Gå til innhold

Var dette stygt sagt av meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det lyser jo igjennom hele innlegget at TS ikke liker stedatteren sin, så jeg tror rett og slett hun ikke bryr seg så vanvittig mye om hennes selvbilde, men mer om sitt eget. 

Anonymkode: 916e6...85f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (3 timer siden):

Men denne episoden lærte henne ingenting om hvordan ikke være nesevis. Her lærte hun bare hvordan man kan hevne seg på en sårende kommentar ved å finne en enda mer sårende kommentar å si tilbake.

Selvsagt har hun lært noe! Hun har lært hvor sinnsykt vondt det kan gjøre å få kompleksene sine påpekt på en stygg måte, og slenger forhåpentligvis ikke med leppa på den måten uten å tenke seg om igjen. Det finnes ikke bedre måte å lære det på, og det hørtes ærlig talt ut som hun trengte å lære det.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er delt. Hun er stor nok til å vite at man ikke sier stygge ting til folk. Nå fikk hun er real lærepenge, og det var, synes jeg, på sin plass.

På en annen side et det, igjen; synes jeg, verre å kommentere kropp enn hår. Man kan trigge spiseforstyrrelser, som er mye verre enn noen gråe hårstrå. 
Så ja; det var svært stygt sagt av deg, men om det var ufortjent? Nei, det var det ikke.

Anonymkode: 3067a...4dc

Helt enig med deg. Kommentaren var sykt stygg, men jenta mente da ikke noe godt med sin egen kommentar heller. 

Hilsen en som selv har slitt med spiseforstyrrelser i årevis.

Anonymkode: fc7f9...d72

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Selvsagt har hun lært noe! Hun har lært hvor sinnsykt vondt det kan gjøre å få kompleksene sine påpekt på en stygg måte, og slenger forhåpentligvis ikke med leppa på den måten uten å tenke seg om igjen. Det finnes ikke bedre måte å lære det på, og det hørtes ærlig talt ut som hun trengte å lære det.

Eller hun lærte at angrep er det beste forsvar, og den med den giftigste tungen vinner. Akkurat som man ikke lærer konstruktiv sinnemestring av å bli slått, lærer man heller ikke god omgangstone av å bli rakket ned på. 

Edit: Ja jenta trengte å høre det. Hun trengte å høre hvordan slike kommentarer er ufine og kan gi henne problemer med å holde på vennskap. Hun burde blitt oppfordret til å tenke gjennom hvordan hun selv føler det om andre sier noe nedsettende om henne. De kunne snakket om miljøet i jentegjengen, og om hvordan omgangsformen er der.

De kan passe på å ha en hyggelig omgangsform hjemme, med tydelig og saklig grensesetting for oppførsel, så jenta får se gode strategier å ta med seg ut i vennegjengen. Men det forutsetter at de voksne faktisk gidder å være voksne, og ikke lar seg trekke ned på trettenåringens nivå når hun er på sitt mest umodne.

Endret av Hactar
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kommentere en tenårings kropp kan gjøre mer skade enn hårfargen til en voksen, sånn sett.

På den annen side; jeg husker at noen ganger var det faktisk nettopp slike "tilbake med samme mynt"-svar som måtte til for at jeg skulle skjønne hva som var galt med det jeg sa/gjorde. Smake min egen medisin, rett og slett. I voksen alder har jeg også møtt på folk som ikke stopper uønsket atferd før de blir speilet på det. 

Reparasjon er ganske viktig for en relasjon. Altså det å si unnskyld og gjøre opp for seg. Det har du gjort. Voksne er også mennesker og gjør feil, akkurat som dem selv. Nå har du vist hvordan man reparerer. Det er en viktig lærdom for henne, det også. Og jeg har tro på at det kan ha redusert skadeomfanget litt. 

Anonymkode: 97404...448

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes selvfølgelig det er ille at hun har en sånn holdning at hun mener at hun ikke trenger å be om unnskylding, men det er ikke og barn.

