Gjest ABM Skrevet 30. april 2022 #1 Skrevet 30. april 2022 India koker..47° i skyggen og hveteavlingene til verdens største hveteprodusent står i fare for å tørke ihjel på åkrene...Burde vi i Norge snart forberede oss på global hungersnød? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/g6lvxq/india-koker-dette-er-bare-begynnelsen
Nymerïa Skrevet 30. april 2022 #2 Skrevet 30. april 2022 I Norge så har vi råd til å betale oss ut av problemene. Det er helt andre steder som kommer til å ta støyten for dette. (Ikke at det er irrelevant at andre sliter, men jeg forstår HI som at du lurer på om vi kommer til å sulte her.) 2 1
Gjest Geitis Skrevet 30. april 2022 #3 Skrevet 30. april 2022 Hjelper vel ikke at det er krig i Ukraina heller i forhold til hvete mangel. Norge som land burde nå i det minste få fingeren ut så vi evner å være mer selvforsynt. Jeg tror ikke det nytter å bare betale seg ut av alt. Det blir som å fikse en lekkasje i ett vannrør med plaster. Vi må ha permanente løsninger, det er ikke sikkert Oljefondet varer så lenge om det plutselig blir tomt for mat i verden og selv om det varer en stund, er det ikke dumt å bruke pengene på mat isteden for å investere de? Jeg mener vi absolutt skulle gjort noe, problemet er at vi skulle startet for 5-10 år siden. Bedre sent enn aldri da, men om noen av stortingspolitikerne klarer å få det til? Virker ikke slik.
Gjest ABM Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 NymeriaRhoynar skrev (16 minutter siden): I Norge så har vi råd til å betale oss ut av problemene. Det er helt andre steder som kommer til å ta støyten for dette. (Ikke at det er irrelevant at andre sliter, men jeg forstår HI som at du lurer på om vi kommer til å sulte her.) Nei jeg lurer ikke på om vi kommer til å sulte her.........Jeg VET vi kommer til å sulte....det jeg lurer på er om det er lurt å ta forhåndsregler og forberede oss nå mens vi ennå kan?
Gjest ABM Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 Geitis skrev (5 minutter siden): Hjelper vel ikke at det er krig i Ukraina heller i forhold til hvete mangel. Norge som land burde nå i det minste få fingeren ut så vi evner å være mer selvforsynt. Jeg tror ikke det nytter å bare betale seg ut av alt. Det blir som å fikse en lekkasje i ett vannrør med plaster. Vi må ha permanente løsninger, det er ikke sikkert Oljefondet varer så lenge om det plutselig blir tomt for mat i verden og selv om det varer en stund, er det ikke dumt å bruke pengene på mat isteden for å investere de? Jeg mener vi absolutt skulle gjort noe, problemet er at vi skulle startet for 5-10 år siden. Bedre sent enn aldri da, men om noen av stortingspolitikerne klarer å få det til? Virker ikke slik. Akkurat!! Vi har verdens laveste selvforsyningsgrad her i landet....ca.36%...og det mens verden går inn i en dystopisk virkelighet og vi har et oljefond sprekkeferdig av usd...
Nymerïa Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 ABM skrev (4 minutter siden): Nei jeg lurer ikke på om vi kommer til å sulte her.........Jeg VET vi kommer til å sulte....det jeg lurer på er om det er lurt å ta forhåndsregler og forberede oss nå mens vi ennå kan? Jeg har bestilt settepoteter og forbereder meg så godt jeg kan. Men jeg har ikke veldig mye tro på at ansvarlige politikere tar dette så alvorlig som de burde. 3
fotosyntesen Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 Men hver gang noen har luftet tankene om selvforsyning, har ytre venstre og blårussen som digger handel og EU, snakket nedlatende om nasjonalisme, toll og at vi isolerer oss fra verden. 11 2 1
A-hunter Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 ABM skrev (35 minutter siden): India koker Bildet viser gjennomsnittstemperaturen i India de siste 100 år. Kan du ikke - bare sånn at vi skjønner hvor etterrettelig du er - peke på når 'klimakrisen' inntraff i India? I overskriften skriver du "forlengst". Så, når? 10 8
A-hunter Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 ABM skrev (40 minutter siden): Burde vi i Norge snart forberede oss på global hungersnød? Vi velger politikere som er opptatt av å regulere hvor stor bod du kan bygge i hagen din og sikkerhetsutstyret du skal ha på deg for å kjøre en elektrisk sparkesykkel. Hvis noen mener at disse menneskene er de rette til å ta oss gjennom en krise av noe slag ønsker jeg oss alle skikkelig lykke til. 6 2 2
Gjest ABM Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 A-hunter skrev (3 minutter siden): Bildet viser gjennomsnittstemperaturen i India de siste 100 år. Kan du ikke - bare sånn at vi skjønner hvor etterrettelig du er - peke på når 'klimakrisen' inntraff i India? I overskriften skriver du "forlengst". Så, når? Dette er fordummende! Å vise grafer med et spenn på 20° når vi vet at den globale oppvarmingen så langt er på 1,2° og at hver 1/10 ° fremover ødelegger muligheten for millioner og atter millioner av mennesker til å brødfø seg selv!! Denne tråden er ikke om klimaendringer er reelle eller ikke....det får du fra nå diskutere et annet sted!
