Gå til innhold

Forslag til endringer av KGs regelverk og annet


Hunter7

Anbefalte innlegg

Det har i den siste tiden vært en del diskusjon rundt hvordan KG modereres. Siden forslag ligger spredt rundt omkring i ymse tråder, anser jeg det som nyttig å samle alt av forslag til regelendringer og annet i én enkelt tråd. 
Da er alt på en plass - noe som burde gjøre det enklere for alle parter. 

Forslag:

1. Muligheten for adminstratorer til å lese private meldingsutvekslinger mellom brukere fjernes umiddelbart

2. Det innføres uniddelbart ei uavhengig klagenemd for brukere som har mottatt advarsler og/eller utestengelse. Per idag eksisterer det ingen mulighet for å forsvare seg.

3. Moderatorer og administratorer tillates ikke å ha flere brukere, ei heller deltagelse i diskusjoner på KG-forumet under bruk av «Anonym Bruker“-funksjonen. Dette for å unngå interessekonflikter og partisk moderering.

4. Det innføres umiddelbart et uavhengig organ for brukere å klage/rapportere inn moderatorer og administratorer.

5. Siden Kvinneguiden selv påberoper seg rettighet til å anvende sitatretten, fjernes den foruminterne begrensningen om å kun sitere to-tre setninger, med unntak av lovtekst, i et innlegg. 

6. Ved utstedelse av advarsler og/eller utestengelse, skal samtlige regelbrudd den advarte/utestengte brukeren uoppfordret legges ved. 

7. Moderatorenes og administratorenes mulighet til å se hvem som har reagert på et innlegg fjernes. 

8. Et nytt regelverk skal foreligge i såvel fullstendig som kortfattet versjon. Ved innføring av nevnte regelverk skal brukeren presenteres den fullstendige og uttømmende utgaven. Regelverket må godkjenner innen bruk av forumet tillates. 

9. Eventuelle revideringer av regelverket skal dateres. Det bør i tillegg være mulig å gå gjennom tidligere versjoner.

10. Særregler for underfora fjernes.

  • Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunter7 skrev (4 minutter siden):

Det har i den siste tiden vært en del diskusjon rundt hvordan KG modereres. Siden forslag ligger spredt rundt omkring i ymse tråder, anser jeg det som nyttig å samle alt av forslag til regelendringer og annet i én enkelt tråd. 
Da er alt på en plass - noe som burde gjøre det enklere for alle parter. 

Forslag:

 

6. Ved utstedelse av advarsler og/eller utestengelse, skal samtlige regelbrudd den advarte/utestengte brukeren uoppfordret legges ved. 

 

Veldig bra forslag

og tillegg ,at brukeren automatisk får en kopi  av regelbruddet, når  dette blir registrert/ lagt i mappen. 

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere begge to. Indikasjon på tidsaspekt for forventet svar er også en idé, så slipper vi å purre på respons flere dager senere.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
Hunter7 skrev (21 minutter siden):

Det har i den siste tiden vært en del diskusjon rundt hvordan KG modereres. Siden forslag ligger spredt rundt omkring i ymse tråder, anser jeg det som nyttig å samle alt av forslag til regelendringer og annet i én enkelt tråd. 
Da er alt på en plass - noe som burde gjøre det enklere for alle parter. 

Forslag:

1. Muligheten for adminstratorer til å lese private meldingsutvekslinger mellom brukere fjernes umiddelbart

2. Det innføres uniddelbart ei uavhengig klagenemd for brukere som har mottatt advarsler og/eller utestengelse. Per idag eksisterer det ingen mulighet for å forsvare seg.

3. Moderatorer og administratorer tillates ikke å ha flere brukere, ei heller deltagelse i diskusjoner på KG-forumet under bruk av «Anonym Bruker“-funksjonen. Dette for å unngå interessekonflikter og partisk moderering.

4. Det innføres umiddelbart et uavhengig organ for brukere å klage/rapportere inn moderatorer og administratorer.

5. Siden Kvinneguiden selv påberoper seg rettighet til å anvende sitatretten, fjernes den foruminterne begrensningen om å kun sitere to-tre setninger, med unntak av lovtekst, i et innlegg. 

