Gå til innhold

Om spredning av feilinformasjon og skjev moderering - jeg løser dere fra taushetsplikten

Robert Koch

Anbefalte innlegg

Gjest padawan
Lenesene skrev (6 minutter siden):

Kontakt media eller andre instanser

For en måneds tid siden var en NRK-journalist innom forumet angående en artikkel som hun skulle skrive om folk som henger på forum. Hun har blitt tipset om denne tråden allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, padawan said:

For en måneds tid siden var en NRK-journalist innom forumet angående en artikkel som hun skulle skrive om folk som henger på forum. Hun har blitt tipset om denne tråden allerede. 

Og den tråden er nå borte.

”you do not have permission to view this content”

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1552166-nrk-journalist-spør-hvorfor-bruker-du-diskusjonsforum/page/2/

Hvorfor er den plutselig vekk, kg?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er den plutselig vekk, kg?

Kan hende journalisten har fått den skjult da hun fikk tak i det antall personer hun trengte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjev, lemfeldig, og inkonsekvent moderering har ridd KG som en mare siden jeg debuterte på forumet i 2013. Og det er på ikke blitt nevneverdig bedre de siste årene. Likeledes viser svarene til moderatorene at det ligger ingen intensjon overhodet til forbedring - noe man ville tro ville vært tilfelle med et par mildt sagt stygge saker hos Datatilsynet i ryggsekken. 

I denne tråden er det altså kommet frem at idet man "oppfatter noe som krenkende", så er det skjellig grunn til å rapportere og forvente at KG iverksetter sanksjoner. 

I så henseende vil jeg heretter rapportere innlegg fra moderatorer og administratorer hvilke jeg er uenig i som krenkende. I tillegg føler jeg at moderatorene/administratorene som har deltatt i denne tråden har krenket @Robert Koch. I følge @Anglofil eget utsagn er det min KG-regelverk-gitte rett til å gjøre dette.  

Hvis dette ender med at @Robert Koch nok en gang blir utestengt, så har KG tydelig flagget sitt ståsted - et arnested for vaksinemotstand, konspirasjonsteorier, uhemmet spredning av villedende, og helseskadelig "informasjon", samt de sosiale randgrupperingene hvor denne typen informasjon florerer. 

(Digresjon: Det er forøvrig bemerkelsesverdig at tråden @Lenesene viser til fortsatt får stå, all den tid den faktisk forherliger vold og dermed brudd på norsk lovgivning)

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggene fra @Robert Koch har vært en fornuftens stemme på coronaforumet som det har vært alvorlig behov for. Han har kommet med faglige råd og vist til forskning som en motvekt til konspirasjonsteorier og innlegg av typen "tanta til naboen leste det på Facebook, det er virkelig sant!!!". 

Jeg er helsepersonell, og jeg ble så frustrert og sint at jeg måtte kutte hele coronaforumet. Så derfor har jeg ikke fått med meg alt dette.

Jeg har vært medlem her lenge. Lenger enn denne kontoen. Det var et helt annet forum, den tiden var det hyggelig å være her inne. De siste årene har det knapt vært verdt å skrive noe som helst her inne. Jeg gir opp forumet, de skal ikke få et øre til i reklameinntekter fra meg.

@Robert Koch takk for all kunnskapen du har delt, jeg skal søke den på andre arenaer i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (På 12.3.2022 den 14.31):

Kjapt spørsmål. Hvorfor skriver dere i kursiv?

