Gå til innhold

Jeg er lei av den skjeve vinklingen av krigen


Majer

Anbefalte innlegg

Stressedoutgurl skrev (1 time siden):

for å være ærlig tror jeg det er enkelte her som i større grad prøver å få oss til å ikke stole på vestlige nyheter trolig fordi de vil at vi  skal stole på russisk propaganda nyheter. Men dette er en hypotese.

Tror  egentlig den hypotesen er sterk nok til å kunne kalles fakta by now..

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perfume skrev (13 timer siden):

MEN det er grunner bak dette som gjør at man kanskje hadde hatt et annet bilde om man visste sannheten?

Grunnene er velkjente. Det er ingenting her som er ukjent. Det er bare totalt uvesentlig. 

Enhver liten flik av betydningen av disse grunnen, forsvant idet Putin satte tropper på ukrainsk land. 

Derifra, og til krigen er over, og Putin er avsatt er kun en korrigering i henhold til folkeretten :

Du kan krangle , sloss, og dra frem en kniv. Så lenge jobber man med samtaler og konflikt håndtering. Men når den første skaden er påført, er ansvaret satt, uansett hvor god grunn man hadde. 

I helt spesielle tilfeller, kan du hevde selvforsvar; det er ikke sannsynlig her. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er så latterlig med Putins og russernes argumentasjon for deres invasjon og angrep på Ukraina er at de trekker frem Donbas og Luhansk. At der bor det mange russere, som har kjempet for uavhengighet el innlemmelse i Russland, og at Ukraina har slått hardt ned på dette. Donbas og Luhansk er endel av Ukrainas territorium. 
Hva med russernes Tsjetsjenia? Endel av Russlands territorium. De ville også være uavhengig av Russland. Hvorpå Putin og russerne svarte med å gå tungt inn i Tsjetsjenia med militæret. Og slaktet ned befolkningen. Grove brudd på all militær lov. 
Da var det ok? Det er en dobbelstandard her som får russerne til å se latterlige ut. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 13.3.2022 den 22.50):

Jeh vil spesifisere at jeg er mot Putin sin krigføring i Ukraina, men jeg er for at man kan ha flere tanker i hodet. Her er ting jeg reagerer på:

1 Det var etnisk rensing på Balkan og vi tok ikke i mot like mange flyktninger som nå. Putin går ikke systematisk etter sivile selv om mange uskyldige blir drept. Mediene og politikerne dekker dette på en helt annen måte og får det til å virke verre.
2 Folk i Norge sier Russland er så fæle, men et flertall av de som eier hus og hytter har ikke gitt ukrainere lov til å bo der. Hykleri?
3 Naboland går inn i truende allianser for det skaper bare spenning. Polen- et natoland som grenser til Russland vil bombe Russland med jagerfly... Ikke rart putin blir redd når Ukraina flørter med det samme.
4 Det er flere russiske soldater som dør enn sivile ukrainere og ukrainske soldater. De russiske soldatene har ikke meldt seg til krigen. Hvorfor forteller ikke mediene hvor synd det er på dem?
5 Hvorfor forventer man at menn skal slåss, men ikke single kvinner? Vi lever i 2022 og mange av mennene mangler militær erfaring.
6 Jeg stiller meg spørsmål ved om den ukrainske presidenten setter sivile i fare og sender de i døden i håp om at Vesten skal hjelpe. Han er åpenbart ute etter å kjøpe tid, men er det den eneste grunnen?

7 Vi deltok i OL i Kina hvor muslimer blir sendt i konsentrasjonsleire, men nå gjør vi så vanlige russere blir ekstremt fattige uten å bry oss en døyt om det.

Jeg kan komme på mer, men stopper her i fare for å virke som en konspirasjonsteoretiker. Jorda er rund og vaksiner og 5g er bra.

1) Etterpåklokskap som du kommer med der. 


2) Jeg har snakket med min kommune og de kunne ikke garantere at det var ukrainere og ikke andre de ville plassere i leiligheten så da ble det nei der. 