6. Ved utstedelse av advarsler og/eller utestengelse, skal samtlige regelbrudd den advarte/utestengte brukeren uoppfordret legges ved. 

7. Moderatorenes og administratorenes mulighet til å se hvem som har reagert på et innlegg fjernes. 

8. Et nytt regelverk skal foreligge i såvel fullstendig som kortfattet versjon. Ved innføring av nevnte regelverk skal brukeren presenteres den fullstendige og uttømmende utgaven. Regelverket må godkjenner innen bruk av forumet tillates. 

9. Eventuelle revideringer av regelverket skal dateres. Det bør i tillegg være mulig å gå gjennom tidligere versjoner.

10. Særregler for underfora fjernes.

Kan de det uten at meldingene er rapportert inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ATLAS6 said:

Kan de det uten at meldingene er rapportert inn?

Hvis det er private meldinger du mener, så ja - administratorene har mulighet til å lese gjennom private meldinger mellom deg og andre. 
 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen «respekt for moderator» bør formuleres og benyttes på en annen måte..

Sånn som det er nå så føler jeg at den blir misbrukt av moderatorene til å gi advarsler og utestenge. 

At man ikke er enig i avgjørelsen til en moderator betyr ikke at man utviser manglende respekt, det betyr bare rett og slett at man har ulike meninger i en sak. Å ikke automatisk gi seg betyr ikke at man mangler respekt, men at man har si egen mening, Det må også være lov å protestere på urettferdig behandling uten at moderator da drar «manglende respekt»-kortet. 

(Den Vi Ikke Nevner Ved Navn ble bla utestengt på livstid der en av grunnene var manglende respekt pga han ikke var enig med moderator) (nynner alltid sangen We dont talk about Bruno når det gjelder denne brukeren….) 

Respekt er forøvrig også noe man må gjøre seg fortjent til. Skal man ha respekt for moderatorer så bør også de ha respekt for brukerene av forumet. 

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg mener at ingen skal ha anledning til å ha flere enn en bruker. Jeg mener også at en ikke skal begrense moderators rett til bruk av Anonym Bruker, men at ved mistanke om at de er støttespiller for egen avgjørelse, eller modererer bort meningsmotstandere så skal det uoppfordret kontrolleres om moderatoren har misbrukt AB funksjonen.

Jeg trenger å få høre et veldig godt argument for grunnen til at noen som helst her inne skal ha krav på å ha flere enn en bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (8 timer siden):

Jeg mener at ingen skal ha anledning til å ha flere enn en bruker. Jeg mener også at en ikke skal begrense moderators rett til bruk av Anonym Bruker, men at ved mistanke om at de er støttespiller for egen avgjørelse, eller modererer bort meningsmotstandere så skal det uoppfordret kontrolleres om moderatoren har misbrukt AB funksjonen.

Jeg trenger å få høre et veldig godt argument for grunnen til at noen som helst her inne skal ha krav på å ha flere enn en bruker.

Jeg vil gjerne svare på den. Pr. i dag har jeg kun én bruker. Men skulle jeg få behov for å spørre om noe flaut/privat i forumet, foretrekker jeg å opprette en separat bruker til dette, som ikke kan kobles med Zenobia-brukeren, fremfor å svare som ab. Jeg misliker at jeg møter en vegg av ab-brukere i mange tråder. Høyst forståelig at man vil være anonym, men jeg synes det er et herk å holde ulike ab fra hverandre. Derfor ønsker jeg ikke selv å bidra til denne "veggen".

