Gå til innhold

Jeg er lei av den skjeve vinklingen av krigen


Majer

Anbefalte innlegg

Fjugur skrev (26 minutter siden):

Her blir russisk feilinformasjon avslørt. Jeg har selv sett pro-russiske bekjente poste dette som «bevis» på at ukraina bruker skuespillere til å lage falske nyheter. Snakk om å bli tatt på «fersken», selv mine bekjente har fjernet sine fjollete påstander 😅🙈

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GAen2/sa-forvandlas-verkligheten-till-logn-i-rysk-stats-tv?fbclid=IwAR1L4ltcmqemPmQSq-s_r67d3WiKVXeuuUkz9RLaELw7s2mvvar_49QB5tQ

De undervurderer sitt publikum både innad i Russland og utenfor. Det vil nok bli deres bane...

Har du fått med deg Maria Zakharovas forsøk på å bruke oppskriften på rødbetsuppa "Borscht" som forklaring på konflikten? Du finner den om du søker på "borscht zakarova". Men vær forberedt på å bli sittende igjen som et levende spørsmålstegn.. 

Poenget er at russerne nå griper etter halmstrå for å legitimere overgrepene på det ukrainske folk. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CrossRoad skrev (4 timer siden):

De undervurderer sitt publikum både innad i Russland og utenfor. Det vil nok bli deres bane...

Har du fått med deg Maria Zakharovas forsøk på å bruke oppskriften på rødbetsuppa "Borscht" som forklaring på konflikten? Du finner den om du søker på "borscht zakarova". Men vær forberedt på å bli sittende igjen som et levende spørsmålstegn.. 

Poenget er at russerne nå griper etter halmstrå for å legitimere overgrepene på det ukrainske folk. 

Dette er så dumt at det styrker min teori om at Zakharova er mot krigen og står på talerstolen og saboterer.  Hun klarte jo å fornærme det vestligste av de vennligsinnede landene også, altså Serbia. Jeg tror forresten at forskjellen på ukrainsk og russisk borscht er at ukrainerene putter oppi svinekjøtt og tomater.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (På 16.3.2022 den 21.46):

Jeg savner at ikke 9 av 10 overskrifter i en hvilken som helst norsk avis handler om at Putin er ond, Putin taper, Putin bombet sykehus. Fordi en person mener det, fordi ukrainske myndigheter hevder det. Fordi en bombing skjedde og ingen vet hvem som gjorde det, men vi antar det er Russland fordi så lenge ingen vet noe så er det de som står bak alt som har skjedd som er feil. 

Jeg savner at norske medier ikke gjengir alt russiske myndigheter hevder når de først skal gjengi alle nyheter de ikke kan bevise. Russland hevder like ofte at Ukraina begår krigsforbrytelser som Ukraina gjør det. Som eksempel. Men vi får ikke høre det når Russland sier det. 

Jeg savner at norske media ikke stiller mer spørsmål når de intervjuer norske militære eller politikere som uttaler seg om konflikten. Jeg savner at norske media ikke gjengir russiske motivasjoner slik media i resten av verden gjør. Du kan lese kinesiske global times, for eks. De har et veldig annet syn på konflikten enn oss i Norge. Hvorfor får vi ikke høre andre sider av saken? 

Majoriteten av verden har ikke ført sanksjoner mot Russland. Flere land har har snakket om at de støtter Russland. Jeg savner at vi ikke hører mer om dette. For om vi i vesten har så rett, hvorfor er det bare ca 40 land som ha ført sanksjoner mot russland, mens over 100 land ikke har gjort det? Er det virkelig slik at våre relativt få land i vesten alltid har rett, mens majoriteten av verden tar feil når det gjelder denne konflikten?

Jeg savner at media ikke er mer kritiske til krigshissingen i vesten.

 

Skal sies at menn mellom 18 og 60 i Ukraina ikke fikk forlate landet heller. Det er krig. 

