Gå til innhold

Jeg er lei av den skjeve vinklingen av krigen


Majer

Anbefalte innlegg

Jeh vil spesifisere at jeg er mot Putin sin krigføring i Ukraina, men jeg er for at man kan ha flere tanker i hodet. Her er ting jeg reagerer på:

1 Det var etnisk rensing på Balkan og vi tok ikke i mot like mange flyktninger som nå. Putin går ikke systematisk etter sivile selv om mange uskyldige blir drept. Mediene og politikerne dekker dette på en helt annen måte og får det til å virke verre.
2 Folk i Norge sier Russland er så fæle, men et flertall av de som eier hus og hytter har ikke gitt ukrainere lov til å bo der. Hykleri?
3 Naboland går inn i truende allianser for det skaper bare spenning. Polen- et natoland som grenser til Russland vil bombe Russland med jagerfly... Ikke rart putin blir redd når Ukraina flørter med det samme.
4 Det er flere russiske soldater som dør enn sivile ukrainere og ukrainske soldater. De russiske soldatene har ikke meldt seg til krigen. Hvorfor forteller ikke mediene hvor synd det er på dem?
5 Hvorfor forventer man at menn skal slåss, men ikke single kvinner? Vi lever i 2022 og mange av mennene mangler militær erfaring.
6 Jeg stiller meg spørsmål ved om den ukrainske presidenten setter sivile i fare og sender de i døden i håp om at Vesten skal hjelpe. Han er åpenbart ute etter å kjøpe tid, men er det den eneste grunnen?

7 Vi deltok i OL i Kina hvor muslimer blir sendt i konsentrasjonsleire, men nå gjør vi så vanlige russere blir ekstremt fattige uten å bry oss en døyt om det.

Jeg kan komme på mer, men stopper her i fare for å virke som en konspirasjonsteoretiker. Jorda er rund og vaksiner og 5g er bra.

Endret av Majer
  • Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5. Skjønner ikke helt hva du vil med dette. Hvem er "man"? Det er vel slik de ser det der sikkert, litt mer tradisjonelle kjønnsroller kanskje? Vet ikke om Ukraina har verneplikt for kvinner engang. Hadde Norge blitt invadert hadde nok ikke single kvinner sluppet unna. Men spiller det noen rolle hva vi her på berget mener ang. hvem som burde flykte og hvem som burde bli igjen og kjempe? 

  • Liker 31
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Det var etnisk rensing på Balkan og vi tok ikke i mot like mange flyktninger som nå. Putin går ikke systematisk etter sivile selv om mange uskyldige blir drept. Mediene og politikerne dekker dette på en helt annen måte og får det til å virke verre. Russisk imperiet har i mange hundre år gjrt alt det kunne for å intetgjøre ukrainere som en nasjon: Holodomor, represjoner, utkastelser til Sibir, russifisering.
2 Folk i Norge sier Russland er så fæle, men et flertall av de som eier hus og hytter har ikke gitt ukrainere lov til å bo der. Hykleri? Norsk stat har fortsatt ikke kommet med konkrete regler og prosedyrer når det gjelder flyktninger. Man kan registrere seg hos politiet, men det stopper der. Derfor bor de aller fleste ukrainere på Råde eller Scandic. De som har familien og venner her, bor hos dem uten noe form for registrering før reglene kommer. Forventet å komme neste uke. Jeg personlig kjenner 4 flyktninger og 2 av dem har bodd den siste uka hos helt fremmede nordmenn. Så det er faktisk mange nordmenn som kunne ha åpnet sine hjem, men det er få hjemløse ukrainere her akkurat nå.
3 Naboland går inn i truende allianser for det skaper bare spenning. Polen- et natoland som grenser til Russland vil bombe Russland med jagerfly... Hvor kom dette fra? Fra samme kilde som mener ukrainske nasister har omringet Russland fra alle kanter? Ikke rart putin blir redd når Ukraina flørter med det samme.
4 Det er flere russiske soldater som dør enn sivile ukrainere og ukrainske soldater. De russiske soldatene har ikke meldt seg til krigen. Hvorfor forteller ikke mediene hvor synd det er på dem? Jo, alle i millitær tjenneste er der for å eventuelt delta i krig. Det eneste som kan "unskylde dem" er at de havner i fengsel (15 år eller opp til livstid) hvis de deserterer. Men når alternativet i Ukraina er å dø, så velger de fortsatt døden. Så de vet hva de gjør og hva de har blitt beordret til å gjøre.
5 Hvorfor forventer man at menn skal slåss, men ikke single kvinner? Vi lever i 2022 og mange av mennene mangler militær erfaring. Kvinner jobber døgnet rundt på hjemmefronten i tillegg til å ta vare på barna og være i arbeid, mens menn kriger. Ulike oppgaver, men begges innsats er like viktig.
6 Jeg stiller meg spørsmål ved om den ukrainske presidenten setter sivile i fare og sender de i døden i håp om at Vesten skal hjelpe. Han er åpenbart ute etter å kjøpe tid, men er det den eneste grunnen? President Zelenskyy setter ikke sivile i fare. Det er krig i deres hjemland og det skulle bare mangle om hver og en ikke ville forsvare sin familie mot agressor. Derfor deltar sivile i kampene også, med det de har.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lei av hvordan Tyskland og Norge er fremstilt mtp 2. verdenskrig også?

