AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #1 Skrevet 15. april 2022 Datteren til kjæresten min er 13 år og en liten nesevis og småfrekk jentunge, med tanke på at hun er veldig kritisk både til seg selv og til folk rundt seg. Jeg har begynt å få litt gråe hår i tinningen og rundt ørene og synes det er helt pyton, og har selvfølgelig prøvd å farge disse hårene, men fargen forsvinner etter to uker siden det er glasskår. Datteren til kjæresten min har påpekt en gang før da hun var mindre at jeg begynte å få gråe hår, og da hadde jeg knapt sett de selv og syntes det var litt ubehagelig. I dag satu hun ved siden av meg i sofaen da vi skulle se en film, også utbryter hun høyt: "du har begynt å få skikkelig masse grått hår"! Det er stygt og du må farge de! Uten at jeg hadde kontroll over hva jeg sa utbrøt jeg til henne: " du begynner å bli lubben og du må passe på hva du spiser"! Jenta er overvektig og spiser masse, både godteri og vanlig mat og foreldrene hennes er bekymret. Jeg som voksen skulle selvfølgelig ikke sagt noe sånt, men hun traff et ømt punkt og så datt det ut av meg. Vi er bare mennesker vi voksne også og kan si dumme og sårende ting. Jeg synes bare det var helt unødvendig av jentungen å kommentere at jeg hadde fått gråd hår, når jeg tidligere har sagt til henne jeg ikke liker å få grått hår. Hennes far hørte på hva jeg sa og han brydde seg ikke. Han mener at hun trenger å lære litt sosiale normer og at hun er altfor nesevis mot folk og har liten selvinnsikt. Jeg har bedt henne om unnskylding og vi har snakket om det, og bestemt oss for at dette er ut av verden for oss begge. Anonymkode: c8413...ca1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #2 Skrevet 15. april 2022 Nei. Greit å få høre fra en voksen. Anonymkode: 07c2b...7f3 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #3 Skrevet 15. april 2022 Ja, det var veldig frekt av deg!! Du unnskylder deg selv i innlegget men selv om du finner masse unnskyldninger så var det fortsatt veldig frekt! Men visst dere mener at jenten trenger å lære hva som er greit å si og hva som ikke er greit å si så ta heller en samtale på det, og ta den samme samtalen med deg selv for du har jo lagt deg på samme nivå som 13-åringen😉 Anonymkode: 20134...3eb 28
powerpuffen Skrevet 15. april 2022 #4 Skrevet 15. april 2022 På samme måte som at hun trigget noe i deg, så kan du ha trigget noe i henne også nå. Barn/ungdom i 13-års alderen er svært sårbar for kommentarer som angår kropp, og det kan være nok til å starte en forstyrrelse når en får høre det fra en voksen omsorgsperson. Men, likevel fint at det ble sagt unnskyld. Var jo ikke greit sagt av hverken henne eller deg, men jeg tror jeg neste gang ville sagt "slik skal man ikke si" på en litt streng måte, i stedet for å gå "verbalt til angrep" på henne. Det vinner du ingenting på som voksen. Da er dere på en måte like god. 21
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #5 Skrevet 15. april 2022 Bra du har unnskyldt deg og at dere har prata sammen. Men likevel- skjønner ikke helt hvordan det kan ha "falt" ut av munnen din dersom du er voksen? Jeg har selv mistet besinnelsen min med barn, men å kommentere noe stygt om deres personlighet eller utseende det hadde aldri falt meg inn. Ikke til en voksen heller tror jeg. Anonymkode: 98135...a71 16 3
Gjest StellaNova Skrevet 15. april 2022 #6 Skrevet 15. april 2022 Ja det var stygt sagt, du lar deg vippe av pinnen av et 13 år gammelt barn, og på grunn av din egen usikkerhet kommenterte du utsende hennes på en negativ måte. Trenger du å spørre om dette var greit?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #7 Skrevet 15. april 2022 Ja, det var slemt sagt av deg. Du er voksen og bør vite bedre. Greit nok at det kanskje stemmer, men herregud, du sier ikke sånt til en 13 åring. Hadde jeg vert mammaen til jenta og visst at stemor hadde sagt noe sånt, da hadde jeg blitt lei meg. Kunne ikke du prøvd med å si at du vet at hårene er begynt å bli grå og at du liker det ikke selv, men du blir lei deg når hun sier sånt til deg? Jeg tror du hadde kommet mye lengre med det. Anonymkode: 4a98e...a4a 8