3) Anbefaler deg å lese deg mer opp på konflikten mellom Polen og Russland


4) De gjør det. Er og klart at Russland har brutt reglene ved å sette vanlige vernepliktige inn i en angrepskrig

5) Om du ikke liker det så jobb med å få endret reglene. Om jeg ikke husker feil så er man i Norge, som mann, pliktig til å være med å forsvare landet fom det året du fyller 19 tom det året du fyller 44

6) Putin er den som setter Ukrainas folk i fare

7) a) Enig i at Norge burde boikottet OL pga menneskerettigheter og sportsvasking

b) Nok en gang er det deres leder Putin som er den du må peke på

 

Убей слизняковую мишень Путина!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (På 13.3.2022 den 23.00):

5. Skjønner ikke helt hva du vil med dette. Hvem er "man"? Det er vel slik de ser det der sikkert, litt mer tradisjonelle kjønnsroller kanskje? Vet ikke om Ukraina har verneplikt for kvinner engang. Hadde Norge blitt invadert hadde nok ikke single kvinner sluppet unna. Men spiller det noen rolle hva vi her på berget mener ang. hvem som burde flykte og hvem som burde bli igjen og kjempe? 

Kun menn ville vært pliktige i Norge pr d d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (23 timer siden):

Det er hva man får servert om man klarer tenke flere tanker på en gang.. Med en gang man går "imot" eller stiller spørsmål så er man en pro-russer, en konspirasjonsteoretiker eller hjernevasket av russisk propaganda.. Dessverre tror mange på det. Personlig er jeg muligens like pro Russland som pro Ukraina eller alle andre land, jeg mener alle har sin rett til å være her på jorda, men den ensidige greia som skjer i media idag.... det går for langt. Og det går ikke å stole på dem. ( men jeg stoler altså ikke blindt på andre veien heller, så det er sagt)

 

Jeg ser ikke problemet med å gå med på noe av hva Putin krever, Donbass og det andre "fylket" kan da umulig være så viktig at de ikke kan være uavhengige og selvstendige stater. Hvorfor MÅ Ukraina inn i Nato nå.. 
Og jeg hadde ofret presidenten for alle de uskyldige andre som blir drept i hans sted...
Tviler på at dette ender bra.. For noen...

Denne krigen viser jo akkurat hvorfor det er viktig å få Ukraina inn i NATO

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cmd skrev (22 timer siden):

Hva? Det er norske og vesten medier som virker hodeløs i denne krigen. Jeg har aldri sett maken til så dårlig dekning av krig på norske og vestlige aviser... skulle kalt horeaviser

Har du sett noe av det de lirer av seg på Russisk TV?

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (19 timer siden):

1. hvor mange Ukrainske flyktninger har vi tatt i mot så langt? Jeg har ikke sett en eneste her i Norge enda…

2. Jeg synes halliker er fæle, men er likevel ikke interessert i å huse en prostituert narkoman eller et trafficking-offer på gjesterommet mitt. Ser virkelig ikke sammenhengen her.

3. Enig i at dette virker problematisk, jeg skjønner ikke hvorfor ikke vi/Nato holder oss nøytrale.

4. det burde de kanskje (mer, de skriver jo en del om det), men selv om det er ufrivillige soldater er det jo de som er den invaderende parten. 

5. Sikkert fordi menn uansett er fysisk sterkere, og i hvert fall kvinner med barn må ta seg av barna. I noen få tilfeller er det kanskje logisk av far stikker av med barna mens mor blir igjen og kjemper, men jeg vet at i vår familie hadde mannen vært en bedre kriger enn meg, og jeg hadde taklet barna alene bedre enn han, pluss at barna hadde trengt meg mer i en sånn situasjon.

6. Jeg får litt samme inntrykk, virker som han tror han spiller sin livs største rolle som en actionhelt, og han prøver å presse andre land til å hjelpe. Det fungerer jo også, han er en god manipulator.

7. Det der er til å kaste opp over. Alle de hykleriske idrettsutøverene som kom rett fra OL i Kina til å sitte på sin høye hest og messe om at de ikke vil konkurrere i Russland «fordi de bryter menneskerettighetene». Skal man øe eller kaste opp.

 

1) Lenge siden du leste en avis?

2) Forsøk på avsporing

3) Vi beveger oss i grenseland for å beskytte oss selv

4) Endel av dem er vernepliktige, noe som ikke er lov

5) Vi har tilsvarende lov i Norge, og det er og her kun menn som omtales

6) Han er en god leder i krigstid, sammenligningen med Churchill er forståelig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (55 minutter siden):

1) Lenge siden du leste en avis?

2) Forsøk på avsporing

3) Vi beveger oss i grenseland for å beskytte oss selv

4) Endel av dem er vernepliktige, noe som ikke er lov

5) Vi har tilsvarende lov i Norge, og det er og her kun menn som omtales

6) Han er en god leder i krigstid, sammenligningen med Churchill er forståelig der.

Må nok si jeg er enig med den du siterer/svarer her. Og er spesielt (!) Uenig i 6) . 

Å gi en korrupt tulling som det der heltestatus.... Nei uff! Folk glemmer fort! Eller så vet de ikke bedre.

Ukraina er et av Europas mest korrupte land, og usa dessverre, skyver Ukraina foran seg og heier nok på krig. Helst tror jeg usa ønsker de mister alt, for da mister ikke usa ( bl. A. Biden) sine hemmeligheter. ( Ang sønnen Hunter) 

Og den avsporingen du nevner er bare et eksempel vil jeg tro, på andre ting man kan dra likheter fra. Ikke spill dum. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Denne krigen viser jo akkurat hvorfor det er viktig å få Ukraina inn i NATO

Nei, det gjør ikke det.

Den synliggjør faren med å ikke kjenne den geopolitiske virkeligheten.

NATO sin manglende diplomatiske tilnærming til å respektere Jalta linjen, minner om krigsoppgjøret etter 1.verdenskrig.  

Og Cuba krisen….

Og det er ikke som om ikke dette er en varslet trussel.

Vi har bare lukket ørene og sett vekk og forventet at mindreverdige skapninger innordner seg og aksepterer våre høyere moralske posisjon.

(og vi har ikke lært noe.)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2022 at 4:20 PM, umAxa said:

Det er definitivt blod på hendene til Putin, men det er jaggu meg mye blod på hendene til Zelensky også, fordi han kunne gitt seg på et mye tidligere tidspunkt for å hindre menneskeliv skulle gå tapt.

Så det var feil å ikke gi bort landet sitt til Putin da han ba om å få det?

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (23 timer siden):

Vi er privilegerte og lever i et fritt land med tilgang til internett, så jeg skjønner ikke hvorfor det klages på ensidig dekning av krigen i Ukraina. Man kan jo fordype seg så mye man vil i utenlandske, til og med russiske nyheter om man vil. Det ligger mye ute på Youtube av tekstede opptak fra ulike nyhetskanaler, intervjuer av folk fra begge sider av konflikten (+ andre land) og alle mulige tolkninger og presentasjoner av "sannheten".

Man kan ikke stole på russiske medier. Derfor er det viktig at vi har medier som er nyanserte nok til at man slipper å oppsøke usikre kilder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (På 13.3.2022 den 22.50):

.........

Polen- et natoland som grenser til Russland vil bombe Russland med jagerfly... Ikke rart putin blir redd når Ukraina flørter med det samme.

..........

 

Majer skrev (På 14.3.2022 den 7.46):

............

Polen har vært en stormakt som tidligere i historien tok over deler av Russland. Grunnen til at de vil sende polske fly til Ukraina er like mye for å svekke Russland som å hjelpe ukrainerne. De er attpåtil et land som er i ferd med å gå bort fra demokrati- på lik linje med Russland.

........

 

Majer skrev (På 14.3.2022 den 8.33):

.........Ukraina vil ikke bombe Russland, men Polen har en annen agenda. .................

.....- bortsett fra de som er tjent med de økonomiske sanksjonene mot Russland som Polen og USA. 


La det være helt krystallklart at denne krigen er startet av Russland under ledelse av Putin, på tross av alle forsikringer om at de ikke skulle invadere og hadde startet tilbaketrekning fra øvingsområdene en snau uke før de startet den "spesielle militæroperasjonen" som skulle "avruse og denazifisere den politiske ledelsen og dens medløpere".

Hele åpningsinnlegget ditt er en sammenhengende rekke av whataboutismer som knapt fortjener oppmerksomhet, og om jeg minnes rett er det ikke den første tråden her av samme kaliber.

Kan du heller si litt om Polens agenda og plan om å bombe Russland?  Jeg går jo ut i fra at dette, og særlig bombeplanene er lett dokumenterbare.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (På 14.3.2022 den 18.32):

Men i alle dager.. Jeg trodde topicen her var skjevdeling i media? Og det er ikke at de ikke er perfekte, de er rett og slett STYRT og finnes ikke objektive. Det gjør noe med mennesker som blir bombardert med slike ting som de holder på med nå. En mer balansert og RIKTIG vinkel ville uansett ikke gjort Putins invasjon mer bra eller riktig!  Alle er vel enige i at krig er forferdelig..?  MEN det er grunner bak dette som gjør at man kanskje hadde hatt et annet bilde om man visste sannheten?  (fremdeles kan man fordømme invasjon og krig) 

Kildekritikk er alltid lurt, og ikke alt som står i norske medier er korrekt. Men, jeg er villig til å vedde nokså mye på at vi i Norge, til forskjell fra i Russland, ikke har media som er styrt av myndighetene. Hvordan skulle denne styringen skjedd?? Innkalling av redaktører til statsministerens kontor? Eller som i Russland - utstedelse av lover som regulere hva media kan skrive og mene? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frottis skrev (18 minutter siden):

Kildekritikk er alltid lurt, og ikke alt som står i norske medier er korrekt. Men, jeg er villig til å vedde nokså mye på at vi i Norge, til forskjell fra i Russland, ikke har media som er styrt av myndighetene. Hvordan skulle denne styringen skjedd?? Innkalling av redaktører til statsministerens kontor? Eller som i Russland - utstedelse av lover som regulere hva media kan skrive og mene? 

Nei jeg tror ikke vi har det som i Russland, er ikke Norske jounalister blant de frieste i verden da?  
Men allikevel tror jeg de serverer altfor mye den ene veien, dette så man ved Koronaens inntog også. Skremsel osv, og veldig en veis  til besvær for de sjelene som ønsket åpenhet og som da ble kalt det ene og det andre. Slik som nå. 
Dette skaper mye rasisme! Barna begynner å mobbe og være slem mot de som har russisk bakgrunn osv osv. 
Og vi voksne som skal kunne bedre er ikke bedre vi heller. 
Dette skapes av Media. 
Jeg tror absolutt ikke Putin er en engel, for å si det sånn. Han er på et sted han ikke har rett til å være og han skader ved å krige slik. Håper det stopper asap!  
Men den andre siden har STORE svinn på skogen, sammen med sine sammensvorne. Og dette syns jeg at alle fortjener å vite, slik de får hvite omtrent hva Putin har på brødskiva om vi kunne vite det.  
Det er veldig dårlig journalistikk å ikke være 100 % objektiv. Men det er nå min mening. Jeg følger derfor  mer utenlandske nyheter , selv om jeg også får med det norske. 
Mye svada der ute!  
Se bare idag.. De skyldte på Putin idag ved at matvarer som var forsinket kom med mugg på, fordi det tok 3-4 måneder å frakte maten hit pga sanksjoner, mens vansligvis tok det 3-4 uker. Altså de fleste skjønner at det ikke er pga krigen i Ukraina som har vart bare 2-3 uker uansett, og da blir det bare dumt. Noen tenker bare ikke selv, og sånt kommer det aldri noe godt ut av. På lik måte med at norske myndigheter skylder på Ukrainas situasjon for de høye strømprisene ( som allerede var høye før krigen) samt de høye bensin/diesel prisene. 

 

Her er ET LITE eksempel ( som er tullete, ja jeg vet, men allikevel står dette i en norsk såkalt avis) 
Og dette står altså under Ukraina-situasjonen..... Hallo...

https://www.nettavisen.no/okonomi/shipping-problemer-varene-har-mugg-pa-seg-nar-de-kommer-til-norge/s/12-95-3424255801?fbclid=IwAR1LObY55bFl57BRqVxB2F4hUwCd6pbNKpzUhzoBhx6meoPRF-NG456ZMy4#Echobox=1647291561

Endret av Perfume
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Perfume skrev (11 minutter siden):