Sikkert for å skille mellom innlegg som "privat bruker" og innlegg som moderator?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

theTitanic skrev (På 12.3.2022 den 15.33):

Det virker til at du har en naiv tro på at om du informerer og refererer til faglig kunnskap og empiriske bevis, så slutter folk å tro på det de tror, innser hvor feil de har tatt og ved et fingerknips blir rettroende. Altså..    det er nok virkeligheten i tyngre fagmiljøer, men slett ikke i verden generelt og hvertfall ikke på KG. Ifølge en slik tankegang så hadde mange verdensproblemer vært borte med et fingerknips. Du blir stresset og frustrert. Du vil få det mye bedre om du blir mindre følelsesmessig engasjert, og først som sist belager deg på å måtte gjenta deg selv til det kjedsommelige før du får noe gehør. Da vil tonen i samme slengen bli mindre krass og angripende. Kanskje du kan fortsette uten å bli så følelsesmessig engasjert så moderatorteamet ikke føler du er ute etter å halshugge dem? 

Selv syntes jeg vanlige folk ikke bør ha dette enorme virusengasjementet. Det leder til mer isolasjon enn nødvendig. Noe som også er helseskadelig. 

Saken er at når man besvarer feilinformasjon så er det ikke for å opplyse vedkommende som kommer med feilinformasjonen. Det er for å beskytte eventuelle naive lesere mot den aktuelle feilinformasjonen.

Man vil som regel aldri komme gjennom til en fanatisk vaksinemotstander (eller kreasjonist, eller klimanekter, osv.). Man må rett og slett ha den innstillingen at man driver skadebegrensning og slår ned falske påstander for å hjelpe folk som måtte komme over våset og lese det. Redde naive mennesker fra seg selv.

Edit: Vil bare legge til at når den samme feilinformasjonen er lagt ut for tusende gang, så sier det seg selv at man etter hvert begynner å gå lei. Og da kan man nok bli litt "ivrig".

Endret av jabx
  • Liker 21
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (På 12.3.2022 den 15.56):

Diskusjon.no bruker vel fortsatt frivillige? 

Det er ikke akkurat perfekt der heller. Enkelte tråder saboteres konsekvent av de samme kverulantene som ikke bare kverulerer men som kommer med løgner, personangrep og alt mulig annet. Det blir aldri satt en stopper for det.

Men mulig Diskusjon.no er litt "roligere" enn KG. Det kan ha noe med klientellet (Diskusjon.no er vel i utgangspunktet befolket av data/teknologinerder?).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jabx said:

Det er ikke akkurat perfekt der heller. Enkelte tråder saboteres konsekvent av de samme kverulantene som ikke bare kverulerer men som kommer med løgner, personangrep og alt mulig annet. Det blir aldri satt en stopper for det.

Men mulig Diskusjon.no er litt "roligere" enn KG. Det kan ha noe med klientellet (Diskusjon.no er vel i utgangspunktet befolket av data/teknologinerder?).

Godt mulig. Ikke vært der noe særlig på typ 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (9 timer siden):

Jeg tror ikke jeg overbeviser noen. Men jeg kan hindre folk som søker informasjon fra å bli fanget av dette tankegodset, ved å vise til at det er feil, og hvorfor det er feil. De trenger ikke å få lov til å bruke kg som rekrutteringsarena for farlige tanker og helseskadelig løgnpropaganda.

Jeg er helt enig med deg - bortsett fra at jeg tror de har en personlig agenda mot meg.

Dersom de ikke klarer de ikke spesielt krevende øvelsene du beskriver, er de ikke egnede til å være moderatorer. Og dersom de tolker det jeg skriver nå som et angrep på moderatorene (les: regelbrudd), så har de ikke skjønt hva jeg skrev.

Å være moderator innebærer også å forholde seg til sånne "vanskelige" brukere som meg. Jeg forventer nemlig at de forvalter et gjennomtenkt regelverk på en objektiv måte, at de kan begrunne hvorfor de gjør som de gjør, og at de forklarer dersom det er uklart hva de har gjort eller hvorfor. Det burde ikke være urimelige krav!

Jeg er ikke spesielt smart. Jeg kjenner mange som er veldig mye smartere enn meg. Men at de vil bli kvitt meg, er jeg helt sikker på. Men jeg forventer at de rydder opp etter seg, og besvarer alt som er kommet frem i denne tråden før de sender meg ut i den evige kulde. @Anglofilhar jo lovet nå at hun er ærlig, og ikke trekker seg fra diskusjoner. Da får hun holde det hun lover.

