Gå til innhold

Den årlige skattemeldingstråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får igjen 16K. Jeg justerte skattekortet i des 2020, men bi-arb.giver lastet ikke ned det nye, så de trakk meg 1 % for mye. Jeg var klar over det, men sa ikke noe og får da altså 16K igjen. 

Anonymkode: 804b8...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen som har fått svar, men som fikk svar sent i fjor? Spent på om det er så tilfeldig som de snakker om, eller om det er en liste de kommer til å gå etter som er den samme fra år til år og bare sier det er tilfeldig. 

Anonymkode: f985c...4e3

Ja, jeg 🙋🏻‍♀️

Anonymkode: 804b8...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (8 timer siden):

Ikke fått, men forventer en baksmell på rundt 100 000. Kan nevnes at jeg med vilje blir trukket alt for lite skatt - de pengene blir investert. Tar deretter ut pengene for å betale restskatten, og sitter som oftest igjen med en grei gevinst. Så langt ligger jeg an til å tjene rundt 20 000 etter skatt, så kan da ikke klage.

Hvis man manipulerer forskuddstrekket ved å gi uriktige opplysninger til skattemyndighetene vil dette kunne være straffbart etter skattebetalingsloven § 18-2 andre ledd. Straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Er det verdt det for 20 000?

Anonymkode: d07a3...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man manipulerer forskuddstrekket ved å gi uriktige opplysninger til skattemyndighetene vil dette kunne være straffbart etter skattebetalingsloven § 18-2 andre ledd. Straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Er det verdt det for 20 000?

Anonymkode: d07a3...659

Det er faktisk ganske vanlig, og helt lovlig, om du faktisk leser paragrafene du viser til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man manipulerer forskuddstrekket ved å gi uriktige opplysninger til skattemyndighetene vil dette kunne være straffbart etter skattebetalingsloven § 18-2 andre ledd. Straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Er det verdt det for 20 000?

Anonymkode: d07a3...659

Jeg tror du sliter med å finne noen som har blitt straffet for å oppgi uriktige opplysninger på skattekortet.

Jeg vet ikke om noen i skatteetaten som jobber med det. 

Det er vanskelig å bevise at de opplysningene man oppgir på skattekortet var uriktige på det tidspunktet de ble gitt.

Anonymkode: 9a9e0...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skattemeldingen i dag- får tilbake 1200kr, altså skatter jeg ganske så riktig 😊

Anonymkode: 6d01c...1f2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (28 minutter siden):

Day 3.... still no sign.

Nei.. jeg venter også😟

Anonymkode: 8ed50...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer de på alle slags mulige kl slett eller blir det sendt ut en gang per dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skylder skatt fra 2020 og for igjen for 2021 trekkes det da av gjelden med en gang man levere skattemeldingen?

Anonymkode: ea011...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kom tikkende inn i går kveld, både skattemeldinga og mailen. I fjor fikk jeg skattemeldinga på siste mulige dag, og mailen sent på høsten en gang. 

Anonymkode: c138b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror du sliter med å finne noen som har blitt straffet for å oppgi uriktige opplysninger på skattekortet.

Jeg vet ikke om noen i skatteetaten som jobber med det. 

Det er vanskelig å bevise at de opplysningene man oppgir på skattekortet var uriktige på det tidspunktet de ble 

Det er streng taushetsplikt for ansatte i skatteetaten. Straffebestemmelsen ligger der og ved innføring av a-melding vil det være lettere å bygge en slik sak. Brukerdialog arbeidsgiverkontroll kanskje? De bør i alle fall se på dette, hvis en slik praksis brer om seg. 

 

Anonymkode: d07a3...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er streng taushetsplikt for ansatte i skatteetaten. Straffebestemmelsen ligger der og ved innføring av a-melding vil det være lettere å bygge en slik sak. Brukerdialog arbeidsgiverkontroll kanskje? De bør i alle fall se på dette, hvis en slik praksis brer om seg. 

 

Anonymkode: d07a3...659

Brukervalg arbeidsgiverkontroll kontrollerer ikke om arbeidstakere har gitt riktige opplysninger på skattekortet, de kontrollerer om arbeidsgiver har oppgitt all skatte-, trekk- og avgiftspliktig lønn samt at de har skattetrekkskonto.

