Gå til innhold

Om spredning av feilinformasjon og skjev moderering - jeg løser dere fra taushetsplikten


Robert Koch

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Anglofil said:

Jeg er bundet av min taushetsplikt og har ikke lov til å gå videre inn på vår private kommunikasjon, brukersaker skal ikke diskuteres i forumet.

Du er ikke bundet av taushetsplikt når jeg fristiller deg fra den. Akkurat slik jeg kan gi ut pasientopplysninger til tredjepart dersom pasienten ønsker det, og gir sin tillatelse.

Hvis jeg skriver et brev som er unntatt offentlighet, har mottageren fortsatt lov til å publisere det. Det er jeg som har taushetsplikt, ikke mottageren - med mindre annet er spesifisert, og det er hjemmel for det.

Du har jo faktisk misforstått hva taushetsplikt er. Når jeg sier du får lov til å diskutere meg og mine angivelige regelbrudd i offentlig forum, så er det ingen ting som hindrer deg i å gjøre det. Du kan ikke gjemme deg bak dette.

  • Liker 41
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Jdz said:

Jeg tror dessverre det er så enkelt som at trolling og endeløse monologer og tilhørende diskusjoner med konspirasjonsteoretikere genererer mye trafikk, et aktivt forum og er "god butikk". Fakta lønner seg ikke. Personlig tror jeg det er det det koker ned til.

Jeg har sett så mange eksempler på skadelige helseråd, rasisme, hets og vanvittige konspirasjonsteorier fått lov til å stå, mens saklige, faktabaserte inlegg fra @Robert Koch, som helt klart er en av de beste skribentene her inne, blir moderert bort og brukeren blir utestengt. I fare for å fremstå som konspiratorisk selv, så virker det som at motivene enten er drevet av kommersielle interesser eller at hele eller deler av moderatorteamet faktisk støtter opp om anti-vaksine-bevegelsen.

Takk! 

Men ikke still deg foran meg i skuddlinjen. Det er meg de vil skyte. Ikke ta risiko for min del (men jeg er helt enig med deg. Jeg tror faktisk det er en slik kynisme som ligger bak. Eller en dyp sympati for konspirasjonssiden).

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (20 minutter siden):

Fordi Kvinneguiden er Kvinneguiden?

Jeg dør! Spot on🤣

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var artig med presiseringen om noe kan være nedlatende eller krenkende.

Da skal alle mine rapporter inneholde dette fremover og innleggene jeg rapporterer må fjernes.

Genialt.

  • Liker 37
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger tråden, og synes du er veldig god til å formulere deg @Robert Koch. Jeg har ikke vært så veldig mye i koronaforumet, så jeg har ikke lest så mye av det du har skrevet. Må uansett si at det er skandaløst hvis de fjerner faktaopplysninger til fordel for konspirasjonsteorier og vaksinemotstand. Er det ikke også regler mot spekulasjoner (konspirasjoner) og helseskadelige råd? Men de faktabaserte innleggene fra forskere og leger, nei, de fjernes? Hæ? Med forbehold om at jeg ikke har lest og har hele bildet, men hvis det stemmer så skjønner jeg godt at du reagerer. Det er jo helt hårreisende praksis, og under enhver kritikk. Men som flere av oss vet er det jo noe lemfeldig moderering innimellom. En blanding av tilfeldighet og favoritisering av brukere.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tvillingsjel said:

Må uansett si at det er skandaløst hvis de fjerner faktaopplysninger til fordel for konspirasjonsteorier og vaksinemotstand.

Og det gjør de, og har gjort det gjennom hele pandemien. Det finnes dessverre ikke noe kontrollorgan med ansvar for dette.

 

1 minutt siden, Tvillingsjel said:

Er det ikke også regler mot spekulasjoner (konspirasjoner) og helseskadelige råd?

Jo, og det er nettopp det som er underlig. @Anglofilskriver jo de facto at hun tolker visse av mine handlinger som et ønske om å ikke følge regelverket. Er ikke det en spekulasjon, så vet ikke jeg? Hva sier du, @Anglofil? Var det ikke du som ikke hadde egne regler for deg selv?

