Gå til innhold

Trene og spise sunt eller bare spise sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt med ett mål om å gå ned i vekt. Det jeg lurer på er om det er best å trene og spise sunt eller bare spise sunt og holde seg i kaloriunderskudd? Så vidt jeg har skjønt så har mat mest å si for vektnedgangen. 

Hva er lurest å gjøre her og hva ville du gjort? (Og hvorfor?)

Anonymkode: e1523...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har begynt med ett mål om å gå ned i vekt. Det jeg lurer på er om det er best å trene og spise sunt eller bare spise sunt og holde seg i kaloriunderskudd? Så vidt jeg har skjønt så har mat mest å si for vektnedgangen. 

Hva er lurest å gjøre her og hva ville du gjort? (Og hvorfor?)

Anonymkode: e1523...ad4

Jeg ville absolutt trent, fordi det har ekstremt mange gunstige effekter. Det ene er de direkte helsemessige effektene som kan gi 5 ekstra leveår med god kvalitet og 20 % reduksjon i risiko for hjertesykdom.

Men trening, spesielt styrketrening, har noen energipartisjonerende effekter som gjør at mat du spiser brukes til å bygge muskler. Altså mer energi inn i muskler, mer energi ut av fettceller.

Og jo mer muskelmasse du har, jo mer energi forbrenner du bare av å eksistere.

Videre vil man etterhvert som man blir bedre utholdenhetstrent også forbrenne flere kalorier på samme intensitet. I dag forbrenner du kanskje 350 kalorier på en times gåtur i snakketempo, mens du om to år med prestasjonsfokusert trening kanskje forbrenner 1000 kalorier på den samme timen, fortsatt i snakketempo. Det er bare at snakketempoet ditt har blitt høyere.

Trening er ekstremt undervurdert for å gå ned i vekt. Det er en av de største fellene du kan gå i etter min mening. At trening er gram og kosthold er kilo, og at du ikke kan trene bort et dårlig kosthold, og at studier viser at de som trener bare spiser mer, og at studier viser at de som trener uten å gjøre noe med kosten ikke går ned...

Alt det der har sine forklaringer, og det er IKKE at trening ikke er fantastisk for å gå ned i vekt. Eller rettere sagt fettmasse.

Du må bare trene nok og komme i god nok form. Det er der utfordringen ligger. Og jo bedre form du kommer i, jo mindre har du behov for å trene i minutter for å oppnå samme kaloriforbrenning. Det er en knallgod sirkel!

Det er også en mye mer behagelig tilnærming å være prestasjonsfokusert i treningsarbeidet enn å fokusere på å redusere matinntaket og holde seg unna ting og tang man helst vil ha. Mentalt er det en ekstrem forskjell.

Du får også automatisk mer rom i kaloribudsjettet når trening er fokuset 😊

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har begynt med ett mål om å gå ned i vekt. Det jeg lurer på er om det er best å trene og spise sunt eller bare spise sunt og holde seg i kaloriunderskudd? Så vidt jeg har skjønt så har mat mest å si for vektnedgangen. 

Hva er lurest å gjøre her og hva ville du gjort? (Og hvorfor?)

Anonymkode: e1523...ad4

Hva slags mat og trening er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt med ett mål om å gå ned i vekt. Det jeg lurer på er om det er best å trene og spise sunt eller bare spise sunt og holde seg i kaloriunderskudd? Så vidt jeg har skjønt så har mat mest å si for vektnedgangen. 

Hva er lurest å gjøre her og hva ville du gjort? (Og hvorfor?)

Anonymkode: e1523...ad4

Trene styrke og spise sundt. Er viktig å vedlikeholde kroppen uansett. Og alt det der er bs. Bygger du muskler så øker fettforbrenningen generellt. Og du går ned i vekt. Men kost har også mye å si hvis du ska gå ned mye. Men du kan også bygge muskler samtidigt! 

Anonymkode: 3261d...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (46 minutter siden):

Jeg ville absolutt trent, fordi det har ekstremt mange gunstige effekter. Det ene er de direkte helsemessige effektene som kan gi 5 ekstra leveår med god kvalitet og 20 % reduksjon i risiko for hjertesykdom.

Men trening, spesielt styrketrening, har noen energipartisjonerende effekter som gjør at mat du spiser brukes til å bygge muskler. Altså mer energi inn i muskler, mer energi ut av fettceller.

Og jo mer muskelmasse du har, jo mer energi forbrenner du bare av å eksistere.

Videre vil man etterhvert som man blir bedre utholdenhetstrent også forbrenne flere kalorier på samme intensitet. I dag forbrenner du kanskje 350 kalorier på en times gåtur i snakketempo, mens du om to år med prestasjonsfokusert trening kanskje forbrenner 1000 kalorier på den samme timen, fortsatt i snakketempo. Det er bare at snakketempoet ditt har blitt høyere.

Trening er ekstremt undervurdert for å gå ned i vekt. Det er en av de største fellene du kan gå i etter min mening. At trening er gram og kosthold er kilo, og at du ikke kan trene bort et dårlig kosthold, og at studier viser at de som trener bare spiser mer, og at studier viser at de som trener uten å gjøre noe med kosten ikke går ned...

Alt det der har sine forklaringer, og det er IKKE at trening ikke er fantastisk for å gå ned i vekt. Eller rettere sagt fettmasse.

Du må bare trene nok og komme i god nok form. Det er der utfordringen ligger. Og jo bedre form du kommer i, jo mindre har du behov for å trene i minutter for å oppnå samme kaloriforbrenning. Det er en knallgod sirkel!

Det er også en mye mer behagelig tilnærming å være prestasjonsfokusert i treningsarbeidet enn å fokusere på å redusere matinntaket og holde seg unna ting og tang man helst vil ha. Mentalt er det en ekstrem forskjell.

Du får også automatisk mer rom i kaloribudsjettet når trening er fokuset 😊

Ja, støtter denne! 

Jeg er periodetrener, og i når jeg er flink merker jeg godt at centimeterene rundt hoftene krymper. Trener da ca 30-40 min relativt hard styrketrening, etterfulgt av ca 15-20 min cardio (2-3/uke). Ingen endring i kosten. 

Og nå ble jeg inspirert til å trene igjen 😁❤️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke deg av en personlig trener. Tanta mi har gått ned 20 kilo på 4 mnd tid med hjelp av styrketrening og kosthold! Hun har jo også blitt veldig mye sterkere i tillegg :) 

Anonymkode: 3261d...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk skrev (12 minutter siden):

Ja, støtter denne! 

Jeg er periodetrener, og i når jeg er flink merker jeg godt at centimeterene rundt hoftene krymper. Trener da ca 30-40 min relativt hard styrketrening, etterfulgt av ca 15-20 min cardio (2-3/uke). Ingen endring i kosten. 

Og nå ble jeg inspirert til å trene igjen 😁❤️

Så bra!

Quiz: Hvilken gruppe inntar flest kalorier daglig?

A. Overvektige 

B. Normalvektige

C. Idrettsutøvere og supermosjonister

Har også noen resultater fra en fin studie her:

RMR was similar in the obese vs. lean women (1601 +/- 109 vs. 1505 +/- 109 kcal/day, respectively, P = 0.12, adjusting for FFM and FM). Obese women sat 2.5 h more each day (12.7 +/- 3.2 h vs. 10.1 +/- 2.0 h, P < 0.05), stood 2 h less (2.7 +/- 1.0 h vs. 4.7 +/- 2.2 h, P = 0.02) and spent half as much time in activity than lean women (2.6 +/- 1.5 h vs. 5.4 +/- 1.9 h, P = 0.002).

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18223609/

Ikke overbevist? En annen studie sammenlignet mye, lite og ingen trening.

The 6-d·wk−1 group expended more energy (2753.5 kcal) and exercised longer (320.5 min) per week than the 2-d·wk−1 group (1490.7 kcal, 1888.8 min, P < 0.05), resulting in greater fat loss compared with the 2-d or control groups (P < 0.05).

https://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2020/11000/Exercise_for_Weight_Loss__Further_Evaluating.22.aspx

Kompensasjonen man opplever når man trener, altså at kroppen prøver å kompensere med høyere energiinntak, følger tydeligvis ikke mengden trening. Mer trening gir tydeligvis ikke automatisk høyere intuitivt energiinntak!

Spennende tema 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med å forandre kosten og senket kalorinvået først, for se hvordan humøret og generellt livsgleden reagerer med mindre kalorier.