Hvorfor ikke?

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (8 timer siden):

Jeh vil spesifisere at jeg er mot Putin sin krigføring i Ukraina, men jeg er for at man kan ha flere tanker i hodet. Her er ting jeg reagerer på:

1 Det var etnisk rensing på Balkan og vi tok ikke i mot like mange flyktninger som nå. Putin går ikke systematisk etter sivile selv om mange uskyldige blir drept. Mediene og politikerne dekker dette på en helt annen måte og får det til å virke verre.
2 Folk i Norge sier Russland er så fæle, men et flertall av de som eier hus og hytter har ikke gitt ukrainere lov til å bo der. Hykleri?
3 Naboland går inn i truende allianser for det skaper bare spenning. Polen- et natoland som grenser til Russland vil bombe Russland med jagerfly... Ikke rart putin blir redd når Ukraina flørter med det samme.
4 Det er flere russiske soldater som dør enn sivile ukrainere og ukrainske soldater. De russiske soldatene har ikke meldt seg til krigen. Hvorfor forteller ikke mediene hvor synd det er på dem?
5 Hvorfor forventer man at menn skal slåss, men ikke single kvinner? Vi lever i 2022 og mange av mennene mangler militær erfaring.
6 Jeg stiller meg spørsmål ved om den ukrainske presidenten setter sivile i fare og sender de i døden i håp om at Vesten skal hjelpe. Han er åpenbart ute etter å kjøpe tid, men er det den eneste grunnen?

Jeg kan komme på mer, men stopper her i fare for å virke som en konspirasjonsteoretiker. Jorda er rund og vaksiner og 5g er bra.

1: Russisk arme ønsker vel egentlig ikke å drepe sivile, men det kan se ut som Donbass , Wagner og Tsjetsjenia har et annet syn på det. Skal Putin få framgang så tviler jeg på om det er noen vei utenom å rakettangripe sivile boligområder.

2: Jeg har ikke sagt nei, vi har et gjesterom i blokkleilighet, men har ikke tatt det opp med kona så langt.

3: Visste ikke at Polen ville bombe Russland. Liker ikke planen. Mener de russiske militærflyplasser? Skummelt.

4:Disse russiske tenåringene som er sendt til krigen, de er i den aller verste situasjonen. mange av dem er i den konvoien som står fast. De skal egentlig sendes hjem fordi det er mot grunnloven å sende vernepliktige til utlandet i krig, men kan ikke for da blir de skutt av tsjetsjenerne. De vil ikke ha denne krigen og dette er nok en årsak til at konvoien ikke har beveget seg framover. Mange av disse har sabotert framrykkingen og mange har blitt drept og lemlestet.

5: Vet ikke.

6: Vanskelig vurdering. Jeg tror det beste er å kjøpe tid , og håper på at Putin blir arrestert fort av Russlands politi, militære eller FSB. Jeg har også tenkt at Ukraina kan overgi seg og vente til Russland drar hjem og deretter si om overgivelsen "vi løy". Men jeg aner ikke om det kan fungere. Ukraina kan likså godt gi bort Wagner-Donbass. Nå er forholdet til det landet så hatefullt og ødelagt at jeg ikke kan forestille meg at de kan bo i Ukraina etter krigen. Russland må forstå at Ukraina hater de så hardt at de absolutt ikke ønsker  å tilbringe 5 sekunder i det landet som okkupasjonsstyrke. Jeg håper at Russland kan gjenopprette litt godfølelse med en rask arrestasjon av Putin og helt ny og hyggelig politikk. Russlands folk er også store tapere i krigen. Ukraina hater dem og de vet ikke hva som foregår. De vet bare det de har fått vite på TV, som er sensurert propagandakanal. Det er så ille at noen ikke tror på barna sine engang som ringer hjem og forteller om krigen. De tror det som er på TV er sant.

 

Endret av I Grosny
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

1: Russisk arme ønsker vel egentlig ikke å drepe sivile, men det kan se ut som Donbass , Wagner og Tsjetsjenia har et annet syn på det. Skal Putin få framgang så tviler jeg på om det er noen vei utenom å rakettangripe sivile boligområder.

2: Jeg har ikke sagt nei, vi har et gjesterom i blokkleilighet, men har ikke tatt det opp med kona så langt.

3: Visste ikke at Polen ville bombe Russland. Liker ikke planen. Mener de russiske militærflyplasser? Skummelt.

4:Disse russiske tenåringene som er sendt til krigen, de er i den aller verste situasjonen. mange av dem er i den konvoien som står fast. De skal egentlig sendes hjem fordi det er mot grunnloven å sende vernepliktige til utlandet i krig, men kan ikke for da blir de skutt av tsjetsjenerne. De vil ikke ha denne krigen og dette er nok en årsak til at konvoien ikke har beveget seg framover. Mange av disse har sabotert framrykkingen og mange har blitt drept og lemlestet.

5: Vet ikke.

6: Vanskelig vurdering. Jeg tror det beste er å kjøpe tid , og håper på at Putin blir arrestert fort av Russlands politi, militære eller FSB. Jeg har også tenkt at Ukraina kan overgi seg og vente til Russland drar hjem og deretter si om overgivelsen "vi løy". Men jeg aner ikke om det kan fungere. Ukraina kan likså godt gi bort Wagner-Donbass. Nå er forholdet til det landet så hatefullt og ødelagt at jeg ikke kan forestille meg at de kan bo i Ukraina etter krigen. Russland må forstå at Ukraina hater de så hardt at de absolutt ikke ønsker  å tilbringe 5 sekunder i det landet som okkupasjonsstyrke. Jeg håper at Russland kan gjenopprett litt godfølelse med en rask arrestasjon av Putin og helt ny og hyggelig politikk. Russlands folk er også store tapere i krigen. Ukraina hater dem og de vet ikke hva som foregår. De vet bare det de har fått vite på TV, som er sensurert propagandakanal. Det er så ille at noen ikke tror på barna sine engang som ringer hjem og forteller om krigen. De tror det som er på TV er sant.

 

Bra med et saklig innlegg! De fleste i Donbass er prorussere og det er lite ressurser der. Jeg kan ikke forstå hva Ukraina vil med et område der de fleste identifiserer seg som russere 🤔 Minner litt om grensedelingen i afrikanske land som har ført til mange konflikter opp gjennom.

Dere har et gjesterom og jeg synes ikke det er rart om dere ikke tar imot noen, men det er mange som huffer seg over krigen og sier de synes synd på ukrainere som har store hus hvor barna har flyttet ut eller hytter som er store som hus. De liker å innbille seg at de er snille for å skåne seg selv fra egen egoisme.

Polen har vært en stormakt som tidligere i historien tok over deler av Russland. Grunnen til at de vil sende polske fly til Ukraina er like mye for å svekke Russland som å hjelpe ukrainerne. De er attpåtil et land som er i ferd med å gå bort fra demokrati- på lik linje med Russland.

Igjen. Takk for et utfyllende innlegg. Jeg vet jeg høres ut som en prorusser, men alle tingene som taler mot Russland er nevnt i media ørten ganger så ser ingen hensikt med å copy-paste det her

Drizzt skrev (1 time siden):

Jeg synes du bør slutte å følge med russisk propaganda og begynne å følge med norsk og vestlig mediadekning av krigen i Ukraina.

Jeg har aldri sett på Russisk TV... 

Guppy88 skrev (1 time siden):

Er du lei av hvordan Tyskland og Norge er fremstilt mtp 2. verdenskrig også?

Hvorfor ikke?