Gjest supernova_87 Skrevet 15. april 2022 #8 Skrevet 15. april 2022 Det går helt fint an å si fra til en 13-åring om måten hun snakker til andre på ikke er OK, "hvordan hadde du likt om jeg påpekte ting ved deg du ikke liker?" og lignende. Men man tar jo ikke igjen på en 13-åring med å mobbe henne for overvekten. Bra du har sagt unnskyld, og at dere har snakket om det. Håper dere i samme slengen snakke om hvordan man snakker til hverandre. Og det kan godt hende 13-åringen trenger hjelp til det som har med vekten hennes å gjøre. På en måte som gjør at hun ikke får et negativt forhold til kropp og mat.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #9 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bra du har unnskyldt deg og at dere har prata sammen. Men likevel- skjønner ikke helt hvordan det kan ha "falt" ut av munnen din dersom du er voksen? Jeg har selv mistet besinnelsen min med barn, men å kommentere noe stygt om deres personlighet eller utseende det hadde aldri falt meg inn. Ikke til en voksen heller tror jeg. Anonymkode: 98135...a71 Og bare for å legge til- aner du hvor mye usikkerhet kropp skaper for barn i den alderen? Den kommentaren gjorde antakelig mye mer vondt for henne enn for deg. Anonymkode: 98135...a71 14 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #10 Skrevet 15. april 2022 Åh, du med glasshåret igjen... (Antar det var det du mente med glasskår🤭) Det er litt vanskelig å tro på at du har grå hår, for du høres usannsynlig umoden ut. Å kommentere vekten til et barn er uendelig mye verre og mer skadelig enn å si at du har grå hår. Hadde jeg vært far til dette barnet, og hørt deg, hadde jeg hevet deg rett ut. Anonymkode: ba0cd...922 13 2
Trilili Skrevet 15. april 2022 #11 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Datteren til kjæresten min er 13 år og en liten nesevis og småfrekk jentunge, med tanke på at hun er veldig kritisk både til seg selv og til folk rundt seg. Jeg har begynt å få litt gråe hår i tinningen og rundt ørene og synes det er helt pyton, og har selvfølgelig prøvd å farge disse hårene, men fargen forsvinner etter to uker siden det er glasskår. Datteren til kjæresten min har påpekt en gang før da hun var mindre at jeg begynte å få gråe hår, og da hadde jeg knapt sett de selv og syntes det var litt ubehagelig. I dag satu hun ved siden av meg i sofaen da vi skulle se en film, også utbryter hun høyt: "du har begynt å få skikkelig masse grått hår"! Det er stygt og du må farge de! Uten at jeg hadde kontroll over hva jeg sa utbrøt jeg til henne: " du begynner å bli lubben og du må passe på hva du spiser"! Jenta er overvektig og spiser masse, både godteri og vanlig mat og foreldrene hennes er bekymret. Jeg som voksen skulle selvfølgelig ikke sagt noe sånt, men hun traff et ømt punkt og så datt det ut av meg. Vi er bare mennesker vi voksne også og kan si dumme og sårende ting. Jeg synes bare det var helt unødvendig av jentungen å kommentere at jeg hadde fått gråd hår, når jeg tidligere har sagt til henne jeg ikke liker å få grått hår. Hennes far hørte på hva jeg sa og han brydde seg ikke. Han mener at hun trenger å lære litt sosiale normer og at hun er altfor nesevis mot folk og har liten selvinnsikt. Jeg har bedt henne om unnskylding og vi har snakket om det, og bestemt oss for at dette er ut av verden for oss begge. Anonymkode: c8413...ca1 Kunne bare sagt at du gjør jo det, men det vokser så fort... og at det sårer deg og er egentlig ikke høflig å kommentere slikt. Hun er et barn og trenger jo litt opplæring I folkeskikk også. 4
Gjest Geitis Skrevet 15. april 2022 #12 Skrevet 15. april 2022 Ja det var stygt sagt av deg. Voksne ansvarlige mennesker pleier ikke å forsvare sine dårlige handlinger med: men det var hun som begynte argumentasjon. Visst sier vi alle dumme ting innimellom, men dette er jo så drøyt at jeg synes det er merkelig far ikke brøyt inn. Jeg hadde aldri akseptert at noen snakket slik til min datter.