Hvis det hadde kommet et system der ab fikk en tråd-spesifikk "bruker" med automatisk bilde/navn, hadde jeg ikke følt behov for en egen bruker til flaue/private spørsmål. Mener å ha sett dette systemet i bruk på et annen forum (freak.no?), og det virket brukervennlig :)  Hvis KG innfører dette, trekker jeg tilbake første avsnitt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Zenobia skrev (1 time siden):

Jeg vil gjerne svare på den. Pr. i dag har jeg kun én bruker. Men skulle jeg få behov for å spørre om noe flaut/privat i forumet, foretrekker jeg å opprette en separat bruker til dette, som ikke kan kobles med Zenobia-brukeren, fremfor å svare som ab. Jeg misliker at jeg møter en vegg av ab-brukere i mange tråder. Høyst forståelig at man vil være anonym, men jeg synes det er et herk å holde ulike ab fra hverandre. Derfor ønsker jeg ikke selv å bidra til denne "veggen".

Hvis det hadde kommet et system der ab fikk en tråd-spesifikk "bruker" med automatisk bilde/navn, hadde jeg ikke følt behov for en egen bruker til flaue/private spørsmål. Mener å ha sett dette systemet i bruk på et annen forum (freak.no?), og det virket brukervennlig :)  Hvis KG innfører dette, trekker jeg tilbake første avsnitt.

 

Jeg er enig i at AB som starter en tråd kunne vært mer markert enn det er i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (På 26.4.2022 den 15.47):

Det har i den siste tiden vært en del diskusjon rundt hvordan KG modereres. Siden forslag ligger spredt rundt omkring i ymse tråder, anser jeg det som nyttig å samle alt av forslag til regelendringer og annet i én enkelt tråd. 
Da er alt på en plass - noe som burde gjøre det enklere for alle parter. 

Forslag:

1. Muligheten for adminstratorer til å lese private meldingsutvekslinger mellom brukere fjernes umiddelbart

2. Det innføres uniddelbart ei uavhengig klagenemd for brukere som har mottatt advarsler og/eller utestengelse. Per idag eksisterer det ingen mulighet for å forsvare seg.

3. Moderatorer og administratorer tillates ikke å ha flere brukere, ei heller deltagelse i diskusjoner på KG-forumet under bruk av «Anonym Bruker“-funksjonen. Dette for å unngå interessekonflikter og partisk moderering.

4. Det innføres umiddelbart et uavhengig organ for brukere å klage/rapportere inn moderatorer og administratorer.

5. Siden Kvinneguiden selv påberoper seg rettighet til å anvende sitatretten, fjernes den foruminterne begrensningen om å kun sitere to-tre setninger, med unntak av lovtekst, i et innlegg. 

6. Ved utstedelse av advarsler og/eller utestengelse, skal samtlige regelbrudd den advarte/utestengte brukeren uoppfordret legges ved. 

7. Moderatorenes og administratorenes mulighet til å se hvem som har reagert på et innlegg fjernes. 

8. Et nytt regelverk skal foreligge i såvel fullstendig som kortfattet versjon. Ved innføring av nevnte regelverk skal brukeren presenteres den fullstendige og uttømmende utgaven. Regelverket må godkjenner innen bruk av forumet tillates. 

9. Eventuelle revideringer av regelverket skal dateres. Det bør i tillegg være mulig å gå gjennom tidligere versjoner.

10. Særregler for underfora fjernes.

Tiltredes.

Vil også legge til at det bør spesifiseres hvilke(t) innlegg som bryter regelen slik at det går an å skjønne hvorfor man blir utestengt i lengre tid. Slik det er nå sender de bare en smørbrødliste over regler og sier at man har brutt dem, mer eller mindre.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (På 26.4.2022 den 15.47):

4. Det innføres umiddelbart et uavhengig organ for brukere å klage/rapportere inn moderatorer og administratorer.

Spesielt denne.

Det er så lite aktuelt å henvises til et underforum for å klage på admin eller moderator når de alle er del av samme team og kjenner hverandre. Jeg har ingen tiltro til at vurderinger blir objektive i dette underforumet, spesielt ikke når flere moderatorer i tillegg har egne, hemmelige brukere.

Hvilket fører meg tilbake til denne:

3. Moderatorer og administratorer tillates ikke å ha flere brukere, ei heller deltagelse i diskusjoner på KG-forumet under bruk av «Anonym Bruker“-funksjonen. Dette for å unngå interessekonflikter og partisk moderering.

