Gå til innhold

Så mye fatshaming her - blir nesten litt nervøs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Nope.

Tenker aldri noe over det, siden jeg flere ganger i livet har vært overvektig selv og veit hvor hardt det er.

I tilfellene mine var det sykdom og medisiner som bidro sterkt til overvekten, deretter slet jeg med å gå ned i vekt pga ødelagt kne som måtte opereres og trenes opp igjen, men etter at det ble bedre, så klarte jeg å komme ned i trivselsvekt.

Så skjedde sykdom og medisiner igjen og per idag går jeg på to type medisiner som bidrar til at jeg legger på meg veldig lett og har vansker med å få kommet ned.

Om noe, så blir jeg litt letta om jeg ser leger eller sykepleiere som ser ut som meg, fordi det betyr at de opplever/har opplevd lignende ting som meg og ikke vil være nedlatende, frekke etc.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingenting i mot overvektige så lenge jeg slipper å sitte ved siden av de på fly,buss og tog.

Om sykepleier er overvektig eller ikke tenker jeg ikke så mye over så lenge personen ikke dulter magen sin mot meg støtt og stadig. Liker ikke kroppskontakt på den måten.

 

Anonymkode: c51a2...526

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Hva folk skriver på KG må du ikke bry deg om. Folk her elsker å tråkke på andre. Her inne er det mange som ikke har det godt med seg selv! 
Jeg for min del bryr meg fint lite om andres vekt, økonomi, matvaner, treningsvaner, prioriteringer osv. om jeg sitter å tenker at naboen er feit er egentlig bare mitt holdnings problem. 
naboen har forresten tatt slankeoperasjon og fortalte at hun hadde gått ned nesten 35 kg. Jeg la ikke merke til det engang 😅 

har mer enn nok med meg selv, mine, jobb, hus og hjem 

 

Anonymkode: 6177e...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har ingenting i mot overvektige så lenge jeg slipper å sitte ved siden av de på fly,buss og tog.

Om sykepleier er overvektig eller ikke tenker jeg ikke så mye over så lenge personen ikke dulter magen sin mot meg støtt og stadig. Liker ikke kroppskontakt på den måten.

 

Anonymkode: c51a2...526

Og noen liker ikke sitte på tog med noen som lukter svette og røyk.. 

Anonymkode: 6177e...567

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri vært noe annet enn hyggelig mot en sykepleier som prøvde å hjelpe meg, men jeg ville ikke vært enig i kostholdet hennes eller teoriene hennes om at hun selv lever sunt.

Synes også det er mye rart med sykehusmaten. Når de f.eks serverer kake til farene min som ligger meg hjerneblødning (er helt surrete i hodet) og har diabetes. Hva er vitsen med å prakke på han kake!? han spiser jo aldri dette til vanlig en gang. Hvorfor gjøre han mer syk når han allerede er så nede? 🤨

Anonymkode: 20955...386

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg ville aldri vært noe annet enn hyggelig mot en sykepleier som prøvde å hjelpe meg, men jeg ville ikke vært enig i kostholdet hennes eller teoriene hennes om at hun selv lever sunt.

Synes også det er mye rart med sykehusmaten. Når de f.eks serverer kake til farene min som ligger meg hjerneblødning (er helt surrete i hodet) og har diabetes. Hva er vitsen med å prakke på han kake!? han spiser jo aldri dette til vanlig en gang. Hvorfor gjøre han mer syk når han allerede er så nede? 🤨

Anonymkode: 20955...386

De har diabetiker vennlig mat. Kroppen trenger energi også på sykehuset, og folk har tendens til å spise mindre der enn de bør. Derfof mer karbohydrater for bedre restitusjon av kroppen. Uten nok energi så forlenges sykeoppholdet og forhindrer rehabiliteringen. Søt mat er lettere å få ned 

Anonymkode: f97dc...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (18 timer siden):

Ser du ned på alle andre som belaster helsevesenet også da? Som rusmisbrukere? Jeg er rusmisbruker (og sykepleier til og med, ref den som kritiserte at hun er sykepleier, som om en sykepleier ikke kan ha problemer), og har absolutt belastet helsevesenet. Har psykiske lidelser også, og der også belaster jeg helsevesenet. 

Hvor setter du evt grensen for hva som skal sees ned på og ikke? 

Optimalt sett burde vi ikke se ned på NOE. Det hjelper jo ikke. 