De fleste nordmenn gjorde ikke motstand mot tyskerne. De forholdt seg passive og lot tyskerne komme inn. Det kan diskuteres om det var det rette å gjøre. Norge hadde aldri klart å nekte tyskerne tilgang til landet uansett og det sparte mange menneskeliv, men til hvilken pris? Det var færre jøder som klarte å flykte og de som kjempet for landet måtte klare seg nesten på egenhånd.

 Det var nettopp fattigdommen som ble påført tyskere etter første verdenskrig som la grobunn for andre verdenskrig. Tror du russere flest er så mye mer opplyste? Tror du ikke det er fare for at russere flest kan ende opp med å støtte putin enda mer i kampen mot Vesten? Han var i ferd med å bli upopulær før krigen, men vi får se hvilken  vei det går nå..

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke nok om konflikten og etter all sensuren under pandemien, så stoler jeg ikke på mediedekning uansett, men det er aldri greit å angripe et annet land. Og jeg synes så utrolig synd på den vanlige russer som må i krig/sende barna/ mennene sine i krig og som lider under alle sanksjoner. Vanlige russere har det ikke veldig mye bedre enn ukrainerne. Jeg hadde syntes det hadde vært et helvete om min sønn måtte til et krigsområde for å krige.

At Norge ikke vil la russiske barn spille i Norway Cup er ganske lavmåls, f eks.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 minutter siden):

Bra med et saklig innlegg! De fleste i Donbass er prorussere og det er lite ressurser der. Jeg kan ikke forstå hva Ukraina vil med et område der de fleste identifiserer seg som russere 🤔 Minner litt om grensedelingen i afrikanske land som har ført til mange konflikter opp gjennom.

Dere har et gjesterom og jeg synes ikke det er rart om dere ikke tar imot noen, men det er mange som huffer seg over krigen og sier de synes synd på ukrainere som har store hus hvor barna har flyttet ut eller hytter som er store som hus. De liker å innbille seg at de er snille for å skåne seg selv fra egen egoisme.

Polen har vært en stormakt som tidligere i historien tok over deler av Russland. Grunnen til at de vil sende polske fly til Ukraina er like mye for å svekke Russland som å hjelpe ukrainerne. De er attpåtil et land som er i ferd med å gå bort fra demokrati- på lik linje med Russland.

Igjen. Takk for et utfyllende innlegg. Jeg vet jeg høres ut som en prorusser, men alle tingene som taler mot Russland er nevnt i media ørten ganger så ser ingen hensikt med å copy-paste det her

Jeg har aldri sett på Russisk TV... 

De fleste nordmenn gjorde ikke motstand mot tyskerne. De forholdt seg passive og lot tyskerne komme inn. Det kan diskuteres om det var det rette å gjøre. Norge hadde aldri klart å nekte tyskerne tilgang til landet uansett og det sparte mange menneskeliv, men til hvilken pris? Det var færre jøder som klarte å flykte og de som kjempet for landet måtte klare seg nesten på egenhånd.

 Det var nettopp fattigdommen som ble påført tyskere etter første verdenskrig som la grobunn for andre verdenskrig. Tror du russere flest er så mye mer opplyste? Tror du ikke det er fare for at russere flest kan ende opp med å støtte putin enda mer i kampen mot Vesten? Han var i ferd med å bli upopulær før krigen, men vi får se hvilken  vei det går nå..

Men hva synes du vi skal gjøre da? Det er feil at ukrainerne forsvarer seg og synd på russiske soldater, skal ukrainerne bare la seg kolonisere da? Det er feil med sanksjoner som kan føre til mer krig, skal Europa bombe Russland heller? Eller skal alle bare lege seg ned og akseptere at Putin kan tvinge alle land han ønsker inn i diktatur? 
 

