Gå til innhold

Lovbestemt ferie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det forstår jeg veldig godt og er helt enig i at arbeidsgiver har endelig styringsrett. Men når man har barn hvor barnehagen krever at du skal ta 3 uker sammenhengende ferie håper jeg de fleste arbeidsgivere tar hensyn. Det setter småbarnsfamilier i en svært vanskelig situasjon. Min tidligere arbeidsgiver har tatt hensyn til dette og det er derfor jeg synes det er urimelig. I tilegg reagerer jeg på at jeg har fått en ferie jeg overhode ikke har bruk for. Jeg vil ikke ha ferie i august og har ingen behov for å sitte hjemme i hele august. Så da stiller jeg spørsmål til om det er rett å kreve at jeg må ha den, eller om jeg kan fordele den utover året? 

Anonymkode: 2eb90...db7

Om du googler "Ferieloven" tar første treff deg rett til den i lovdata.. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Som du ser: ja, de kan kreve at du tar den da. Du har ikke rett til å fordele den som du selv ønsker. Og arbeidsgiver har plikt til at du skal ta ut ferien din - de har lov å la deg få overføre inntil 10 dager til neste år, men det er altså ikke noe du har rett på. 

Det er også litt merkelig at du mener at du mener de ikke tar hensyn. 

Man kan ta så mye hensyn man vil, men til syvende og sist må man ha folk på jobb. Om ALLE skal tas hensyn til, er det gjerne ikke folk igjen på jobb i juli. 

Ja, de klarte få det til å gå opp i dine tidligere jobber slik at alle fikk ferie når de ville. Da har du vært heldig, for sånn er det rett og slett ikke alle steder. 

Har alle på avdelingen min småunger, sliter jeg, for da MÅ noen av oss være på jobb i juli, og alle bhg i kommunen har stengt 3 eller 4 uker i juli. Nå har halve avdelingen barn og halve ikke, og da er det alltid noen som heller vil ha ferie et annet tidspunkt enn fellesferien når alt er fult og dyrt. 

Men det er altså ikke jobben sitt problem at jeg har skaffet meg barn, og mitt ansvar å sørge for pass av barnet når bhg ikke er åpen. 

Anonymkode: 92621...26b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har rett på tre ukers sammenhengende ferie i løpet av juni, juli og august. Men det er opp til arbeidsgiver å bestemme når. 

Og nei, du får ikke spesialbehandling fordi du har barn. 

Vi har også samme problem, barnehagen er stengt i hele juli. Jeg får som regel fri når jeg ønsker, men mannen får aldri fri fire uker i juli. 

Da må man enten ta separat ferie, eller så barnevakt litt av den tiden bhg er stengt, og så ta ferie sammen når man nå får ferie fra jobben. 

Jeg synes forøvrig ikke at barnefamilier alltid skal ha førsteprioritet. De barnløse vil gjerne også ha ferie i juli, og gjøre ting sammen med familie og venner som har ferie dag. 

Man VET jo at barnehager har stengt når man velger å få barn.. 

Anonymkode: 92621...26b

At barnehager var stengt var ikke akkurat noe jeg tenkte over når jeg valgte å få barn :) Jeg er enig i det du sier, det er bare irriterende siden arbeidsgiver har bestemt at jeg skal ha 3 uker i august når det ikke er noe jeg har behov for. Siden jeg ikke har fått innvilget ferie hadde jeg håpet at jeg kunne flytte ferien for august til når jeg faktisk har behov. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, og det forstår jeg. Men jeg synes likevel man må ta hensyn til de som får krav fra barnehagen om å ta 3 uker ferie. Hvis jeg hadde vært enslig hadde det vært kritisk. Det er vanskelig å få barnepass i 3 uker. 

Barnehagen har ikke krav om at du skal ta tre ukers ferie. De har krav om at barnet skal ha tre uker ferie. Hvis ikke du får ferie når barnet ikke kan være i barnehagen, må du skaffe barnepass. Mine foreldre løste det ved å sende meg til en tante med bondegård. 

Og din arbeidsgiver tok hensyn til dette i fjor, som du selv sier. Det er nok ikke av vond vilje at de har satt deg opp i august i år, men fordi det også er andre som har behov for ferie i juli - som kanskje måtte jobbe i fjor, når du fikk fri.

Jeg syns du virker en smule selvopptatt. Du har ingen sak her, så du må nesten bare løse det. 

Anonymkode: b7e7e...bcb

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

At barnehager var stengt var ikke akkurat noe jeg tenkte over når jeg valgte å få barn :) Jeg er enig i det du sier, det er bare irriterende siden arbeidsgiver har bestemt at jeg skal ha 3 uker i august når det ikke er noe jeg har behov for. Siden jeg ikke har fått innvilget ferie hadde jeg håpet at jeg kunne flytte ferien for august til når jeg faktisk har behov

Hva med din arbeidsgivers behov?

Uansett, man kan alltids håpe. Går det ikke som man håper, så må man finne en løsning. Dette har folk måttet forholde seg til i alle år.

Anonymkode: b7e7e...bcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Oslo får man så vidt jeg kan se "alternativt tilbud" om barnehagen er stengt når det ikke passer. Jeg antar det betyr at det er enkelte barnehager som er åpne i den perioden og at barna da kan få plass der i den perioden. Jeg vil tro det er slik mange andre steder også, har du sjekket der du bor?

Anonymkode: dcdc4...12d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan høre om noen du jobber med vil bytte?

Ellers er det sånn at småbarnsforeldre ikke har mer krav på å få oppfylt ønskene sine. Det ville i såfall være utrolig urettferdig for alle andre, og ekstra sårt for ufrivillig barnløse.

Anonymkode: 9125f...c86

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg, en hadde gjerne håpet at man hvertfall fikk deler av ferieønsket sitt innvilget. Om ikke alle ukene så hvertfall en av ukene. 

men, som flere har gjentatt til det kjedsommelige. Arbeidsgiver er i sin fulle rett til å gjøre dette. Kanskje var det en kjempevanskelig kabal og ikke mulig å gjøre på annen måte uten at noen andre kom minst like skjevt ut. Men, kanskje har vedkommende egentlig ikke gjort store innsatsen for at man hvertfall får litt av ønsket sitt oppfylt. Ikke godt å si. 

Kanskje du kan høre med kollegaene dine om det er noen som er villig til å bytte med deg? Om ikke alle ukene så hvertfall noe?

Anonymkode: ddb98...b7b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, og det forstår jeg. Men jeg synes likevel man må ta hensyn til de som får krav fra barnehagen om å ta 3 uker ferie. Hvis jeg hadde vært enslig hadde det vært kritisk. Det er vanskelig å få barnepass i 3 uker. 

Det blir jo ikke enklere når barnet begynner på skolen og har enda lenger sommerferie. Da er det minst 4 uker (hele juli), avhengig av om SFO der du bor har åpent i slutten av juni og begynnelsen av august. 

Jeg har også barn, men dette er jo opp til meg å finne en løsning på. Ikke arbeidsgiver og mine kolleger. Er dere to foreldre må dere dele opp ferien om dere ikke har barnepass. Mange som må det. 

Anonymkode: 169ab...510

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg forventer faktisk at arbeidsgiver tar hensyn. Det har alle mine tidligere arbeidsgivere gjort. 

Vel, da har du vært heldig. Arbeidsgiver har mange flere hensyn å ta, enn bare deg. Du fikk ønskene dine i fjor, da er det andres tur i år. Jeg får 2 dager ferie sammen med mannen min i år - det er alt. Ja, det suger maks, og årets sommer er så godt som avlyst, men vi får glede oss til neste år når det er min tur og få ønskene mine :) Ungene får 2 uker fri med far og 2 uker fri med meg. Sånn blir det bare i år. 

Anonymkode: bdd82...384

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En arbeidsgiver som ikke klarer å ordne ferieavvikling på en grei måte er en dårlig arbeidsgiver. Jeg er helt sikker på at dette lar seg løse på en måte som at det går opp for bedriften. Om det er vilje til det. Det lyser lang vei at: de er lei feriemas og gidder ikke tilrettelegge. Da er det så lett å si; livet ditt går ikke opp, ja det er jo synd for deg. Da får du la barna alene hjemme eller få sparken om du ikke får barnevakt. Hvilken fot vil du skyte deg i? Velger du å ikke komme på jobb får du sparken, og velger du å la barna alene kommer barnevernet å henter dem. Men det er jo ikke bedriften sitt problem så det driver vi i. 