Anonymkode: 7d6a7...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville aldri vært noe annet enn hyggelig mot en sykepleier som prøvde å hjelpe meg, men jeg ville ikke vært enig i kostholdet hennes eller teoriene hennes om at hun selv lever sunt.

Synes også det er mye rart med sykehusmaten. Når de f.eks serverer kake til farene min som ligger meg hjerneblødning (er helt surrete i hodet) og har diabetes. Hva er vitsen med å prakke på han kake!? han spiser jo aldri dette til vanlig en gang. Hvorfor gjøre han mer syk når han allerede er så nede? 🤨

Anonymkode: 20955...386

Når tenker du en helsearbeider har som arbeidsoppgave å fortelle om eget kosthold og private vaner/helse? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det merkelig at noen er fornøyd med å veie over dobbelt så mye som de skal.  Er dere ikke redde for diabetes, slag, kreft, ødelagte knær og ankler, fettlever, gallesten, søvnapnè??   Bare for å nevne noen.  Jeg skjønner ikke at dere tør. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som sier de er fornøyde?  det er vel mest at de ikke skal hate sin egen kropp, eller få mer psykiske plager pga den enn de allerede har. de fleste hadde valgt å være slank om de kunne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at alle med fedmeforakt tror at de selv er forskånet fra sykdom og plager. Får håpe ikke karma kommer og biter...

Anonymkode: 704b7...74d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har diabetiker vennlig mat. Kroppen trenger energi også på sykehuset, og folk har tendens til å spise mindre der enn de bør. Derfof mer karbohydrater for bedre restitusjon av kroppen. Uten nok energi så forlenges sykeoppholdet og forhindrer rehabiliteringen. Søt mat er lettere å få ned 

Anonymkode: f97dc...2aa

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 20955...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, KrXs said:

er det noen som sier de er fornøyde?  det er vel mest at de ikke skal hate sin egen kropp, eller få mer psykiske plager pga den enn de allerede har. de fleste hadde valgt å være slank om de kunne.

"Om de kunne" impliserer at det er umulig. For et ytterst fåtall stemmer sikkert dette, men det er nok riktigere å si at de fleste hadde valgt å være slanke om det ikke var så vanskelig. Da er jo spørsmålet hva hver enkelt klassifiserer som vanskelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nisselue skrev (53 minutter siden):

"Om de kunne" impliserer at det er umulig. For et ytterst fåtall stemmer sikkert dette, men det er nok riktigere å si at de fleste hadde valgt å være slanke om det ikke var så vanskelig. Da er jo spørsmålet hva hver enkelt klassifiserer som vanskelig.

Er jo helt klart at det er gidden det går på. Mye enklere å bare forsette å overspise, for å heller klage på at de ikke går ned i vekt.

Anonymkode: a5b8c...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fløff said:

Når tenker du en helsearbeider har som arbeidsoppgave å fortelle om eget kosthold og private vaner/helse? 

Eller er det noen som har for vane å spørre ut alle de møter, men ikke kjenner, om hva slags kosthold og livsstil de har? Eller at dette er det første som popper inn i hodet å lure på når man møter et menneske man ikke har møtt før?

På planeten min er det i hvert fall ikke sånn. 

Og ingen spør meg heller, siden jeg er normalvektig, selv om jeg skal vedde på at mange overvektige lever sunnere enn meg. 

Betegnende nok er det synlig overvekt eller referanse til mål og vekt som setter i gang en masse tannhjul inni enkelte folks hoder sammen med en fryktelig trang til å mene noe om hvordan vedkommende lever og helst heller burde levd. Stadig helt uten å kjenne vedkommende. 

Jeg vet hva jeg tenker om sånne folk.

 

 

Anonymkode: 01026...fe7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Eller er det noen som har for vane å spørre ut alle de møter, men ikke kjenner, om hva slags kosthold og livsstil de har? Eller at dette er det første som popper inn i hodet å lure på når man møter et menneske man ikke har møtt før?

På planeten min er det i hvert fall ikke sånn. 

Og ingen spør meg heller, siden jeg er normalvektig, selv om jeg skal vedde på at mange overvektige lever sunnere enn meg. 

Betegnende nok er det synlig overvekt eller referanse til mål og vekt som setter i gang en masse tannhjul inni enkelte folks hoder sammen med en fryktelig trang til å mene noe om hvordan vedkommende lever og helst heller burde levd. Stadig helt uten å kjenne vedkommende. 

Jeg vet hva jeg tenker om sånne folk.

 

 

Anonymkode: 01026...fe7

Er det for mye å forvente at helsearbeidere lever som de lærer?

Anonymkode: 2dc77...a14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er en ung kvinne med ganske god selvtillit, og en god del selvinnsikt. Jeg vet jeg er stor. Jeg er 173cm og 127kg sist jeg sjekket. Jeg sjekker ikke ofte, heller, men så lenge jeg kan gjøre det jeg vil, så er det ikke et problem. Uansett: når jeg ser tråd etter tråd om "feite damer som ikke eier selvkontroll" eller "feite folk koster samfunnet så mye", eller at vi rett og slett er "ekle", så blir jeg litt trist. Tingen er nemlig at jeg er sykepleier. Hadde du fått angst om tjukke meg kom og skulle hjelpe deg om du var syk? Tenker du virkelig at alle overvektige er late og mangler selvkontroll?

Anonymkode: 40602...538

Nei, jeg tenker absolutt ikke slik. Både jeg og min samboer har vært innlagt på sykehus flere ganger, og vet sykepleiere og leger finnes i «alle» størrelser. Og vekta har ingenting å si for hvor dyktige de er i jobben sin.

Jeg synes også det er trist at det er slik at fatshaming er så uttalt her på KG. De fleste skriver som AB, og det er jo mulig de ikke er så mange, men at det er de samme som alltid nyter å være stygge mot andre.

Det er også bemerkelsesverdig at det er kvinner som blir mest sett ned på. Både her og i samfunnet generelt. Disse som sier at overvektige, eller folk med fedme, overbelaster helsevesenet, viser ofte til kvinners overvekt. Menn med svær «ølmage» virker ikke til å bli så hetset, selv om det er de som lagrer fettet på det «farligste» stedet.

Du er tøff som tør å starte denne tråden 💪

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at det er urealistisk å forvente at helsepersonell ikke har noen formen for fysiske eller psykiske problemer, det betyr ikke at de ikke er flinke i jobben sin.

En sykepleier kan slite med ptsd og fortsatt være kjempe faglig dyktig og omsorgsfull, en fastlege kan slite med spiseproblemer og overvekt, en psykolog kan ha ett alkoholproblem.

For min del måtte det nok ha vært mye mer spesifikt for at jeg skulle ha tenkt over det.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tenker ikke stort mye om det men det jeg tenker er at vi har alle på oss selektive briller her inne. De som veier mye ser mye fatshaming, de tynne ser mye tråder der de tynne blir hetset and so on. Menn ser mye mannehat her inne og kvinner ser mye kvinnehat. Selv er jeg petit og så nettopp en kommentar av at lave kvinner godt kan omtales som krek tydeligvis. Men jeg tviler ikke på at høye kvinner får passet sitt påskrevet her inne fra tid til annen. Poenget er at alle slenger fra seg dritt her inne. Og alle ser vi ekstra nøye de kommentarene som treffer oss her i livet, liten som stor.

Anonymkode: b4376...e32

Det er sikkert vanlig å være mer sensitiv når noe «treffer» en selv. Men jeg synes at på KG er det ikke «lov» å mislike at folk blir hetset, uten å bli satt i samme bås selv. Om man går inn i en tråd og motsier de som liker å snakke stygt om andre, blir man automatisk en av «fienden». Selv er jeg blitt beskyldt for å være mye rart.

Du har rett i at det er mange typer hat her inne. Men såvidt jeg kan se er det personer som Ts, og ikke-binære som får mest hat. Og nei, jeg tilhører ingen av gruppene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, jeg ser kun ned på feite mennesker. Rusmisbruk er en reell sykdom og avhengighet, fedme er bare kvalmende. 

Anonymkode: 1e08e...74e

Du vet tydeligvis ikke at overspisingslidelse er den vanligste spiseforstyrrelsen i Norge. Eller at man kan bli avhengig av sukker, som en blir avhengig av for eksempel alkohol. Både rusmisbruk og misbruk av mat, starter gjerne med psykiske problemer. De inntar det som får dem til å føle seg bedre.

All statistikk viser at det trolig kommer til å bli flere med fedme i Vesten. Så det er best du prøver å slutte å bli kvalm over dem. Du vil bare få det verre.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...