Gå til innhold

Lovbestemt ferie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, tråden handler om din egoisme.

Anonymkode: 671fc...c26

Herlighet. 🙄

Anonymkode: 2eb90...db7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare å glede seg til de begynner på skolen, da blir dere nødt til å splitte opp feriene deres uansett om dere vil det eller ei. 

Anonymkode: 42e5a...cf4

Det kommer helt an på om SFO er åpen eller ei, det... De fleste steder har SFO åpent, noen hele sommeren, de fleste med unntak av fellesferien. 

Det er også lettere å få pass til større barn, som er mer selvstendig, og lettere å få til en bytte-ordning hvor ungene kan være hjemme hos hverandre litt. 

Anonymkode: 92621...26b

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har ikke fått med deg problemstillingen. 

Er det lavmål av meg som forelder å ønske sommerferie med mine små barn på 2 og 4 år? 

At min mann kan være hjemme med barna redder ferien, men det er ikke det denne tråden handler om. 

At barnehagen er stengt i 3 uker i juli og arbeidsgiver gir meg fri 3 uker i august er det jeg reagerer på. For enslige foreldre et jo dette kritisk! 

Du tar to-tre uker sammen med barna i august. Kanskje mannen får en ekstra ferieuke også. Eller du hører om du kan ta ferie i oktober, da få andre vil reise, og tar da to uker sammen med mann og barn i varmen. 

Du er ikke enslig foreldre. Jeg har ikke sett de klage her inne nå når sommerferien er fordelt. Så de er tydeligvis mye mer løsningsorientert enn deg. 

Anonymkode: 36f2c...f7c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selv om arbeidsgiver har styringsrett, syns jeg det er rart at ikke flere strekker seg langt for å få oppfylt ønskene til sine ansatte. Ferie sammen som familie er (ihvertfall for oss) kjempe viktig.

Jeg har hektiske dager, men en del kveldsarbeid og mannen har mye bortearbeid. For oss er feriene alfaomega for å fungere, både som ansatt og som familie. Heldigvis har vi begge en type jobb hvor det er greit å ta ferie når vi selv ønsker, det krever kun litt ekstra planlegging, både for oss og for arbeidsgiver. Og vi har begge arbeidsgivere som ser nytten av at arbeidstakerne kan feriere sammen med sine familier.

Anonymkode: 2edd0...2c8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De viste hensyn i fjor. Mener du at foreldre skal ha første rett til alt? 

Nå viser de hensyn til noen andre. Jeg er selv 3 barns mor, men aldri hadde jeg skrevet et sånt innlegg. Da skaffer du deg jobb etter barna sine ferier eller finner en annen løsning. 

Arbeidsgiver skal ikke ha noen ulemper fordi du har valgt å få barn.

Anonymkode: a6850...766

Jeg reagerer på den siste setningen der, altså. Hvis du virkelig mener at arbeidsgiver ikke skal ha noen ulemper fordi folk får barn, da mener jeg vi er virkelig på villspor. Vi skal være så fornøyde i Norge med å ha så stor andel yrkesaktive kvinner. Og det forutsetter at det er mulig å kombinere jobb med å ha små barn. Det innebærer at man i blant må være borte når barna er syke, det er planleggingsdager eller barnehagen har faktisk i ferier. Sånn er det når man ønsker at det skal fødes barn som kan drive Norge videre og passe på oss når vi blir gamle, og vi samtidig ønsker at kvinner med barn jobber.

Det betyr ikke at alt skal legges til rette rundt de med barn. Så klart de uten barn også ønsker ferie på populære tidspunkt. For vår del i år betyr det at både jeg og mannen må dele opp feriene våre og ha noe felles og noe alene med barna. Men jeg ville syns det var utrolig lite smidig av arbeidsgiver om jeg ikke fikk noe felles ferie med resten av familien. Eller bare at arbeidsgiver regner med at barna kan passes av mannen, som sikkert også har en feriekabalen som må gå opp på jobb.

Når det er sagt, hadde jobben min vært sjeleglad om jeg sa nei takk til sammenhengende sommerferie og heller ville fordele den utover året. Det kan vel ikke være noe problem, ts? Men jeg syns sjefen din er vanskelig, da. Selv om det ikke er noen bombe at få på KG mener man skal tilrettelegge noe som helst rundt de som har barn…

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tar to-tre uker sammen med barna i august. Kanskje mannen får en ekstra ferieuke også. Eller du hører om du kan ta ferie i oktober, da få andre vil reise, og tar da to uker sammen med mann og barn i varmen. 