Jeg ser og leser fakta som Herr Sandum.PT kommer med og kan ikke underslå dette på noen måte.

Men for meg så fører trening til økt lyst på mat og kan virke dempende på nedgangen i vekt. Det er ikke alltid hard trening fører til overskudd og livsglede. I de periodene er det lett å "unne" seg noe ekstra, som ofte både er usunt og kaloririkt. Være strikt med kosten i traurige perioder er vanskelig. Jeg synes ikke man skal underslå det.

Trådstarter skriver egentlig ikke om vedkommende starter med 0 treningsbakrunn eller ønsker å trene litt mer enn før (slik jeg forstår det). Dersom trådstarter trener litt, ville jeg heller senket matinntaket før jeg øker treningsmengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (4 minutter siden):

Jeg ville startet med å forandre kosten og senket kalorinvået først, for se hvordan humøret og generellt livsgleden reagerer med mindre kalorier.

Jeg ser og leser fakta som Herr Sandum.PT kommer med og kan ikke underslå dette på noen måte.

Men for meg så fører trening til økt lyst på mat og kan virke dempende på nedgangen i vekt. Det er ikke alltid hard trening fører til overskudd og livsglede. I de periodene er det lett å "unne" seg noe ekstra, som ofte både er usunt og kaloririkt. Være strikt med kosten i traurige perioder er vanskelig. Jeg synes ikke man skal underslå det.

Trådstarter skriver egentlig ikke om vedkommende starter med 0 treningsbakrunn eller ønsker å trene litt mer enn før (slik jeg forstår det). Dersom trådstarter trener litt, ville jeg heller senket matinntaket før jeg øker treningsmengde.

Det er ingen tvil om at det er mulig å spise inn et treningsindusert underskudd hvis man prøver. En balansert tilnærming er nok det beste, men da med fokus på matkvalitet kontra kaloriinnhold vil jeg si.

Hvilke måltider kan man inkorporere i livet som har et relativt høyt innhold av proteiner og grønnsaker, er laget mest mulig fra bunn av og som tar mye volum i magesekken på mindre energiinnhold?

Spis 80 prosent slik og 20 prosent fritt, og vær relativt aktiv, så tror jeg man kommer langt 😊

Min erfaring er at kalorifokus ofte er å balansere på en knivsegg mentalt, selv om det ikke trenger å være slik for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, trening er bra og alt det der. Men jeg vil anbefale at du ikke trener særlig hardt. Det kan fort tære på motivasjonen hvis du er utrent og ikke har gode treningsvaner, og sørge for at det er en forpliktelse foran en livsstil. 

Jeg vil heller anbefale deg: Aktivitet. 

Aktivitet som du liker. Som du ønsker å gjøre. Drit i treningssenter, treningsgrupper og treningsøvelser alle andre gjør. Sett deg små mål innenfor aktiviteter som du liker. Begynn i det små og skap deg gode vaner. Det er faktisk bedre å holde seg i moderat aktivitet i en startfase ved slanking, enn å kaste seg ut i trening. For min del gjorde anstrengende trening at jeg ble mer "fysen" på noe godt, "belønnet" meg selv for den harde jobben jeg gjorde, og overdrev effekten av hvor mange kalorier jeg forbrant. I tillegg økte muskelmassen min underveis, som igjen gjorde at jeg ikke fikk vektmålene jeg håpte på. For i en slankefase er det ofte vekt foran muskler som man ser på. 

Skal du trene hardt så bør du droppe badevekten og heller måle resultater gjennom målebånd. 

Uansett. Aktivitet er stikkordet. Det trenger ikke være avansert. Og bare ta det med ro. Det handler om å holde kroppen i bevegelse. Start i det små. Gå en liten tur for dag. Få deg litt luft, se deg rundt og kos deg. Økt heller på fast og distanse underveis. Variér med kanskje sykkel hvis du har det. Legg deg på gulvet og ta noen kroppsbevegelser, kroppsøvelser og enkel yoga som en slags styrketrening. Du finner utallige treningsvideoer om dette på youtube.

Etterhvert som du har fått gode rutiner og bedre grunnlag, "forstår" kroppen din bedre, samt at du ser at vekten reduseres, så kan du eksperimentere litt, ta i litt hardere og utvide horisonten. Kanskje finner du på å jogge litt midt i gåturen din. Kanskje går du nå såpass raskt at gåingen tilsvarer en god løpetur. Kanskje finner du deg noen bakker og områder som gir deg ekstra belastning som du pusher på litt. Da har du plutselig gått fra aktivitet til trening, og laget deg en fin inngang til det. 

Men, stikkordet er aktivitet og bevegelse. Og ikke trening. Aktivitet kan tilogmed være at du hiver deg rundt med støvsugeren og tørker støv også, at du går noen runder opp og ned en trapp, at du går på butikken foran å bruke bilen OSV. 

IKKE gjør det avansert. Gjør det enkelt, på et nivå som du vet at du kan klare over tid, uten å tvinge deg selv til noe. 

Jeg gikk ned 45 kg på å holde fokus på kostholdet, men samtidig la inn litt aktivitet her og der foran å sitte med ræva støpt i sofaen. 

Anonymkode: 51bf3...5e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 15kg først. Så begynte jeg å trene. Kunne trent samtidig, men tror det ville blitt for mye for meg å fokusere både på å spise mindre og trene. Var også lettere å trene når kroppen veide mindre. 

Men det går jo an å være noe aktiv. Gå litt turer.

Anonymkode: ed89e...474

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du finner utallige treningsvideoer om dette på youtube.

For inspirasjon. Ikke for at du skulle "trene" sammen med dette. Skap deg heller "dine" bevegelser.

Anonymkode: 51bf3...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (22 minutter siden):

Spis 80 prosent slik og 20 prosent fritt, og vær relativt aktiv, så tror jeg man kommer langt 😊

Min erfaring er at kalorifokus ofte er å balansere på en knivsegg mentalt, selv om det ikke trenger å være slik for alle.

Du kommer med gode råd, og mulig du har "evidensen" med deg. 

Men basert på min erfaringsbaserte anekdote så er jeg uenig med en del av det du skriver om "nødvendigheten" ved trening ved vektreduksjon. Særlig i en startfase. Tror kanskje du undergraver viktigheten rundt motivasjon for å skape mestring. Trening kan på mange måter ødelegge for dette. Derav anbefaler jeg heller aktivitet. 

Og jeg er ikke enig i at man skal spise 20% fritt ved en vektnedgang. Hvorfor i alle dager skal man det? Det er mye bedre å holde seg til "skjema" noen uker i strekk enn å fose seg opp og inn med "fritt"-villt som har ført deg i den tilstanden du har havnet i. Holder man seg til skjema helt uavhengig av dag, tidspunkt og situasjon over en fast periode så kommer man lettere igjennom den enn at man skal takke ja til utskeielser fordi man har en kvote til det. 

Jeg er heller ikke enig i at man balanserer på en knivsegg mentalt ved høyt kalorifokus. For det er akkurat det som skal til for å gå ned i vekt, og det er den lærdommen som gir deg kunnskap til å holde vekten nede når du har nådd målene. 

Hvorvidt du mener dette er en inngang til psykiske lidelser skjønner ikke jeg, men mulig at du har mer erfaring med dette, og at jeg er unntaket. 

Men klart, folk er forskjellig. 

Anonymkode: 51bf3...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer med gode råd, og mulig du har "evidensen" med deg. 

Men basert på min erfaringsbaserte anekdote så er jeg uenig med en del av det du skriver om "nødvendigheten" ved trening ved vektreduksjon. Særlig i en startfase. Tror kanskje du undergraver viktigheten rundt motivasjon for å skape mestring. Trening kan på mange måter ødelegge for dette. Derav anbefaler jeg heller aktivitet. 

Og jeg er ikke enig i at man skal spise 20% fritt ved en vektnedgang. Hvorfor i alle dager skal man det? Det er mye bedre å holde seg til "skjema" noen uker i strekk enn å fose seg opp og inn med "fritt"-villt som har ført deg i den tilstanden du har havnet i. Holder man seg til skjema helt uavhengig av dag, tidspunkt og situasjon over en fast periode så kommer man lettere igjennom den enn at man skal takke ja til utskeielser fordi man har en kvote til det. 

Jeg er heller ikke enig i at man balanserer på en knivsegg mentalt ved høyt kalorifokus. For det er akkurat det som skal til for å gå ned i vekt, og det er den lærdommen som gir deg kunnskap til å holde vekten nede når du har nådd målene. 

