarer ikke alkoholmisbruk, men evner å se ulike perspektiv på en situasjon. En skal ikke eksluderes, om det ikke er en reell grunn til det. Konfirmasjonen kunne være et vendepunkt for hans del. Anonymkode: b82e5...3bb Endret 3. mai 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #32 Skrevet 2. mai 2022 Skulle akkurat til å spørre om han har sosial angst. Skjerp deg! Du viser lite forståelse. Når han måtte drikke i forkant, sier det hvor ille han har det og at han likevel ikke la angsten styre. Jeg blir kvalm av deg, ts! Anonymkode: d5ae4...8ec 3
Frøkenfryden Skrevet 2. mai 2022 #33 Skrevet 2. mai 2022 AnnePåLande skrev (10 timer siden): Skjønner skuffelsen din. På samme tid tenker jeg at din bror trenger hjelp, ikke å bli fortalt hvor skuffet du er. Enig, folk som har angst og strever er stort sett meget godt kjent med og klar over egne feil og utilstrekklighet.. 2
flusa Skrevet 2. mai 2022 #34 Skrevet 2. mai 2022 La det ligge. Han kom i konfirmasjonen,og han var ikke dritings,som du sa. Han klarte å komme,det er vel det viktigste. 4
Drizzt Skrevet 2. mai 2022 #35 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er så sint og skuffet. Min bror har sosial angstlidelse, og også dessverre et alkoholproblem. ikke sånn at han er dritings, men at han plutselig blir "snakkesalig" og ekstra blid. Selv rører jeg ikke alkohol, og jeg sa på forhånd at jeg helst så at han kom uten alkohol. I dag har han småflirt i hele dag, og bablet og skravlet med alle gjestene. Altså ikke på et sånt nivå at han stinket alkohol, men han lo ekstra høyt og var "litt brisen" gjennom hele dagen, så han har gjemt unna alkohol et sted for å holde humøret sitt. Men det er ikke "han", det er alkoholen som får han ekstra sosial. Dessuten kan man se det litt i øynene hans når han har drukket. Jeg er sint fordi jeg føler han ikke respekterte mitt ønske om at han skulle stille edru på min sønns store dag. Jeg sa helt kort til ham da vi avsluttet i sted at jeg var skuffet, han sa til meg at han ikke hadde greid å komme uten å drikke alkohol i dag. Min mann synes jeg er urimelig som er sint på ham, men jeg sa klart og tydelig at vi ikke skal ha alkohol på en slik dag. Jeg lurer nå på å sende en sms der jeg skriver at jeg føler han sviktet meg og mitt ønske i dag. Hva synes dere? Anonymkode: 4f8a0...5cd Jeg synes dine følelser er berettiget. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt ham til side allerede fra starten og bedt ham gå. Selvfølgelig er du skuffet og sint. Han ødela dagen. Hvis valget var ''enten drikker jeg og kommer, eller kommer jeg ikke'', så velger jeg ''da kommer du ikke''. Jeg er også avholds og ville vært veldig skuffet i ditt tilfelle. Spesielt når du har gitt ham beskjed på forhånd velvitende om hans alkoholproblem. Ved å komme har han akseptert å være edru. Han respekterte deg ikke og ikke din sønns store dag heller. Jeg ville sent SMS ''Jeg er veldig skuffet at du ikke respekterte mitt ønske å stille edru på Xs konfirmasjon. Jeg føler at du sviktet meg og vær respektløs.'' Egentlig skriv det du føler. Jeg ville ikke tatt risikoen å invitere ham i andre anledninger senere hvis han gjør som han vil. Hvis det er viktig for deg at han kommer edru og kan svikter deg, da er det sannsynlig at han svikter deg også neste gang. ''Jeg drikker for å være sosial og bekjempe angsten'' er ikke et gyldig argument for meg for å komme full eller brisen på konfirmasjon, bryllup eller bursdagsfeiring. Da blir vedkommende ikke invitert. 2
Drizzt Skrevet 2. mai 2022 #36 Skrevet 2. mai 2022 cilla89 skrev (9 timer siden): Han har nok kjempet mye med seg selv for å komme i din sønns dag. Nei, han gjorde ikke det. Han drakk alkohol, det var en lett løsning. Han ville kjempet mye med seg selv hadde han kommet edru. At så mange i tråden synes det er greit at en gjest kommer etter å ha inntatt alkohol og med den atferden der, er symptomatisk for alkoholproblemet nordmenn generelt har. 2
Drizzt Skrevet 2. mai 2022 #37 Skrevet 2. mai 2022 Hverdagsfrue skrev (11 timer siden): Ikke send sms, ikke utrykk skuffelse! Mannen har som du vet en sosial angst, og burde få skryt som klarte stille. Det krevde utrolig mye mot og anstrengelse. Og det viser hvor viktig det var for ham å stille. Det krevde ikke mot å stille etter å ha drukket alkohol. Det ville krevd mot å stille edru. Han valgte den lette utveien - drikke for å være sosial og modig nok å komme. Det er alkoholen som gjorde ham modig, så skryt fortjener han ikke for det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #38 Skrevet 2. mai 2022 Tvillingsjel skrev (10 timer siden): Angst er ingen unnskyldning for å skremme barn, og særlig ikke på en dag som en konfirmasjon. Du tror en konfirmant blir skremt av å se onkel småbrisen? Jeg tror ungdommer er mer robuste enn som så. Anonymkode: b2c38...d5d 7 2
Hverdagsfrue Skrevet 2. mai 2022 #39 Skrevet 2. mai 2022 Drizzt skrev (1 time siden): Det krevde ikke mot å stille etter å ha drukket alkohol. Det ville krevd mot å stille edru. Han valgte den lette utveien - drikke for å være sosial og modig nok å komme. Det er alkoholen som gjorde ham modig, så skryt fortjener han ikke for det. Jeg har tidligere slitt veldig med sosial angst. Så jeg vet hva jeg snakker om. Med sosial angst er ingen valg den lette utveien. Det er vanskelig selv med alkohol eller medisinering. Uten er det praktisk talt umulig. 9
Drizzt Skrevet 2. mai 2022 #40 Skrevet 2. mai 2022 Hverdagsfrue skrev (15 minutter siden): Jeg har tidligere slitt veldig med sosial angst. Så jeg vet hva jeg snakker om. Med sosial angst er ingen valg den lette utveien. Det er vanskelig selv med alkohol eller medisinering. Uten er det praktisk talt umulig. Men det er alkoholen som gjorde han modig. Ikke han selv. Dessuten så er det ingen unnskyldning når konfirmantens mor ba ham komme edru. Da burde han respektert det og ikke dratt hvis han ikke kunne dra uten å drikke først. Sosial angst frarøver ham ikke elementær folkeskikk. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå