Gå til innhold

Om spredning av feilinformasjon og skjev moderering - jeg løser dere fra taushetsplikten

Robert Koch

Anbefalte innlegg

padawan skrev (Akkurat nå):

Flere forum bruer frivillige og de forumene fungerer fint. På KG er det en kombinasjon av flere ting som gjør at det ikke fungerer. 

Ja, det kan godt være. Det jeg mener er nok at siden det er frivillig så må man liksom bare «prise seg lykkelig» om modereringa er bra og «ta til takke» med det man får.

Det er vanskelig å stille krav. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, padawan said:

Flere forum bruer frivillige og de forumene fungerer fint. På KG er det en kombinasjon av flere ting som gjør at det ikke fungerer. 

Diskusjon.no bruker vel fortsatt frivillige? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Det er vanskelig å stille krav

Ikke nødvendigvis. Har forumet klar ledelse og gode regler gjør mye av jobben døde frivillige gjør seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, padawan said:

Ja.

Blir jo litt feil å sammenligne mtp at de vil jo framstå som seriøs. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (23 timer siden):

Da jeg kom til forumet, kom jeg med en agenda. Jeg er lege, og en av de som har stått delvis i frontlinjen i pandemien. Jeg klarte ikke å se på den enorme distrinusjonen av skadelig feilinformasjon som kom her, og lagde en bruker for å forsøke å begrense skadevirkningene.

Og; Det kan godt være at det er noen med motsatt agenda, som har brukt andre metoder for å fremme sin mening her inne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

Og; Det kan godt være at det er noen med motsatt agenda, som har brukt andre metoder for å fremme sin mening her inne. 

Definitivt. Det finnes mennesker i verden som tjener veldig store penger på å spre desinformasjon (jeg har skrevet om det tidligere). De har nok sine koryféer også her i landet.

Å ha en agenda om å opplyse om medisinske perspektiver og korrigere ondsinnet feilinformasjon under utbrudd av en global epidemi trodde jeg ikke kunne være negativt. Men det blir vel opplevd som nedsettende....

Jeg har i hvert fall konsekvent vært ærlig om hvorfor jeg er her.

Endret av Robert Koch
  • Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beneviento skrev (1 time siden):

Jeg synes utsagnet " leke pandemi " er ganske nedsettende ovenfor alle i helsevesenet som har stått på og jobbet hardt under denne pandemien (inkludert min egen mann). Men det er kanskje nedsettende mot feil gruppe mennesker og derfor ikke like viktig? :)

Å fy faen, så enig. Hvis jeg hadde mistet noen jeg var glad i av covid og lest det der så hadde jeg klikket. Det er en utrolig respektløs ting å si.

• Liker 19
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beneviento skrev (1 time siden):

Jeg har rapportert inn kommentarer som dette flere ganger, alikevel så får de bli stående: 

"Ja tiden flyr. Det var jo ganske klart allerede i april 2020 at det hele var overdrevet og en nothing burger. Likevel tviholdt myndigheter og media på narrativet og folk lekte pandemi helt til februar 2022.

"Pandemien" fikk en brå og endelig slutt i det sekundet nyheten om krigen i Ukraina ble sluppet. Litt av en bragd å tilintetgjøre et smittsomt og farlig virus såpass umiddelbart.

De som tidligere poserte med masker byttet nå denne ut med ukraina-flagg."

Hvorfor er slike kommentarer greit, @Anglofil?  Jeg har vel rapportert vedkommende 3 ganger nå, og det er ikke første kommentar av sin sort som har fått lov til å bli stående i koronaforumet.

Men kommentarer fra Robert Koch fjerner  dere, fordi konspiratørene kan oppfatte dem som nedlatende. Og alikevel påstår dere at dere ikke forskjellsbehandler?

Jeg er enig i at  dette er upassende, og respektløst for de som er rammet. Jeg kjenner selv, noen som har mistet sin kjære, jeg har mistet pasienter, og har stått mitt oppi det. Jeg kjenner også en lege og en sykepleier, begge smittet på jobb før vaksinen kom, begge går mot ufør. Pandemien har mange ofre, og innlegg som dette blir helt feil

Endret av Lana01
  • Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at  dette er upassende, og respektløst for de som er rammet. Jeg kjenner selv, noen som har mistet sin kjære, har mistet pasienter, og har stått mitt oppi det. Jeg kjenner også en lege og en sykepleier, begge smittet på jobb før vaksinen kom, begge går mot ufør. Pandemien har mange ofre, og innlegg som dette blir helt feil

Ofte har jeg sittet igjen hjemme redd og nervøs på vegne av samboeren min når han har vært på jobb med smittede pasienter fullstendig overarbeidet, samtidig som han må sloss på arbeidsplassen for å få folk til å forstå alvoret av situasjonen.  Jeg blir faktisk ordentlig forbanna av slike kommentarer, og det provoserer meg at så mange kommentarer av den typen får lov til å bli stående.

• Liker 18
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Robert Koch skrev (32 minutter siden):

Jeg prøver å være konsekvent overfor hva jeg har lært det siste døgnet. Hvis du synes regelverket er vanskelig å forstå, må du ta det opp med @Anglofil.

Det oppleves nedsettende å bli kalt kverulant. Jeg håper ikke du synes det er nedsettende at jeg skriver det.

Tror ikke du kommer noen vei med å ri kjepphester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (På 11.3.2022 den 15.28):

Hei

Viser til tidligere svar sendt deg, jeg har gitt deg opptil flere svar. Moderator skriver også at hun gjerne sender deg pm med forklaring på de regelbrudd det gjelder om det er ønskelig.

Vi stenger tråder på ris og ros der vi ser dette som nødvendig, når de regnes som besvart. Vi svarer på de spørsmål som kommer, og som jeg har poengtert tar vi ikke brukersaker eller brukerdebatt i åpent forum. 

Ellers vil jeg understreke at det å kalle moderator/admin/teamleder for løgnere eller lignende, faller under regelen for manglende respekt for moderator. Jeg svarer gjerne på dine henvendelser, men da får du bruke riktige kanaler. Jeg svarer ikke på brukerdebatt i åpent forum. Det tas på pm.

Anglofil (teamleder)

Jeg liker den der greien med at dere forsøker vise vekk fra at du her skriver noe som ikke er tilfelle og velger å dimensjonere det hele til at man kaller noen for ditt og datt.
Hva med den påstanden dere IKKE har klart å vise til; at @Robert Koch skal ha vært injurerende mot andre brukere? Er ikke det litt samme sak? Det ene er greit så lenge moderator gjør det - men om du MENER at en bruker har gjort noe så er det strafferutine? 
Det synes jeg er spesielt. 

Det kommer også noe påstander som jeg formulerer dithen at du/dere mener @Robert Koch har med intensjon gått inn for å lage drama. Det er også ganske spesielt, og jeg undrer veldig på hvordan man lager en slik konklusjon. Selv velger jeg å ta det som løgn, igjen - basert på at jeg kjenner ham ganske godt så synes jeg det er en utrolig søkt påstand. Jeg tror ikke han har særlig imot at vi diskuterer eksakt hva dette skal være. 

Som allerede nevnt synes jeg det er ganske søtt og underholdende hvordan forumet håndhever slikt og anser seg som uten noen grunn til å forholde seg til annet regelverk. Det er ikke det eneste forumet som gjør det. Men jeg finner det graverende og særdeles alvorig at man under en pandemi klarer å lage så forbannet mye fjas ut fra enkle fakta her fremsatt av en FAGPERSON, og påstår at det ikke er tilfelle. 
Sist jeg traff deg, anglofil, så var det fanden meg ikke helsepersonell du jobbet som. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett på @Robert Kochsitt bidrag som noe av det beste som har skjedd her inne. Det er synd at forumreglene kan tolkes så flytende som det jeg får inntrykk av i denne tråden. Kanskje forumansvarlige bør ta en skikkelig gjennomgang av reglene for å gjøre de tydeligere, både for seg selv og brukerne. 

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (3 timer siden):

Jeg synes det var artig med presiseringen om noe kan være nedlatende eller krenkende.

Da skal alle mine rapporter inneholde dette fremover og innleggene jeg rapporterer må fjernes.

Genialt.

Ja, den var jo ganske morsom. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til så kan det hende man har vært nedlatende uten å skjønne det selv ...

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anglofil: Du som hevder du alltid svarer. Her har du et eksempel på en tråd som ingen moderatorer har rørt. Da jeg påpekte det, svarte du at det ikke stemte, fordi @Chantiellehadde svart i den. Men da unnlot du behendig å nevne at hun svarte på en avsporing i tråden, og ikke på trpdens tema. Til dags dato har ingen moderator eller admin gjort noe forsøk på å besvare noe. Det er krativ omgang med sannheten.

Men allerede her, etterspurte jeg svar fra deg på PM :

On 2/28/2021 at 2:28 PM, Robert Koch said:

Og igjen: Jeg anerkjenner IKKE hverken advarsler eller utestengninger. Jeg måtte trykke på den knappen for å få lov til å komme i kontakt med dere. Jeg har fortsatt ikke fått noen svar på hva dere mener er personangrep. De tre eksemplene dere gav meg, inneholdt ikke noe slikt, og dere svarer meg ikke på PM.

Du har ikke akkurat løpt for å gi meg noen svar siden den gang.....Jeg har ikke hørt et knyst fra deg.

On 3/6/2021 at 5:35 PM, Robert Koch said:

Og det er helt utrolig hvilken grad av hets mot faglige og politiske myndigheter som tolereres. Hadde man byttet ut navnet "Espen Rostrup Nakstad" med "Sophie Elise Isachsen," hadde halvparten av brukerne på coronaforumet blitt utestengt. Det er rart at det skal gjelde andre regler for angrep på offentlige personer i coronaforumet enn på dette håpløse rampelysforumet...

Og når man snakker om respektløs omgang med offentlige personer, så skulle jeg gjerne ha hatt en kommentar på inkonsekvensen i sitatet over. Det kunne jeg kanskje ha fått hvis noen moderator hadde svart i den tråden i det hele tatt. Men den ble ignorert. Det er litt rart, siden dere "alltid" svarer.

I den første tråden jeg lagde, besvarte dere heller ikke noe av det jeg adresserte. Her står f. eks. veldig mange ubesvarte spørsmål:

Og også i denne tråden etterspør jeg svar på PM. Er det så rart jegber om det offentlig, når dere ikke gjør den minste anstrengelse for å svare på de henvendelsene dere allerede har fått?

Denne tråden ble stengt, da dere "anså den som ferdigbehandlet." Men dere besvarte aldri spørsmålene mine, eller kommenterte problemstillingen jeg løftet frem. Dere avviste den uten noen videre argumentasjon. Og dere var flinke til å fremstille det som om det var jeg som var brysom.

I denne tråden, oppførte du deg ikke spesielt imøtekommende, @Anglofil? Gjorde du vel? Og du bare stengte den i stedet for å besvare noe av kritikken som kom:

Den tråden stengte du med følgende passus:

De færreste godtok begrunnelsene dine, og de to andre påstandene er ikke sanne.

Ettersom du ikke besvarte noe av det som ble spurt om, lagde jeg en ny tråd med det samme:

Her svarer du heller ikke noe videre konkret på noe av det det spørres om. Og her påpeker jeg også at det er vanskelig å forstå hva dere definerer som regelbrudd eller ikke.

On 8/3/2021 at 1:00 PM, Robert Koch said:

Det er for lettvint å si at ting går med i dragsuget, og at man ikke skal sitere regelbrudd. Det er ofte vanskelig å vite hva dere ser på som regelbrudd, og skal man gå uriktige påstander i møte, er man nødt til å sitere - regelbrudd eller ei.

Men noen forklaring kom du fortsatt ikke med.

Så kom den vanvittige tildragelsen at dere bortforklarte fjerningen av en helt saklig tråd med relativt vennlig meningsutveksling under henvisning til at man ikke har lov til å linke til såkalte preprints - altså forskningsartikler som er førpublisert for å fremme pågående forskning, men som enda ikke er fagfellevurdert. En regel dere kun praktiserte overfor meg - for i tiden etter at jeg ble utestengt i kjølvannet av den tråden, ble det linket til en mengde preprints uten noen sanksjoner. I tråden jeg laget for å be om forklaring på dette, var det også der dere hevdet at fagfellevurderte artikler f. eks. i The Lancet og andre prestisjefylte tidsskrifter ikke nødvendigvis ville tple sensuren hos moderatorteamet på kg(!).