Og jeg vil fortsatt ha @Forumansvarlig!til å kommentere dette.

Regelverket er dårlig utformet, og for vagt til at det kan utøves konsekvent. Og utførelsen av det er ikke objektiv og uniform, og brukerne skjønner ikke hva moderatorene prøver å fortolke det til. Det er mange eksempler på at det er uenighet i fortolkningen av reglene innad hos mods og admins. Sånn kan det ikke være!

Jeg har ikke lest noe særlig i koronatrådene og ingen av dine innlegg, så hva dette består i skal jeg ikke ta stilling til.

Men, jeg har vært på KG av og på i ørtenfjørten år - og kan bekrefte dette du sier om veldig merkelige og ulike tolkninger hos forskjellige moderatorer.

Det jeg oppfatter skjer er at en undergruppe i en tråd eksempelvis går inn for å rapportere heftig på enkelte brukere eller meningsytringer. Disse får da en advarsel - uavhengig av om regelverket faktisk ER brutt eller ikke.

Problemet med dette er at under Aktuelle saker og korona osv - så har man er knippe riiiiiimelig aktive brukere (gjerne med hang til konspirasjon eller overdrevent opptatt av ett tema) som rapporterer til krampa tar dem. 

Det som skjer er at likeverdig ytringsklima opphører, eller blir veldig skjevfordelt. 

I ren kjedsomhet testet jeg det ut selv ved et tilfelle: om jeg rapporterer X antall innlegg som bryter reglene - og lar være å rapportere på endel andre som bryter de nøyaktig samme reglene: blir alt ryddet av det som står på samme side? (Altså ikke så vanskelig å se om man bare scroller bittelitt). Nei, det gjør det ikke. 

Jeg skjønner de ikke har tid og kapasitet til å nilese nattens nye 15 sider - men ett innlegg etter er vel ikke SÅ vanskelig å fange opp? Skal virkelig de som rapporterer styre showet? 🤷‍♀️

Koronatråder er bare en av disse trådene det skjer.

Og moderatorene svarer ikke, de konkrete eksemplene er viser til gir ikke mening.

Det var på ingen måte slik før. En ting er at man eventuelt har fått en annerledes gruppe inn i disse underforumene (jeg tror egentlig ikke det?), men hva er det som skjer med moderatorene og felles forståelse av regelverk? 

Hva du har ytret aner ikke jeg - men jeg kan bekrefte at dun observasjon her angående vagt formulert regelverk og en veldig tilfeldig utøving av det, gjerne fullstendig ulik oppfatning hos to moderatorer, det er tilfelle nå på KG.

Ikke et problem i tråden om bollebakst, men i aller høyeste grad et problem i enkelte tråder på Aktuelle saker og sikker korona. 

Endret av Fløff
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (7 minutter siden):

Det jeg oppfatter skjer er at en undergruppe i en tråd eksempelvis går inn for å rapportere heftig på enkelte brukere eller meningsytringer. Disse får da en advarsel - uavhengig av om regelverket faktisk ER brutt eller ikke.

Problemet med dette er at under Aktuelle saker og korona osv - så har man er knippe riiiiiimelig aktive brukere (gjerne med hang til konspirasjon eller overdrevent opptatt av ett tema) som rapporterer til krampa tar dem.

Kanskje man bør slå hardere ned på falske rapporter, eller eventuelt begrense antall rapporter en bruker kan sende i løpet av en dag (eller uke)?

(Unntaket bør være spam, der det er viktig å få rapportert ASAP.)

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anglofil Når du ser på alt som har kommet frem i denne tråden - kan du da som teamleder si deg fornøyd med måten dette forumet blir moderert på? 
Kunne det vært en ide å brukt de åpne og ærlige tilbakemeldingene og synspunktene fra brukerne til å lage en felles, forståelig og litt mer håndfast enhetlig måte å moderere på? 