Anonymkode: 9a8c6...7cf

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Driter vi i****

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du har barn hjemme i 19 år. Selv de siste årene ønsker du vel litt fri med dem på sommeren, selv om de ellers klarer seg selv? 

Så du mener med det at jeg som ikke har barn, men en mann jeg gjerne vil bruke ferien med, så godt som aldri skal få feriere med han?  Fordi respektive arbeidsplasser alltid skal innfri barnefamilienes ønsker først? 

Anonymkode: 36f2c...f7c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En arbeidsgiver som ikke klarer å ordne ferieavvikling på en grei måte er en dårlig arbeidsgiver. Jeg er helt sikker på at dette lar seg løse på en måte som at det går opp for bedriften. Om det er vilje til det. Det lyser lang vei at: de er lei feriemas og gidder ikke tilrettelegge. Da er det så lett å si; livet ditt går ikke opp, ja det er jo synd for deg. Da får du la barna alene hjemme eller få sparken om du ikke får barnevakt. Hvilken fot vil du skyte deg i? Velger du å ikke komme på jobb får du sparken, og velger du å la barna alene kommer barnevernet å henter dem. Men det er jo ikke bedriften sitt problem så det driver vi i. 

Du tror alle vi andre med barn forventer å få alle ferier tilrettelagt etter barnehage og skolestengt? Nei. Selv da jeg var barn på 80 og 90 tallet fant mamma, som var enslig, løsninger for dette. Det er da helt vanlig. Ingen som sier alternativet til å ikke få fri når man forventer er at ungene går alene hjemme og blir hentet av barnevernet. Man finner selvfølgelig løsninger på feriekabalen. 

Det er ikke bare småbarnsforeldre som vil ha ferie i juli. 

Anonymkode: 169ab...510

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I Oslo får man så vidt jeg kan se "alternativt tilbud" om barnehagen er stengt når det ikke passer. Jeg antar det betyr at det er enkelte barnehager som er åpne i den perioden og at barna da kan få plass der i den perioden. Jeg vil tro det er slik mange andre steder også, har du sjekket der du bor?

Anonymkode: dcdc4...12d

Takk for tips. Tror ikke vi har det tilbudet her, men kan undersøke :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke å ha ferie alene. Barna kan jo også ha fri sammen med deg så får de en ekstra lang ferie fra barnehagen.

Anonymkode: fe6b3...5e2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er slik at arbeidsgiver har styringsrett på ferieavviklingen, men både lov og avtaler setter grenser for styringsretten, der ulempe er et vesentlig punkt, dersom det ikke fører til ulempe for din arbeidsgiver å gi deg ferie i fellesferien for eksmepel skal det mye til for at de kan hevne sin styringsrett. 

Arbeidsgiver skal drøfte ferieavvikling med den enkelte arbeidstaker, og eller tillitsvalgt. Dersom arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enig, har arbeidsgiver siste ordet (styringsrett) MEN - arbeidstakeren kan likevel kreve å få avvikle tre uker ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september..

Lov om ferie [ferieloven] - Lovdata

https://lovdata.no/lov/1988-04-29-21/§7

Anonymkode: 0cd0d...4af

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har barn hjemme i 19 år. Selv de siste årene ønsker du vel litt fri med dem på sommeren, selv om de ellers klarer seg selv? 

Så du mener med det at jeg som ikke har barn, men en mann jeg gjerne vil bruke ferien med, så godt som aldri skal få feriere med han?  Fordi respektive arbeidsplasser alltid skal innfri barnefamilienes ønsker først? 

Nei det mener jeg ikke. Hvor i alle dager tar du det fra? 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har styringsrett for når ansatte får ferie og har krav på seg til å påse at du tar ut ferie, og du som arbeidstaker har plikt til å ta ut ferie. Hvis din arbeidsgiver bestemmer at du skal ha ferie i 3 sammenhengende uker i august så må du forholde deg til den avgjørelsen. Du meldte inn når du ønsket ferie, men pga ferieavvikling for andre ansatte så har ikke arbeidsgiver sett det mulig å gi deg ferie etter dine ønsker da du fikk det sommeren 2021, og nå må andre prioriteres i den perioden som de fleste ønsker ferie.

Anonymkode: bcace...a6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke det jeg sier. Hvorfor i alle dager skal du ikke få kunne feriere med din mann? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Driter vi i****

Hvorfor kommenterer du da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...