Gå til innhold

Lovbestemt ferie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne tråden handler ikke om å være løsningsorientert. 

Jeg stilte ett spørsmål om arbeidsgiver kan kreve at jeg tar ut 3 uker i august. For meg  er det uinteressant og da vil jeg heller fordele ferien utover året. 

Anonymkode: 2eb90...db7

Tydeligvis ikke... 

Du fikk jo svaret ditt helt i begynnelsen; ja, arbeidsgiver bestemmer. 

Anonymkode: 36f2c...f7c

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dessverre, de har en kabal som må gå opp og da er det vanskelig å ta hensyn til alle ønsker og behov. 

Anonymkode: b59d9...c1e

Hvorfor er det dessverre? Skal halve norge stenge ned i juli måned fordi barnehagene holder stengt? 

Anonymkode: 3e505...63e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ikke fått med deg problemstillingen. 

Er det lavmål av meg som forelder å ønske sommerferie med mine små barn på 2 og 4 år? 

At min mann kan være hjemme med barna redder ferien, men det er ikke det denne tråden handler om. 

At barnehagen er stengt i 3 uker i juli og arbeidsgiver gir meg fri 3 uker i august er det jeg reagerer på. For enslige foreldre et jo dette kritisk! 

Nei det er ikke kritisk om man legger en plan for det. Barnehagens åpningstider og eventuelt stengte dager i ferier vet dere og dere vet hvordan feriefordeling er på deres arbeidsplasser. Så må man se om det går opp og hvordan man skal løse det. Man kan jo ikke belage seg på at man skal få ferie akkurat når man ønsker det som arbeidstaker frem til ungene er store nok til å være hjemme alene eller? 

Anonymkode: 169ab...510

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For mange arbeidsgivere er å legge ferie en kabal. Det er mange som har barn, stengte barnehager og andre hensyn som må taes. Man kan ikke alltid la dem med barn få førstevalget. Man må prøve å behandle likt, samtidig som man skal ha nok folk på jobb.

Hos meg går de i turnus og ferien tredeles, et år tidlig, midt og sen ferie. Som regel bytter de internt om noe ikke passer.

Men arbeidsgiver har også en sterk plikt i å sørge for at de ansatt avvikler ferie. Og styrngsrett på det. 3 sammenhengende uker i juni-september.

Skjønner ikke helt problemet hvis mannen din kan ta barna når barnehagen er stengt og du tar dem når du har ferie? Må jo være deilig for barna å få så mye fri.

Vi er mange med barn som har måttet sjonglere sånn.

Anonymkode: fffe6...f83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan få viljen sin hvert år, har du barn i bhg/sfo så kan du jo fort ha behov for ferie hver juli i 15 år, hvilket selvfølgelig ikke går opp. Ett år får du ønsket ditt, ett år ikke, det er helt fair. Privatlivet ditt og organisering av det er ikke arbeidsgiver sitt problem. 

Nok en tråd som understreker to ting, småbarnsforeldre som mener de skal kunne ture frem som de vil, og grunnen til at mange arbeidsgivere skyr arbeidstakere med småbarn. 

Anonymkode: a7dba...39c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, jeg forstår at arbeidsgiver har styringsrett. Men jeg regnet med at arv.giver viste hensyn når man har små barn. Det er jo en kabal som ikke går opp. 

Kan arb.giver kreve at jeg skal ha 3 uker ferie i august? Jeg har ingen interesse av å ha ferie 3 uker alene når familien min har ferie sammen i juli. 

Du har små barn i mange år fortsatt, skal de med store barn /uten barn aldri få ferie i juli siden du alltid skal tas hensyn til..,?

Anonymkode: e588b...edc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at foreldre må ha ferie hver for seg noen år mens barna er små. Sånn er det for de fleste.

Anonymkode: 76959...17b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tydeligvis ikke... 

Du fikk jo svaret ditt helt i begynnelsen; ja, arbeidsgiver bestemmer. 

Anonymkode: 36f2c...f7c

Ja, nettopp 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du har små barn i mange år fortsatt, skal de med store barn /uten barn aldri få ferie i juli siden du alltid skal tas hensyn til..,?

Anonymkode: e588b...edc

Nei selvfølgelig ikke. Som jeg har skrevet tusen ganger før i denne tråden synes jeg arbeidsgiver er urimelig fordi det går an å møtes på halvveien. Jeg forventer ikke at jeg skal få 3 uker sammenhengende hver sommer. Men når jeg blir «tvunget» til 3 uker sammenhengende i august uten mulighet for å flytte det til senere synes jeg det er kjipt! Er det virkelig så vanskelig å forstå? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ingen kan få viljen sin hvert år, har du barn i bhg/sfo så kan du jo fort ha behov for ferie hver juli i 15 år, hvilket selvfølgelig ikke går opp. Ett år får du ønsket ditt, ett år ikke, det er helt fair. Privatlivet ditt og organisering av det er ikke arbeidsgiver sitt problem. 

Nok en tråd som understreker to ting, småbarnsforeldre som mener de skal kunne ture frem som de vil, og grunnen til at mange arbeidsgivere skyr arbeidstakere med småbarn. 

Anonymkode: a7dba...39c

Forventer selvsagt ikke at jeg skal få 3 uker sommerferie i juli hvert eneste år til barna er 18 år. Du har tydeligvis ikke fått med deg hva jeg har skrevet. Nå blir jeg bare provosert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For mange arbeidsgivere er å legge ferie en kabal. Det er mange som har barn, stengte barnehager og andre hensyn som må taes. Man kan ikke alltid la dem med barn få førstevalget. Man må prøve å behandle likt, samtidig som man skal ha nok folk på jobb.