Norge er et strategisk viktig land og vi ligger skummelt nærme Russland. Jeg håper Putin får nok motstand så han ikke prøver seg på flere land.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (8 timer siden):

Jeh vil spesifisere at jeg er mot Putin sin krigføring i Ukraina, men jeg er for at man kan ha flere tanker i hodet. Her er ting jeg reagerer på:

1 Det var etnisk rensing på Balkan og vi tok ikke i mot like mange flyktninger som nå. Putin går ikke systematisk etter sivile selv om mange uskyldige blir drept. Mediene og politikerne dekker dette på en helt annen måte og får det til å virke verre.
2 Folk i Norge sier Russland er så fæle, men et flertall av de som eier hus og hytter har ikke gitt ukrainere lov til å bo der. Hykleri?
3 Naboland går inn i truende allianser for det skaper bare spenning. Polen- et natoland som grenser til Russland vil bombe Russland med jagerfly... Ikke rart putin blir redd når Ukraina flørter med det samme.
4 Det er flere russiske soldater som dør enn sivile ukrainere og ukrainske soldater. De russiske soldatene har ikke meldt seg til krigen. Hvorfor forteller ikke mediene hvor synd det er på dem?
5 Hvorfor forventer man at menn skal slåss, men ikke single kvinner? Vi lever i 2022 og mange av mennene mangler militær erfaring.
6 Jeg stiller meg spørsmål ved om den ukrainske presidenten setter sivile i fare og sender de i døden i håp om at Vesten skal hjelpe. Han er åpenbart ute etter å kjøpe tid, men er det den eneste grunnen?

7 Vi deltok i OL i Kina hvor muslimer blir sendt i konsentrasjonsleire, men nå gjør vi så vanlige russere blir ekstremt fattige uten å bry oss en døyt om det.

Jeg kan komme på mer, men stopper her i fare for å virke som en konspirasjonsteoretiker. Jorda er rund og vaksiner og 5g er bra.

1. Har ikke satt meg så inn i Balkan. Men selv om verden utenfor gjorde feil der, betyr det ikke at man ikke skal gjøre noe nå. Å sette kriser opp mot hverandre tjener til ingenting. Men å se bakover å lære så man kan se fremover er mer nyttig. 

2. Vi har hytte, og unner ikke ukeainere å bo der. Den ligger en mil inn i skogen. Med minimal mulighet for telefon og nett. Utedo og litt strøm fra et par bilbatteri. De ville ha blitt totalt isolert. Og ikke et sted man vil bo, mer et sted å rømme fra kjas og mas. 

3. Hvem har sagt Ukraina vil bombe Russland? 

4. Den ukrainske presidenten har sagt flere ganger at Russland må stoppe krigen, fordi det går ut over russiske barn som han kaller de russiske soldatene. Selvfølgelig må Ukraina svare, når de bomber sønder og sammen ukrainske byer. Kan vi rette ansvaret for de soldatenes død der det hører hjemme? På putin? Dessuten har de tatt flere til fanger, som selv sier de blir godt ivaretatt. Noe som blir vanskelig når putin ikke gir rom for at humanitær hjelp kommer til med mat, vann og medisiner. Atter en gang putin sin feil om hans egne soldater i fangenskap får god hjelp. 

6. Å gå til motangrep og  hindre russerne gir mindre tap, enn å gi de fritt leide. Alternativet er å gi vekk Ukraina til Russland. Så nei, det er ikke et akseptabelt alternativ for ukeainere, som selvfølgelig fortsetter å kjempe for sitt demokrati og suverenitet. Presidenten i Ukraina kan ikke tvinge innbyggerne til å kjempe om de ikke ønsker det selv. 

7. Vi kan fortsatt ikke sette alle verdenskriser opp mot hverandre. Krigen i Ukraina kan spre seg til oss, så Ukraina tar nå støyten for alle oss andre i Europa. Så selvfølgelig er drt noe de fleste følger med på. Vi kan forøvrig ikke løse alle verdensproblemer samtidig. Noen jobber fortsatt med det. Men naturlig nok, bryr man seg ekstra om en brann i egen bakgård enn en brann på motsatt side av verden. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. For hver kvinne som dør i krig mister nasjonen 1 kvinne og alle hennes potensielle barn. Hvis mange unge kvinner dør mister man store deler av neste generasjon. For hver mann som dør mister nasjonen 1 mann, og det er selvfølgelig tragisk, men reproduksjonsmessig er han mulig å erstatte.

Hvis mange unge barnløse menn dør vil mennene som overlever kunne få mange barn med mange forskjellige kvinner. Det langsiktige tapet når kvinner dør er ikke like lett å ta igjen.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (26 minutter siden):

1. Har ikke satt meg så inn i Balkan. Men selv om verden utenfor gjorde feil der, betyr det ikke at man ikke skal gjøre noe nå. Å sette kriser opp mot hverandre tjener til ingenting. Men å se bakover å lære så man kan se fremover er mer nyttig. 

2. Vi har hytte, og unner ikke ukeainere å bo der. Den ligger en mil inn i skogen. Med minimal mulighet for telefon og nett. Utedo og litt strøm fra et par bilbatteri. De ville ha blitt totalt isolert. Og ikke et sted man vil bo, mer et sted å rømme fra kjas og mas. 

3. Hvem har sagt Ukraina vil bombe Russland? 

4. Den ukrainske presidenten har sagt flere ganger at Russland må stoppe krigen, fordi det går ut over russiske barn som han kaller de russiske soldatene. Selvfølgelig må Ukraina svare, når de bomber sønder og sammen ukrainske byer. Kan vi rette ansvaret for de soldatenes død der det hører hjemme? På putin? Dessuten har de tatt flere til fanger, som selv sier de blir godt ivaretatt. Noe som blir vanskelig når putin ikke gir rom for at humanitær hjelp kommer til med mat, vann og medisiner. Atter en gang putin sin feil om hans egne soldater i fangenskap får god hjelp. 

6. Å gå til motangrep og  hindre russerne gir mindre tap, enn å gi de fritt leide. Alternativet er å gi vekk Ukraina til Russland. Så nei, det er ikke et akseptabelt alternativ for ukeainere, som selvfølgelig fortsetter å kjempe for sitt demokrati og suverenitet. Presidenten i Ukraina kan ikke tvinge innbyggerne til å kjempe om de ikke ønsker det selv. 

7. Vi kan fortsatt ikke sette alle verdenskriser opp mot hverandre. Krigen i Ukraina kan spre seg til oss, så Ukraina tar nå støyten for alle oss andre i Europa. Så selvfølgelig er drt noe de fleste følger med på. Vi kan forøvrig ikke løse alle verdensproblemer samtidig. Noen jobber fortsatt med det. Men naturlig nok, bryr man seg ekstra om en brann i egen bakgård enn en brann på motsatt side av verden. 

Jeg sikter ikke til dere heller når jeg nevner hytter. Jeg snakker om hytter som kunne vært hus. Ukraina vil ikke bombe Russland, men Polen har en annen agenda. Putin hadde ikke begynt med bomber om han ikke mistet mange soldater og bruker lang tid på fremrykkingen. Klarer Ukraina å forsvare seg kan det hende det er smart å fortsette som nå, men ender det opp med langvarig krig i Ukraina  bomber og store tap på begge sider i flere år så kan jeg ikke skjønne at noen er tjent med det- bortsett fra de som er tjent med de økonomiske sanksjonene mot Russland som Polen og USA. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (5 minutter siden):

Jeg sikter ikke til dere heller når jeg nevner hytter. Jeg snakker om hytter som kunne vært hus. Ukraina vil ikke bombe Russland, men Polen har en annen agenda. Putin hadde ikke begynt med bomber om han ikke mistet mange soldater og bruker lang tid på fremrykkingen. Klarer Ukraina å forsvare seg kan det hende det er smart å fortsette som nå, men ender det opp med langvarig krig i Ukraina  bomber og store tap på begge sider i flere år så kan jeg ikke skjønne at noen er tjent med det- bortsett fra de som er tjent med de økonomiske sanksjonene mot Russland som Polen og USA. 

Men hva er poenget dit? Skal Ukraina bare akseptere at Putin er deres diktator nå? Det er jo ikke Ukraina eller deres president som har startet krigen eller ønsker å slås, det er jo ikke så rart de skyter tilbake når de blir skut på. 

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (9 timer siden):

1. Vi tok imot flyktninger fra Bosnia under krigen som foregikk der nede den gang. Hvor stort omfanget var angående etnisk rensing fikk man jo ikke vite føre senere tid. Internett i seg selv var i ikke i nærheten av hva det er den dag i dag så hvordan skulle folk få med seg alt like raskt?

2. Ja mange har skreket lenge om at Russland er fæle og kanskje skreket litt mye om det lenge før denne konflikten startet. Men har alle som eier hus og hytter plass til å ta i mot folk da? Hvor mange hytter ligger til ett sted hvor faktisk en kan være sosial og ikke må gå/svømme for nærmest komme frem?

3. Polen har hatt problemer med Hvite Russland lenge før denne konflikten, hvite Russland er styrt av Russland. Polen har faktisk opplev mye faenskap ila de siste 100 årene så kan forstå de faktisk. 