Hvordan vil du bevise at jeg ikke trodde jeg kom til å få fradragene jeg førte opp på skattekortet?

Anonymkode: 9a9e0...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brukerdialog arbeidsgiverkontroll kontrollerer ikke om arbeidstakere har gitt riktige opplysninger på skattekortet, de kontrollerer om arbeidsgiver har oppgitt all skatte-, trekk- og avgiftspliktig lønn samt at de har skattetrekkskonto.

Hvordan vil du bevise at jeg ikke trodde jeg kom til å få fradragene jeg førte opp på skattekortet?

Anonymkode: 9a9e0...50f

Rettet autokorr.

Anonymkode: 9a9e0...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Hvordan vil du bevise at jeg ikke trodde jeg kom til å få fradragene jeg førte opp på skattekortet?

Anonymkode: 9a9e0...50f

Det kommer jeg selvsagt ikke til å opplyse deg om. Jeg er også usikker på om det er korrekt bevistema. 

Du og jeg har nok forskjellig moral, siden du mener det er greit å bryte loven hvis du tror du ikke blir tatt. Jeg foreslår heller at du blir lovlydig. 

Det synes som du har god greie på Skatteetatens organisasjon og oppgaver. Da vet du at etaten har en rekke ansvars- og straffebestemmelser de"plutselig" tar i bruk i skattebetl. 16-50, 18-1 og 18-2 og skatteloven 6-51 er eksempler på slike. 

Anonymkode: d07a3...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det kommer jeg selvsagt ikke til å opplyse deg om. Jeg er også usikker på om det er korrekt bevistema. 

Du og jeg har nok forskjellig moral, siden du mener det er greit å bryte loven hvis du tror du ikke blir tatt. Jeg foreslår heller at du blir lovlydig. 

Det synes som du har god greie på Skatteetatens organisasjon og oppgaver. Da vet du at etaten har en rekke ansvars- og straffebestemmelser de"plutselig" tar i bruk i skattebetl. 16-50, 18-1 og 18-2 og skatteloven 6-51 er eksempler på slike. 

Anonymkode: d07a3...659

Hvor har jeg skrevet at det er greit å bryte loven? Hvor har jeg skrevet at jeg bryter loven?

Jeg jobber i skatteetaten og vet at for lavt skattetrekk ikke er fokus fordi det er vanskelig å bevise at noen bevisst har oppgitt uriktige opplysninger på skattekortet på det tidspunktet opplysningene ble gitt.

Anonymkode: 9a9e0...50f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regner ikke med den kan komme når det er helg?

Anonymkode: 93640...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis man skylder skatt fra 2020 og for igjen for 2021 trekkes det da av gjelden med en gang man levere skattemeldingen?

Anonymkode: ea011...f0d

De samkjører dette i sitt system, ja. De undersøker alltid om personer har utestående skattegjeld, før de utbetaler en skatt til gode, har jeg lest. Så trekker de fra skattegjelden på det man har til gode og utbetaler eventuellt det som er til overs (om det er noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mitt kom tikkende inn i går kveld, både skattemeldinga og mailen. I fjor fikk jeg skattemeldinga på siste mulige dag, og mailen sent på høsten en gang. 

Anonymkode: c138b...516

Og enda så driver de og gnåler om at man skal vente på emailen....! Det er jo helt bak mål. Folk får jo mailen timer, dager, uker og som deg, måneder, etter at skattemeldingen faktisk er lagt ut.

Jeg sjekker daglig uansett om jeg ikke har fått email (eller sms som de mener de også benytter seg av, men det har jeg aldri fått, kun epost).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at det er greit å bryte loven? Hvor har jeg skrevet at jeg bryter loven?

Jeg jobber i skatteetaten og vet at for lavt skattetrekk ikke er fokus fordi det er vanskelig å bevise at noen bevisst har oppgitt uriktige opplysninger på skattekortet på det tidspunktet opplysningene ble gitt.

Anonymkode: 9a9e0...50f

Og uansett er 20 000 så lite at det aldri vil bli noe fokus for Skatteetaten uansett. Det er muligens noe annet med dem som gir så feilaktige opplysninger at de knapt har skattetrekk i løpet av året fordi de ønsker å tjene penger på investeringer i tiden fram til de får restskatt, men 20k? Nope. 

Anonymkode: a32ef...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...