Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på dette. Jeg synes det ser fantastisk ut med en rolig og fri setting rundt fødselen, at partner er mer involvert, og alt dette her. Men jeg lurer sånn på hva dere som velger å føde hjemme tenker om risikoen? Er det en kalkulert risiko dere velger å ta? Hva om det oppstår noe litt akutt som kan betyr liv eller død for baby? Eller deg? Kjenner så mange som har fått en akutt blødning i livmor, måttet ta haste-eller katastrofesnitt, eller der baby har trengt litt starthjelp. Der alt har gått bra, men det er fordi de var på en fødeavdeling. Det er jo forsåvidt en kalkulert risiko å velge å føde uansett. Men om noe hadde gått galt, hadde jeg i alle fall visst at det ikke var pga mitt ønske om å ikke ha leger i nærheten. Blir dette diskutert i freebirth-miljøet? Hvordan man lever med valget sitt om det går galt? Ønsker ikke en tråd full av shaming av hjemmefødere her, ønsker oppriktig å høre hvordan dere tenker!

Anonymkode: ea5dd...0dd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske trygt å føde hjemme i Norge, men det er fordi det er en screening over hvem som får føde hjemme og fordi det er veldig lav terskel for overflytting til sykehus. Hadde det ikke vært dette, kunne bildet sett ganske annerledes ut. Det sagt så er det også uheldige episoder med hjemme fødsler her på berget også. 

Anonymkode: cca4e...8d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sykehusskrekk og ville derfor føde hjemme. Tenkte det ville være roligere og bedre for meg å være der jeg var trygg. Leste meg godt opp, snakket mye med lege og jordmor og følte oss veldig godt forberedt. 

Men ting skjedde i fødsel og da måtte vi i ambulanse. Heldigvis bodde vi tett på sykehuset og det gikk bra. 

Med fødsel nr. 2 ble det sykehus som det var jordmor og lege tett på 

Anonymkode: ac4d5...56e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg bor 1t unna sykehuset så det er ikke aktuelt. Men så har jeg GBS så må føde på sykehus uansett. 

Anonymkode: f47aa...42b

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Freebirth og hjemmefødsel er to forskjellige ting. Freebirth er fødsel uten jordmor/lege. Hjemmefødsel er med jordmor tilstede. Jordmor virderer hele tiden om det utvikler seg til en risikofødsel og dermed må overføres til sykehus. Det er færre intervensjoner og ting som går galt ved hjemmefødsler enn ved sykehusfødsler, statistisk

• Liker 3
  • Nyttig 5
Gjest Hottentått
Skrevet

Etter en akutt hjemmefødsel med både lege og jordmor som tok imot barnet kunne jeg aldri i min villeste fantasi valgt å føde hjemme kontra sykehus. Man kan planlegge så fin og rolig fødsel som bare det, hvor alt legges til rette. Men ting skjer så sinnsykt fort at det er ikke verdt risikoen i mine øyne. 

Skrevet
ilsken skrev (20 minutter siden):

Freebirth og hjemmefødsel er to forskjellige ting. Freebirth er fødsel uten jordmor/lege. Hjemmefødsel er med jordmor tilstede. Jordmor virderer hele tiden om det utvikler seg til en risikofødsel og dermed må overføres til sykehus. Det er færre intervensjoner og ting som går galt ved hjemmefødsler enn ved sykehusfødsler, statistisk

Men så screenes hvem som får føde hjemme med jordmor også da. 

• Liker 8
Skrevet
ilsken skrev (30 minutter siden):

Men det er jo fordi de fødende er screenet på forhånd og vurdert som ukompliserte graviditeter osv. Regner med dette ikke er tatt hensyn til i statistikken. Statistikken på sykehuset vil jo innebære alle de som ikke kunne fødet hjemme uansett, så det blir jo veldig bias. 

Anonymkode: 5a1ad...bfb

• Liker 7
Skrevet
ilsken skrev (36 minutter siden):

Men blir ikke statistikken litt feil? For det er jo kun friske fødende uten risiko som får føde hjemme?

Anonymkode: 56250...fdf

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo fordi de fødende er screenet på forhånd og vurdert som ukompliserte graviditeter osv. Regner med dette ikke er tatt hensyn til i statistikken. Statistikken på sykehuset vil jo innebære alle de som ikke kunne fødet hjemme uansett, så det blir jo veldig bias. 

Anonymkode: 5a1ad...bfb

Jo, det er hensynstatt. Jeg kan godt prøve å finne kilden hvis du er interessert. 

screeningen som du refererer til handler om at det må være lavrisikofødsel for at du skal få føde hjemme med jordmor. Når man ser på lavrisikofødsler hjemme og på sykehus er det færre intervensjoner og ting som går galt. Dette tror man er fordi kvinner slapper mer av og er i mindre stress når de er hjemme, og det er den beste forutsetningen for at en lavrisikofødsel skal gå bra

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men blir ikke statistikken litt feil? For det er jo kun friske fødende uten risiko som får føde hjemme?