Ts

Anonymkode: c8413...ca1

Og hvem sin skyld er dette da ? Deres! Dere må oppdra og lære jenta. Men dere har jo faen ikke noe særlig vett selv med uttalelsene deres. Hun er sånn pga deres oppdragelse. Og at hun er "lubben" er tegn på feil ernæring. Og dette er deres skyld. Verken selvdisiplin, grensesetting eller oppdragelse eller veiledning.... jo mer jeg leser fra dine svar så syns jeg du virker umoden, og selvopptatt og litt mindre mentalt tilstede. Du som bor med far til barnet har en viss form for ansvar og hovedomsorg så lenge jenta er hos dere. Og her er noe du ikke har lært, barn har ikke konsenkvensforståelse i den alderen ellee utviklet forståelse av konsenkvenser av handlinger... igjen, repteerer meg selv: grensesetting, veledning, kosthold og ernæring, og rett og slett trygge rammer. Jenta strever med noe og er i en fase som er utrolig strevsom, både for seg selv og for omsorgspersoner!!! Vet absolutt ALT om det...!! Jeg har funnet nye veier for å prøve å håndtere en tennårings gutt med alt av testeroner og følelser på avvei og tro meg... dette må du stå i hvis du vil ting skal fungere!! Og være den støtta en hormonbombe av en 13 åring er som kan lene seg på! Pedagogikk er ikke alltid en løsning, men kommunikasjon og å  møte de og snakke MED de. Ikke snakke NED de!!! Og å bli så spinnvill av noen grå hår? Ærlig talt. Legg fra deg jålereiet og lev med det..! Jeg er 34, snart 35 og fult av grå hår...! Med 3.biologiske, 5 bonus barn hvor tre bor hjemme og to er voksne nok og bor alene, og en baby til på vei! Og 300 kvadrat hus, så får man så enormt med grå hår 😂. Jeg går runst i croks hver dag, og sovee ikke om natta, pga svangerskapet. Oppe halv seks hver dag. Lager frokost og lunjs til 13 åringen så jeg har kontroll åå hva han spiser hjemme og skole da han er ræva på dette 😂. Lager kaffe til manneb og meg. Lager lunsj til eldste lærlingen her noen gangee når han stresser. Følger opp møter, lege u name it..! Burde faktksk farga håret mitt jeg 😂.. 

Anonymkode: 72c87...fee

AnonymBruker
Skrevet

Det var kanskje unødvendig av deg å svare tilbake. Men det var mulig på refleks og det er veldig forståelig når det pågår over tid. Hun er 13 år og bør vite hva som er greit å si og hva som ikke er greit. Hun fikk bare smake sin egen medisin tilbake. Og kanskje hun trengte det. Både for å forstå situasjonen sin med vekten og hvordan hun bør te seg sosialt.

Anonymkode: 66295...4e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var så ille. Unger må lære seg at det ikke lønner seg å være frekk i kjeften. Siden du har sagt unnskyld er det greit. 

Anonymkode: 737bb...144

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes kommentaren din var helt ok ,ts. Skjønner ikke helt hvorfor du ba om unnskyldning til henne. Hun fortjente jo å høre det når hun er så frekk som hun er. En 12-åring er voksen kok til å forstå at man ikke sier sånt til folk. 

Anonymkode: 4aee5...7f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke noe bedre enn henne når du smeller tilbake med noe sånt. Faktisk er du mye verre siden du er voksen. Dessuten er det mye enklere å farge håret enn å sette en 13-åring på slankekur. Hadde vært skikkelig flau og skammet meg om jeg var deg

Anonymkode: 4e72b...97b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal du trekke tilbake unnskyldningen til jenta, fordi man ikke behøver å unnskylde det man påpekerer hos andre? Jentungens logikk.

Anonymkode: 0eb1b...0fb

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 13.15):

Datteren til kjæresten min er 13 år og en liten nesevis og småfrekk jentunge, med tanke på at hun er veldig kritisk både til seg selv og til folk rundt seg.

Jeg har begynt å få litt gråe hår i tinningen og rundt ørene og synes det er helt pyton, og har selvfølgelig prøvd å farge disse hårene, men fargen forsvinner etter to uker siden det er glasskår.