Hos meg går de i turnus og ferien tredeles, et år tidlig, midt og sen ferie. Som regel bytter de internt om noe ikke passer.

Men arbeidsgiver har også en sterk plikt i å sørge for at de ansatt avvikler ferie. Og styrngsrett på det. 3 sammenhengende uker i juni-september.

Skjønner ikke helt problemet hvis mannen din kan ta barna når barnehagen er stengt og du tar dem når du har ferie? Må jo være deilig for barna å få så mye fri.

Vi er mange med barn som har måttet sjonglere sånn.

Anonymkode: fffe6...f83

Problemet er at jeg blir tvunget til å ha 3 uker i august og det er jeg ikke interessert i! Her burde det være opp til meg om jeg vil flytte de ukene til noe annet som passer. Feks høstferie, vinterferie eller whatever. 

AnonymBruker
Skrevet

For noen surmagede svar TS får i denne tråden. 

1. det må være lov å være lei seg for å ikke få noe som helst felles ferie sammen med resten av familie sin. 
Flere skriver at dette er helt normalt, og at det er sånn for de fleste. Jeg har derimot aldri vært borti det hverken blant venner eller familie.
At man må sakse ferien, absolutt. Men at man ikke får en eneste uke felles har jeg ikke hørt om annet enn i et tilfelle hvor moren jobbet et sted hvor hele arbeidsplassen stengte i juli, og mannen hadde tilsvarende hos seg i juni. 

2. TS spør ikke om hun kan kreve å få fri i fellesferien, men derimot om arbeidsgiver kan kreve at hun tar ut ferien i de tre ukene i august. Hun vil heller ta ut ferien på et annet tidspunkt k løpet av året enn å måtte ta det i august. Dette er da vel et helt legitimt spørsmål? Jeg kan også se for meg at jeg heller ville ha jobbet meg gjennom sommeren hvis jeg ikke fikk fri sammen med resten av familien min, og heller ta ut ferien på andre tidspunkt i løpet av året. Kanskje man da kan få til ferie sammen om våren eller høsten isteden. 

Arbeidsgiver har styringsrett, men når man ikke er imøtesett i det heletatt kan man jo undres på prosessen. Arbeidsgiver skal drøfte dette med arbeidstaker eller tillitsvalgt. Er det gjort? Arbeidsgiver skal ikke selv gå direkte på styringsretten, selv om de uansett har siste ord. 

Feriekabalen er vanskelig, og jeg mener ikke at småbarnsforeldre alltid skal prioriteres. Men, jeg mener likevel at arbeidsgiver bør strekke seg langt for at så mange som mulig hvertfall får deler av ferieønsket sitt innvilget. Arbeidstaker har krav på tre ukers ferie sammenhengende, men er ikke pålagt å ta det ut sammenhengende. Mange foretrekker å dele det opp, noe som også gjør at flere kan få deler av sine ferieønsker innvilget. Vi gjorde det på min arbeidsplass i fjor, det gjorde at alle fikk fri på de «kritiske» ukene hvor de ville reise bort osv  jeg jobbet to uker, var en uke på jobb og hadde så fri igjen  sånn gjorde flere det også (etter eget ønske) og resultatet ble at alle var fornøyd. Litt mer orging med selve kabalen, men resultatet gjorde at alle ble fornøyd.

Alle jobber og står på hele året, og ser frem til fri sammen med sine nærmeste. Å ikke få noe felles ferie er brutalt. Vi må få lov å ha noen i-lands problemer selv om det åpenbart er verre ting som kan skje. 

Anonymkode: ddb98...b7b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kan vi avslutte denne tråden. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du den eneste på din arbeidsplass med små barn? Eller kan det være at dine kollegaer også har en kabal som må gå opp?

Uansett så er det slik som har blitt sagt, at arbeidsgiver har styringsrett. Det er selvfølgelig til alles beste at arbeidstagere også blir hørt (og som oftest blir de også det), men arbeidsgiver har også en kabal som må gå opp, slik at driften blir ivaretatt.

Anonymkode: b7e7e...bcb

Men det kan ikke være sånn at de med barn alltid har førsteprioritet, og at de uten barn alltid må innrette seg. De uten barn har også ferieønsker. Ja, jeg har barn. 

Anonymkode: aa23d...8d0

• Liker 1
Gjest Era Vulgaris
Skrevet

Har du spurt noen kolleger om de kan tenke seg å bytte ferie med deg? Om du hadde vært min kollega, hadde jeg gladelig byttet, for jeg elsker å ha ferie i august, men det får jeg aldri. 

Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor barna ikke kan ha ferie sammen med deg i august. At det skal være for lenge å være borte fra barnehagen, når alternativet er å være sammen med sin egen mamma, er helt uforståelig for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har lov til dette. Jeg ville funnet meg en annen jobb☺️

Anonymkode: a11ac...f49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men det kan ikke være sånn at de med barn alltid har førsteprioritet, og at de uten barn alltid må innrette seg. De uten barn har også ferieønsker. Ja, jeg har barn. 

Anonymkode: aa23d...8d0

Vi uten barn ferierer jo og med andre familier. Hyggelig om det klaffer for oss også enkelte sommere 👩‍🌾

Men her skjønner jeg virkelig ikke problemet. Ja, kjedelig å ikke få ferie med mannen, men sånn er det for alle enkelte sommere. Og TS må jo ikke ha barna i barnehagen når hun har ferie. Hadde hun vært alene som omsorgen for barna ville jeg skjønt det.

Anonymkode: 63970...94e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...