Hvorvidt du mener dette er en inngang til psykiske lidelser skjønner ikke jeg, men mulig at du har mer erfaring med dette, og at jeg er unntaket. 

Men klart, folk er forskjellig. 

Anonymkode: 51bf3...5e0

Nei, ikke inngang til psykiske lidelser. Det var ikke det jeg mente 😊 Jeg mente bare at det er lett å bli overfokusert på mat. Det er ikke sikkert alle har det på samme måte.

Individualiteten eksisterer også her. Jeg ser ikke hvor jeg skriver at det er nødvendig med trening. Det kan vel kanskje tolkes slik, men det er absolutt ikke nødvendig å være i aktivitet for å gå ned i vekt. Bare smart, av mange grunner.

Husk også at en vektnedgang bør komme av en livsstilsendring som man kan fortsette med resten av livet. Hvis man nekter seg alle tingene man vanligvis har lyst på til enhver tid, så kan det bli vanskelig for mange.

Balansen må finnes i kostholdet også. Men hvordan man velger å angripe det er opp til en selv. Jeg later ikke som at det jeg skriver over er noen hellig fasit. Den tror jeg ikke finnes. Til det er vi for forskjellige.

Men for mitt vedkommende har det blitt tydelig at jeg raskt blir uheldig matfokusert når jeg skal tenke på kalorier og at mangel på aktivitet gjør at jeg må gå sulten og sliten om jeg skal nå vektmålene.

Jeg går heller ned i vekt eller opprettholder vekt på et høyere kalorinivå slik at jeg holder meg mettere og i bedre humør.

Husk også at trening og aktivitet i mange studier regulerer apetitt, søtsug og matinntak i positiv retning. Ikke alle blir sultne.

Mange opplever også økt motivasjon av trening, for hele livsstilsendringen, ikke mindre motivasjon slik du skriver (?).

Og motivasjon er flyktig og ikke å regne med. Bra i starten, men så må gode vaner inn. Vaner man faktisk klarer å holde på. Gjerne gradvis.

Jeg sier ikke at trening 6 dager per uke er løsningen for alle i så måte. Man må absolutt finne noe som passer for en selv, gjerne gjennom eksperimentering.

Jeg bare tror at mange kunne hatt godt av mer trening, og jeg liker ikke det generelle mediebildet rundt tematikken.

Endret av Sandum.PT
Typo
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (9 minutter siden):

 

Jeg bare tror at mange kunne hatt gått av mer trening, og jeg liker ikke det generelle mediebildet rundt tematikken.

Mener du mediebildet er: Spis deg slankere og ikke tren deg slankere? Muligens vi er inne i en periode med at maten er viktigere enn treningen. Men etter høytider, sommerferier svinger det vel fort tilbake til "tren deg slankere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (2 minutter siden):

Mener du mediebildet er: Spis deg slankere og ikke tren deg slankere? Muligens vi er inne i en periode med at maten er viktigere enn treningen. Men etter høytider, sommerferier svinger det vel fort tilbake til "tren deg slankere"

Kanskje det var feil å kalle det "mediebildet". Tenker egentlig mer på de artiklene som konkluderer med at trening ikke funker for å gå ned i vekt. Men ofte på en måte som totalt overskygger de andre positive effektene av trening, selv uten vektnedgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sandum.PT skrev (Akkurat nå):

Kanskje det var feil å kalle det "mediebildet". Tenker egentlig mer på de artiklene som konkluderer med at trening ikke funker for å gå ned i vekt. Men ofte på en måte som totalt overskygger de andre positive effektene av trening, selv uten vektnedgang.

Sitter du her og drar inn kunder?

Det var en spøk🤣

Viktigheten av trening kan ikke sies for ofte. Spesielt for oss over 40, jeg merker gleden av en funksjonsfrisk kropp mer og mer ettersom jeg blir eldre. Fokuserer mye mer på bevegelighet enn tidligere, i tillegg til relativt tung styrketrening. Og kroppen er mer smidig og allsidig nå enn når jeg var sent i 20 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (17 minutter siden):

Mange opplever også økt motivasjon av trening, for hele livsstilsendringen, ikke mindre motivasjon slik du skriver (?).

