Gå til innhold

Trenger ærlige svar. Venner men noen fra et Øst Europeisk land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Øst-Europere er ansett som hvite utlendinger for å si det rett ut. På skolen var polske, og andre utlendinger i samme kategori og hang sammen. Nordmenn er generelt vanskelige å bli venn med jo mindre det er noe man har til felles med dem som skole, jobb eller fritid. Nordmenn orker ikke dårlig norsk og direkte folk. De er myke, runde og følsomme. Det er min erfaring som «utlending» født og oppvokst her. 

Anonymkode: 85db1...90e

Ts her. Jeg 'henger' sammen med de jeg har god kjemi med og de som viser ønske om å 'henge' med meg. Elsker norsk språk og elsker å prate norsk. Tror heller ikke jeg er så dårlig i det, eller snakker veldig gebrokkent.  Så tror ikke det er her problemet ligger...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor kommer det fra, ts? Har noen sagt det eller er det sånn du tenker om deg selv? 

Anonymkode: 84b2a...22f

Ønsker ikke å fortelle det, men har østeuropeisk opprinnelse. 

Ingen har sagt det, nei❤ om vi inviterer de norske så virker det som om de blir glade og kommer på besøk, osv. Kan bli stående og prate med de i en halvtimes tid ved henting/levering til skolen, bhg og hjemmebesøk. Men sjeldent de selv tar kontakt med oss, inviterer på besøk osv, derfor begynte å lure. 

Anonymkode: 27bde...e86

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har venner fra mange ulike deler av verden, synes det er en enorm berikelse å få være deres venn. Interessant, nye kulturer og oppdragelser men samtidig så er Man så like:) 

Anonymkode: 620d9...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts her. Jeg 'henger' sammen med de jeg har god kjemi med og de som viser ønske om å 'henge' med meg. Elsker norsk språk og elsker å prate norsk. Tror heller ikke jeg er så dårlig i det, eller snakker veldig gebrokkent.  Så tror ikke det er her problemet ligger...

Ønsker ikke å fortelle det, men har østeuropeisk opprinnelse. 

Ingen har sagt det, nei❤ om vi inviterer de norske så virker det som om de blir glade og kommer på besøk, osv. Kan bli stående og prate med de i en halvtimes tid ved henting/levering til skolen, bhg og hjemmebesøk. Men sjeldent de selv tar kontakt med oss, inviterer på besøk osv, derfor begynte å lure. 

Anonymkode: 27bde...e86

TS, jeg spør ikke hvor DU kommer fra, men hvor holdningen kommer fra 🙂 Nå skjønner jeg.

Deres oppførsel er helt vanlig. 

Anonymkode: 84b2a...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere øst europeiske venner, at det skal være lavstatus har aldri falt meg inn. 

Anonymkode: 4aafb...a74

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine kollegaer flyttet tvers over landet, hun mistrives og sier også at der er vanskelig å få venner - hun er helnorsk. Tror dette er en norsk greie, vi er litt tilbakeholdne kanskje? Jeg har flere venner fra Polen/Ukraina/Bosnia,  ser på de som likeverdige🥰

Anonymkode: 7f283...65b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS, jeg spør ikke hvor DU kommer fra, men hvor holdningen kommer fra 🙂 Nå skjønner jeg.

Deres oppførsel er helt vanlig. 

Anonymkode: 84b2a...22f

Ts her. Beklager, leste feil (rett og slett litt for fort) spørsmålet ditt og trodde du spurte om hvilket land jeg kommer fra🙂

 

Veldig gøy å lese at så mange verdsetter vennskap uansett nasjonalitet! 

Noen tips til hvordan jeg går frem til å få flere venner? Evt få bedre relasjon med de som pr dags dato kun regnes som bekjente og der det ikke faller naturlig å be dem på middag, kaffebesøk osv? Hva er does og dont's? 

 

 

 

Anonymkode: 27bde...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavstatus? 

Jeg tenker ikke status om folk jeg omgåes. Det er et valg jeg har tatt og om noen missliker det så får de komme til meg  eller holde det for seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Ingen har sagt det, nei❤ om vi inviterer de norske så virker det som om de blir glade og kommer på besøk, osv. Kan bli stående og prate med de i en halvtimes tid ved henting/levering til skolen, bhg og hjemmebesøk. Men sjeldent de selv tar kontakt med oss, inviterer på besøk osv, derfor begynte å lure. 

Anonymkode: 27bde...e86


Det er nok heller norsk kultur som er hinderet ditt. Vi har kanskje litt dårlig trente ‘muskler’ på å innlemme nye bekjentskaper i den nære kretsen?

Tenker på meg selv, de jeg omgåes som nære venner, så er det hovedsaklig en gjeng som fant hverandre på ungdomsskolen/videregående. I tillegg blir det egen familie og tildels slekt.