Pantoten Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 fotosyntesen skrev (25 minutter siden): Men hver gang noen har luftet tankene om selvforsyning, har ytre venstre og blårussen som digger handel og EU, snakket nedlatende om nasjonalisme, toll og at vi isolerer oss fra verden. Og bygget ned en god del av matjorda 2 1 2
A-hunter Skrevet 30. april 2022 #12 Skrevet 30. april 2022 ABM skrev (Akkurat nå): Dette er fordummende! Det er denne tråden fra starten av. ABM skrev (8 minutter siden): Denne tråden er ikke om klimaendringer er reelle eller ikke Les din egen overskrift. Jeg ber deg påpeke når den kom, siden du skriver at den kom "forlengst". Forlengst - i ordets betydning - kan ikke være i første halvdel av april 2022. Det er nemlig bare to uker siden. 10 2
Gjest ABM Skrevet 30. april 2022 #13 Skrevet 30. april 2022 fotosyntesen skrev (16 minutter siden): Men hver gang noen har luftet tankene om selvforsyning, har ytre venstre og blårussen som digger handel og EU, snakket nedlatende om nasjonalisme, toll og at vi isolerer oss fra verden. Selvforsyning er opplagt veien å gå men alene hjelper det lite.. I motsetning til hungersmarsjen i 1932 da massearbeidsløshet og fattigdom gjorde at folk sultet løses ikke problemene denne gangen av politiske vedtak når først apokalypsen er i gang...Mangelen av mat og ressurser generelt kommer til å bli permanent og verre og verre.... Og det vi vet fra deler av verden som har opplevd ekstrem knapphet på ressurser er at de sterke vil ta fra de svake med makt...Bevæpnede grupperinger av ulik størrelse vil herje rundt på leting etter mat og andre ressurser og legge bygdene døde inntil de utrydder hverandre til slutt... Så både settepoteter og selvforsyning er bra...men er det nok?..Det politiske norge burde ta denne diskusjonen...ikke kg..
A-hunter Skrevet 30. april 2022 #14 Skrevet 30. april 2022 Pantoten skrev (2 minutter siden): Og bygget ned en god del av matjorda "Det jo bare litt". Så viser det seg at "litt" veldig mange ganger blir jævla mange mål til sammen Ca 7.000 mål (dekar) bygges ned hvert år. Av noe som bare består av ca 3% av det samlede arealet i landet. 3 1
Gjest ABM Skrevet 30. april 2022 #15 Skrevet 30. april 2022 A-hunter skrev (1 minutt siden): Det er denne tråden fra starten av. Les din egen overskrift. Jeg ber deg påpeke når den kom, siden du skriver at den kom "forlengst". Forlengst - i ordets betydning - kan ikke være i første halvdel av april 2022. Det er nemlig bare to uker siden. Canada som en av verdens 3 store hveteeksportører hadde en nedgang i avlingene på 40% i fjor grunnet tidenes tørke! Alle oppegående mennesker vet vi allerede står med ene foten i en klimakrise og den andre på et vått bananskall... Den diskusjonen du legger opp til hører hjemme i 1990...og nå tar du den i en annen tråd enn min!! Spm. er: skal vi forberede oss på en verden der matforsyningene kollapser?
