Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (7 minutter siden):

Ser du ned på alle andre som belaster helsevesenet også da? Som rusmisbrukere? Jeg er rusmisbruker (og sykepleier til og med, ref den som kritiserte at hun er sykepleier, som om en sykepleier ikke kan ha problemer), og har absolutt belastet helsevesenet. Har psykiske lidelser også, og der også belaster jeg helsevesenet. 

Hvor setter du evt grensen for hva som skal sees ned på og ikke? 

Nei, jeg ser kun ned på feite mennesker. Rusmisbruk er en reell sykdom og avhengighet, fedme er bare kvalmende. 

Anonymkode: 1e08e...74e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Røyking er et utdøende fenomen, nettopp fordi vi kun snakker negativt om det. Få inn restriksjoner for feite folk, forhåpentligvis vil overvektige til slutt ta seg sammen. Det handler kun om én ting, innta mindre kalorier enn du forbrenner. 

vet godt hva det innebærer å å være i energibalanse.
Men faktisk så liker jeg din tankegang. Har ikke tenkt slik på det før. Forskjellen er bare at man kan ikke legge fra seg fettet slik som man kan med en røyk. Mer opplysning først og fremst, men restriksjoner.. ja, kanskje

Anonymkode: ffffd...55c

Gjest Geitis
Skrevet (endret)

Det finnes noen som absolutt  må rakke ned på andre på nettet, jeg er ikke sikker på om de virkelig mener det en gang.  Hvis noen faktisk mener det samme som ab 74e over her så er de i fåtall, de bare roper høyt. 

De fleste av oss tenker ikke noe særlig over det vil jeg påstå. 

Endret av Geitis
Skrevet

Noen tenker det ja.

Men, din ressurs som tjukk og bevisst på fordommer er nettopp det.

Veidig mange tjukke/med fedme opplever stor grad av livsfarlig diskriminering i møte med helsevesen. 

Så det at du kan klare å se forbi «du er tjukk» og lytte til hva pasienten faktisk forteller om er jo en stor ressurs. 

Du vet jo at ingen noensinne har uttalt at normalvektige eller tynne med spiseforstyrrelser bør/må noe som helst av hensyn til andre.

Faktisk VIL mange at en skal opprettholde usunne og skadelige handlinger - sålenge det gjør at du ikke skaper et visuelt ubehag hos dem.

Og de med synlig SF er jo «syke».

Mens du som tjukk fortjener å tråkkes på, og fortjener ikke respekt.

Så kan man godt si at her på KG er det kun galninger som uttaler seg, men man vet av forskning at dette er strukturelt. Og utgjør et stort helseproblem. Hets og diskriminering altså. 

Så det er noe du kan vite, at uansett hvilken vekt du måtte ha i fremtiden vet du hvordan det er å leve som tjukk. Og hvor annerledes man behandles. 

Forøvrig har jeg ofte argumentert for dette, og her på KG blir jeg da umiddelbart  møtt med «du som er feit mener vel». Interessant, med tanke på at jeg i store deler av min tid her i slike debatter var veldig slank og hadde lett undervekt/nedre normal BMI 😅 

Husk at fatshaming ikke er noe annerledes enn rasisme eller homofobi. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt mitt… så mye overvekt hindrer deg å gjøre jobben din.

Anonymkode: 10a36...d61

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke noe som helst. Vekt er en privatsak.

Anonymkode: 25687...1ad

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Så lenge du er komfortabel med kroppen din er jeg det og...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville tenkt mitt… så mye overvekt hindrer deg å gjøre jobben din.

Anonymkode: 10a36...d61

TS: Ærlig talt - det gjør det da virkelig ikke. Jeg gjør jobben uten noen hinder.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS: Ærlig talt - det gjør det da virkelig ikke. Jeg gjør jobben uten noen hinder.

Og hvor lenge vil du klare å stå i jobben din? Tror du at 130 kg og 60 år er en god kombinasjon? Kommer til å være uføretrygdet og meget belastende for samfunnet. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Røyking er et utdøende fenomen, nettopp fordi vi kun snakker negativt om det. Få inn restriksjoner for feite folk, forhåpentligvis vil overvektige til slutt ta seg sammen. Det handler kun om én ting, innta mindre kalorier enn du forbrenner. 