Noe som kan gi grobrunn for en interessant debatt. Er vi ok med at nordmenn mellom 18-60 ikke får nekte krige om Norge skulle bli invadert? Det er selvsagt helt på siden av alt, men et interessant spørsmål lell, syntes jeg

I Norge er regelen annen i forhold til alder men ja det er en plikt

https://snl.no/verneplikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

men veldig mye informasjon rundt henne denne situasjonen går ut på at TV eller aviser siterer *xxx kilder* men kan ikke bekrefte denne informasjon.

Er du så stor i tvil om informasjonen at journalister ser seg nødt til å fraskrive ansvaret på denne måten, så er det kanskje like greit å ikke dele noe som helst før dem faktisk vet noe sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinkiwinkiii skrev (På 30.3.2022 den 18.51):

Mediene er jo gjennomsyret med propeganda.Så hva kan man egentlig stole på er sant?🤔Meste som står i massemedia er jo bare løgn og propeganda.

Nei, ikke i dette tilfellet. Mediene dekker stort sett denne krigen ganske greit.

I det minste av det jeg har sett. Media er ikke det jeg følger med på for å holde meg oppdatert om det som skjer i Ukraina nå.

Som jeg har sagt mange ganger, så kan man ha som utgangspunkt at vestlige medier snakker sant om situasjonen i Ukraina (til det motsatte er bevist), mens man må ha som utgangspunkt at Russland lyver absolutt hele tiden (til det motsatte er bevist).

Endret av jabx
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just passing by skrev (På 30.3.2022 den 19.55):

Se nøye på kartet da. https://no.wikipedia.org/wiki/Holodomor#/media/Fil:Ukraine_famine_map.png

Man kan se tydelig at de områdene i Ukraina som ble rammet mest er de med flest russisktalende folk. Det er de som sultet mest i Ukraina. Det er likevel den hele østlige delen av Ukraina som har alltid vært "pro-russisk". Fordi det var ikke russere som skapte sulten, men Stalin. Personlig. Den var han som ønsket industrialiesring til enhver pris. Og han var ikke en gang russer. Folk i Øst Ukraina skjønner alt dette, derfor forblir de pro-russiske. Folk i Vest Ukraina skjønner også alt, men bruker det som instrument for antirussisk propaganda.

Eh... Det ukrainerne skjønner er at Russland er et fascistisk diktatur. Og det Russland driver med nå er massemord på russisktalende ukrainere.

Zelensky har forresten Russisk som førstespråk, vissnok. 

Sitat

Den mest nasjonalistiske og anti-russiske delen av Ukraina ligger i den vestlige delen av landet, den ble ikke (eller nesten) ikke rammet.

Eh, Azov-bataljonen har jo utspring i Mariupol, som definitivt ligger i den østlige delen av Ukraina.

Sitat

Det døde flere millioner av russere og kasakh folk i sulten, men de telles naturligvis ikke som mennesker av de som påstår at holodomor var folkemord rettet mot ukrainere. Se på kartet jo en gang til og tenk litt selv.

Hva er det du snakker om?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duraton skrev (På 30.3.2022 den 20.02):

Prøver du å hvitvaske Azov?

Nei, jeg får frem fakta.

Det er ikke noe behov for å hvitvaske Azov, da hele greia er løgnaktig overdrevet av Nazi-Russland for å forsvare deres folkemord. På i hovedsak russisktalende ukrainere...

Endret av jabx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (På 31.3.2022 den 8.21):

Ser slik ut..

Akkurat som store deler av norsk media, inkludert sannhetsministeriet Faktisk.no

Nei, det er dere som prøver å overdrive betydningen av nasjonalistiske elementer i Ukraina, og prøver å få det til at Azov bare er nynazister, når faktum er at de var nede i under tusen soldater ved starten av året. De fleste i Azov er ikke nazister.