Og at en enormt stor andel av det som postes der inne er helseskadelig, kan ingen bestride. Hvorfor det er greit, går over hodet på meg. Det er visst viktigere at ingen skal kunne oppfatte noe som nedsettende. Selv om de hun her beskytter har skrevet nedlatende, frekke og krenkende ting til meg konsekvent gjennom hele pandemien. Tidvis daglig over mange uker. Men de er her fortsatt...

4 minutter siden, Tvillingsjel said:

Men de faktabaserte innleggene fra forskere og leger, nei, de fjernes?

Nå skal det sies til kgs forsvar, at de ikke kan verifisere min utdannelse og arbeid. Men jeg tenker argumentasjonen bør stå av seg selv. Jeg tror det går tydelig frem at jeg ikke er bryggesjauer. Vi bør henvise til argumentasjon og kilder fremfor titler.

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fulgt med på debattene i coronadelen av forumet, og er sjokkert over i hvor stor grad konspirasjonsteorier og vaksinedesinformasjon har fått stå. Behandlingen av en Robert Koch har virkelig vært meget kritikkverdig. Det er tydelig at de mest elleville konspirasjonsteoretikere  her inne, henger på rapporteringsknappen hver gang de møtes av fakta og dokumentasjon. 
 

Det er ugreit og ganske skremmende at forumet styres på denne måten. 

  • Liker 36
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rapportert inn kommentarer som dette flere ganger, alikevel så får de bli stående: 

"Ja tiden flyr. Det var jo ganske klart allerede i april 2020 at det hele var overdrevet og en nothing burger. Likevel tviholdt myndigheter og media på narrativet og folk lekte pandemi helt til februar 2022.

"Pandemien" fikk en brå og endelig slutt i det sekundet nyheten om krigen i Ukraina ble sluppet. Litt av en bragd å tilintetgjøre et smittsomt og farlig virus såpass umiddelbart.

De som tidligere poserte med masker byttet nå denne ut med ukraina-flagg."

Hvorfor er slike kommentarer greit, @Anglofil?  Jeg har vel rapportert vedkommende 3 ganger nå, og det er ikke første kommentar av sin sort som har fått lov til å bli stående i koronaforumet.

Men kommentarer fra Robert Koch fjerner  dere, fordi konspiratørene kan oppfatte dem som nedlatende. Og alikevel påstår dere at dere ikke forskjellsbehandler?

Endret av Beneviento
  • Liker 42
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Beneviento said:

Jeg har rapportert inn kommentarer som dette flere ganger, alikevel så får de bli stående: 

"Ja tiden flyr. Det var jo ganske klart allerede i april 2020 at det hele var overdrevet og en nothing burger. Likevel tviholdt myndigheter og media på narrativet og folk lekte pandemi helt til februar 2022.

"Pandemien" fikk en brå og endelig slutt i det sekundet nyheten om krigen i Ukraina ble sluppet. Litt av en bragd å tilintetgjøre et smittsomt og farlig virus såpass umiddelbart.

De som tidligere poserte med masker byttet nå denne ut med ukraina-flagg."

Hvorfor er slike kommentarer greit, @Anglofil?  Jeg har vel rapportert vedkommende 3 ganger nå, og det er ikke første kommentarer av sin sort som har fått lov til å bli stående i koronaforumet.

Er ikke den kommentaren noe som må oppleves temmelig nedsettende for de som har mistet familiemedlemmer, venner og helse som følge av sykdommen? Jeg synes den er krenkende overfor alle pandemiens ofre. Da er dette faktisk et regelbrudd etter @Anglofils presisering av reglene.

  • Liker 31
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (2 minutter siden):

Er ikke den kommentaren noe som må oppleves temmelig nedsettende for de som har mistet familiemedlemmer, venner og helse som følge av sykdommen? Jeg synes den er krenkende overfor alle pandemiens ofre. Da er dette faktisk et regelbrudd etter @Anglofils presisering av reglene.

Jeg synes utsagnet " leke pandemi " er ganske nedsettende ovenfor alle i helsevesenet som har stått på og jobbet hardt under denne pandemien (inkludert min egen mann). Men det er kanskje nedsettende mot feil gruppe mennesker og derfor ikke like viktig? :)

Endret av Beneviento
  • Liker 39
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se deg igjen!