Mange bekjente, som jeg snakker med og kanskje besøker om blir bedt, slik du beskriver. Men vet ikke helt hva der skorter på? Føler meg litt invaderende, for privat? Om jeg ber noen hjem selv. Det er litt vel nært, for en ‘sky’ nordmann.

Men - nordmenn er annerledes på tur! Vi hilser og prater med fremmede om vi møtes i marka, fjellet, søndagstur :) 

Siden dere har barn, kanskje prøv å se om noen av deres venners familie har lyst til å gå søndagstur med dere? Ta med termos og pølser til å steke på bål. Eller gå tur i fjæra, det synes mange nordmenn er kos nå på våren.

Å gjøre noe sammen gir en andre bånd, og nordmenn har dyp kulturell tradisjon for det å gå tur. :) 

 

 

Anonymkode: ef7ae...3b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja har venner fra både Estland, Polen, Albania, og Russland (sistnevnte tørr jeg nesten ikke nevne nå). Alle sammen bodd i Norge mange år, og jeg ble kjent med de på skolen eller via studier. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 20.05):

Leit at du tenker sånn, jeg har masse venninner både fra Polen, latvia og litauen, og mer morro har jeg sjelden hatt det enn når noen av de er med på ting. Altså det er jo folk, synes holdninga di er litt trist  

Anonymkode: 9edf5...f04

Ts er selv fra Øst Europa og ønsker seg flere norske venner, men opplever at det er vanskelig og lurer derfor på om norske opplever det å ha Østeuropeiske venner som lavstatus. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er vanskelig å bli venn med uansett. Jeg er selv nordmann, og skulle gjerne hatt flere venner på stedet vi har flyttet til, men som voksen i jobb med barn er det fryktelig vanskelig! Så nei, ikke lavstatus i det hele tatt, its not you, its us…

Anonymkode: a4ebf...496

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre sier, så er det nok vi nordmenn som er problemet! Alle mine venner har jeg kjent i 15+år foruten om de på jobb som jeg jo anser som venner selv om vi sjeldent henger sammen på fritiden. Og foreldre i barnehagen henger jeg ikke med, kunn en eneste gang har jeg vært med ett annet foreldrepar på en utflukt med barna. Så tror det er vi nordmenn som er rare 🤣 På en måte vil jeg ha nye venner,meeeen så orker jeg liksom ikke fordi jeg har nok med de jeg har. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

 

Men - nordmenn er annerledes på tur! Vi hilser og prater med fremmede om vi møtes i marka, fjellet, søndagstur :) 

Siden dere har barn, kanskje prøv å se om noen av deres venners familie har lyst til å gå søndagstur med dere? Ta med termos og pølser til å steke på bål. Eller gå tur i fjæra, det synes mange nordmenn er kos nå på våren.

Å gjøre noe sammen gir en andre bånd, og nordmenn har dyp kulturell tradisjon for det å gå tur. :) 

 

 

Anonymkode: ef7ae...3b5

Takker for tips! 

Vi pleier å invitere de nærmeste på tur, men da må jeg kanskje prøve det også med de som kun regnes som bekjente. Er så redd for å bli avvist, eller at de blir med bare for å være høflige.

Det er nok det som får en til å lure. At folk sier ja når vi foreslår ting,  men så å si aldri tar initiativ til å invitere tilbake. Da er det vanskelig å tolke om de setter pris på kontakten eller vil helst slippe. Jeg prøver å ikke overtenke, prøver å finne en logisk forklaring - dvs at de har foreldre, søsken, øvrig familie og barndomsvenner. Noe som gjør at de har mindre tid å huske på oss. 

Anonymkode: 27bde...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ts her. Beklager, leste feil (rett og slett litt for fort) spørsmålet ditt og trodde du spurte om hvilket land jeg kommer fra🙂

Veldig gøy å lese at så mange verdsetter vennskap uansett nasjonalitet! 

Noen tips til hvordan jeg går frem til å få flere venner? Evt få bedre relasjon med de som pr dags dato kun regnes som bekjente og der det ikke faller naturlig å be dem på middag, kaffebesøk osv? Hva er does og dont's? 

 

Anonymkode: 27bde...e86

@TS: For min del fungerer det veldig godt slik som en annen tipset om over her å gå turer ute i skog og mark, eller en tur i fjæra med matpakker og litt aktiviteter. Å være på tur sammen ute er en veldig fin og god måte å bli kjent på . Man får pratet sammen, samtidig som det blir naturlige pauser og ting skjer så det ikke blir så intenst som det kan bli om man er på middag hjemme hos hverandre. Nå har ikke jeg barn, men jeg har en hund og har fått veldig mange nye venner i voksen alder. Jeg flyttet til et sted jeg ikke kjenner noen, har gått på noen smeller og feilvurderinger men sånn er livet :)

Jeg er nok ganske typisk norsk i at jeg bruker tid på å slippe inn folk ordentlig, og folk jeg ønsker å ha som venner må holde avtaler. Jeg liker å bygge vennskap over litt tid så jeg får mulighet til å finne ut av om man har en felles plattform i verdier.

Ser du nevner at du har invitert folk på tur, de blir med men inviterer ikke tilbake. Jeg personlig gir folk noen sjanser, men om jeg føler at det bare blir enveis så trekker jeg meg unna. Det betyr ikke at det er noe galt med de eller meg, som du nevner kan folk ha mer enn nok med seg selv og sine. Gå videre og prøv å få kontakt med noen andre. 

Håper det ordner seg for deg TS, du virker som en veldig fin person.

Anonymkode: 97339...873

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er håpløst introverte og folkesky. Er en kulturgreie.

Har aldri møtt noen som mener nasjonalitet eller etnisitet har noe med status å gjøre.

 

Anonymkode: a0ebd...9d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

@TS: For min del fungerer det veldig godt slik som en annen tipset om over her å gå turer ute i skog og mark, eller en tur i fjæra med matpakker og litt aktiviteter. Å være på tur sammen ute er en veldig fin og god måte å bli kjent på . Man får pratet sammen, samtidig som det blir naturlige pauser og ting skjer så det ikke blir så intenst som det kan bli om man er på middag hjemme hos hverandre. Nå har ikke jeg barn, men jeg har en hund og har fått veldig mange nye venner i voksen alder. Jeg flyttet til et sted jeg ikke kjenner noen, har gått på noen smeller og feilvurderinger men sånn er livet :)

Jeg er nok ganske typisk norsk i at jeg bruker tid på å slippe inn folk ordentlig, og folk jeg ønsker å ha som venner må holde avtaler. Jeg liker å bygge vennskap over litt tid så jeg får mulighet til å finne ut av om man har en felles plattform i verdier.

Ser du nevner at du har invitert folk på tur, de blir med men inviterer ikke tilbake. Jeg personlig gir folk noen sjanser, men om jeg føler at det bare blir enveis så trekker jeg meg unna. Det betyr ikke at det er noe galt med de eller meg, som du nevner kan folk ha mer enn nok med seg selv og sine. Gå videre og prøv å få kontakt med noen andre. 

Håper det ordner seg for deg TS, du virker som en veldig fin person.

Anonymkode: 97339...873

Ts her.

Setter pris på svaret ditt! Det er jo egentlig veldig logisk det med turer, at jeg ikke brukte det i enda flere anledninger! I min kultur er det vanligst å invitere folk på besøk, men som du sier på tur blir det ikke så intens, flere naturlige pauser osv. Det tipset tar jeg med meg videre og bruker så ofte jeg bare kan! 🌸🌸

 

Og helt enig i at det er veldig viktig med mest mulig like verdier. Her tror jeg vi er ganske vanlige og har litt av begge deler - det positivet er at vi setter pris på familie og venner, overholder avtaler, er hjelpsomme og inkluderende. Vi bryr oss om folk, føler vi er ganske rause, trykker aldri noen ned, men heller løfter opp. Sikkert en god del som ikke er fult så positivt også, men forhåpentligvis ikke noe fælt. 

Anonymkode: 27bde...e86

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er selv sammen med en øst-europeer, og det samme er min søster! Har også fått vennskap/bekjentskaper med flere i våre utvider familier ❤️ Nå snakker jeg av egen erfaring, men er utrolig glad i øst-europeere. Jeg kommer selv ikke så godt sammen med en del nordmenn (ikke alle altså), og du nå ALDRI tenke at det er «lavere» å være venner med noen fra et annet sted i Europa (eller verden også)

Anonymkode: f9408...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre sier så har det nok mest å gjøre med den norske innadvendtheten. Det er spesielt vanskelig å bli kjent med nye folk, spesielt hvis de er en del av en gruppe som kjenner hverandre godt fra før. Jeg har hatt venninner fra Polen og Ungarn oppigjennom årene, har aldri tenkt på at det skulle være noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en mann, og mange venner fra Øst Europa. De føler det samme som deg. At det er vanskelig å bli kjent med norske. Men jeg har forklart at årsaken er nok at norske generellt er mer innesluttet og private av seg. Jeg merker to kulturer som er litt ulike på det, men kulturene har veldig mye til felles  :) . Å være Øst europeisk er ikke sett på som lavstatus. 

Deltar du på rette aktivitetene så kommer du sikkert i kontakt med noen nordmenn  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det hele tatt. 

Men det er vanskelig å få seg nye venner som voksen i Norge, også for folk som har bodd her hele livet. Det er ikke nødvendigvis deg det er noe "galt" med. Mange har sine barndomsvenner de har hengt med hele livet og det er ikke plass til flere. De ønsker seg i ikke flere venner, rett og slett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...