Gå til innhold

Hjelp fra kommunen og de bryr seg med hvor jeg sover


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sov på sofaen hvis du liker det best, kanskje legg unna pute og dyne neste gang de kommer på besøk. Hvis man ikke gjør som alle andre er det fort å bli stemplet som gal. Kjenner til og med en oppegående mann som sitter og sover, klarer ikke sove liggende. 

Sover fint på sofaen selv hvis jeg har besøk. 

Anonymkode: b7cde...11c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sover ofte i stua av forskjellige grunner (hvis mannen snorker for mye, hvis jeg er syk, hvis det er veldig kaldt, hvis jeg har mye smerter). Ingen har stilt spørsmål ved det. Men passer alltid på å bære sengetøy tilbake til soverommet og lufte før noen kommer.

Anonymkode: 24a4e...33a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har sovet på stua en stund da jeg trives best med å ligge der, jeg liker å ligge i den store myke sofaen min, og med laken blir det nesten som seng. Men en dag fikk jeg besøk av en av dem fra kommunen og da lå dyna og puta på sofaen og jeg var så dum at jeg sa at jeg sover på stua om natten, men kanskje jeg legger meg igjen på soverommet senere. Nå er det et konstant mas om at jeg må ligge på soverommet om natten, at de er bekymret for meg osv… Jeg skjønner ikke hva det er å bekymre seg for, jeg er ikke deprimert, og har ikke selvmordstanker eller noe sånt. Men de tror tydeligvis det må være noe galt siden jeg velger å sove på stua. Hva kan være grunnen til at de er så opptatt av dette? Jeg har spurt dem men har ikke fått noe ordentlig svar. Har kommuner så ansvar for brukere at de må bestemme over hvor de skal sove også? Hvorfor jeg har hjelp går jeg ikke inn på og det er ikke temaet her.

Anonymkode: 4f30d...e76

Heretter sier du bare nei jrg sover på soverommet nå ikke stua mer jatt med! Psyko kommune folk 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover ofte på sofaen, av den enkle grunn at soverommet mitt er iskaldt, og i stua har jeg varmepumpe og vedovn.

Anonymkode: 357e0...09f

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (8 minutter siden):

Heretter sier du bare nei jrg sover på soverommet nå ikke stua mer jatt med! Psyko kommune folk 

Noen av disse psyk. folka klarer faktisk å lage problemer av alt mulig. Venninna mi hadde en psyk. sykepleier på ukentlig hjemmebesøk. Hun påpekte at det lå en (ÉN!) hybelkanin på gulvet. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: cfcf3...279

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de tenker at stua skal være for besøk og det er hyggeligere å få besøk om man ikke har en seng der. Sover ofte i stua selv, det føles trygt og koselig. Men da må jeg re opp på dagen så stua er presentabel. Og det er egentlig litt pes. Pluss at jeg merker at jeg sover bedre på soverommet, det er mindre støv og bedre for ryggen. Derfor ville jeg kanskje prakket kanskje det på andre også, at det var det beste, hvis jeg skulle drive med boveiledning. Men du kan jo si at soverommet har blitt snekkerverksted og bibliotek nå, så det er ikke plass. Det er jo din leilighet og hvis de kommune folka har litt utdannelse vet de at det er viktig for brukerne å ha følelsen av autonomi og selvbestemmelsesrett . Og  masse folk bor jo i ettroms leiligheter, så det er da ikke så spesielt heller. 

Anonymkode: 73a8c...20b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er langtidssyk og har en svær sykeseng i stuen. Jeg synes ikke det ser særlig pent ut, men ergoterapeut insisterte på at jeg skulke ha en seng i stuen sånn at jeg slipper å kun ligge på soverommet.
Har for øvrig fått mye rare kommentarer fra folk fra kommunen. Jeg synes de stiller spørsmål ved den minste lilke ting som er annerledes enn slik de gjør det hjemme hos seg. Det er nesten sånn at jeg får spørsmål om hvorfor jeg har pålegget i hylle nummer to i kjøleskapet, for de pleier å ha pålegget i den nederste hyllen hjemme hos seg. Man må bare le litt av det, og godta at når fremmede folk får innsyn i livet ditt så blander de seg med alt mulig rart. Selv om de stiller splrsmål ved ting har du alltid full rett til å gjøre det du liker best og som du synes er riktig for deg. 

Anonymkode: fb082...fa3

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Syntes det er i overkant invaderende og kontrollerende. Du må da få sove der du vil og er mest komfortabel. Det er ditt hjem og en viss frihet må du få ha med mindre det går på stor bekostning av hygiene, helse etc, og det gjør jo ikke det ved å sove på sofaen. Det er det mange som gjør fra tid til annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kanskje de tenker at stua skal være for besøk og det er hyggeligere å få besøk om man ikke har en seng der. Sover ofte i stua selv, det føles trygt og koselig. Men da må jeg re opp på dagen så stua er presentabel. Og det er egentlig litt pes. Pluss at jeg merker at jeg sover bedre på soverommet, det er mindre støv og bedre for ryggen. Derfor ville jeg kanskje prakket kanskje det på andre også, at det var det beste, hvis jeg skulle drive med boveiledning. Men du kan jo si at soverommet har blitt snekkerverksted og bibliotek nå, så det er ikke plass. Det er jo din leilighet og hvis de kommune folka har litt utdannelse vet de at det er viktig for brukerne å ha følelsen av autonomi og selvbestemmelsesrett . Og  masse folk bor jo i ettroms leiligheter, så det er da ikke så spesielt heller. 

