Gå til innhold

Var dette stygt sagt av meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit-man kan rett og slett ikke la seg provoseres av en nesevis 13 åring, det vil komme mange stikk fremover fra de og de å kommentere kropp og vekt til et barn på 13 år-når man vet hva de kan føre til må et voksent menneske holde seg alt for god til. 

Anonymkode: 861fc...8d5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mitt barn skulle det være.

Ts

Anonymkode: c8413...ca1

Men hva gjør far, da? Han reagerte ikke da du sa det du sa. Han mener hun er nesevis og trenger lære seg sosiale regler, står det i HI. Gjør han ingenting?
Er dette oppdragermetoden hans? La datteren fornærme folk helt til de får nok og biter tilbake, så hun liksom skal lære av det, så han selv slipper engasjere seg? 

Jenta er 13, og gammel nok til å vite bedre. Å ikke kreve en unnskyldning fra henne, er å gjøre henne en gedigen bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 1cbc5...bf2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det var veldig stygt sagt, og stod, som en annen nevner, overhodet ikke i stil med den kommentaren du fikk. Det du sa var mye grovere. Jeg håper barnet ikke får problemer som følge av denne kommentaren.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til de fleste andre, syns jeg det var helt greit, jeg. Du sa unnskyld etterpå, og jeg personlig syns mor og far bør ta overvekten på alvor. Hun kommer garantert til å få høre det av andre også, at hun er lubben. På skolen er det fokus på vekt fra de er ganske så unge. 

Anonymkode: a99b0...44f

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det du sa var mye verre. En 13-åring tenker ikke nødvendigvis over at det er sårt å få grå hår. Grått hår er jo helt naturlig og ikke noe man behøver å skjemmes over. Hvis noen kommenterer mine grå hår, sier jeg bare, ja, jeg har begynt å få litt grå hår og det er helt naturlig.

Det du sa var stygt og kan som andre sier her, føre til at hun i verste fall utvikler spiseforstyrrelser. Du er voksen og kan håndtere dine egne følelser på en helt annen måte enn et barn. 

Anonymkode: ac886...e3c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hennes far hørte på hva jeg sa og han brydde seg ikke.

Han mener at hun trenger å lære litt sosiale normer og at hun er altfor nesevis mot folk og har liten selvinnsikt.

Men denne episoden lærte henne ingenting om hvordan ikke være nesevis. Her lærte hun bare hvordan man kan hevne seg på en sårende kommentar ved å finne en enda mer sårende kommentar å si tilbake.

Hvis far virkelig ønsker at jenta skal lære sosiale normer og fungere med venner, er det på tide at han tar tak i foreldreansvaret sitt og faktisk lærer henne det. Og da helst ved positiv modellering og konstruktive samtaler; ikke ved å la dere hakke løs på hverandre, mens han ikke bryr seg i den tro at det på magisk vis skal gi jenta selvinnsikt.

Endret av Hactar
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Shit, det syntes jeg ikke bare var stygt sagt, men i tillegg ekstremt umodent. 

Som voksne må vi faktisk prøve å være i allefall litt gode rollemodeller. Enig i at 13 åringen kommentar kan være på kanten, men da må du forklare og sette henne på plass. Man sier ikke til en 13 åring at hun er lubben, det kan være direkte skadelig. Ovenfor jenter i tenåra er det spesielt viktig å vise at vi kvinner kan være komfortabel i egen kropp. Ovenfor egen datter hadde jeg nok sagt noe ala "jasså, syntes du ikke de grå håra mine er fine!? De har jeg jobba hardt for!" Hun trenger egentlig ikke vite om alle mine usikkerheten. Jeg prøver å vise at jeg både kan vise meg til naboen med hår på leggene og morgensveis uten å skamme meg, dra i butikken i joggebukse osv. Alt for mye press på utseende som det er, de trenger ikke få det hjemmenifra i tillegg

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren til kjæresten min er 13 år og en liten nesevis og småfrekk jentunge, med tanke på at hun er veldig kritisk både til seg selv og til folk rundt seg.