Mange gjør ikke dette. Mange opplever at dørstokkmila for trening blir høyere nettopp fordi dem kjører for hardt ut og da ikke klarer å motivere seg. 

Sandum.PT skrev (18 minutter siden):

Og motivasjon er flyktig og ikke å regne med. Bra i starten, men så må gode vaner inn. Vaner man faktisk klarer å holde på. Gjerne gradvis.

Motivasjonen er høy i starten, ja, det er nettopp derfor man bør ta det med ro og fokusere på èn ting av gangen. Ofte er en livsstilsendring (som vi er enige i) ganske inngripende, særlig for de som ikke har riktig kunnskap bak. Det tar tid å finne sin vei bare innenfor kosthold. Skal man da kjøre på på flere fronter samtidig kan man miste mestring og følelse av forpliktelse, fordi man ikke har nok oversikt. 

Sandum.PT skrev (20 minutter siden):

Jeg bare tror at mange kunne hatt godt av mer trening, og jeg liker ikke det generelle mediebildet rundt tematikken.

Trening er utelukkende bra. Vi er enig i det. Men jeg mener at man bør starte rolig. Så rolig at man klarer å skape seg mestring underveis, og ikke ser på det som et ork og et "må"-prosjekt. Derav handler det mer om aktivitet enn trening for min del. Jeg føler faktisk dette er det beste rådet jeg kan gi etter å ha vært en treningsbasert "jojo-slanker" i mange år før jeg lyktes. Og jeg lyktes fordi jeg sakte over tid klarte å implementere til en livsstilsendring. Jeg er fortsatt ingen trener, men er mer aktiv enn noengang. Trening i seg selv er ikke nødvendig innenfor normale rammer såfremt man har en såpass aktivitet og klarer å opprettholde vektnedgangen på det. 

Det er ingenting jeg hater mer enn klamme, sterile og folkefulle treningssenter. Og det tror jeg langt ifra jeg er alene om, selv om disse treningssenterene liksom skal være så helsebringende og bra for folk. Jeg nøyer meg heller med en god gåtur rundt et vann i passe tempo, noen "styrkeøvelser" på teppet foran TV'en under en fotballkamp og lavterskel rundt å hive meg rundt på husarbeid. Du ville nok ikke kalt dette trening, tror jeg, men herregud så effektivt dette kan være. Det er iallefall effektivt for å skape mestring og motivasjon for å holde det gående i de mange tiår. 

Anonymkode: 51bf3...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (37 minutter siden):

Husk også at trening og aktivitet i mange studier regulerer apetitt, søtsug og matinntak i positiv retning. Ikke alle blir sultne.

Denne har jeg lyst til å kommentere. Rett og slett fordi jeg opplevde og opplever det stikk motsatt. Etter trening så sliter jeg ekstremt med søtsug. "Fysen på noe godt"... 😄 Kan minne om blodsukkerfall/føling. Jeg blir helt spedalsk både i søtsug og ikke minst det å stå imot. Viljestyrken forsvinner også. 

Vi er så individuell at å referere til studier og forskning for hvordan man skal gjøre det blir egentlig som å skyte i blinde. 

Det beste budskapet er egentlig å finne sine individuelle grenser selv, både innenfor kosthold, aktivitet, trening, motivasjon og mestring, og så må mål settes utifra det. Ikke hva studier sier. Klarer du å ligge på kaloriunderskudd med knallhard trening, samtidig som motivasjonen opprettholdes og du får mestring av det, og målene dine blir nådd, så kjempebra. Men gjør du ikke det, som mange av oss (særlig utrente og overvektige) ikke gjør, så nytter det ikke å se til hva alle andre gjør og hvordan de gjør det. 

Uansett så er kostholdsfokus det aller beste og sikreste slankerådet som er. Du kan tilogmed ligge på sofaen 24/7 og slanke deg samtidig, hvis du ellers bare vil det. Det anbefales dog ikke. Men du kan det. Hvis du er strick nok. 

Anonymkode: 51bf3...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går MYE fortere ned i vekt når jeg trener ved siden av riktig kosthold. Sørger for nok protein etter trening, da blir jeg ikke like sulten heller.

Bonus er at kroppen blir strammere også og at muskler brenner mer fett enn… fett.

Anonymkode: ed8e4...495

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...