Dessuten er det hele irrelevant, da det ikke var Azov som startet krigen. Det var Nazi-Russland.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (På 2.4.2022 den 17.01):

Regner med at folk vet at faktisk er eid av vg, Dagbladet, tv2, nrk, Amedia og polaris. De er dermed ikke uavhengige. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/1nmvWQ/hva-skal-vi-med-faktiskno-kjersti-thorbjoernsrud

Uavhengige av hva og hvem?

Man trenger ikke engang faktisk.no for å avsløre russernes ekstreme mengder med løgnpropaganda.

Oversett dette med Google Translate, for eksempel:

https://threadreaderapp.com/thread/1522891193792835585.html

Noen utdrag:

En spesialoperasjon er ikke en krig, men økonomiske sanksjoner er en krig.

Krigen begynte for at krigen ikke skulle starte.

Russland angrep ikke Ukraina og krever ikke at de overgir seg, men Ukraina må definitivt slutte å forsvare seg.

Spesialoperasjonen går etter planen, troppene møter ikke motstand, men på 72 dager var det kun mulig å fange Kherson og omringe Mariupol.

Du kan ønske død over ukrainere på russisk TV, men å ønske død over russiske inntrengere er ekstremisme.

Fødesykehuset ble bombet fordi nazistene satt der utkledd som gravide, men det var fortsatt ikke bombet.

Krysseren «Moskva» sank på grunn av uaktsomhet fra mannskapet, men de lover Ukraina å hevne seg.

Russland fremstår en parodi på seg selv. Det blir så latterlig at det nesten bare er tragisk. Alle åpenbare løgner og selvmotsigelser. De som ikke klarer å gjennomskue dette har åpenbart en agenda.

Endret av jabx
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (8 timer siden):

men veldig mye informasjon rundt henne denne situasjonen går ut på at TV eller aviser siterer *xxx kilder* men kan ikke bekrefte denne informasjon.

Er du så stor i tvil om informasjonen at journalister ser seg nødt til å fraskrive ansvaret på denne måten, så er det kanskje like greit å ikke dele noe som helst før dem faktisk vet noe sikkert.

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (11 timer siden):

Nei, jeg får frem fakta.

Det er ikke noe behov for å hvitvaske Azov, da hele greia er løgnaktig overdrevet av Nazi-Russland for å forsvare deres folkemord. På i hovedsak russisktalende ukrainere...

Jeg er usikker på dette med ideologier, men tror ikke  at Russland er nazistisk. Jeg tror regimet i Russland driver med fascistisk politikk, men jeg er altså ikke sikker på disse definisjonene. Jeg innbiller meg at nazismen er en mix av fascisme og jødehat og at jødehat ikke er en del av Russlands politikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg er usikker på dette med ideologier, men tror ikke  at Russland er nazistisk. Jeg tror regimet i Russland driver med fascistisk politikk, men jeg er altså ikke sikker på disse definisjonene. Jeg innbiller meg at nazismen er en mix av fascisme og jødehat og at jødehat ikke er en del av Russlands politikk. 

Russiske myndigheter har tette bånd til nazistiske grupper som Wagner, og Putin satte nazister som Aleaxander Borodai, Pavel Gubarev, m.fl. inn i ledende stillinger i Donbass.

Jødehatet er i aller høyeste grad levende i Russland. Bare se på Lavrovs antisemittiske utfall som Israel reagerte kraftig på.

Men ut over jødehat, deler russo-nazismen også hatet mot homofile og andre lignende grupper med Hitler-nazismen.

Så er Russland er ikke bare nazistisk i sine handlinger i Ukraina, men i sine holdninger generelt.

Uansett, om man er uenig i at dette betyr at Russland er nazistisk, så viser det at det er meningsløst å bruke de få nazistene i Ukraina for å forsvare Russlands angrepskrig.

Poenget er altså at fokuset på nazister i Ukraina er løgnaktig og irrelevant. Bruker man dette argumentet så beviser man at man selv har nazistiske (pro-russiske (russiske myndigheter)) holdninger.