Slettet min egen bruker for litt siden, men smugleser fremdeles. Jeg har selv brukt en del tid inne i det kaninhullet der, rapportert det ene og det andre, og det at DU er den som støtt og stadig stenges ute er så tåpelig at ord blir fattige..! Er selv helsepersonell og river meg i håret over alt tullet som får lov å stå.

Du er en gave til koronaforumet og vi er mange som setter stor pris på deg. Den motstanden du får her inne skjønner jeg ingenting av. Takk for at du gidder, og at du alltid kommer tilbake!! Nå opprettet jeg bruker igjen bare så jeg kunne si det :blomst:

  • Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Robert Koch skrev (22 timer siden):

Jeg har mottatt ditt svar. Du svarer ikke på hvorfor hele tråden ble slettet, men du sier noe interessant til meg.

Jeg har ikke noe å tape på å la hele forumet få lese dette, så jeg kommenterer her.

Du uthever noen punkter hvor du mener jeg har vært nedlatende. (Det er vel strengt tatt ikke et regelbrudd i seg selv, men jeg skjønner at det ikke er ønskelig). Jeg er uenig i dette, og nå skal jeg forklare deg noe:

Da jeg kom til forumet, kom jeg med en agenda. Jeg er lege, og en av de som har stått delvis i frontlinjen i pandemien. Jeg klarte ikke å se på den enorme distrinusjonen av skadelig feilinformasjon som kom her, og lagde en bruker for å forsøke å begrense skadevirkningene.

Til å begynne med, forklarte jeg høflig hvorfor det som ble presentert ikke stemte, og forklarte hvorfor. Med gode kilder og detaljerte forklaringer. Kort tid etter slike hendelser kom de samme påstandene igjen. Jeg forklarte og la ved kilder igjen. Og slik fortsatte det. Det interessante er at disse vanvittige påstandene ble postet igjen og igjen av stort sett de samme personene. Altså de som hadde fått rikelig med detaljerte forklaringer og validerte kilder. Men de fortsatte å poste feilinformasjon. Jeg påpekte det først i ganske pene ordelag. Da ble jeg bedt om å dra til helvete, og fikk høre at jeg var feit, lat, dum, udugelig, en sau, og betalt av myndighetene. Da må man faktisk få lov å si fra. Og jeg har aldri utover ett eneste tilfelle sagt noe stygt til noen. Da spurte jeg en bruker om han var dum, og det har jeg beklaget.

I tråden jeg henviste til, blir det - IGJEN - postet utdaterte og tilbakeviste påstander om visse antivirale medisiner. Flere av brukerne i den tråden har jeg snakket med om akkurat dette før. Men de fortsetter å poste ting de burde vite ikke er riktige. Én ting er at jeg har forklart og henvist til sikre kilder. En annen ting er at vitenskapen sier hva den sier, helsedirektoratet, FHI og Statens legemiddelverk og uavhengige leger, virologer, farmasøyter og forskere har sagt akkurat det samme som meg. I lang tid. Og det vet disse brukerne jeg svarte, for vi har snakket om det før.

Og de tråkker inn på mitt fagområde. Jeg sitter i disse dager og skriver en artikkel om SARS-CoV-2 og infeksjonsmekanismer på histopatologisk og molekylærbiologisk nivå, og mulige intervensjonspunkter for medikamentell behandling. Jeg vet hva jeg snakker om. Og så kommer det en gjeng med folk inn på mitt fagområde, og fortsetter å poste ting som er tilbakevist i både fagmiljøer, presse, internasjonal forskning og som jeg har snakket med dem om tidligere.

Og da er det nedlatende å be dem om å slutte med det, og sjekke kildene sine? Og å nevne at de kanskje ikke har den kompetanse eller kunnskap de gir uttrykk for?

Greit nok, at det ikke er hyggelig å bli korrigert. Men det får være grenser for hårsårhet.

 

Interessant nok har jeg gjort et eksperiment. Jeg har nemlig postet noen innlegg anonymt i andre deler av forumet, der jeg har formulert meg enten likt som i coronaforumet, eller enda krassere. Jeg har til og med kommet med et direkte personangrep. Men til tross for flere modereringsrunder, er ingen ting blitt fjernet. Ikke kom og fortell meg at dere ikke følger nøye med på meg, og har egne regler for hva jeg får lov å skrive. Det tror jeg nemlig ikke på!