Du er ikke enslig foreldre. Jeg har ikke sett de klage her inne nå når sommerferien er fordelt. Så de er tydeligvis mye mer løsningsorientert enn deg. 

Anonymkode: 36f2c...f7c

Denne tråden handler ikke om å være løsningsorientert. 

Jeg stilte ett spørsmål om arbeidsgiver kan kreve at jeg tar ut 3 uker i august. For meg  er det uinteressant og da vil jeg heller fordele ferien utover året. 

AnonymBruker
Skrevet

Selv om arbeidsgiver har styringsrett, syns jeg det er rart at ikke flere strekker seg langt for å få oppfylt ønskene til sine ansatte. Ferie sammen som familie er (ihvertfall for oss) kjempe viktig.

Jeg har hektiske dager, men en del kveldsarbeid og mannen har mye bortearbeid. For oss er feriene alfaomega for å fungere, både som ansatt og som familie. Heldigvis har vi begge en type jobb hvor det er greit å ta ferie når vi selv ønsker, det krever kun litt ekstra planlegging, både for oss og for arbeidsgiver. Og vi har begge arbeidsgivere som ser nytten av at arbeidstakerne kan feriere sammen med sine familier.

Anonymkode: 2edd0...2c8

Hvordan vet du at de ikke strekker seg langt, da..? At de ikke får det til, betyr ikke at de ikke virkelig prøver.. De aller, aller fleste arbeidsgivere skjønner at å få ferie når man ønsker, er veldig viktig, spesielt når man er avhengig av det for å få ferie sammen med resten av familien. 

Min manns arbeidsgiver er helt avhengig av at noen er fysisk på jobb hele tiden. Det er ca 30 stk i bedriften. Nesten alle har barn. Så noen med barn MÅ være på jobb i juli, det er ikke nok barnløse til å dekke alle skiftene ellers. Og det er helt fullstendig urimelig at de barnløse ALDRI skal få fri i juli.. 

Skal de slutte å ansette folk med barn, for å få nok barnløse til at de som har barn kan få fri nå rde vil..? Er det en bedre løsning..?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stilte ett spørsmål om arbeidsgiver kan kreve at jeg tar ut 3 uker i august. For meg  er det uinteressant og da vil jeg heller fordele ferien utover året. 

Og som sagt: du har ikke rett på det, men du kan spørre arbeidsgiver. De kan kreve at du tar ferien de ukene i august, men  om de har mulighet, kan de også velge å la deg få ta den delt utover året. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, arbeidsgiver kan kreve at du tar 3 uker i august. Men du kan spørre om du kan fordele ferien utover året. Om din arbeidsgiver går med på det får du først vite om du spør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei han kan ikke kreve at du tar ferie i august, men du kan heller ikke kreve å få ferie i juli eller når det ellers passer deg best. Du kan di nei takk og droppe ferie eller ta den til høsten.

Du må da virkelig skjønne at alle kan ikke få ferie samtidig, og du fikk ditt ønske ifjor. Ja du har barn, men det er ikke akkurat unikt, vi er flere som har måttet tilpasse feien et år eller tre.

Anonymkode: ad675...3ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at de ikke strekker seg langt, da..? At de ikke får det til, betyr ikke at de ikke virkelig prøver.. De aller, aller fleste arbeidsgivere skjønner at å få ferie når man ønsker, er veldig viktig, spesielt når man er avhengig av det for å få ferie sammen med resten av familien. 

Min manns arbeidsgiver er helt avhengig av at noen er fysisk på jobb hele tiden. Det er ca 30 stk i bedriften. Nesten alle har barn. Så noen med barn MÅ være på jobb i juli, det er ikke nok barnløse til å dekke alle skiftene ellers. Og det er helt fullstendig urimelig at de barnløse ALDRI skal få fri i juli.. 

Skal de slutte å ansette folk med barn, for å få nok barnløse til at de som har barn kan få fri nå rde vil..? Er det en bedre løsning..?

