Gå til innhold

Så mye fatshaming her - blir nesten litt nervøs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

dessverre så er kg full av fatshaming. det er direkte helseskadelig som overvektig å gå inn i slike tråder, jeg råder alle overvektige til å ikke trykke på fatshaming tråder. direkte motbydelig holdning har disse folkene.

nei jeg hadde ikke sett ned på deg om jeg fikk deg som sykepleier. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker som jeg alltid gjør angående folk som rakker ned på andre og bare må slenge dritt og det er at de ikke har det bra med seg selv. At de selv mangler alt dette og føler derfor så ekstremt behov for å nettopp ta andre på det. Virker som mange ikke har hørt eller glemt ''vær mot andre sånn du vil andre skal være mot deg.💕''

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Meg som mamma said:

Man kan bli uføretrygdet av mange ting, det kan skje deg like mye som noen annen. Og en belastning for samfunnet om man følger tankerekken din, vil jo da være arbeidsløse, funksjonshemmede og andre som trenger hjelp fra det offentlige. Kan til og med være deg som er en belastning her og nå for alt det man vet. 

Riktig det. Det er mange som er en belastning på samfunnet. Eller, om du vil, de tar ut mer enn de putter inn. Det er slik det er lagt opp og det er slik det skal være. De som trenger hjelp skal få det. Der det gnir folk litt mothårs er da folk er i en slik posisjon med viten og vilje. Noen overvektige er det og andre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, jeg ser kun ned på feite mennesker. Rusmisbruk er en reell sykdom og avhengighet, fedme er bare kvalmende. 

Anonymkode: 1e08e...74e

Du tar feil, overspising er faktisk den vanligste spiseforstyrrelsen. Det er en psykisk sykdom.

Anonymkode: 601ef...caf

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør: overvekt har ofte med gener å gjøre. Etterkommere av generasjon etter generasjon med slitere som kjempet seg frem i karrige strøk med lite mat og hardt slit. Bare de som overlevde på lite næring overlevde og fikk barn. Dessverre betyr det at etterkommerne er utsatt for overvekt. Dette er egentlig en positiv ting, å legge lett på seg, det betyr at man overlever på lite 🙂

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sizzling babe said:

Jeg tenker som jeg alltid gjør angående folk som rakker ned på andre og bare må slenge dritt og det er at de ikke har det bra med seg selv. At de selv mangler alt dette og føler derfor så ekstremt behov for å nettopp ta andre på det. Virker som mange ikke har hørt eller glemt ''vær mot andre sånn du vil andre skal være mot deg.💕''

Enig i dette. Jeg har selv brukt endel tid med mine barn på dette. Da spesifikt med mobbing om at de som mobber eller på annen måte er kjip mot dere på skolen gjør dette fordi de ikke har det bra selv. Deres "løsning" er da at andre skal føle seg værre enn dem selv. Det unnskylder jo ikke mobbingen på noen måte, men det forklarer hvertfall at det ikke handler om alt det stygge de sier om deg som person. Det handler om dem selv. Så når folk oppfører seg slik skal du syntes synd på dem for de har det vondt og det handler ikke om deg i det hele tatt.

Det vanskelige er selvfølgelig å ikke ta det som sies til seg. Det krever endel trening.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, jeg ser kun ned på feite mennesker. Rusmisbruk er en reell sykdom og avhengighet, fedme er bare kvalmende. 

Anonymkode: 1e08e...74e

Jeg håper virkelig ikke du er en person i min omgangskrets. 

Kommentaren din er mer kvalmende enn det meste annet her. 🤮

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Jeg hadde ikke reagert negativt om det var en overvektig sykepleier som kom for å hjelpe meg. 

Så lenge du er flink og hyggelig, så er det det som er det viktige  ❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (32 minutter siden):

Riktig det. Det er mange som er en belastning på samfunnet. Eller, om du vil, de tar ut mer enn de putter inn. Det er slik det er lagt opp og det er slik det skal være. De som trenger hjelp skal få det. Der det gnir folk litt mothårs er da folk er i en slik posisjon med viten og vilje. Noen overvektige er det og andre ikke.