Nei jeg tror ikke vi har det som i Russland, er ikke Norske jounalister blant de frieste i verden da?  
Men allikevel tror jeg de serverer altfor mye den ene veien, dette så man ved Koronaens inntog også. Skremsel osv, og veldig en veis  til besvær for de sjelene som ønsket åpenhet og som da ble kalt det ene og det andre. Slik som nå. 
Dette skaper mye rasisme! Barna begynner å mobbe og være slem mot de som har russisk bakgrunn osv osv. 
Og vi voksne som skal kunne bedre er ikke bedre vi heller. 
Dette skapes av Media. 
Jeg tror absolutt ikke Putin er en engel, for å si det sånn. Han er på et sted han ikke har rett til å være og han skader ved å krige slik. Håper det stopper asap!  
Men den andre siden har STORE svinn på skogen, sammen med sine sammensvorne. Og dette syns jeg at alle fortjener å vite, slik de får hvite omtrent hva Putin har på brødskiva om vi kunne vite det.  
Det er veldig dårlig journalistikk å ikke være 100 % objektiv. Men det er nå min mening. Jeg følger derfor  mer utenlandske nyheter , selv om jeg også får med det norske. 
Mye svada der ute!  
Se bare idag.. De skyldte på Putin idag ved at matvarer som var forsinket kom med mugg på, fordi det tok 3-4 måneder å frakte maten hit pga sanksjoner, mens vansligvis tok det 3-4 uker. Altså de fleste skjønner at det ikke er pga krigen i Ukraina som har vart bare 2-3 uker uansett, og da blir det bare dumt. Noen tenker bare ikke selv, og sånt kommer det aldri noe godt ut av. På lik måte med at norske myndigheter skylder på Ukrainas situasjon for de høye strømprisene ( som allerede var høye før krigen) samt de høye bensin/diesel prisene. 

 

Her er ET LITE eksempel ( som er tullete, ja jeg vet, men allikevel står dette i en norsk såkalt avis) 
Og dette står altså under Ukraina-situasjonen..... Hallo...

https://www.nettavisen.no/okonomi/shipping-problemer-varene-har-mugg-pa-seg-nar-de-kommer-til-norge/s/12-95-3424255801?fbclid=IwAR1LObY55bFl57BRqVxB2F4hUwCd6pbNKpzUhzoBhx6meoPRF-NG456ZMy4#Echobox=1647291561

Dette er er godt eksempel på at bilder, overskrifter og tekst har en skjev vinkling, absolutt. Mange norske aviser vinkler sakene sine for å få mange klikk (=inntekter), og krigen i Ukraina selger godt i disse dager. At norske aviser må tenke på antall klikk (hvem er villige til å betale noe særlig for nyheter lenger?) , samt at Nettavisen er en nokså dårlig avis, trodde jeg var allmennkunnskap i dag. Og det skal vi være kritiske til - gjør som meg, betal for journalistikk! Men å sammenlikne dette med russisks myndigheters styring / sensurering av mediene blir helt feil. Norske medier er ikke styrt av myndighetene, russiske medier er. Leser du utenlandske medier hadde jeg vært lokk kritisk til hvordan de vinkler sakene sine også.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frottis skrev (1 minutt siden):

Dette er er godt eksempel på at bilder, overskrifter og tekst har en skjev vinkling, absolutt. Mange norske aviser vinkler sakene sine for å få mange klikk (=inntekter), og krigen i Ukraina selger godt i disse dager. At norske aviser må tenke på antall klikk (hvem er villige til å betale noe særlig for nyheter lenger?) , samt at Nettavisen er en nokså dårlig avis, trodde jeg var allmennkunnskap i dag. Og det skal vi være kritiske til - gjør som meg, betal for journalistikk! Men å sammenlikne dette med russisks myndigheters styring / sensurering av mediene blir helt feil. Norske medier er ikke styrt av myndighetene, russiske medier er. Leser du utenlandske medier hadde jeg vært lokk kritisk til hvordan de vinkler sakene sine også.

Men jeg har jo aldri sammenlignet Russland og Norge iht media? Eller sagt myndighetene styrer dem?
Jeg er egentlig kritisk til de fleste, men finner endel selvstendige ( som jeg betaler for) aktører som mer troverdig og objektiv enn MSM, spesielt statlige. Overalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (1 minutt siden):

Men jeg har jo aldri sammenlignet Russland og Norge iht media? Eller sagt myndighetene styrer dem?
Jeg er egentlig kritisk til de fleste, men finner endel selvstendige ( som jeg betaler for) aktører som mer troverdig og objektiv enn MSM, spesielt statlige. Overalt. 

Bra for deg. Håper vi har opplyst noen andre litt gjennom våre innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...