Endret av Natron
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Natron said:

Spesielt denne.

Det er så lite aktuelt å henvises til et underforum for å klage på admin eller moderator når de alle er del av samme team og kjenner hverandre. Jeg har ingen tiltro til at vurderinger blir objektive i dette underforumet, spesielt ikke når flere moderatorer i tillegg har egne, hemmelige brukere.

Hvilket fører meg tilbake til denne:

3. Moderatorer og administratorer tillates ikke å ha flere brukere, ei heller deltagelse i diskusjoner på KG-forumet under bruk av «Anonym Bruker“-funksjonen. Dette for å unngå interessekonflikter og partisk moderering.

Ja, helt enig. 

For de som skal ta med seg disse forslagene til videre diskusjon*, vil nok forslagene fortone seg som veldig "strenge" ovenfor moderatorer og administratorer siden de potensielt fratas muligheter de har per dags dato. 

Grunnen til at jeg kom med disse forslagene, er at det har vist seg gang på gang at disse rettighetene og mulighetene misbrukes. Det finnes ingen legitime grunner for moderatorer og administratorer å bl.a.  lese private utvekslinger mellom brukerne, ei heller å se hvem som har likt innlegg.

Likeledes ser man at eventuelle klager ytterst sjelden - hvis overhodet - tas til følge, da saken vurderes av de selvsamme personene som utstedet vedtak om advarsel hhv. utestengelse i første omgang. De er følgelig inhabil. At de involverte selv ikke ser dette, er mildt sagt urovekkende og vitner om en - være seg bevisst eller ei - skremmende misaktelse av elementære rettsprinsipper.
Retten til å anke og få sin sak hørt for en uavhengig instans utgjør et av de viktigste grunnpilarene i et demokratisk samfunn. Per i dag innrømmes man på ingen måte denne lovfestede retten i Kvinneguidens forum. Det man derimot har ligner skremmende mye på skueprosesser. 

Ingen av disse forslagene hadde kommet hvis moderatorene og administratorene evnet å skjøtte og ikke minst respektere ansvaret og makten de er blitt gitt. Beklageligvis er ikke det tilfellet. 

*Jeg tviler på det sterkeste at disse forslagene i det hele tatt vil bli tatt til følge, langt mindre at de blir gjort til gjenstand for diskusjon. 

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det også skal være synlig når enhver moderator, administrator og opp i kjeden er pålogget. Mener dette var synlig før lengst nede på siden her? 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Finnes det noen regler mot plagiat/copy cats?   F.eks. å velge brukernavn eller profilbilde som er til forveksling lik annen bruker?  Det finnes enkelte tilfeller av dette, men jeg har ikke tenkt over det før det forekom i samme tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Vi takker for forslagene og skal vurdere dem.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Adobyen skrev (11 timer siden):

Finnes det noen regler mot plagiat/copy cats?   F.eks. å velge brukernavn eller profilbilde som er til forveksling lik annen bruker?  Det finnes enkelte tilfeller av dette, men jeg har ikke tenkt over det før det forekom i samme tråd.

Hvis man fortsatt har brukernavnet så er det nok ikke det greit nei

Edit: Fikk vite nettopp at det er ikke noe regel mot dette 

Endret av Cid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det regler som omhandler brukere som har slettet profilen sin, men der brukernavnet består og kan tagges fortsatt? Det står heller ikke "gjest" foran brukernavnet for å indikere at brukeren ikke lenger fins.

Jeg syns det er ugreit med godt kjente profiler på KG som ikke lenger eksisterer, men brukernavnet deres går igjen som et spøkelse på forumet. Det handler om retten til å bli glemt.

Endret av Natron
utdypet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (3 minutter siden):

Hva med brukere som har slettet profilen sin, men brukernavnet består og kan tagges fortsatt? Det står heller ikke "gjest" foran brukernavnet for å indikere at brukeren ikke lenger fins.

Går ikke an å tagge slettede brukere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (1 minutt siden):

Går ikke an å tagge slettede brukere 

Jo, det gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...