Her er det snakk om ett ønske om ferie 3 uker i juli. Jeg har fått ferie 3 uker i august. 
Hvis arbeidsgiver virkelig hadde prøvd, så kunne de kanskje gitt meg 1 av de 3 ukene? Eller gitt meg mulighet til å benytte de 3 ukene i august slik jeg selv ønsker. 
De 3 ukene i august er helt meningsløs for meg å ha. Her hadde jeg satt pris på om jeg kunne få flyttet de til senere, slik at det passet meg og min familie sin situasjon 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, arbeidsgiver kan kreve at du tar 3 uker i august. Men du kan spørre om du kan fordele ferien utover året. Om din arbeidsgiver går med på det får du først vite om du spør.

De har sagt nei. Jeg må ta 3 uker i august 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei han kan ikke kreve at du tar ferie i august, men du kan heller ikke kreve å få ferie i juli eller når det ellers passer deg best. Du kan di nei takk og droppe ferie eller ta den til høsten.

Du må da virkelig skjønne at alle kan ikke få ferie samtidig, og du fikk ditt ønske ifjor. Ja du har barn, men det er ikke akkurat unikt, vi er flere som har måttet tilpasse feien et år eller tre.

Man kan ikke droppe å ta ferie. Arbeidstaker har plikt til å ta ut ferie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må du ta 3 uker i august. Da får du prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo dette som er problemet. 
Arbeidsgiver krever at jeg tar ferie 3 uker i august. Jeg er ikke interessert i å ha ferie i august. Men å flytte den til ett senere tidspunkt er ikke aktuelt for arbeidsgiver. Og det er det som setter meg i en vanskelig situasjon! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig i at det var en stråmann. Men det er ofte det som blir resultatet når de med små barn forventer å få ferieønskene oppfylt, fordi de har små barn. Dette går utover ferieønskene til noen andre i bedriften, som da ikke får tatt ferie med sin mann.

Anonymkode: b7e7e...bcb

Men du. jeg er 100 % alene med to små barn. Far som ikke velger å ha kontakt. tro meg jeg har prøvd. barnehagen er stengt 3 uker fellesferie og skolen 4 uker hvor det ikke er SFO. ville du kjørt samme taktikk ovenfor meg? jeg har faktisk ikke besteforeldre eller venner som kan ta fire uker sammenhengende for meg. tro meg, jeg er egentlig ikke gira på å sitte hjemme fire uker, ferie er mareritt. trives best med hverdag- men jeg må jo faktisk. Jeg leverer ferie-ønske hvert år--- det blir alltid innvilget. mine kollegaer på kontoret her sørger for at vi deler opp på en måte som gjør at vi får dette til. det kalles medmenneskelighet. men de fleste har hatt barn som begynner bli store da. er rart hvordan det endrer holdninger :)

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du prøve å bytte en av ukene til juli så du får en uke med fam din?

Anonymkode: 23cab...1a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes du skriver veldig nedlatende til meg. Selvfølgelig forstår jeg som en voksen kvinne at arbeidsgiver må ta hensyn til flere når det gjelder å ferdigstille ferielister. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
laviniabcn79 skrev (36 minutter siden):

Men du. jeg er 100 % alene med to små barn. Far som ikke velger å ha kontakt. tro meg jeg har prøvd. barnehagen er stengt 3 uker fellesferie og skolen 4 uker hvor det ikke er SFO. ville du kjørt samme taktikk ovenfor meg? jeg har faktisk ikke besteforeldre eller venner som kan ta fire uker sammenhengende for meg. tro meg, jeg er egentlig ikke gira på å sitte hjemme fire uker, ferie er mareritt. trives best med hverdag- men jeg må jo faktisk. Jeg leverer ferie-ønske hvert år--- det blir alltid innvilget. mine kollegaer på kontoret her sørger for at vi deler opp på en måte som gjør at vi får dette til. det kalles medmenneskelighet. men de fleste har hatt barn som begynner bli store da. er rart hvordan det endrer holdninger :)

Joda, og de aller fleste er da både medmenneskelige og fleksible. Men noen ganger er det slik at andre også MÅ ha fri en gitt periode. Foreldre som ligger på dødsleiet, søsken som skal gifte seg, eller eget bryllup, for den del. De fortjener også at arbeidsgiver strekker seg for dem av og til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jo, arbeidsgiver kan kreve at hun tar ferie i august, og nei - hun kan ikke "si nei takk" og droppe ferien. Ferie er en plikt, og arbeidsgiver har (som det er gjentatt i det kjedsommelige i tråden) styringsrett for når ferie skal tas.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...