Gjest supernova_87 Skrevet 15. april 2022 #13 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Åh, du med glasshåret igjen... (Antar det var det du mente med glasskår🤭) Det er litt vanskelig å tro på at du har grå hår, for du høres usannsynlig umoden ut. Å kommentere vekten til et barn er uendelig mye verre og mer skadelig enn å si at du har grå hår. Hadde jeg vært far til dette barnet, og hørt deg, hadde jeg hevet deg rett ut. Anonymkode: ba0cd...922 Folk får grå hår fra de er 15 år, så skjønner ikke hva moden har med saken å gjøre. Eneste grunnen til at man tror bare damer over 50 får grå hår er fordi man er stigmatisert grå hår så grådig i samfunnet i dag.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #14 Skrevet 15. april 2022 Utrolig frekt. Man kan ikke sammenligne kommentar om hår med vekt, spesielt ikke til en ungdom i en sårbar fase fra en voksen. Jeg var selv 10 år da jeg utviklet bulimi etter at en tante kalte meg lubben. Grusomt gjort, TS. Anonymkode: 9601c...d3e 10 1
Elysion Skrevet 15. april 2022 #15 Skrevet 15. april 2022 Jeg er rett og slett sjokkert, jeg. Visste ikke at noen kunne få seg til å si slike ting til en 13-åring. For å svare på spørsmålet ditt, da: Ja, dette var stygt sagt av deg. Jeg ber til Gud for at jenta ikke utvikler spiseforstyrrelse av det her. 13-åringer er så utrolig sårbare. 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #16 Skrevet 15. april 2022 TS, det er du som er voksen her, men framstår som du ikke har mer vett enn et barn. Anonymkode: 874d5...9fa 10
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #17 Skrevet 15. april 2022 Hadde et barn sagt det til meg hadde jdg bare ledd og sagt «Ha Ha, jeg vet». Og så hadde jeg med det samme minnet henne på at hun ikke må kommentere slikt til fremmede. Hjemme er det mer rom for slikt enn ellers og voksne må tåle mer enn barn. Anonymkode: e323e...972 9 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #18 Skrevet 15. april 2022 Bra at dere pratet om det etterpå. Får håpe at hun tok det greit og ikke får komplekser for kroppen sin etter dette. Kanskje hun i beste fall fikk seg en skikkelig oppvekker? At man ikke skal si sånne ting til andre og at voksne også kan bli krenket. Kanskje blir hun mer bevisst på å ta tak i overvekt/egen helse. Eller kanskje hun bare preller det av seg og ikke tenker mer over dette. Anonymkode: 46da2...9a5 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #19 Skrevet 15. april 2022 Hun vet du ikke liker å få grått hår, det er nettopp derfor hun sier det. Hun ønsker å provosere, og for én gangs skyld var det noen som smalt tilbake med en kommentar som sårer tilbake. Kanskje det var akkurat det hun trengte for å endre oppførsel, eller kanskje kommentaren trigger spiseforstyrrelser. Ingen vet, men gjort er gjort og sagt er sagt, det gjelder dere begge. Det er bra du ba henne om unnskyldning, det er på sin plass. Men har hun innsett at hun også bør be om unnskyldning? Anonymkode: 1cbc5...bf2 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #20 Skrevet 15. april 2022 At et barn påpeker gråe hår og sier det er stygt er frekt, men litt forventet av en på vei inn i tenårene. At du fatshamet en sårbar tenåring DET er faktisk mye verre. Du er voksen og skal vite bedre, du er også bedre ristet til slike kommentarer enn et barn i tenårene er. Kropp er et av de mest sensitive temaene i den alderen, og flertallet av kvinner sliter med ett eller annet rundt kropp og mat nesten hele livet. Anonymkode: b6c26...2b1 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå