Gå til innhold

Så mye fatshaming her - blir nesten litt nervøs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

  • Liker 5
  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei ❤️ 

Anonymkode: f55e7...b58

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er feit selv jeg så jeg vet godt at dette med overvekt ikke alltid har så mye med selvkontroll å gjøre eller latskap. Er mye som kan ligge bak overvekten, alt fra sykdom til gener og miljø. Her på kg så kommer jo dritten lett fram, mye som samler seg her og de med størst issues er ofte de som er best på fatshaming, noe må man jo gjøre for å føler seg bedre tenker jeg og da er det vel lett kaste dritt på andre. Uansett, kg er kg og det er begrenset hvor seriøst man skal ta ting her inne...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett er dessverre fullt av surmaga folk som tror at folkeskikk ikke gjelder når man er anonym. De evner ikke å forstå at det sitter ekte mennesker på den andre siden som har sitt å stri med. Å jeg vet at de som måtte føle seg truffet gir faen i at noen mener slik om de, så jeg har ikke store forhåpningene om at de endrer oppførsel, men man må være klar over de og klare å gi faen. 

Anonymkode: d25db...ac5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke stort mye om det men det jeg tenker er at vi har alle på oss selektive briller her inne. De som veier mye ser mye fatshaming, de tynne ser mye tråder der de tynne blir hetset and so on. Menn ser mye mannehat her inne og kvinner ser mye kvinnehat. Selv er jeg petit og så nettopp en kommentar av at lave kvinner godt kan omtales som krek tydeligvis. Men jeg tviler ikke på at høye kvinner får passet sitt påskrevet her inne fra tid til annen. Poenget er at alle slenger fra seg dritt her inne. Og alle ser vi ekstra nøye de kommentarene som treffer oss her i livet, liten som stor.

Anonymkode: b4376...e32

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StellaNova

Nei jeg tenker det samme som deg. Blir helt satt ut av hva jeg leser her inne, men jeg har aldri hørt noen si dette noen andre steder enn som anonyme på KG, og jeg tenker ikke sånn! Tror det er folk med sine egne problemer som slenger dritt og håper at andre føler seg like liten som det de sikkert gjør. Og det er jo åså trist på et vis, men jeg ville ikke tatt det til meg.

Sykepleiere er hverdagshelter  :klem: Fastlegen min er på den runde siden forresten, tenker ikke noe om det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Klart de mangler selvkontroll. Hvorfor skal vi late som noe annet.?

Anonymkode: 49f2c...03e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye "fat shaming" her på KG da? For meg virker det som om det er like mye eller mer "fat acceptance/pride".. :vetikke:

Personlig tenker jeg vel så og si INGENTING om tjÅkkaser - på akkurat samme måte som jeg tenker veldig lite om normalvektige eller undervektige, og det tror jeg gjelder de aller fleste. Slutt å bry deg så mye om hva alle (noen få) tenker  - så blir livet ditt fort mye bedre :opplyser:

For å svare på spyrsmålet ditt : Nei, jeg hadde ikke fått angst av å ha en tjåkk sykepleier.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart de mangler selvkontroll. Hvorfor skal vi late som noe annet.?

Anonymkode: 49f2c...03e

Kan ikke alltid legge skyld på lav selvkontroll. Anorektikere har ofte ekstrem selvkontroll. Mange av disse vil gjerne ut av sin anoreksi, men klarer det ikke - på tross av en ekstrem selvkontroll. Det er fordi de er syke. Det samme kan det være for overvektige. 

Anonymkode: ffffd...55c

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller det er en sterk kultur for å ønske å bli akseptert som overvektig, en slags trivsel i en sånn rolle.

Anonymkode: 7126c...1d0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Ja, for det er akkurat det de er. 

Synes det er bra at overvekt blir sett ned på. Det er enormt belastende for helsevesenet.

Anonymkode: 1e08e...74e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, for det er akkurat det de er. 

Synes det er bra at overvekt blir sett ned på. Det er enormt belastende for helsevesenet.

Anonymkode: 1e08e...74e

Ikke i alle tilfeller mht viljestyrken, men de feite koster. Det gjør også de som er for tynne, ikke trener og røyker

Anonymkode: ffffd...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mer motsatt jeg da.... At man skal akseptere litt overvekt.

 

Anonymkode: 61a6b...988

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Selvfølgelig ikke det viktige med sykepleiere er at de er flinke og hyggelige 😊 Hadde ikke reagert negativt nei hvorfor det?😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Men det er jo som oftest sant. Hvis man er aktiv og spiser sunt er man ikke overvektig lenge.

Anonymkode: 1edc4...53d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke i alle tilfeller mht viljestyrken, men de feite koster. Det gjør også de som er for tynne, ikke trener og røyker

Anonymkode: ffffd...55c

Røyking er et utdøende fenomen, nettopp fordi vi kun snakker negativt om det. Få inn restriksjoner for feite folk, forhåpentligvis vil overvektige til slutt ta seg sammen. Det handler kun om én ting, innta mindre kalorier enn du forbrenner. 

Anonymkode: 1e08e...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, for det er akkurat det de er. 

Synes det er bra at overvekt blir sett ned på. Det er enormt belastende for helsevesenet.

Anonymkode: 1e08e...74e

Ser du ned på alle andre som belaster helsevesenet også da? Som rusmisbrukere? Jeg er rusmisbruker (og sykepleier til og med, ref den som kritiserte at hun er sykepleier, som om en sykepleier ikke kan ha problemer), og har absolutt belastet helsevesenet. Har psykiske lidelser også, og der også belaster jeg helsevesenet. 

Hvor setter du evt grensen for hva som skal sees ned på og ikke? 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, for å snu på det. Hva hadde du tenkt om å gå til en tannlege med hele munnen full av råtne tenner?
Sannsynligvis ville han sikkert gjort en god jobb, men man forventer liksom at de fagkyndige kan ta hånd om seg selv. Og at om de ikke kan, så rekker de ut etter hjelp for sin "diagnose"

Anonymkode: ffffd...55c

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Tenker slike drittkommentarer sier mer om personen bak ordene.

Anonymkode: 57ef0...e2d

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...