Gå til innhold

Trene og spise sunt eller bare spise sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var ikke uenig med deg altså. Vi er veldig enige i at aktivitet er viktig for alle.

Tror ikke det finnes ett svar som passer alle. Det blir som med røyking. Noen synes det er greit å kutte cold turkey, mens andre må avvennes gradvis. For meg ville ikke små justeringer i kosten funket særlig bra. Jeg må gjøre ting «skikkelig» og få resultater, ellers går jeg lei og gir opp. Og jeg må kutte helt den største synderen i kostholdet mitt ellers sklir det bare ut. Som en alkoholiker som ikke kan drikke litt alkohol innimellom. Jeg kan ikke spise godteri og søtsaker når jeg er alene. Da går det helt gæli. 🤪

Anonymkode: af48f...435

Hehe, ja, helt riktig! 😹

Jeg vil også spille djevelens advokat her litt. Det ble gjort en studie der de tok inaktive og overvektige forsøkspersoner gjennom en sinnsyk protokoll. De satt dem på 400 kalorier om dagen og fikk dem til å trene/være i aktivitet i 9 timer per dag (lav intensitet). Forsøket varte i bare 4 dager.

Konklusjonen var at denne korte intervensjonen hadde bedre suksessrate enn flere store, dyre og måneder lange livsstilsintervensjoner selv et helt år etter den ble avsluttet. 4 dager gav altså varig vektreduksjon på oppfølging etter et år!(!)

"The present investigation reveals that whole-body fat mass can be reduced by ∼3 kg with a 4-day intervention combining a reduction of energy intake (to barely 10% of the habitual level) and 9 h of low-intensity exercise per day. Interestingly, most of this reduction was accounted for by loss of adipose depots in the trunk, with an accompanying marked diminution of the waist circumference. Moreover, despite no specific request for lifestyle changes, subjects lost an additional kilogram of fat during the 4 weeks after the intervention (phase IV), giving a total fat loss of 3.8 kg (of which 2.8 kg was from the trunk).

This outcome is better than several interventions combining low-calorie diets and exercise lasting from 12 weeks to 1 year (Garrow & Summerbell, 1995; Shaw et al., 2009), as well as in the largest randomized control trial for the response to 8-month resistance training, aerobic training, or combined aerobic and resistance training (Willis et al., 2012). Furthermore, the mean fat loss here is greater than that achieved by administering agonists of glucagon-like peptide-1 receptor for at least 20 weeks (which gave a weighted mean loss of 2.9 kg in 21 trials involving 6411 participants) (Vilsboll et al., 2012). Interestingly, 1 year after the intervention the mass of whole-body fat was still 1.9 kg below the pre-intervention level, i.e., the subjects had regained only 50% of the fat they lost. This is better than reported in meta-analyses on weight regain following adherence to weight loss diets (Anderson et al., 2001; Kraschnewski et al., 2010)."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24602091/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...