Gå til innhold

Hjelp fra kommunen og de bryr seg med hvor jeg sover

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sovet på stua en stund da jeg trives best med å ligge der, jeg liker å ligge i den store myke sofaen min, og med laken blir det nesten som seng. Men en dag fikk jeg besøk av en av dem fra kommunen og da lå dyna og puta på sofaen og jeg var så dum at jeg sa at jeg sover på stua om natten, men kanskje jeg legger meg igjen på soverommet senere. Nå er det et konstant mas om at jeg må ligge på soverommet om natten, at de er bekymret for meg osv… Jeg skjønner ikke hva det er å bekymre seg for, jeg er ikke deprimert, og har ikke selvmordstanker eller noe sånt. Men de tror tydeligvis det må være noe galt siden jeg velger å sove på stua. Hva kan være grunnen til at de er så opptatt av dette? Jeg har spurt dem men har ikke fått noe ordentlig svar. Har kommuner så ansvar for brukere at de må bestemme over hvor de skal sove også? Hvorfor jeg har hjelp går jeg ikke inn på og det er ikke temaet her.

Anonymkode: 4f30d...e76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil ikke si hvorfor du har hjelp. Men akkurat det kan ha noe med hva svaret her inne vil bli.

Anonymkode: 2fee9...87b

• Liker 30
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt dem om å utdype hvorfor det er problematisk, også bedt dem passe sine egne saker.

Det blir jo litt vanskelig å svare noe mer når du ikke forteller hvorfor du har hjelp i hjemmet. 

Anonymkode: 035ee...00b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vil ikke si hvorfor du har hjelp. Men akkurat det kan ha noe med hva svaret her inne vil bli.

Anonymkode: 2fee9...87b

Nei. Men det er hvertfall ikke grunnen til at jeg sover på stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at min far sov i stua de siste årene han levde og hadde hjemmehjelp og sykepleiere innom hver eneste dag, og ingen av de spurte hvorfor han lå der istedet for på soverommet.

Anonymkode: 035ee...00b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har kontakt med dem for det meste for samtaler og litt praktisk hjelp. Men har ikke så store problemer at jeg er noen fare for meg selv eller andre. Jeg har Asperger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo spesielt og uhygienisk da tenker i hvert fall jeg. Vitner jo om at noe er litt «off». 

Anonymkode: 41c7a...2e5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ledd de rett opp i trynet, Har sovet på sofaen i stua de siste 3 åra 😂 Har to etasjer i leiligheten og låser av andre etasjen om vinteren for å spare strøm (trekkfull leilighet..).

Anonymkode: 35fb6...fe6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du sover, sover nok og sover godt spiller det ingen rolle hvor du sover. Merkelig av kommunen å henge seg opp i det…. 

Anonymkode: 8b93c...fa9

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ledd de rett opp i trynet, Har sovet på sofaen i stua de siste 3 åra 😂 Har to etasjer i leiligheten og låser av andre etasjen om vinteren for å spare strøm (trekkfull leilighet..).

Anonymkode: 35fb6...fe6

Har du også besøkshjem fra kommunen?

Anonymkode: 34df3...a7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blander seg borti og problematiserer alt. Ligg på sofaen om du vill. Kjenner ei som lå på sofaen så mange år at hun fortsatt foretrekker det foran seng. Og hun er frisk. Du bestemmer selv hvor du vil sove. 

Anonymkode: cfcf3...279

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo spesielt og uhygienisk da tenker i hvert fall jeg. Vitner jo om at noe er litt «off». 

Anonymkode: 41c7a...2e5

Jeg bruker laken da, og skifter sengetøy veldig ofte.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de vil at du skal ha rutiner? Natt/dag rytme? Ett rom for søvn og ett rom for opphold? 
Du får ikke hjelp av kommunen uten en god grunn. Tror du vet hva grunnen er egentlig. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor skriver du grunnen til at du sover på sofaen her, istedenfor å si det til dem? 

Du sier selvfølgelig til dem, at du trives bedre med sofaen enn senga - og sånn er det med den saken. Maser de noe mer etter det, så ber du de passe sine egne saker. Det er akkurat det samme om du sover i seng eller sofa, sp lenge du får sove og sover godt. 

Her tror jeg de maser på deg fordi de kanskje vil at du skal ha ordentlige rutiner i hverdagen din, og det å legge seg i senga og sove er en standard rutine for alle mennesker. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (Akkurat nå):

Fordi de vil at du skal ha rutiner? Natt/dag rytme? Ett rom for søvn og ett rom for opphold? 
Du får ikke hjelp av kommunen uten en god grunn. Tror du vet hva grunnen er egentlig. 

Ja jeg vet jo grunnen til at jeg får hjelp. Men trenger vel ikke fortelle alt om det i detalj. Har Asperger og har vedtak for samtaler og litt praktisk hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor skriver du grunnen til at du sover på sofaen her, istedenfor å si det til dem? 

Du sier selvfølgelig til dem, at du trives bedre med sofaen enn senga - og sånn er det med den saken. Maser de noe mer etter det, så ber du de passe sine egne saker. Det er akkurat det samme om du sover i seng eller sofa, sp lenge du får sove og sover godt. 

Her tror jeg de maser på deg fordi de kanskje vil at du skal ha ordentlige rutiner i hverdagen din, og det å legge seg i senga og sove er en standard rutine for alle mennesker. 

Ja har også sagt at jeg trives best på sofaen, men virker ikke som de tror på meg. Rutiner har jeg uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg vet jo grunnen til at jeg får hjelp. Men trenger vel ikke fortelle alt om det i detalj. Har Asperger og har vedtak for samtaler og litt praktisk hjelp.

Personen spurte deg ikke som et spørsmål :) 

Anonymkode: e47ba...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har også sagt at jeg trives best på sofaen, men virker ikke som de tror på meg. Rutiner har jeg uansett.

Skrev det fordi jeg ville høre andres meninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror nok på deg, men du har jo Aspergers sier du - så er nok heller sannsynlighet for at det er du som misforstår. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel firkanta i sine meninger da, og mener at det er slik det skal være at soverom skal soves i og stuen kun skal være oppholdsrom.

Om du klarer å ha en god rutine for sovetid og våkentid selv om du sover på sofaen så får du bare passe på å bære laken, dyne og pute tilbake til soverommet før hjelpen kommer.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...