Ja, og noen er bare en generell douchbag og blir oppsagt fra jobben sin, mens andre er offer for nedskjæringer. Begge får hjelp fra det offentlige selv om en har satt seg i en slik posisjon med viten og vilje.

Gjelder det da også de som velger å få barn sent i livet, selv om de vet det er større sjanse for å få et barn med større ressursbehov? De har jo også satt seg i en slik posisjon med viten å vilje?

Eller de med så høyt kolesterol at de må ha medisinsk behandling og uføretrygdes?

Eller de med slitasjeskader etter feil trening og for mye trening?

Jeg bare spør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Meg som mamma said:

Ja, og noen er bare en generell douchbag og blir oppsagt fra jobben sin, mens andre er offer for nedskjæringer. Begge får hjelp fra det offentlige selv om en har satt seg i en slik posisjon med viten og vilje.

Gjelder det da også de som velger å få barn sent i livet, selv om de vet det er større sjanse for å få et barn med større ressursbehov? De har jo også satt seg i en slik posisjon med viten å vilje?

Eller de med så høyt kolesterol at de må ha medisinsk behandling og uføretrygdes?

Eller de med slitasjeskader etter feil trening og for mye trening?

Jeg bare spør..

Ja bare spør du. Det eneste jeg sier er at noe er selvforskylt og andre ting ikke. Overvekt er intet unikt der. Noe overvekt er selvforskylt og annet ikke. Derfor kan man heller ikke si at ingen overvektige er skyld i sin egen overvekt noe mer enn man kan si at alle overvektige er det. Det er det samme med folk som er arbeidsløse, rusavhengige eller på annen måte belaster systemet med forskjellige ting.

Så de som kategorisk sier overvekt er en sykdom tar like feil som de som kategorisk sier det ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altid hatt noen kg for mye siden barneskolen. Ble mobbet på skolen, men ikke pga kroppen. I ungdomsårene og frem til nå som jeg er 33 har jeg aldri opplevd et negativt ord rettet mot meg og min overvekt. 

Jeg har veid 130 på det meste og 75 på det minste. Altså jojo slanker til de grader. Nå er jeg på 95 kg. Jeg har vel altid hatt god selvtillit og kan ha noe å si.

Aldri opplevd at mine venner som har noen kg for opplever dette i det vrieklig liv.

På nettet er det enklere å lire av seg gørr og guffe tydligvis 🤦‍♀️

Anonymkode: a68e1...0c3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (6 minutter siden):

Ja bare spør du. Det eneste jeg sier er at noe er selvforskylt og andre ting ikke. Overvekt er intet unikt der. Noe overvekt er selvforskylt og annet ikke. Derfor kan man heller ikke si at ingen overvektige er skyld i sin egen overvekt noe mer enn man kan si at alle overvektige er det. Det er det samme med folk som er arbeidsløse, rusavhengige eller på annen måte belaster systemet med forskjellige ting.

Så de som kategorisk sier overvekt er en sykdom tar like feil som de som kategorisk sier det ikke er det.

Men du.. Det meste vi er hos legen for ER selvforskyldt. Vi har en livsstil som gir oss mange sykdommer, fedme er bare EN av mange ting. Nakke, skulder å skjellet er det store som er på tur fordi mange gjør som jeg og du, de sitter å klaprer på et tastatur fremfor å være ute. Masse krefttyper skyldes overeksponering av mat, sol, forurensning. 

Alle vi lever, alle vi tar valg, til syvende og sist er det aller meste selvforskyldt. IKKE bare fedme! Men ja! Fedme er for det meste selvforskyldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har altid hatt noen kg for mye siden barneskolen. Ble mobbet på skolen, men ikke pga kroppen. I ungdomsårene og frem til nå som jeg er 33 har jeg aldri opplevd et negativt ord rettet mot meg og min overvekt. 