Restriksjoner for feite folk? Hvordan skulle det funke i praksis. Portforbud for de med bmi over 30, skattelette for med bmi på under 25? 😆

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler egentlig synd på overvektige folk. Alt innenfor 10 kg er greit,men 40-50 pluss er faktisk alt for mye og helse skadelig. 

Anonymkode: e3d9f...c6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er god nok som du er, og helt sikkert fin. Drit i de sure trollene. 

Anonymkode: 05550...d29

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du ligger på fedme grad 3 TS. At du som sykepleier mener at dette ikke har noe å si, er bekymringsverdig. 

Anonymkode: 20955...386

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, jeg ser kun ned på feite mennesker. Rusmisbruk er en reell sykdom og avhengighet, fedme er bare kvalmende. 

Så å være avhengig av mat i den grad at du kan dø av fedme er ikke en reell sykdom/avhengighet? Var på legekontoret før helga, på venterommet så jeg en dame i rullestol som sikkert måtte veie rundt 250 kg. Synes forferdelig synd på henne og skjønner at her må det dreie seg om alvorlig psykisk sykdom og trang til overspising. Veldig rart å lese slike kommentarer som du avgir over her, trist å se en sånn mangel på grunnleggende empati.

• Liker 5
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Såklart du kan bli sykepleier. Men bare vær klar over at når du skal hospitere på spesialavdelinger ( operasjon, anestesi) så har ikke vår avdeling hvertfall klær til så store. Så det er noen som har måtte snu og ikke fått hospitert hos oss. Og med den vekten kommer det jo til å hemme deg i jobben. 

Anonymkode: fbe16...b4d

• Liker 4
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg har null problem med å bli behandla av tjukke sykepleiere. Hvor mye man veier, har lite å si for hvor god man er i jobben sin. 

Folk har selvsagt ulik interesse for mat, og jo mer glad man er i mat, jo vanskeligere er det å kontrollere spisingen i et overflodssamfunn som vårt, der kaloririk mat er ekstremt lett tilgjengelig og billig. Det krever selvkontroll, men det er ikke umulig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Såklart du kan bli sykepleier. Men bare vær klar over at når du skal hospitere på spesialavdelinger ( operasjon, anestesi) så har ikke vår avdeling hvertfall klær til så store. Så det er noen som har måtte snu og ikke fått hospitert hos oss. Og med den vekten kommer det jo til å hemme deg i jobben. 

Anonymkode: fbe16...b4d

Jeg er sykepleier. Ferdig utdanna. Jobber forøvrig ikke et sted der jeg trenger uniform.

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg tror de færreste får angst av en overvektig sykepleier og synes ikke det i seg selv bør være noe en som overvektig tar innover seg.

Samtidig er det nok, og må en nok regne med, en del fordommer mot (veldig) overvektige, men en må nok også ta innover seg at disse veldig ofte stemmer. Selvkontroll er nevnt mens andre her inne nevner psykiske problemer og situasjoner som gjør overspising til en måte å håndtere problemer på. I begge tilfeller er det jo noe dysfunksjonelt og usunt, og som oftest er nok (veldig) overvektige nettopp det fordi de tar dårlige valg og ofte sliter med noe. Med andre ord må en nok regne med at fordommen ikke vil forsvinne, rett og slett fordi de stort sett stemmer og jeg tror en vil få mye mer igjen for å jobbe med seg selv slik at en gjør gode valg enn å jobbe for å bli "akseptert". 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Rusmisbruk er også folk som på et eller anet tidspunkt har tatt et feil valg og så har snøballen rullet. AKKURAT som overvektige har. 

Anonymkode: 490da...af3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og hvor lenge vil du klare å stå i jobben din? Tror du at 130 kg og 60 år er en god kombinasjon? Kommer til å være uføretrygdet og meget belastende for samfunnet. 

Man kan bli uføretrygdet av mange ting, det kan skje deg like mye som noen annen. Og en belastning for samfunnet om man følger tankerekken din, vil jo da være arbeidsløse, funksjonshemmede og andre som trenger hjelp fra det offentlige. Kan til og med være deg som er en belastning her og nå for alt det man vet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...