Jeg har begynt å få litt gråe hår i tinningen og rundt ørene og synes det er helt pyton, og har selvfølgelig prøvd å farge disse hårene, men fargen forsvinner etter to uker siden det er glasskår.

Datteren til kjæresten min har påpekt en gang før da hun var mindre at jeg begynte å få gråe hår, og da hadde jeg knapt sett de selv og syntes det var litt ubehagelig.

I dag satu hun ved siden av meg i sofaen da vi skulle se en film, også utbryter hun høyt: "du har begynt å få skikkelig masse grått hår"!

Det er stygt og du må farge de!

Uten at jeg hadde kontroll over hva jeg sa utbrøt jeg til henne: " du begynner å bli lubben og du må passe på hva du spiser"!

Jenta er overvektig og spiser masse, både godteri og vanlig mat og foreldrene hennes er bekymret.

Jeg som voksen skulle selvfølgelig ikke sagt noe sånt, men hun traff et ømt punkt og så datt det ut av meg.

Vi er bare mennesker vi voksne også og kan si dumme og sårende ting.

Jeg synes bare det var helt unødvendig av jentungen å kommentere at jeg hadde fått gråd hår, når jeg tidligere har sagt til henne jeg ikke liker å få grått hår.

Han mener at hun trenger å lære litt sosiale normer og at hun er altfor nesevis mot folk og har liten selvinnsikt.

Jeg har bedt henne om unnskylding og vi har snakket om det, og bestemt oss for at dette er ut av verden for oss begge.

Du handlet riktig og jeg er enig med deg om at barn må irettesettes når det er nødvendig. Dessverre har de siste 20 årene båret preg av for mye pedagogikk som har gått på bekostning av at barn ikke lærer seg folkeskikk, men skal forstås ihjel. Men du kunne likevel ha sagt det på en annen måte og fått frem det samme budskapet. For eks. "Jeg blir lei meg når noen sier noe slikt til meg. Hva tenker du?". Det er en stor sjanse for at barnet hadde tenkt seg om og sagt unnskyld. Men like stor er sjansen for at det hadde gått henne hus forbi. Du handlet instinktivt og det er menneskelig. Mitt råd til deg er at du snakker med henne igjen og forklarer henne i en "jeg" form hvorfor du ble lei deg. Ingen skade skjedd. Vi må ikke behandle våre barn som porselenfigurer, men SNAKKE med dem. Og hev deg over alle de som angriper deg i denne tråden. Det er en grunn til at altfor mange tenåringer har utviklet psykiske problemer. Mange foreldrene har ikke peiling på hvordan de skal oppdra barna sine, men forventer at lærere osv. skal ta den jobben. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er delt. Hun er stor nok til å vite at man ikke sier stygge ting til folk. Nå fikk hun er real lærepenge, og det var, synes jeg, på sin plass.

På en annen side et det, igjen; synes jeg, verre å kommentere kropp enn hår. Man kan trigge spiseforstyrrelser, som er mye verre enn noen gråe hårstrå. 
Så ja; det var svært stygt sagt av deg, men om det var ufortjent? Nei, det var det ikke.

Anonymkode: 3067a...4dc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

veldig stygt, du bør styre deg som faktisk er voksen

Anonymkode: 4eab4...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig stygt av deg.

Og jeg skjønner heller ikke hvordan den kommentaren lå så raskt tilgjengelig hos deg. 

Å kommentere andres vekt er det absolutte lavmålet. Og når personen er 13 år! Skam deg 

Anonymkode: 3761e...2d2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns du tåler lite ang hun sier du har grå hår. er noe alle voksne får i livet. Syns du bør skjerpe deg. Hadde noen sagt det til meg så hadde jeg ikke brydd meg.