Pantoten Skrevet 30. april 2022 #16 Skrevet 30. april 2022 A-hunter skrev (4 minutter siden): "Det jo bare litt". Så viser det seg at "litt" veldig mange ganger blir jævla mange mål til sammen Ca 7.000 mål (dekar) bygges ned hvert år. Av noe som bare består av ca 3% av det samlede arealet i landet. Jepp, det er helt sykt. Matjord er en ikke-fornybar ressurs! Og matjordsfylket Rogaland er verst i klassen. Det er en stor skam! 4 1
A-hunter Skrevet 30. april 2022 #17 Skrevet 30. april 2022 ABM skrev (4 minutter siden): Canada som en av verdens 3 store hveteeksportører hadde en nedgang i avlingene på 40% i fjor grunnet tidenes tørke! Alle oppegående mennesker vet vi allerede står med ene foten i en klimakrise og den andre på et vått bananskall... Den diskusjonen du legger opp til hører hjemme i 1990...og nå tar du den i en annen tråd enn min!! Spm. er: skal vi forberede oss på en verden der matforsyningene kollapser? Ja, hele menneskets historie er skrevet av klimavariasjoner. For 10.000 år siden satt dine og mine forfedre under to tusen meter med is og slo på hverandre med middels gode argumenter. Offline, antagelig. Mitt poeng er at når du hevder at klimakrisen har truffet India "forlengst" så må du nesten greie å peke på når. Det er jo din påstand, og den er på ingen måte bevist gjennom et uår. Uår har, som kjent, krydret hele menneskets historie som følge av ekstreme klimavariasjoner både lokalt og globalt uten at det har vært noen politisk klimakrise verken før eller etter. Man kan fint diskutere konsekvensene av klimavariasjoner - som har inntruffet, inntreffer og kommer til å inntreffe i all eventuell fremtid - uten å måtte ty til en politisk "klimakrise", hvis formål kun er å regulere all menneskelig frihet (som jo er negativt etter mitt syn). Spørsmålet ditt kunne derfor vært stilt - med stor fordel - uten å hevde at heten i India skyldes en klimakrise som inntraff "forlengst", når du ikke engang greier å peke på når den traff. I stedet for å fokusere på klima - som vi uansett ikke kan styre - burde vi fokusere på miljø - som vi kan styre alle delene av. Og det her jeg syns 'dere" glipper. For jordkloden er midt i (eller på slutten av) en enorm miljøkrise. All mat er enten forurenset av mikroplast eller av menneskelig bioavfall. Eller enda verre - begge deler samtidig. Det er et problem og et veldig mye større problem enn at en verdensdel opplever et uår en gang i blant. Problemet er antagelig at miljø er veldig målbart, så derfor er det bedre å fokusere på noe som ikke kan måles, f eks klima. 8 4
Daraya Skrevet 30. april 2022 #18 Skrevet 30. april 2022 Problemet er jo at befolkningsvekst er størst der det om noen få år blir umulig å leve for mennesker. Vannmangelen de har fra før kommer til å øke betraktelig, temperaturene stiger både i gjennomsnitt men særlig i toppene. Trenger ikke mange uker med 50 grader for å gjøre det umulig å leve der. India, Bangladesh, mer eller mindre hele Afrika vil slite om 30 år. Noe av det er deres egen feil, befolkningseksplosjonen fører til matmangel, vannmangel og mangel på dyrkbar jord. En sterk voksende middelklasse i India har samme co2-avtrykk som oss i Europa, det er kun pga stor underklasse at India har lav co2-avtrykk per capita enn så lenge. Særlig India og Kina krever å komme ut av fattigdommen og at de derfor må ha lov å forurense mye, at det er i-land som må spare inn, helst stoppe. Det er jo ikke feil men problemet er jo at det er mest i Indias og Kinas interesse å begrense oppvarmingen. Det er i deres klimasone at klimaendringene er verst. Vi i Skandinavia vil nok slippe billig unna selv når kloden koker. Jeg er mest bekymret for klimamigrasjon. Løsningen kan ikke være å ta inn 3 milliarder mennesker på flukt, vi har ikke ressurser for det heller. Vi er kanskje på samme cruiseskip men når det synker har våre livbåter vidt forskjellige sjanser for å nå land. Jeg frykter at våre barn kommer til å ha noen uhyggelige tiår foran seg. Europa vil bli en festning, akkurat som Nordamerika. 3 1 1
Gjest lurven Skrevet 30. april 2022 #19 Skrevet 30. april 2022 A-hunter skrev (4 timer siden): "Det jo bare litt". Så viser det seg at "litt" veldig mange ganger blir jævla mange mål til sammen Ca 7.000 mål (dekar) bygges ned hvert år. Av noe som bare består av ca 3% av det samlede arealet i landet. Det er jo helt idiotisk å bygge på matjord, burde heller ta mer av skogen. Nesten 40 % av Norge består jo av skog
matsats Skrevet 30. april 2022 #20 Skrevet 30. april 2022 Vær er klima? Trodde klimafanatikerne var veldig bastante på at det er forskjell på vær og klima hver gang det er kaldt et sted. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå