Gå til innhold

Trenger ærlige svar. Venner men noen fra et Øst Europeisk land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger et ærlig svar fra dere norske. Er det lav status for dere å ha venner fra Øst Europeiske land ( Estland, Latvia, Litauen, Polen osv), eller er det helt ok? 

Har bodd i Norge en stund nå. Er sosial, utadvent person, har jobb og utdanning, er frivillig flere plasser. Ikke redd for å ta kontakt med  både kjente og ukjente. Likevel føler jeg at det er vanskelig å bli venn med norske. Ikke det at jeg ikke vil bli venn med andre nasjonaliteter, men her vi bor er de fleste norske. Samt på jobb hos meg og mannen, og barnas skole og barnehage, så det faller meg helt naturlig å prøve å bli venn med de som er rundt oss. Men, som sagt, kommer jeg til kort. Er det slik at det hvor jeg kommer fra har mye å si? Synes dere det er lav status å være venn med en fra Øst Europa? Eller er det generelt slik at dere har det vanskelig å slippe folk inn på seg uansett nasjonalitet? 

Har et par norske venner, men med mine sosiale behov så ønsker jeg så gjerne ha flere. 

Skal jeg gi opp, eller skal jeg fortsette å prøve? Noen tips? Begynner å tro at det er noe feil ved meg, men skjønner ikke hva. Trenger som sagt kun ærlige svar. 

Anonymkode: 27bde...e86

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leit at du tenker sånn, jeg har masse venninner både fra Polen, latvia og litauen, og mer morro har jeg sjelden hatt det enn når noen av de er med på ting. Altså det er jo folk, synes holdninga di er litt trist  

Anonymkode: 9edf5...f04

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke! Jeg er så heldig å jobbe sammen med en gjeng flotte damer fra Litauen. Vi har blitt fine venner. Jeg bryr meg ikke hvor folk kommer fra, liker jeg mennesket så liker jeg mennesket.

Anonymkode: 03bd4...59d

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler vel heller det motsatte. Barna mine har en del venner fra østeuropeiske land, men det er utrolig vanskelig å bli kjent med foreldrene. De trekker seg vekk, prater som regel dårlig norsk osv. Det er egentlig ganske leit.

Anonymkode: 241ec...ea4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man i det hele tatt tenker tanken "status" i forbindelse med vennskap, er man jo ikke en venn. 

Anonymkode: 25b1a...7db

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte lav status! Jeg tror bare mange har det for travelt til å få nye venner, desverre. Jeg har en venninne fra Ungarn og en annen fra Litauen. Jeg tenker ikke over om andre har en mening om dem - de er bare fine personer som tilfeldigvis kommer fra et østeuropeisk land. 

Anonymkode: 946d5...57b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg (norsk) har vært gift med en fra øst Europa, så for meg er det ikke lavstatus, og kan ikke forestille meg det er det for andre heller. 
De som synes det er uansett ikke noe å samle på. 

Nordmenn er ofte inneslutta og ganske private mot folk uansett hvor de kommer fra. Tar litt tid å bli kjent med ofte 😅

Anonymkode: f4855...347

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leit at du tenker sånn, jeg har masse venninner både fra Polen, latvia og litauen, og mer morro har jeg sjelden hatt det enn når noen av de er med på ting. Altså det er jo folk, synes holdninga di er litt trist  

Anonymkode: 9edf5...f04

TS her. Kanskje jeg ordla meg feil. Jeg har ikke noe negativ holdning ift norske. Har som sagt lyst å bli venn med dere, men forstår ikke hvorfor det går som det går. Etter nokså mange års forsøk så begynner man jo å lure på hva det er som hindrer å skape vennskap.

Anonymkode: 27bde...e86

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk og har en venninne fra Øst Europa. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, hun var veldig frempå og tok seg veldig til rette, hun spurte også tidlig om personlig spørsmål og jeg trakk meg litt bort.

Men etter en episode der vi måtte hjelpe hverandre i en krise, da kom vi nærmere hverandre og etter den gang så har vi bare blitt bedre og bedre venner. Nå er hun en av de beste venner jeg har😊

Anonymkode: 9963d...58f

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en polsk venninne som betyr veldig mye for meg, er veldig glad for å ha henne som venn.

Anonymkode: 97339...873

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske mennekser kan være vanskelig å komme inn på. Jeg har fått mange polske venner gjennom felles interesser og de er mye mer vennlige enn hva vi er her. Jeg spurte min polske venninne om hun var enig i dette, og hun sa at ja, det var ikke så lett å bo her i Norge og at de savna hvordan folk var der borte. Det er nok kulturforskjeller rett og slett. 

Anonymkode: 17702...d0e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Trenger et ærlig svar fra dere norske. Er det lav status for dere å ha venner fra Øst Europeiske land ( Estland, Latvia, Litauen, Polen osv), eller er det helt ok? 

Har bodd i Norge en stund nå. Er sosial, utadvent person, har jobb og utdanning, er frivillig flere plasser. Ikke redd for å ta kontakt med  både kjente og ukjente. Likevel føler jeg at det er vanskelig å bli venn med norske. Ikke det at jeg ikke vil bli venn med andre nasjonaliteter, men her vi bor er de fleste norske. Samt på jobb hos meg og mannen, og barnas skole og barnehage, så det faller meg helt naturlig å prøve å bli venn med de som er rundt oss. Men, som sagt, kommer jeg til kort. Er det slik at det hvor jeg kommer fra har mye å si? Synes dere det er lav status å være venn med en fra Øst Europa? Eller er det generelt slik at dere har det vanskelig å slippe folk inn på seg uansett nasjonalitet? 

Har et par norske venner, men med mine sosiale behov så ønsker jeg så gjerne ha flere. 

