Gå til innhold

Så mye fatshaming her - blir nesten litt nervøs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg ser jo tjukke/lubne/overvektige osv rundt meg hver dag... og det er helt normalt og de skal selvsagt ikke shames på noe vis.

Men på KG er det liksom "nei fy fabian jeg spiser bare 2 knekkebrød om dagen og spiser ALDRI godtesnop. Tenk å ødelegge kroppen men en sjokoladebit, nei da blir man feit!!!" 

Så ...ja, jeg føler jeg blir sprø av KG innimellom. Enten er det jo gærninger i fornektelse eller så er det 3 stk med hundre kontoer som sitter og rabler om knekkebrødene sine.

Anonymkode: 39bbc...86c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det for mye å forvente at helsearbeidere lever som de lærer?

Så jobber jeg ikke med noe som omhandler kost/mat, der jeg jobber er det rus det jobbes med. Så ikke alle sykepleiere driver med absolutt alt, noen har spesialisert seg. Bare så det er sagt går jeg ikke daglig på fylla eller bruker noen ulovlige rusmidler, så sånn sett lever vel jeg som jeg lærer?

-TS-

Anonymkode: 40602...538

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shaming er en uting. Det jeg imidlertid har lagt merke til som en gjennomgående sjargong her inne er at enkelte er kjappe med å bruke det begrepet når man diskuterer samfunnsproblemer utover et individnivå. Feks at det er problematisk at det stadig blir større uføre=man "shamer uføre". Eller det samme med fedmeepidemien som en voksende trussel mot folkehelsen og velferdsstaten=man "shamer" overvektige.

Det er bra at folk rundt deg klarer å oppføre seg høflig mot deg, og du ikke opplever kommentarer på overvekten din irl. Her inne kommer nok mye ufiltrerte tanker fram anonymt. 

Anonymkode: 1f081...77b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufiltrert nedrakking er shaming. Det er sjelden jeg har sett noen her som har kommet med konstruktive tilbakemeldinger forslag til løsning på fedme eller uføre problematikken.

Anonymkode: 6121d...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være feit er usunt, stopp å gå rundt og tro noe annet. Du som sykepleier burde forstå hvordan overvekt ødelegger masse ting. Det er ikke fatshaming å si at overvekt og fedme er usunt og unaturlig. Så jævla sensitiv går det ikke an å være, altså.

Anonymkode: 10338...7fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for nedsettende ytringer, avsporing, latterliggjøring, brukerdebatt, spekulasjoner og siteringer av det.

Rhodiola, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tynn og opplever skinnyshaming.Same shit,forskjellig vektklasse.

Anonymkode: 18019...e68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 21.07):

Ja, jeg ser jo tjukke/lubne/overvektige osv rundt meg hver dag... og det er helt normalt og de skal selvsagt ikke shames på noe vis.

Men på KG er det liksom "nei fy fabian jeg spiser bare 2 knekkebrød om dagen og spiser ALDRI godtesnop. Tenk å ødelegge kroppen men en sjokoladebit, nei da blir man feit!!!" 

Så ...ja, jeg føler jeg blir sprø av KG innimellom. Enten er det jo gærninger i fornektelse eller så er det 3 stk med hundre kontoer som sitter og rabler om knekkebrødene sine.

Anonymkode: 39bbc...86c

Altså tynne og normalvektige folk spiser faktisk mat, og en god del av det, selv om det kanskje provoserer det også.

At folk har kutta ut sukker er en annen ting. Det er faktisk ikke så vanvittig ekstremt at voksne mennesker ikke spiser "godtesnop". 

Anonymkode: 20955...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med en sykepleier er at h*n kan jobben sin. Men skal innrømme at når jeg ser en sykepleier på ts sin størrelse, så lurer jeg på hvordan de klarer å gjøre jobben sin. Er det ikke veldig slitsomt å bøye seg ned og stå på huk, gå raskt frem og tilbake, løpe etter dementpasienten osv? Det er jo et ganske fysisk yrke. 

Anonymkode: 25ac3...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det viktigste med en sykepleier er at h*n kan jobben sin. Men skal innrømme at når jeg ser en sykepleier på ts sin størrelse, så lurer jeg på hvordan de klarer å gjøre jobben sin. Er det ikke veldig slitsomt å bøye seg ned og stå på huk, gå raskt frem og tilbake, løpe etter dementpasienten osv? Det er jo et ganske fysisk yrke. 

Anonymkode: 25ac3...21c

Men så jobber jeg ikke med dementspasienter, som tidligere nevnt i tråden her.

Anonymkode: 40602...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk her frekke. Handler nok om at de gjemmer seg bak AB som meg og at på nettet sier de ting de normalt ikke vil.

Ute i det virkelige liv, ikke her på KG, tror jeg folk har nok med sitt og det livet de lever.

Anonymkode: 34592...60b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt en overvektig lege som fastlege, og jeg ville også vært skeptisk til en overvektig kvinne som sykepleier.

Når det er sagt så er jeg fortsatt åpen for at vedkommende kanskje kan gjøre en god jobb. Men det er noe med selvdisiplinen og ikke minst når det er allment kjent i helsevesenet at fedme ikke er sunt. Så begynner man å lure på om denne personen har fulgt med i timen.

Selv er jeg opptatt av å brenne bort mest mulig fett og er klar for å få kroppen min til å være på topp. Hvis kvinner ikke orker det, men heller velger å være overvektige, så har ikke vi to noe til felles. Ihvertfall ikke som partnere, men kan fint ha de som venninner.

Anonymkode: 38da4...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 21.18):

Jeg ville ikke hatt en overvektig lege som fastlege, og jeg ville også vært skeptisk til en overvektig kvinne som sykepleier.

Når det er sagt så er jeg fortsatt åpen for at vedkommende kanskje kan gjøre en god jobb. Men det er noe med selvdisiplinen og ikke minst når det er allment kjent i helsevesenet at fedme ikke er sunt. Så begynner man å lure på om denne personen har fulgt med i timen.

"Alle" vet dette.

 

Anonymkode: 38da4...b5c

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...