Anonymkode: 3cc9f...658

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det en livskrise å få grått hår ? 
Det er noe omtrent slle får i løpet av livet. 
Noen tidligere enn andre. 
Barn kan plumpe ut med litt av hvert, og du burde ikke ta deg selv så alvorlig. 
Lær deg å le av deg selv. 
Sjølvironi kalles det 

Anonymkode: 6d7cd...064

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy faen så flau jeg hadde vært om det hadde vært datteren min. Hadde kjefta henne huden full! Drittunge oppførsel..🤦‍♀️

Anonymkode: c28f3...6ec

• Liker 1
Skrevet

Hu er fortsatt veldig ung og slike kommentarer kan sette spor i grunnmuren hennes i tillegg til å gi hu en lekse, det kan være veldig farlig. Skjønner at du ble både irritert, frustrert og såret men det er fortsatt et barn så det hadde vært bedre for dere begge om du uttrykte følelsene dine istedenfor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får håpe 13 åringen ikke utvikler spiseforstyrrelser av utsagnet. Det var unødvendig, du kunne bare sagt at det ikke var en fin ting å si.

Anonymkode: ae0d0...ec7

En får ikke spiseforstyrrelse av å få beskjed om at en er litt lubben. Det får være måte på til krenkehysteri også.

Det er andre mekanismer i sving enn det der.

Anonymkode: 192a0...cd6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff. Med så dårlig selvkontroll og så lite tålmodighet burde du ikke omgås barn, langt mindre være stemor. Stakkars unge. Og hvor skralt selvbilde har du egentlig når du fat shamer en tenåring som påpeker at du har grå hår?? 

Anonymkode: 8787d...bc0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Datteren til kjæresten min er 13 år og en liten nesevis og småfrekk jentunge, med tanke på at hun er veldig kritisk både til seg selv og til folk rundt seg.

Jeg har begynt å få litt gråe hår i tinningen og rundt ørene og synes det er helt pyton, og har selvfølgelig prøvd å farge disse hårene, men fargen forsvinner etter to uker siden det er glasskår.

Datteren til kjæresten min har påpekt en gang før da hun var mindre at jeg begynte å få gråe hår, og da hadde jeg knapt sett de selv og syntes det var litt ubehagelig.

I dag satu hun ved siden av meg i sofaen da vi skulle se en film, også utbryter hun høyt: "du har begynt å få skikkelig masse grått hår"!

Det er stygt og du må farge de!

Uten at jeg hadde kontroll over hva jeg sa utbrøt jeg til henne: " du begynner å bli lubben og du må passe på hva du spiser"!

Jenta er overvektig og spiser masse, både godteri og vanlig mat og foreldrene hennes er bekymret.

Jeg som voksen skulle selvfølgelig ikke sagt noe sånt, men hun traff et ømt punkt og så datt det ut av meg.

Vi er bare mennesker vi voksne også og kan si dumme og sårende ting.

Jeg synes bare det var helt unødvendig av jentungen å kommentere at jeg hadde fått gråd hår, når jeg tidligere har sagt til henne jeg ikke liker å få grått hår.

Jeg har bedt henne om unnskylding og vi har snakket om det, og bestemt oss for at dette er ut av verden for oss begge.

Ja, det var stygt sagt. Du vet ikke hvor hardt det eventuelt har gått inn på henne selvom dere har snakket ut om det.

Jeg var 11 år når en av tantene til min far sa i ett selskap at jeg var blitt tykk. Jeg utviklet spiseforstyrrelser av det. 

Anonymkode: 435c5...582

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst?! Du er en voksen person, og hvis du skal ta opp at hun har gått opp i vekt så gjør du ikke det på en spydig måte! 🙄 Du oppfører deg jo som om du er på hennes alder og absolutt ikke som en omsorgsperson! 

Anonymkode: 916e6...85f

AnonymBruker
Skrevet

Husker første gang min bestemor kommenterte at hun synes jeg var lubben. 12 år, nettopp kommet i puberteten og hadde valpefett på magen. Mine tanker rundt egen kropp snudde totalt etter den dagen. Selvfølelsen rundt egen kropp ble dårligere og har aldri blitt bra igjen..

Så nei, man sier ikke slik under noen omstendigheter. Burde kanskje snakke med henne om at man ikke kommenterer alt man ser. Og at ditt utsagn er et ekstremt godt eksempel på hva man IKKE skal si til andre. Ganske mye mer sårende enn å kommentere hårfargen din. 
Jeg er voksen nå, men hadde blitt mer såret om noen kommenterte at jeg har lagt på meg enn at hårfargen min har endret seg..

Anonymkode: 23137...692

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...