Anonymkode: 56250...fdf

Man ser på statistikken på friske fødende hjemme og friske fødende på sykehus. Jeg skal prøve å finne kilden min

• Nyttig 1
Skrevet

I nederland er normen at man føder hjemme, og 40% av fødslene foregår i hjemmet enten med jordmor eller med fastlegen!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns hjemmefødsel er veldig uansvarlig, og burde vært forbudt.

å risikere eget liv er en ting, men barnets?

Uten sammenligning forøvrig…det blir som å si, JEG er frisk ( som vi vet om), og jeg skal følge med og være rusfri, så jeg kan kjøre rundt med ungene mine uten bilbeltet på.

man vet faktisk ikke hva man møter rundt neste sving, hvordan en fødsel kan utarte seg.

Alt fra akutt livmorruptur til navlestrengen rundt halsen. 
det er galskap, og historieløst, på samme nivå som antivaxxere!!bare se hvor samfunnet er uten god fødselsomsorg eller vaksiner 🤯

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at fødselen hadde gått 2454 ganger bedre om jeg hadde født hjemme med jordmor. Har traumer fra tidligere behandling på sykehus og stresset så voldsomt under fødselen (jeg var veldig redd fordi jeg var på sykehus) at babyen ble veldig dårlig på vei ut. Var lagt en god plan med flere alternativer dersom noe ikke gikk som det skulle for at jeg skulle føle meg så trygg som mulig, men babyen var så påvirket av mitt stress at absolutt ingenting på planen kunne følges. Å føde mens alarmen gikk og fødestua var full av leger hjalp ikke akkurat på sykehusskrekken. 🥴

Anonymkode: e74c8...1ca

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kunne ikke hatt hjemmefødsel, for da hadde jeg stryket med. livmoren ville ikke trekke seg tilbake da jeg fødte, så de presset på magen og gav meg noe intrevenøs, så trakk livmoren seg tilbake heldigvis. Ellers hadde vel ikke jeg vært her mer. Har bare fødet den gangen, ønsket ikke flere barn. lykke til. 

Anonymkode: a6757...acf

• Liker 1
Skrevet

Kunne aldri utsatt barnet mitt for den risikoen. Har flere venninner som har gått i fødsel kategorisert som grønn- lett fødsel forventet, med kun jordmor tilstede. Det har likevel oppstått komplikasjoner, endt i hastekeisersnitt, eller at barnet kommer ut med navlesnor snurret tre ganger rundt halsen og trenger rask hjelp. Eller voldsom blødning, eller at morkaka ikke kommer etter slik den skal. Mye kan skje selv om man er screenet som "enkel fødsel". 

Anonymkode: 38ed7...7b4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare uintelligente mennesker velger hjemmefødsel, når man kjenner risikoen for mor og barn ved fødsel. Helt seriøst, blir forbannet av å høre sånt. Å ta en sånn sjans, viser en vurderingsevne som ikke er tilstede. 

Anonymkode: 05410...f0f

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare uintelligente mennesker velger hjemmefødsel, når man kjenner risikoen for mor og barn ved fødsel. Helt seriøst, blir forbannet av å høre sånt. Å ta en sånn sjans, viser en vurderingsevne som ikke er tilstede. 

Jeg ville heller ikke valgt hjemmefødsel, men det anses som trygt å føde hjemme i Norge med jordmor til stede. Grunnen til det er at det er en screening av hvem som regnes som risikofødende, i tillegg til at det er lav terskel for å dra inn til sykehus dersom jordmor mistenker komplikasjoner. Så en del hjemmefødsler ender som sykehusfødsler likevel. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville heller ikke valgt hjemmefødsel, men det anses som trygt å føde hjemme i Norge med jordmor til stede. Grunnen til det er at det er en screening av hvem som regnes som risikofødende, i tillegg til at det er lav terskel for å dra inn til sykehus dersom jordmor mistenker komplikasjoner. Så en del hjemmefødsler ender som sykehusfødsler likevel. 

Hva hjelper det, når det står om minutter, kanskje sekunder? Bare idioter velger å føde hjemme, med den fødselshjelpen man har i Norge, Norden og Vesten for øvrig. Finn andre måter å være hippier på, for guds skyld. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Man er heldig om man under fødsel kan hjelpes av ambulanse å komme til sykehus. Men det er en risiko for at ting skjer hvor en ikke har tid til å vente på ambulanse /transport til sykehus.  Har jobbet på akuttmottak hvor vi fikk alarmer fra føden og måtte sende ut team til katastrofesnitt. Om noen av disse hadde vært i hjemmefødsel ville det ikke ha gått bra. Dette var uforutsette ting som kontroller ikke kunne avdekket

Anonymkode: 2633c...361

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...