Anonymkode: 73a8c...20b

Nok et bevis for den lave intelligensen på folk unnskyld kjerringer(jepp gjelder for begge kjønn) som velger den type utdanning.. blottet for gangsyn.. fiskefitter ble de kalt før de gamle traverne på sykehjemmet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor snoker dere i noe så privat som mine soverutiner når dere har informasjon om at jeg sover greit?" 

Det er faktisk ikke alt kommunen har RETT på å vite. Eller for å snu på det: de aller fleste her i landet har rett på et snev av privatliv. Hvis det stemmer at du sover greit, sover på natta og tar hygienetiltak for å bevare sofaen så ser jeg ikke problemet. Med forbehold om at det sikkert er ulike situasjoner og lovverk som gjør at kommunen kan bestemme den slags dersom forholdene tilsier det. Eller at det er fysiske utfordringer eller at kommunene må hjelpe deg praktisk med å komme ut av seng/sofa, men at sofa vanskeliggjør dette.

Men vil mene at det er ganske inngripende å

1. KREVE informasjon om en person sover i sin egen seng i sitt eget hjem, eller i sin egen sofa i sitt eget hjem (obs: noen oppholdsrom er ikke lov til å benyttes til soverom pga brannforskrifter)

2. BESTEMME at et menneske må sove i sin egen seng fremfor sin egen sofa, i sitt eget hjem dersom det ikke går ut over noen som skal hjelpe med feks vask/stell/stå opp.

Anonymkode: 60d09...2a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (2 timer siden):

Nok et bevis for den lave intelligensen på folk unnskyld kjerringer(jepp gjelder for begge kjønn) som velger den type utdanning.. blottet for gangsyn.. fiskefitter ble de kalt før de gamle traverne på sykehjemmet 

Ærlig talt. Slike kommentarer er unødvendige.

Anonymkode: 279a5...cb7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A4 mennesker irriterer meg også. 

Anonymkode: 23dcc...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (3 timer siden):

De tror nok på deg, men du har jo Aspergers sier du - så er nok heller sannsynlighet for at det er du som misforstår. 

Wow, for en hersketeknikk! Så man skal tvile på alt TS sier fordi hun har en diagnose? 

Anonymkode: 23dcc...5f0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok. Har kontakt med dem for det meste for samtaler og litt praktisk hjelp. Men har ikke så store problemer at jeg er noen fare for meg selv eller andre. Jeg har Asperger.

Anonymkode: 4f30d...e76

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja jeg vet jo grunnen til at jeg får hjelp. Men trenger vel ikke fortelle alt om det i detalj. Har Asperger og har vedtak for samtaler og litt praktisk hjelp.

Anonymkode: 4f30d...e76


Men det er vel nettopp derfor de bryr seg? Fordi hjelpeoppdraget med deg er å hjelpe til med å ha normale rutiner, forstå verden rundt deg og hvordan det er vanlig å leve.

 

Anonymkode: 69dcd...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Wow, for en hersketeknikk! Så man skal tvile på alt TS sier fordi hun har en diagnose? 

Anonymkode: 23dcc...5f0

Nei det har jeg aldri sagt, les det jeg skriver så kanskje du forstår hva som står? Bruker aldri hersketeknikker. Slutt å anklage folk for alvorlige handlinger, bare fordi du ikke skjønner hva som står. 
 

Jeg sier at TS kanskje misforstår poenget til disse menneskene, siden hen har en diagnose som gjør at man fort kan misforstå, alvorlig talt!! 

Endret av Rosatoast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (Akkurat nå):

Bruker ingen hersketeknikker, herregud. 
 

Nei jeg tviler ikke på det TS sier, jeg sier det er mulig TS misforstår hva de egentlig mener pga diagnose. Lær deg å lese istedenfor å anklage folk for alvorlige ting :) skjerp deg. 

Her er det du som skal skjerpe deg. Du bruker hersketeknikk til å svare en som beskylder deg for hersketeknikk.

Med mindre du er lege burde du kanskje uttale deg som om du skulle ha vært det eller?

Noen damer er så dumme at man ikke vet om de er seriøse eller prøver å være morsom.

Hvis du prøvde å være morsom så feilet du.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har de bestemt at jeg må ligge på rommet for det er best for meg i følge dem. De snakket ikke med meg først, de bare bestemte det og sa det til meg etterpå. Vet ikke om de har lov til det… Jeg er ikke deprimert osv kun fordi jeg ligger på stua. 
Men de er jo ikke her på natta så om jeg ligger på stua så finner de det ikke ut uansett. De er ikke her hver dag heller.De kommer ikke på kvelden og sjekker hvor jeg ligger og de kommer ikke og vekker meg om morgenen. 

Anonymkode: 4f30d...e76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av jobben da, å ivareta gode rutiner og søvnhygiene. 
men det er jo selvfølgelig helt opp til deg hvor du vil sove. Om du føler det invaderende, legg sengetøyet ditt på soverommet før de kommer. 
 

jeg jobber i hjemmesykepleien, og jeg sier det samme til mine pasienter om jeg finner dem på sofaen om morgenen. Bedre for kroppen å ligge i en seng. 

Anonymkode: 90e02...d92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om rutiner og sunne vaner. Å sove på stua og leve i stua gir ikke den sunne rutinen det er å ha et rom for søvn og et rom for leve og det er ikke en sunn vane å sovne foran TVen for eksempel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal noen få besøk fra kommunen i det hele tatt ? 

får man dette, så tror de vel i utgangspunktet at ett eller annet er "feil" der... 

Anonymkode: 3196b...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...