Datteren til kjæresten min har påpekt en gang før da hun var mindre at jeg begynte å få gråe hår, og da hadde jeg knapt sett de selv og syntes det var litt ubehagelig.

I dag satu hun ved siden av meg i sofaen da vi skulle se en film, også utbryter hun høyt: "du har begynt å få skikkelig masse grått hår"!

Det er stygt og du må farge de!

Uten at jeg hadde kontroll over hva jeg sa utbrøt jeg til henne: " du begynner å bli lubben og du må passe på hva du spiser"!

Jenta er overvektig og spiser masse, både godteri og vanlig mat og foreldrene hennes er bekymret.

Jeg som voksen skulle selvfølgelig ikke sagt noe sånt, men hun traff et ømt punkt og så datt det ut av meg.

Vi er bare mennesker vi voksne også og kan si dumme og sårende ting.

Jeg synes bare det var helt unødvendig av jentungen å kommentere at jeg hadde fått gråd hår, når jeg tidligere har sagt til henne jeg ikke liker å få grått hår.

Hennes far hørte på hva jeg sa og han brydde seg ikke.

Han mener at hun trenger å lære litt sosiale normer og at hun er altfor nesevis mot folk og har liten selvinnsikt.

Jeg har bedt henne om unnskylding og vi har snakket om det, og bestemt oss for at dette er ut av verden for oss begge.

Og en dag får du også grå hår. Det er sånn det fungerer når en blir eldre.... 

AnonymBruker
Skrevet

Det du sa er så utuleg mykje verre! Eg får vondt langt inni meg. Trur ikkje du veit kor skadeleg det er. Du er vaksen! Ho er eit barn. Frekk, kanskje, men du går bevisst inn for å såre tilbake! Umodent og faktisk veldig farleg! Bra du snakka om det med henne. Du må aldri seie slikt til barn eller tenåringar. Eg slit framleis i ein alder av 34. Unngår spegelen. Får hjertebank når folk snakkar om kropp. Kommentarar om kropp set seg på ein veldig skadeleg måte. 

Anonymkode: b354e...62a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren til kjæresten min er 13 år og en liten nesevis og småfrekk jentunge, med tanke på at hun er veldig kritisk både til seg selv og til folk rundt seg.

Jeg har begynt å få litt gråe hår i tinningen og rundt ørene og synes det er helt pyton, og har selvfølgelig prøvd å farge disse hårene, men fargen forsvinner etter to uker siden det er glasskår.

Datteren til kjæresten min har påpekt en gang før da hun var mindre at jeg begynte å få gråe hår, og da hadde jeg knapt sett de selv og syntes det var litt ubehagelig.

I dag satu hun ved siden av meg i sofaen da vi skulle se en film, også utbryter hun høyt: "du har begynt å få skikkelig masse grått hår"!

Uten at jeg hadde kontroll over hva jeg sa utbrøt jeg til henne: " du begynner å bli lubben og du må passe på hva du spiser"!

Jenta er overvektig og spiser masse, både godteri og vanlig mat og foreldrene hennes er bekymret.

Jeg som voksen skulle selvfølgelig ikke sagt noe sånt, men hun traff et ømt punkt og så datt det ut av meg.

Jeg synes bare det var helt unødvendig av jentungen å kommentere at jeg hadde fått gråd hår, når jeg tidligere har sagt til henne jeg ikke liker å få grått hår.

Han mener at hun trenger å lære litt sosiale normer og at hun er altfor nesevis mot folk og har liten selvinnsikt.

Jeg har bedt henne om unnskylding og vi har snakket om det, og bestemt oss for at dette er ut av verden for oss begge.

Sliter du med regulering av følelser? Det er vanlig hos barn, men ikke hos voksne.

Anonymkode: 9ec77...b65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Full forståelse herfra TS 😂🙌🏻❤️

Anonymkode: 4da82...b54

Skrevet

Ok, men da er det heller ingen vits i å lage noen tråd om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...