Endret av jabx
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ukraina dør men i spannevis og får ikke lov til å forlate landet engang, tvunget til å krige. Mens kvinner, til og med unge og single som godt kunne kjempet, får lov til å forlate landet bare for å leve godt i vesten og bli med på tinder og ligge med vestlige menn med god samvittighet i andre land, men kvinner er fortsatt "ofrene"? Lol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nilb skrev (På 9.5.2022 den 8.51):

I Ukraina dør men i spannevis og får ikke lov til å forlate landet engang, tvunget til å krige. Mens kvinner, til og med unge og single som godt kunne kjempet, får lov til å forlate landet bare for å leve godt i vesten og bli med på tinder og ligge med vestlige menn med god samvittighet i andre land, men kvinner er fortsatt "ofrene"? Lol.

Nei, de aller fleste kvinner som har klart å flykte fra landet har det IKKE godt nå. Ikke en gang i Norge hvor de får i underkant 70 kr dagen å leve for. Dette er inkl mat og hygieneprodukter. 15 kr dagen om de får mat på mottaket. Mange er allerede i økonomisk nød og må ta opp dyre forbrukslån for å klare seg. Eller ende opp slik som dette:

https://www.dagbladet.no/nyheter/tilbyr-ferske-ukrainske-kvinner/75846852

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/marina-49-fikk-ingen-penger/76011779

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

vestlige media elsker å rapporterer om påståtte tap som Ukraina har oppnådd mot Russland.

men nesten aldri om hva slags tap Russland egentlig har ført mot Ukraina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, StinkySocks said:

vestlige media elsker å rapporterer om påståtte tap som Ukraina har oppnådd mot Russland.

men nesten aldri om hva slags tap Russland egentlig har ført mot Ukraina. 

På samme måte er ikke historien om da Goliat tråkka på David så populær som den om David som slo Goliat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, StinkySocks said:

vestlige media elsker å rapporterer om påståtte tap som Ukraina har oppnådd mot Russland.

men nesten aldri om hva slags tap Russland egentlig har ført mot Ukraina. 

Slik har det vært siden begynnelsen av krigen. Har hørt en journalist som har vært der nede   fortelle at Ukraina holder kortene veldig tett ved bystet angående det som skjer ved fronten. Vi leser hele tiden om Zelensky selv eller andre offisiell Ukrainske kilder bli ukritisk sitert i norsk media. Uansett hva vi mener om krigen,  det er ikke medienes jobb å skrive av offsielle uttalelser og presentere det som virkeligheten. Slik antijournalistikk er ikke annet enn et svik i en situasjon hvor vi trenger maktkritikken som mest. 


Det beviser ingenting, men i et intervju med en Canadisk soldat som sier selv han var den kjente snikskytteren Wally sin makker i krigen, forteller han om at oppdragene ved fronten nesten utelukkende  var å hente likene av drepte medsoldater og at situasjonen var grim. 


Vi ser Russland sakte og sikkert spise mer Ukrainsk territorium, dette erkjenner Pentagons briefinger, likevel er det Ukraina som grisebanker Russland  i Dagbladet. 


Om vi gidder å være litt ærlige med oss selv ser vi at ting skurrer. Men neida skal ikke vente for mye av gjengen. 

Jeg tror det ikke, men hvem vet, det kan være at Russland taper denne krigen til slutt, problemet er at dette også er livsfarlig av åpenbare grunner. 


Om det løgn eller bare vrangforestillinger og ønsketenkning. Hvem tjener egentlig på vår tro om at Ukraina vinner en krig mot Russland? Gidder folk å spørre seg om slikt?

Kjenner også jeg blir dobbelt skeptisk og smånervøs  når vi har millitære ledere og analytikere som daglig antyder at Ukraina vinner. I alle gir de intrykk av det er det det som skjer. Hva om vi havner i en heit krig med slike idioter ved roret?.. grøss og gru.. takk og farvel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (3 timer siden):

vestlige media elsker å rapporterer om påståtte tap som Ukraina har oppnådd mot Russland.

men nesten aldri om hva slags tap Russland egentlig har ført mot Ukraina. 