Shady konspirasjonsnettsteder er greit - men i følge svarene i denne tråden er medrvix.org - som driftes av Yale University og British Medical Journal - et nettsted kg ikke ønsker å asisieres med....

Igjen viste dere at dere tolker ting ulikt internt, og at det går utover brukerne. Og den måten du svarer på henger ikke på greip i det hele tatt. Her skal tydeligvis @Anglofiloverprøve validiteten i studier gjort av noen av verdens fremste forskere. Galskapen var blitt komplett, og det var jeg nødt til å kommentere. Forsøk på å få deg til å klargjøre hva i all verden du mente var fruktesløse.

Og dette høyst betimelige spørsmålet, prøvde du ikke en gang å besvare:

Deretter stengte dere meg ute, og hevdet at jeg hadde postet "hatefullt og diskriminerende innhold." Den beskyldningen er altså så vanvittig drøy, og du nekter jo å svare på hva dette består i.

Du svarer ikke på PM, selv om du påstår det.

Hva skal man da gjøre?

Helhetsinntrykket her, er slett ikke pent. Inkonsekvens og mangel på klargjøring. Og om man bryter regler eller ikke, er jo umulig å vite, siden moderereingen ikke baseerer seg på hva som er regelbrudd, men som det skrives tidligere i denne tråden:

On 3/10/2022 at 11:43 PM, Anglofil said:

Vi modererer bort innlegg vi anser som brudd på reglene

Er det ikke på tide å komme med noen innrømmelser nå? Eller i det minste en unnskyldning? 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tvillingsjel skrev (5 timer siden):

Å fy faen, så enig. Hvis jeg hadde mistet noen jeg var glad i av covid og lest det der så hadde jeg klikket. Det er en utrolig respektløs ting å si.

Jeg har en tante som ligger i respirator nå og som kommer til å dø, så ja, jeg har veldig lyst til å klikke.

• Liker 4
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beneviento skrev (3 timer siden):

Jeg har en tante som ligger i respirator nå og som kommer til å dø, så ja, jeg har veldig lyst til å klikke.

:klem:

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kutta
10 hours ago, Robert Koch said:

Jeg blir ikke emosjonelt berørt - men faglig dysforisk. Fordi det som postes i all hovedsak er farlig.

Jeg opplever kommentaren din som nedsettende. Det er et regelbrudd.

Dessuten tolker du inn intensjoner hos meg som du ikke har grunnlag for. Det er en spekulasjon. 

Skal vi håndheve reglene, @Anglofil?

Jeg har holdt meg unna koronaforumene nettopp fordi jeg blir sint og frustrert, og jeg forstår veldig godt at du vil inn å rette på misinformasjonen, tro meg. Men som en akademiker så vet du vel også at det er helt håpløst å prøve å overbevise de som allerede har bestemt seg for hva de tror på. Jeg bruker å henvise til denne som forklarer "the backfire effect" https://theoatmeal.com/comics/believe

Endret av Kutta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (På 3/11/2022 den 16.35):

Interessant nok har jeg gjort et eksperiment. Jeg har nemlig postet noen innlegg anonymt i andre deler av forumet, der jeg har formulert meg enten likt som i coronaforumet, eller enda krassere. Jeg har til og med kommet med et direkte personangrep. Men til tross for flere modereringsrunder, er ingen ting blitt fjernet. Ikke kom og fortell meg at dere ikke følger nøye med på meg, og har egne regler for hva jeg får lov å skrive. Det tror jeg nemlig ikke på!

Jeg er sånn passe sikker på at moderatorene kan se hvem som skriver, selv om man bruker anonymbruker.

Enig i mye av det du skriver. Spesielt dette med at lange faktatunge innlegg blir slettet fordi man i frustrasjon kan komme til å skrive noe som kan tolkes mildt fornærmende hvis man er spesielt sart. Det gå an å se forskjell på slike utsagn og innlegg som bare er oppgulp uten noe konstruktivt å komme med.

Jeg tror litt at det at du ikke får svar ikke nødvendigvis handler om at de har en agenda mot deg personlig eller ditt budskap, men at de gjør feilgrep i modereringen og når noen krever bedre svar enn de korte ikke-forklarende forklaringene moderatorene ofte (ikke alltid) kommer med, så tenker de "uff, vanskelig bruker..dette orker jeg ikke å ta tak i."

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...