Skal jeg gi opp, eller skal jeg fortsette å prøve? Noen tips? Begynner å tro at det er noe feil ved meg, men skjønner ikke hva. Trenger som sagt kun ærlige svar. 

Anonymkode: 27bde...e86

Prøv å leite mer. Jeg tror det blir lettere for deg med nordmenn som kjenner til din kultur og har reist der selv. 

Det jeg legger merke til og grunnen til distansen mellom nordmenn og dem fra andre land er at dere snakker deres språk og med deres landsmenn på jobben. Dere vil være utlending i Norge og vil ikke lære språket. 

Det er hårfin balanse mellom tillit og hvor integriet dere har i landet. 

Anonymkode: ae763...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Trenger et ærlig svar fra dere norske. Er det lav status for dere å ha venner fra Øst Europeiske land ( Estland, Latvia, Litauen, Polen osv), eller er det helt ok? 

Har bodd i Norge en stund nå. Er sosial, utadvent person, har jobb og utdanning, er frivillig flere plasser. Ikke redd for å ta kontakt med  både kjente og ukjente. Likevel føler jeg at det er vanskelig å bli venn med norske. Ikke det at jeg ikke vil bli venn med andre nasjonaliteter, men her vi bor er de fleste norske. Samt på jobb hos meg og mannen, og barnas skole og barnehage, så det faller meg helt naturlig å prøve å bli venn med de som er rundt oss. Men, som sagt, kommer jeg til kort. Er det slik at det hvor jeg kommer fra har mye å si? Synes dere det er lav status å være venn med en fra Øst Europa? Eller er det generelt slik at dere har det vanskelig å slippe folk inn på seg uansett nasjonalitet? 

Har et par norske venner, men med mine sosiale behov så ønsker jeg så gjerne ha flere. 

Skal jeg gi opp, eller skal jeg fortsette å prøve? Noen tips? Begynner å tro at det er noe feil ved meg, men skjønner ikke hva. Trenger som sagt kun ærlige svar. 

Anonymkode: 27bde...e86

Jeg ser ikke på hvilket land folk kommer fra når jeg finner meg venner. Det viktigeste er jo at man kommer overens å har den vennekjemien. Det viktigaste er jo at personen er en god venn, ikke hvilket land personen komme fra ❤️

Men er nok en del personer som er vanskelig å komme inn på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øst-Europere er ansett som hvite utlendinger for å si det rett ut. På skolen var polske, og andre utlendinger i samme kategori og hang sammen. Nordmenn er generelt vanskelige å bli venn med jo mindre det er noe man har til felles med dem som skole, jobb eller fritid. Nordmenn orker ikke dårlig norsk og direkte folk. De er myke, runde og følsomme. Det er min erfaring som «utlending» født og oppvokst her. 

Anonymkode: 85db1...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer det fra, ts? Har noen sagt det eller er det sånn du tenker om deg selv? 

Anonymkode: 84b2a...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Prøv å leite mer. Jeg tror det blir lettere for deg med nordmenn som kjenner til din kultur og har reist der selv. 

Det jeg legger merke til og grunnen til distansen mellom nordmenn og dem fra andre land er at dere snakker deres språk og med deres landsmenn på jobben. Dere vil være utlending i Norge og vil ikke lære språket. 

Det er hårfin balanse mellom tillit og hvor integriet dere har i landet. 

Anonymkode: ae763...ae5

Ts her. 

Ikke at jeg kan svare for andre som kommer fra andre land enn Norge, men jeg selv har alltid prøvd å prate norsk, føler jeg er ganske godt integrert, kjenner en god del om Norges historie, tar viderestudier her, osv. Føler meg generelt veldig "hjemme" i norsk kultur og tror ikke jeg skiller meg ut så mye på noen som helst måte, det er bare den vennebiten som jeg ikke klarer å løse. 

 

 

Men utrolig godt å høre at så mange har utenlandske venner❤

Anonymkode: 27bde...e86

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke deg det er noe i veien med, det er oss nordmenn. Blandt de utenlandske venner jeg har i Norge, ser jeg at største delen av deres vennekrets ikke er norske, men en blanding av andre nasjonaliteter (sier litt om oss..).
Lavstatus? Nei, jeg synes det er mer høystatus å ha en multikulturell vennekrets.

Nordmenn sliter også med å få seg venner i Norge, bare så det er sagt...
Det du kan gjøre er å være så sosial som mulig. Gå på aktiviteter der du treffer de samme menneskene over tid. 

Anonymkode: 4045c...034

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler vel heller det motsatte. Barna mine har en del venner fra østeuropeiske land, men det er utrolig vanskelig å bli kjent med foreldrene. De trekker seg vekk, prater som regel dårlig norsk osv. Det er egentlig ganske leit.

Anonymkode: 241ec...ea4

"Prater som regel dårlig norsk". Ikke rart at de ikke ønsker å være venner med deg, med slike holdninger. 

Anonymkode: 84b2a...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Øst-Europere er ansett som hvite utlendinger for å si det rett ut. På skolen var polske, og andre utlendinger i samme kategori og hang sammen. Nordmenn er generelt vanskelige å bli venn med jo mindre det er noe man har til felles med dem som skole, jobb eller fritid. Nordmenn orker ikke dårlig norsk og direkte folk. De er myke, runde og følsomme. Det er min erfaring som «utlending» født og oppvokst her. 

Anonymkode: 85db1...90e

Derfor liker jeg å ha utenlandske venner. Liker når folk er direkte. 

Anonymkode: 84b2a...22f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Derfor liker jeg å ha utenlandske venner. Liker når folk er direkte. 

Anonymkode: 84b2a...22f

Samme her

Anonymkode: 4045c...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...