Gå til innhold

Går treigt på fjelltur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 12.15):

Jeg går veldig treigt på fjelltur. Er vel egentlig sånn passe form så burde klart å gå fortere, men det er bare som at beina eller kroppen setter en stopper for det uten at jeg helt klarer forklare hvordan. Noen som har noen tanker om hvorfor det er slik og hva en kan gjøre med det?

Anonymkode: 275e4...8ac

Når jeg leser det du skriver her, får jeg en følelse av at det er noen du går sammen med som demotiverer deg? Er det noen som stadig kommenterer at du går tregt?

Da kan man lett bli motløs, og kroppen gir uttrykk for det du sliter med i hodet.

Finn deg noen å gå sammen med som ikke har tempo som prioritet, la turen være en glede, der opplevelsene står i høysetet, ikke å skulle imponere noen ved å nå målet på x antall timer. Det er så feilslått i mine øyne!

Kos deg med turen, og gå så sakte du bare ønsker. La kroppen få kose seg, og så setter du heller opp litt tempo om du skulle føle for det en dag. Ikke la noen fortelle deg at du er treg, og gjøre fjellturene ulystbetonte.

Anonymkode: a54b4...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedre å gå treigt og være seig enn å brenne opp kruttet for fort :)

Anonymkode: 0a682...096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 17.49):

Når jeg leser det du skriver her, får jeg en følelse av at det er noen du går sammen med som demotiverer deg? Er det noen som stadig kommenterer at du går tregt?

Da kan man lett bli motløs, og kroppen gir uttrykk for det du sliter med i hodet.

Finn deg noen å gå sammen med som ikke har tempo som prioritet, la turen være en glede, der opplevelsene står i høysetet, ikke å skulle imponere noen ved å nå målet på x antall timer. Det er så feilslått i mine øyne!

Kos deg med turen, og gå så sakte du bare ønsker. La kroppen få kose seg, og så setter du heller opp litt tempo om du skulle føle for det en dag. Ikke la noen fortelle deg at du er treg, og gjøre fjellturene ulystbetonte.

Anonymkode: a54b4...a97

Ja, det kan være. Jeg får ikke noen kommentarer på at jeg går sakte, men de går langt foran meg for så å stoppe opp for å vente... 

Anonymkode: 275e4...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjelltur skal man gå tur og kose seg det er ikke maraton eller birken man skal nyte turen og det naturen har å by på 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 10.53):

Ja, det kan være. Jeg får ikke noen kommentarer på at jeg går sakte, men de går langt foran meg for så å stoppe opp for å vente... 

Anonymkode: 275e4...8ac

Dette kan jo ta motivasjonen fra hvem som helst. Og spesielt hvis de går videre når du endelig tar igjen dem. Jeg er gjerne den som er først, men jeg forsøker å justere mitt temp til de jeg går sammen med.  At det ikke blir samme treningen for min del, må jeg bre godta når jeg går med noen som ikke har samme tempo. Da må jeg gå alene om jeg vil gå fortere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg går sakte, mest pga pust. Har en blokkade i halsen som gjør at jeg har problemer med pust. Så må ta det med ro, og nyt turen. Går av og til med andre, men opplever at jeg ikke får nyte turen eller utsikten, de går fort og ser bare ned i bakken. Jeg liker å nyte utsikten mens jeg går. Ikke noe galt i å gå sakte. 😊

Anonymkode: db6d3...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg blir tung i bena hvis jeg ikke har fått i meg karbohydrater en stund før. Da jeg gikk mye i fjellet, gjorde jeg det ofte på vei hjem fra jobb. Da hadde jeg kanskje kun spist 2 knekkebrød til lunsj og kanskje en Skyr. Å da gå på fjelltur flere timer senere, på tom mage, var håpløst. Bena tung og måtte "tvinge" meg til å gå. Jeg ble tipset om å spise litt før jeg gikk, f.eks. et knekkebrød/brødskive en liten halvtime før. Evt. også ta med noen nøtter i en liten boks å spise underveis. For meg ble det som natt og dag :) 

Anonymkode: 3834c...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 18.01):

Jeg går sakte, mest pga pust. Har en blokkade i halsen som gjør at jeg har problemer med pust. Så må ta det med ro, og nyt turen. Går av og til med andre, men opplever at jeg ikke får nyte turen eller utsikten, de går fort og ser bare ned i bakken. Jeg liker å nyte utsikten mens jeg går. Ikke noe galt i å gå sakte. 😊

Anonymkode: db6d3...9a2

Nei, men kjedelig når du har lyst å gå fortere og komme i bedre form :) 

Anonymkode: 3834c...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 22.4.2022 den 1.57):

På fjelltur skal man gå tur og kose seg det er ikke maraton eller birken man skal nyte turen og det naturen har å by på 🙂 

Noen går på fjellet flere ganger i uka som en trening, da det er gøy å løpe i fjellterreng f.eks. Det krever enormt med koordinasjon og konsentrasjon, og gir utrolig godt utløp fra daglig stress, blant annet. Fjellturer hvor man nyter utsikten, gjør mange på søndagsturer eller hvis man er på fjellturer man ikke går så ofte. For min del har jeg et fast fjell jeg løper i, og da nyter jeg utsikten når jeg kommer på toppen :) 

Anonymkode: 3834c...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 11.18):

Hva mener du er poenget med slike turer? Komme raskest i mål eller nyte turen? For min del tenker jeg at det viktigste er å nyte den vakre naturen, sanseinntrykkene man får osv, så får trimmen man får bli en bonus. Eller er målet å komme raskest mulig frem?

Er kanskje jeg som er malplassert i denne tråden 🙈😅

Anonymkode: b0fce...e5f

Så enig!!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 11.18):

Hva mener du er poenget med slike turer? Komme raskest i mål eller nyte turen? For min del tenker jeg at det viktigste er å nyte den vakre naturen, sanseinntrykkene man får osv, så får trimmen man får bli en bonus. Eller er målet å komme raskest mulig frem?

Er kanskje jeg som er malplassert i denne tråden 🙈😅

Anonymkode: b0fce...e5f

Mange bruker daglige fjellturer som trim, og går da gjerne i det samme fjellet hver dag. Da er man mer opptatt av trimmen enn utsikten. Når jeg går med flere personer, med sekk på ryggen osv, blir det mer fjellturer slik du beskriver :) 

Anonymkode: 3834c...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...