Du skal ha ros for at du ikke bare har gjort som dere pleier - å stenge tråden fordi «spørsmålet er besvart!» 

• Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (10 minutter siden):

Kanskje man bør slå hardere ned på falske rapporter, eller eventuelt begrense antall rapporter en bruker kan sende i løpet av en dag (eller uke)?

(Unntaket bør være spam, der det er viktig å få rapportert ASAP.)

Tja, jeg skal ikke nevne konkrete tråder - men det er åpenbart at i særlig en på Aktuelle saker så har dette fjernet mange brukere (som ikke brøt regelverk utover type skrive på dialekt eller noe sånt fullstendig uviktig). 

Som TS her sier er problemet at moderator henviser til rapportens begrunnelse (la oss si brukerangrep). Men de kan ikke peke på hvor det har skjedd. De linker i beste fall til et avsnitt hvor det ikke forekommer. Eller som TS her sier: de svarer ikke.

Jeg vet også om brukere som tilslutt har fått advarsel (altså om utestengelse) basert KUN på et antall rapporter. Men moderator klarer ikke peke på begrunnelsen moderatorene selv har. 

Så nå kan i praksis jeg og 5 andre her rapportere alt du sier som «trusler» og du blir utestengt uten å ha truet noen. Det er jo passelig merkelig. 

Jeg har selv erfaring med at en tidligere bruker jeg hadde åpenbart ble godt likt av moderatorer - jeg kunne gå MYE lengre i debatten enn andre som fremstod litt «lite likt» rent menigmessig. Det ble litt påfallende etterhvert faktisk. Der noen ble moderert bort fikk mine kliss like utsagn (bare omvendte ytringer, men like debattgrep) stå. Altså forskjellsbehandling, da i min favør. 

Når det er sagt; mange her er vel moderatorer frivillig, og jeg har virkelig forståelse for at man ikke har kapasitet. Men i det siste synes jeg noe veldig annerledes har skjedd. 

Endret av Fløff
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
jabx skrev (1 time siden):

Ingen ting er perfekt. Rapporter gjerne ting som du reagerer på slik at modteamet der kan se på folk som lager oppstyr og følge de opp. 

diskusjon.no ble i sin tid opprettet som forumet til hardware.no med søstersider. I starten var det for folk som trengte råd og tips for å bygge datamaskin. Da forumet ble kjøpt opp av Teknisk Ukeblad media (TU media) fikk man plutselig en del ingeniører, spesielt innen bygg, vei og telecom, i tilleg så du har nok rett i at det er data/teknologinerder der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt flau over moderatorene jeg og måten de svarer. Hjelp.. Og jeg synes virkelig Robert Koch fortjener et svar på akkurat hva han skrev som var injurierende, for det er en ganske alvorlig anklage og absolutt ikke noe man vil ha på seg. Så ja, en ordentlig forklaring er helt rimelig å be om. Men de er jo mer opptatt av hvor nedlatende de oppfatter han som, stakkar. Herregud. Grin meg en elv

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd på andre delfora her inne også. Det er en bruker her inne som konsekvent sprer feilinformasjon om spedbarnsdødelighet, risiko for sykdommer, og overser kilder som FHI o.l. Hver eneste gang det forklares og vises, så dukker vedkommende opp igjen noen uker senere med de samme innleggene om fruktbarhet og risiko. Type feil: brukeren bruker å skrive at hvis risiko øker med f.eks 73%, så er det 73% risiko for sykdom....Forklaring og illustrering av enkel prosentregning holder altså ikke, vedkommende fortsetter med feilinformasjonen. Det er mange her inne som har en klar agenda. Jeg har flere ganger bedt modteamet her inne om at et så viktig tema som helse må ha langt strengere krav. Men denne brukeren bare fortsetter med de samme innleggene. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Nibben said:

Dette har skjedd på andre delfora her inne også. Det er en bruker her inne som konsekvent sprer feilinformasjon om spedbarnsdødelighet, risiko for sykdommer, og overser kilder som FHI o.l. Hver eneste gang det forklares og vises, så dukker vedkommende opp igjen noen uker senere med de samme innleggene om fruktbarhet og risiko. Type feil: brukeren bruker å skrive at hvis risiko øker med f.eks 73%, så er det 73% risiko for sykdom....Forklaring og illustrering av enkel prosentregning holder altså ikke, vedkommende fortsetter med feilinformasjonen. Det er mange her inne som har en klar agenda. Jeg har flere ganger bedt modteamet her inne om at et så viktig tema som helse må ha langt strengere krav. Men denne brukeren bare fortsetter med de samme innleggene. 

Dette er alvorlig, hvis det stemmer.

Kg bør få noen med fagkunnskap til å moderere slike temaer. Når slike desinformanter får herje, kan det ha store omkostninger for folks helse, det skaper uhelse, sykdom, og i verste fall død. 

Skal man lage en debattplattform for helsespørsmål, må man forstå hvilket ansvar man tar på seg. Det er dessverre ingen formell instans som har ansvar for tilsyn med slike aktører. Det er en stor svakhet for samfunnet, og fordrer mye av de som drifte nettfora og sosiale medier.

Man burde vært pliktig til å søke faglig bistand i slike problemstillinger.

Det er ikke en jobb jeg har lyst på, for å si det sånn.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke enig med Robert Koch om så mye, for å si det mildt, men jeg støtter han her. Viktige temaer som vaksinering angår alle burde og ha en 100% høy terskel. Det er mye jeg skulle konfrontert deg med nå Robert men dengang ei.

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rosewood said:

Blir helt flau over moderatorene jeg og måten de svarer. Hjelp.. Og jeg synes virkelig Robert Koch fortjener et svar på akkurat hva han skrev som var injurierende, for det er en ganske alvorlig anklage og absolutt ikke noe man vil ha på seg. Så ja, en ordentlig forklaring er helt rimelig å be om. Men de er jo mer opptatt av hvor nedlatende de oppfatter han som, stakkar. Herregud. Grin meg en elv

Hele fokuset er egentlig galt. Dette handler strengt tatt ikke om meg, men om at forumet åpner for en debatt de ikke klarer å håndtere, ikke forstår rekkevidden av, og ikke er villige til å ta ansvar for at foregår i forsvarlige former. Det er egentlig revnende likegyldig om de behandler meg dårlig. Jeg tåler ganske mye juling.

Saken er heller at når de utestenger de som sitter med litt dypere kunnskap om emnet, og som varsler om en helseskadelig debatt, og samtidig beskytter de som sprer desinformasjon og setter folks liv og helse i fare - da  man si fra. Noe annet er uetisk, og det kan jeg ikke leve med.

Dette handler ikke om meg. Saken er mye større enn det. Kg lever helt fint uten meg. Men at folk risikerer å få liv og helse ødelagt fordi man utestenger de som prøver å varsle om alvorlige forhold og betrakter dem  som regelbrytere og skurker - det kan ikke kg stå inne for. Derfor lager jeg bråk. Hva jeg personlig måtte føle om modereringen er underordnet som sådan. Selv om jeg har sterke meninger om den mildt sagt uprofesjonelle måten man drifter et ugjennomtenkt regelverk på.

Og jeg har IKKE postet noe som er hatefullt og diskriminerende. Det ville være å skyte seg selv i foten, og den beskyldningen skal trekkes tilbake. Jeg har utelukkende prøvd å få litt edruelighet, saklighet og faglighet inn i diskusjonen.

Endret av Robert Koch
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (15 minutter siden):

Var ikke enig med Robert Koch om så mye, for å si det mildt, men jeg støtter han her. Viktige temaer som vaksinering angår alle burde og ha en 100% høy terskel. Det er mye jeg skulle konfrontert deg med nå Robert men dengang ei.

👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...