Gå til innhold

Går treigt på fjelltur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går veldig treigt på fjelltur. Er vel egentlig sånn passe form så burde klart å gå fortere, men det er bare som at beina eller kroppen setter en stopper for det uten at jeg helt klarer forklare hvordan. Noen som har noen tanker om hvorfor det er slik og hva en kan gjøre med det?

Anonymkode: 275e4...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nyt utsikten og alle inntrykkene du får. De som går fort ser ikke så mange detaljer. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (4 timer siden):

Nyt utsikten og alle inntrykkene du får. De som går fort ser ikke så mange detaljer. 

Ja, det er godt poeng. Men så vil jeg gjerne komme i bedre form da, det gjør man jo ikke av å gå sakte.

Anonymkode: 275e4...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er godt poeng. Men så vil jeg gjerne komme i bedre form da, det gjør man jo ikke av å gå sakte.

Anonymkode: 275e4...8ac

Er du motivert da? Og glad i å gå på fjellet? Hvis ikke så er det vel psyken. Får du i deg nok vann? 

Anonymkode: b161d...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er godt poeng. Men så vil jeg gjerne komme i bedre form da, det gjør man jo ikke av å gå sakte.

Anonymkode: 275e4...8ac

Jo mer du går jo bedre form blir du uansett hvor sakte du går

Anonymkode: 9e040...f37

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare presse deg selv til å sette beine fortere fremover. Vi mennesker er skapt for å løpe, så det klarer du 

Anonymkode: b7a4b...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg går veldig treigt på fjelltur. Er vel egentlig sånn passe form så burde klart å gå fortere, men det er bare som at beina eller kroppen setter en stopper for det uten at jeg helt klarer forklare hvordan. Noen som har noen tanker om hvorfor det er slik og hva en kan gjøre med det?

Anonymkode: 275e4...8ac

Bare å fortsette å gå, og plutselig en dag løsner det :) Men hvorfor vil du gå fortere? Bedre å gå sakte, og ha veldig god utholdenhet enn rask,med dårlig utholdenhet. Kan sikkert bli rask og få god utholdenhet også, så klart. Men ærlig talt. Nyt det tempoet du er i. Nyt utsikten rundt deg og kos deg på tur :) Alt det andre kommer med tiden. Det er ikke gjort over natten. 

Men om det er veldig viktig for deg, så kan du i tillegg begynne å jogge/løpe på fritiden. På variert underlag. Motbakker også. Tenk på styrkeøkt også. Om du ikke driver med dette fra før av da :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at du går med folk som ikke passer deg helt:) Det er en veldig mye bedre opplevelse å gå med noen man er samkjørt med.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva stopper deg? Pust, eller beina? 

Jeg har lipødem, og det begrenser farta noe. Får fort tunge bein, noe begrenset bevegelighet. Skulle gjerne trent mer kondisjon, men beina stopper meg dessverre. Frustrerende, men den eneste løsninga for meg er dyre operasjoner. 

Du må kanskje prøve å tenke gjennom hva som stopper deg. Bevegelighet, tunge bein, smerter, pust eller noe annet? 

Anonymkode: aa6a1...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går den samme fjellturen ofte kan du konkurrere mot deg selv. Prøv å bruke kortere tid hver gang. 

Anonymkode: 77686...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå mer motbakker gjennom året. Ha på sekk, pulsen skal opp og du skal kjenne hjertet slå. Farta kommer av for lite grunnlag i beina. 

Jeg har en kneskade som gjør at jeg går sakte ned, jeg må vurdere hvordan jeg skal ta imot vekta og kan ikke lande skjevt på foten. Så vi vet at jeg må ha ekstra tid ned, hvis ikke risikerer vi at jeg må hjelpes ned 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor er veldig treg i terreng. Ellers er hun i god form og er en ræser å oppoverbakker, men bruker mye krefter på å velge hvor hun setter føttene sine når det er ulendt og tar derfor veldig små skritt/går tregt. Hun er fra utlandet og er ikke vandt med å gå i fjellet.

 

kan det være terrenget som sinker deg?

Anonymkode: a862e...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må jo bare presse deg selv til å sette beine fortere fremover. Vi mennesker er skapt for å løpe, så det klarer du 

Anonymkode: b7a4b...7e0

Eh. Og hvor har du dette fra?

Anonymkode: 5deb7...d92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du er poenget med slike turer? Komme raskest i mål eller nyte turen? For min del tenker jeg at det viktigste er å nyte den vakre naturen, sanseinntrykkene man får osv, så får trimmen man får bli en bonus. Eller er målet å komme raskest mulig frem?

Er kanskje jeg som er malplassert i denne tråden 🙈😅

Anonymkode: b0fce...e5f

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet vill, men ikke beina eller lungene tyder på dårlig form. 

Uansett ikke la det stoppe deg. Du blir ikke i bedre form av å ligge på sofaen. Beste måten å komme i form på er jo å bevege seg og presse seg til litt puls hver dag. 

Anonymkode: 2e8cd...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle har gjerne sitt eget tempo, sin egen rytme. Jeg synes bestandig det er bedre å gå alene enn sammen med noen som holder høyere tempo.

Som Summeer nevner så kan det å gå med ryggsekk gjøre turen til en treningsøkt selv om du går sakte. Bruk gjerne vann som ekstra vekt, for det kan du tømme ut når du kommer opp så slipper du ekstra tyngde ned igjen.

Går du sakte fordi du er usikker på fotplassering når du går i ujevnt terreng så kommer tempoet etterhvert som du stoler mer på balanse og fotarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene opp balansen din?
Jeg brukte mye tid på å plassere beina i ulent terreng tidligere for å være sikker…. , men etter å ha trent opp bedre balanse går det fortere (eller mer tempo som mannen ;))

Anonymkode: a262f...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Må man gå fort da? Jeg går også veldig tregt og misliker derfor å gå med andre fordi de gjerne skal gå fortest mulig. Jeg er i dårlig form, litt dårlig balanse og ikke så vant til å gå i ulendt terreng. Synes det å gå med andre gjorde at jeg mistet gleden av å gå på tur fordi de gjerne ble utålmodige.

Man burde sikkert gå med folk som er på samme nivå som en selv, men jeg synes at det er vanskelig å finne siden veldig mange går i fjellet/på tur hele tiden. Jeg er ikke vant til det.

Uansett, så vil jeg tro at det blir bedre etterhvert som en blir i bedre form, men jeg ville ikke hatt fokus på å gå fortest mulig. Kanskje heller nyte naturen og tenke at du er flink som kommer deg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tregt, klarer å gå fort men koser meg ikke med turen når jeg gjør det. Kan love deg at formen blir bedre hvis du går i mye bratt terreng. Dra på noen kilo ekstra i sekken også, så stiger formen selv om farten er lavere. 

 

Anonymkode: fac83...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...