Hva så?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (21 minutter siden):

Vi ser Russland sakte og sikkert spise mer Ukrainsk territorium, dette erkjenner Pentagons briefinger, likevel er det Ukraina som grisebanker Russland  i Dagbladet.

Eh, dette er bare tull. Ukraina har slått Russland tilbake fra flere områder. Generelt er det "stillstand" som beskriver situasjonen nå. Det er få endringer.

Sitat

Om vi gidder å være litt ærlige med oss selv ser vi at ting skurrer. Men neida skal ikke vente for mye av gjengen. 

Men du er jo ikke ærlig. Du kommer med beviselig falske påstander.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (6 timer siden):

Slik har det vært siden begynnelsen av krigen. Har hørt en journalist som har vært der nede   fortelle at Ukraina holder kortene veldig tett ved bystet angående det som skjer ved fronten. Vi leser hele tiden om Zelensky selv eller andre offisiell Ukrainske kilder bli ukritisk sitert i norsk media. Uansett hva vi mener om krigen,  det er ikke medienes jobb å skrive av offsielle uttalelser og presentere det som virkeligheten. Slik antijournalistikk er ikke annet enn et svik i en situasjon hvor vi trenger maktkritikken som mest. 


Det beviser ingenting, men i et intervju med en Canadisk soldat som sier selv han var den kjente snikskytteren Wally sin makker i krigen, forteller han om at oppdragene ved fronten nesten utelukkende  var å hente likene av drepte medsoldater og at situasjonen var grim. 


Vi ser Russland sakte og sikkert spise mer Ukrainsk territorium, dette erkjenner Pentagons briefinger, likevel er det Ukraina som grisebanker Russland  i Dagbladet. 


Om vi gidder å være litt ærlige med oss selv ser vi at ting skurrer. Men neida skal ikke vente for mye av gjengen. 

Jeg tror det ikke, men hvem vet, det kan være at Russland taper denne krigen til slutt, problemet er at dette også er livsfarlig av åpenbare grunner. 


Om det løgn eller bare vrangforestillinger og ønsketenkning. Hvem tjener egentlig på vår tro om at Ukraina vinner en krig mot Russland? Gidder folk å spørre seg om slikt?

Kjenner også jeg blir dobbelt skeptisk og smånervøs  når vi har millitære ledere og analytikere som daglig antyder at Ukraina vinner. I alle gir de intrykk av det er det det som skjer. Hva om vi havner i en heit krig med slike idioter ved roret?.. grøss og gru.. takk og farvel. 

Nok en gang bare stråmenn og annet vås. Ingen påstår at Ukraina grisebanker Russland. Likevel er det tydelig at Russland har måttet trekke seg tilbake flere steder og mobilisert på nytt i Mariupol. Og hvordan vinner de ikke? Kan du fortelle meg om strategiske viktige områder som Russland har tatt og som de kan bruke til å forankre seg i? Når det kommer til å få forskyninger til frontlinjene så er det Ukraina som har de beste mulighetene for det i tiden framover etterhvert som vesten fortsetter å støtte dem økonomisk og militært, og det blir da ikke noe enklere for Russland. Desto mer tid som går desto dyrere blir det og for Russland. Husker du for 2 måneder siden når det var Russland som truet med den ene atombomben etter den andre, og den cowboyen av en Kinesisk utenriksminister som forsøkte å gjøre vesten til problemet? Begge parter holder kjeft. Kina uttaler seg ikke lenger om situasjonen, Russland har lært at trusler ikke fungerer. Hvem er det som vinner her? Neste fase her er vel at Russland begynner å anklage Kina for å ha sluttet seg til vesten og ikke holder sine samarbeidsløfter, da de ikke vil deale med et fattig Russland som snart ikke har noe å tilby verden annet enn atomvåpen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...