Jeg har veid 130 på det meste og 75 på det minste. Altså jojo slanker til de grader. Nå er jeg på 95 kg. Jeg har vel altid hatt god selvtillit og kan ha noe å si.

Aldri opplevd at mine venner som har noen kg for opplever dette i det vrieklig liv.

På nettet er det enklere å lire av seg gørr og guffe tydligvis 🤦‍♀️

Anonymkode: a68e1...0c3

Jeg som har gått ned såpass mye, merker stor forskjell på hvordan folk er mot meg nå, kontra jeg var veldig overvektig. STOR forskjell. 

Og har også møtt mye stigmatisering i helsvesenet, altså som pasient, da for helt andre ting enn overvekt. 

Og fastlegen jeg hadde tidligere, uansett hva jeg var hos henne for, så kom det av overvekt. Har aldri tidligere hørt at man kan få halsbetennelse fordi man er overvektig. 

Har ikke denne legen lengre, har nå en fantastisk lege som også nå støtter meg veldig i min vei ned i vekt. 

Anonymkode: 8765a...b34

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg som har gått ned såpass mye, merker stor forskjell på hvordan folk er mot meg nå, kontra jeg var veldig overvektig. STOR forskjell. 

Og har også møtt mye stigmatisering i helsvesenet, altså som pasient, da for helt andre ting enn overvekt. 

Og fastlegen jeg hadde tidligere, uansett hva jeg var hos henne for, så kom det av overvekt. Har aldri tidligere hørt at man kan få halsbetennelse fordi man er overvektig. 

Har ikke denne legen lengre, har nå en fantastisk lege som også nå støtter meg veldig i min vei ned i vekt. 

Anonymkode: 8765a...b34

Samme her, har gått ned nesten 50 kilo. Stor forskjell på hvordan jeg blir behandlet. 

Anonymkode: f55e7...b58

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, for det er akkurat det de er. 

Synes det er bra at overvekt blir sett ned på. Det er enormt belastende for helsevesenet.

Anonymkode: 1e08e...74e

Det interessante her er at du har noe til felles med overvektige og det er følelsen usunne handlinger gir. De som spiser litt for mye bruker maten kanskje til å regulere følelser og det gjør du også når får en god følelse av å trykke andre ned.

Forskjellen er at mennesker som ts ville blitt kategorisert som overvektige hos legen, mens sånne som deg scorer nok høyere på anti-sosiale trekk. Nå brukes vel ikke psykopat-diagnosen lenger, men det er i den gata sånne som deg havner.

Anonymkode: bdbb2...24e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger i alle fall mer merke til rettferdiggjøring av overvekt her inne enn fatshaming. 

Anonymkode: 85790...d4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virkelig rare er at de som driver med tykkskamming ser ut til å oppriktig tro det har en positiv effekt.

Anonymkode: d50fe...90f

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt noe som helst annet enn takknemlige tanker over å få hjelp av deg.

Alle de med holdninger om "grupper" de mener ikke fortjener helsehjelp eller at kan jobbe innen helse derimot, tenker jeg meget lite fine tanker om....

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (15 timer siden):

Er det så mye "fat shaming" her på KG da? For meg virker det som om det er like mye eller mer "fat acceptance/pride".. :vetikke:

Personlig tenker jeg vel så og si INGENTING om tjÅkkaser - på akkurat samme måte som jeg tenker veldig lite om normalvektige eller undervektige, og det tror jeg gjelder de aller fleste. Slutt å bry deg så mye om hva alle (noen få) tenker  - så blir livet ditt fort mye bedre :opplyser:

For å svare på spyrsmålet ditt : Nei, jeg hadde ikke fått angst av å ha en tjåkk sykepleier.

 

Ja det er mye, virkelig mye

Anonymkode: 1d5b6...2b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...