Det virker til at du har en naiv tro på at om du informerer og refererer til faglig kunnskap og empiriske bevis, så slutter folk å tro på det de tror, innser hvor feil de har tatt og ved et fingerknips blir rettroende. Altså..    det er nok virkeligheten i tyngre fagmiljøer, men slett ikke i verden generelt og hvertfall ikke på KG. Ifølge en slik tankegang så hadde mange verdensproblemer vært borte med et fingerknips. Du blir stresset og frustrert. Du vil få det mye bedre om du blir mindre følelsesmessig engasjert, og først som sist belager deg på å måtte gjenta deg selv til det kjedsommelige før du får noe gehør. Da vil tonen i samme slengen bli mindre krass og angripende. Kanskje du kan fortsette uten å bli så følelsesmessig engasjert så moderatorteamet ikke føler du er ute etter å halshugge dem? 

Selv syntes jeg vanlige folk ikke bør ha dette enorme virusengasjementet. Det leder til mer isolasjon enn nødvendig. Noe som også er helseskadelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, theTitanic said:

Det virker til at du har en naiv tro på at om du informerer og refererer til faglig kunnskap og empiriske bevis, så slutter folk å tro på det de tror, innser hvor feil de har tatt og ved et fingerknips blir rettroende. Altså..    det er nok virkeligheten i tyngre fagmiljøer, men slett ikke i verden generelt og hvertfall ikke på KG. Ifølge en slik tankegang så hadde mange verdensproblemer vært borte med et fingerknips. Du blir stresset og frustrert. Du vil få det mye bedre om du blir mindre følelsesmessig engasjert, og først som sist belager deg på å måtte gjenta deg selv til det kjedsommelige før du får noe gehør. Da vil tonen i samme slengen bli mindre krass og angripende. Kanskje du kan fortsette uten å bli så følelsesmessig engasjert så moderatorteamet ikke føler du er ute etter å halshugge dem? 

Selv syntes jeg vanlige folk ikke bør ha dette enorme virusengasjementet. Det leder til mer isolasjon enn nødvendig. Noe som også er helseskadelig. 

Jeg blir ikke emosjonelt berørt - men faglig dysforisk. Fordi det som postes i all hovedsak er farlig.

Jeg opplever kommentaren din som nedsettende. Det er et regelbrudd.

Dessuten tolker du inn intensjoner hos meg som du ikke har grunnlag for. Det er en spekulasjon. 

Skal vi håndheve reglene, @Anglofil?

  • Liker 44
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beneviento skrev (På 12.3.2022 den 15.14):

Jeg har rapportert inn kommentarer som dette flere ganger, alikevel så får de bli stående: 

"Ja tiden flyr. Det var jo ganske klart allerede i april 2020 at det hele var overdrevet og en nothing burger. Likevel tviholdt myndigheter og media på narrativet og folk lekte pandemi helt til februar 2022.

"Pandemien" fikk en brå og endelig slutt i det sekundet nyheten om krigen i Ukraina ble sluppet. Litt av en bragd å tilintetgjøre et smittsomt og farlig virus såpass umiddelbart.

De som tidligere poserte med masker byttet nå denne ut med ukraina-flagg."

Hvorfor er slike kommentarer greit, @Anglofil?  Jeg har vel rapportert vedkommende 3 ganger nå, og det er ikke første kommentar av sin sort som har fått lov til å bli stående i koronaforumet.

Men kommentarer fra Robert Koch fjerner  dere, fordi konspiratørene kan oppfatte dem som nedlatende. Og alikevel påstår dere at dere ikke forskjellsbehandler?

Det er tydeligvis viktig å ta godt vare på konspifolka og antivaxere her slik at de ikke blir «krenket» av faktabasert kunnskap. I tillegg har masse bruker angrep fått bli stående. Hvis man f. Eks lager en tråd med informasjon og linker fra WHO og inviterer til debatt rundt seriøse problemstillinger så blir man  ofte møtt med brukerangrep som « Er du hysterisk , gå til psykologen din osv» Men slike ting har ofte fått blitt stående. Det er forskjellsbehandling her. Det er det ingen tvil om. Jeg forstår at moderasjonen ikke kan bli helt lik hver gang og dette er frivillige som gjør en innsats. Men likevel utestengelsen av Robert K er så drøyt og så merkelig at man bare kan spekulere i den virkelige årsaken. 