4. Media har jo nevn hva de russiske soldatene som blir tatt til fange forteller. Flere ganger også. Mener du at man ikke skal få skyte på en militær makt som ruller inn i landet ditt med panservogner? Skal man veive de hvite flagg og ikke prøve?

5. I Ukraina har mange kvinner meldt seg til tjeneste, mange sivile bidrar også til å lage feller, napalm og annet de kan bidra med. Det har kanskje ikke blitt snakket like mye om. Vi i vesten burde kanskje se nærmere på dette selvfølgelig, alle burde jo bidra. 

6. Hvordan sender presidenten sivile i døden? Han ønsker at de som er best rustet for krig bidrar, det hadde jeg også ønsket i en krig. Han kan og forståelig nok ønsker han jo at vesten skal hjelpe dem, jeg hadde også ønsket hjelp fra Nato om jeg måtte kjempe mot Russland i lille Norge. 

Napalm??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Majer said:

7 Vi deltok i OL i Kina hvor muslimer blir sendt i konsentrasjonsleire, men nå gjør vi så vanlige russere blir ekstremt fattige uten å bry oss en døyt om det.

Så du mener at vi er ansvarlige for at Putin gikk til krig og de konsekvensene dette har for russerne? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (2 timer siden):

Jeg synes du bør slutte å følge med russisk propaganda og begynne å følge med norsk og vestlig mediadekning av krigen i Ukraina.

Jeg syns det er bra at noen er kritiske og tør å stille spørsmål ved norsk og vestlig mediedekning, og ikke svelger alt man får servert ukritisk. Jeg sier ikke at dekningen av denne krigen er feil, det har jeg ikke belegg for å påstå, men hvis man tror at media gir et fullstendig og objektivt bilde av hva som skjer i verden så er man litt ute og sykler, tenker jeg.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (45 minutter siden):

Men hva er poenget dit? Skal Ukraina bare akseptere at Putin er deres diktator nå? Det er jo ikke Ukraina eller deres president som har startet krigen eller ønsker å slås, det er jo ikke så rart de skyter tilbake når de blir skut på. 

De styrer selv og får gjøre som de selv vil, men hadde det vært meg hadde jeg vurdert å gi garantier på at det ikke blir noe natomedlemskap og gitt fra meg områder som i praksis er innlemmet i Russland. Måtte selvfølgelig fått noen garantier tilbake mot videre anektering. Ukraina kan fint svelge litt stolthet, men putin kommer ikke til å gi seg om han ikke får forlate landet med et delvis hevet hode. Er det verdt å la titusener av ukrainere og russere dø for noen områder hvor folk flest identifiserer seg som russere eller flørte med et natomedlemskap som det ikke blir noe av? Ukraina er offeret, men det er ikke sikkert det hjelper å holde på som de gjør. Igjen.. De styrer selv, men det må være lov å være kritisk til de valgene som tas.

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (13 minutter siden):

Jeg syns det er bra at noen er kritiske og tør å stille spørsmål ved norsk og vestlig mediedekning, og ikke svelger alt man får servert ukritisk. Jeg sier ikke at dekningen av denne krigen er feil, det har jeg ikke belegg for å påstå, men hvis man tror at media gir et fullstendig og objektivt bilde av hva som skjer i verden så er man litt ute og sykler, tenker jeg.

Det er hva man får servert om man klarer tenke flere tanker på en gang.. Med en gang man går "imot" eller stiller spørsmål så er man en pro-russer, en konspirasjonsteoretiker eller hjernevasket av russisk propaganda.. Dessverre tror mange på det. Personlig er jeg muligens like pro Russland som pro Ukraina eller alle andre land, jeg mener alle har sin rett til å være her på jorda, men den ensidige greia som skjer i media idag.... det går for langt. Og det går ikke å stole på dem. ( men jeg stoler altså ikke blindt på andre veien heller, så det er sagt)

 

Jeg ser ikke problemet med å gå med på noe av hva Putin krever, Donbass og det andre "fylket" kan da umulig være så viktig at de ikke kan være uavhengige og selvstendige stater. Hvorfor MÅ Ukraina inn i Nato nå.. 
Og jeg hadde ofret presidenten for alle de uskyldige andre som blir drept i hans sted...
Tviler på at dette ender bra.. For noen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...