Endret av J.E
  • Liker 27
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Robert Koch skrev (9 minutter siden):

Jeg blir ikke emosjonelt berørt - men faglig dysforisk. Fordi det som postes i all hovedsak er farlig.

Jeg opplever kommentaren din som nedsettende. Det er et regelbrudd.

Dessuten tolker du inn intensjoner hos meg som du ikke har grunnlag for. Det er en spekulasjon. 

Skal vi håndheve reglene, @Anglofil?

Det er konstruktiv kritikk. Har ikke noe imot deg jeg. Spekulasjon er lov. Det er jo tross alt et diskusjonsforum. Nå er du bare kverulant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, theTitanic said:

Det er konstruktiv kritikk. Har ikke noe imot deg jeg. Spekulasjon er lov. Det er jo tross alt et diskusjonsforum. Nå er du bare kverulant. 

Jeg prøver å være konsekvent overfor hva jeg har lært det siste døgnet. Hvis du synes regelverket er vanskelig å forstå, må du ta det opp med @Anglofil.

Det oppleves nedsettende å bli kalt kverulant. Jeg håper ikke du synes det er nedsettende at jeg skriver det.

  • Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jdz skrev (1 time siden):

Jeg tror dessverre det er så enkelt som at trolling og endeløse monologer og tilhørende diskusjoner med konspirasjonsteoretikere genererer mye trafikk, et aktivt forum og er "god butikk". Fakta lønner seg ikke. Personlig tror jeg det er det det koker ned til.

Her tror jeg du har truffet spikeren på hodet. Og det forsterkes av at de ikke lar seg affisere av at så mange av de «gamle traverne» på forumet er ganske så misfornøyde med den retningen modereringen har tatt de siste par årene. 
 

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, J.E said:

Det er tydeligvis viktig å ta godt vare på konspifolka og antivaxere her slik at de ikke blir «krenket av» av faktabasert kunnskap. I tillegg har masse bruker angrep fått bli stående. Hvis man f. Eks lager en tråd med informasjon og linker fra WHO og inviterer til debatt rundt seriøse problemstillinger så blir man  ofte møtt med brukerangrep som « Er du hysterisk , gå til psykologen din osv» Men slike ting har ofte fått blitt stående. Det er forskjellsbehandling her. Det er det ingen tvil om. Jeg forstår at moderasjonen ikke kan bli helt lik hver gang og dette er frivillige som gjør en innsats. Men likevel utestengelsen av Robert K er så drøyt og så merkelig at man bare kan spekulere i det virkelige årsaken. 

@Anglofil:

Hvordan tror du dette inntrykket er oppstått?

Er det fordi regelverket er tydelig og klart og forvaltes på konsekvente og forståelige måter, tror du?

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 time siden):

Takk! 

Men ikke still deg foran meg i skuddlinjen. Det er meg de vil skyte. Ikke ta risiko for min del (men jeg er helt enig med deg. Jeg tror faktisk det er en slik kynisme som ligger bak. Eller en dyp sympati for konspirasjonssiden).

Det skulle aldri vært et frivillig team som gjorde denne jobben. Den skulle vært lønnet og dermed kunne man stille visse krav til hvordan modereringen foregikk. Slike «frivillighetsgreier» tiltrekker seg ulike mennesker, og dessverre er det alltid noen som vil forvalte den makta de har, feil. Det er bra at du tar det offentlig, det bruker som regel å hjelpe. *krysser fingrer for at jeg ikke blir kastet ut nå da*

(og Ps: slik skal det ikke være, da er det diktatur, ikke demokrati, når man ikke «har lov» å gi saklig kritikk av «styringsmaktene» uten å risikere reprimande) 

  • Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Det skulle aldri vært et frivillig team som gjorde denne jobben.

Flere forum bruer frivillige og de forumene fungerer fint. På KG er det en kombinasjon av flere ting som gjør at det ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...