Gå til innhold

Lovbestemt ferie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En arbeidsgiver som ikke klarer å ordne ferieavvikling på en grei måte er en dårlig arbeidsgiver. Jeg er helt sikker på at dette lar seg løse på en måte som at det går opp for bedriften. Om det er vilje til det. Det lyser lang vei at: de er lei feriemas og gidder ikke tilrettelegge. Da er det så lett å si; livet ditt går ikke opp, ja det er jo synd for deg. Da får du la barna alene hjemme eller få sparken om du ikke får barnevakt. Hvilken fot vil du skyte deg i? Velger du å ikke komme på jobb får du sparken, og velger du å la barna alene kommer barnevernet å henter dem. Men det er jo ikke bedriften sitt problem så det driver vi i. 

Anonymkode: 9a8c6...7cf

Takk 😊

Anonymkode: 2eb90...db7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke det jeg sier. Hvorfor i alle dager skal du ikke få kunne feriere med din mann? 

Er enig i at det var en stråmann. Men det er ofte det som blir resultatet når de med små barn forventer å få ferieønskene oppfylt, fordi de har små barn. Dette går utover ferieønskene til noen andre i bedriften, som da ikke får tatt ferie med sin mann.

Anonymkode: b7e7e...bcb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er enig i at det var en stråmann. Men det er ofte det som blir resultatet når de med små barn forventer å få ferieønskene oppfylt, fordi de har små barn. Dette går utover ferieønskene til noen andre i bedriften, som da ikke får tatt ferie med sin mann.

Og det er vel ts sitt problem også. Barna får ferie med far. Ts kan ta barna ut av barnehagen i sin ferie. Det er ferie med mannen hun ikke får. Og der er det vel ingen grunn til at hun skal særbehandles fremfor andre som ønsker ferie med mannen. 

Anonymkode: edd0e...a00

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og det er vel ts sitt problem også. Barna får ferie med far. Ts kan ta barna ut av barnehagen i sin ferie. Det er ferie med mannen hun ikke får. Og der er det vel ingen grunn til at hun skal særbehandles fremfor andre som ønsker ferie med mannen. 

Anonymkode: edd0e...a00

Barna mine får 3 uker ferie med far. 
De får ingen ferie med meg og jeg får ingen ferie med barna eller far. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo flaks at min mann har 3 uker ferie. Hvis han ikke hadde fått ferie, så hadde vi ikke hatt barnepass til barna på 3 uker. Det er ikke alle som har besteforeldre som kan stille opp til pass i 3 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke barna ta ferie sammen med deg også?

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg forstår at arbeidsgiver har styringsrett. Men jeg regnet med at arv.giver viste hensyn når man har små barn. Det er jo en kabal som ikke går opp. 

Kan arb.giver kreve at jeg skal ha 3 uker ferie i august? Jeg har ingen interesse av å ha ferie 3 uker alene når familien min har ferie sammen i juli. 

Er ikke bare DEG arbeidsgiver må ta hensyn til. De andre vil og ha ferie. Og hvis flere har behov for ferie samtidig. Enn det arbeidsgiver kan ha borte på en gang. Må det gå på rungang, og siden DU fikk dine ferieønsker ifjor så er det ikke så rart at andre for sine i år.

Men du mener vel at DU skal ha forrang forran dine koleger, men heldigvis er ikke verden slik.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke det jeg sier. Hvorfor i alle dager skal du ikke få kunne feriere med din mann? 

Fordi barnefamiliene tydeligvis mener de har rett på Juli. Da det er lavsesong og ferietid i hans jobb. 

Heldigvis har jeg en arbeidsgiver som praktiserer det slik som din. Styringsrett. Noen ganger får du ønsket, andre ganger ikke. 

Anonymkode: 36f2c...f7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo flaks at min mann har 3 uker ferie. Hvis han ikke hadde fått ferie, så hadde vi ikke hatt barnepass til barna på 3 uker. Det er ikke alle som har besteforeldre som kan stille opp til pass i 3 uker. 

Så mannen din har ferie, og barna har noen å være med.

Det er bare du som sutrer fordi du ikke har ferie sammen med dem. 

Etter at du fikk ferieønsket ditt i fjor. 

Det er virkelig lavmål. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt TS, det er veldig kjedelig å ikke ha ferie sammen med familien sin. Og jeg skjønner heller ikke hvordan man skal klare å finne barnepass i 3 uker om man har behov for det, men du har heldigvis ikke det når du har en mann som kan være hjemme med barna :) 

Anonymkode: b59d9...c1e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke pliktig oppmøte i barnehagen de ukene du har ferie, eller?

Det må jo være bra for barna som kan få 6 uker fri fra barnehagen og ha ferie sammen med far i 3 uker  og ferie med deg i 3 uker.

Anonymkode: 671fc...c26

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så mannen din har ferie, og barna har noen å være med.

Det er bare du som sutrer fordi du ikke har ferie sammen med dem. 

Etter at du fikk ferieønsket ditt i fjor. 

Det er virkelig lavmål. 

Du har ikke fått med deg problemstillingen. 

Er det lavmål av meg som forelder å ønske sommerferie med mine små barn på 2 og 4 år? 

At min mann kan være hjemme med barna redder ferien, men det er ikke det denne tråden handler om. 

At barnehagen er stengt i 3 uker i juli og arbeidsgiver gir meg fri 3 uker i august er det jeg reagerer på. For enslige foreldre et jo dette kritisk! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke pliktig oppmøte i barnehagen de ukene du har ferie, eller?

Det må jo være bra for barna som kan få 6 uker fri fra barnehagen og ha ferie sammen med far i 3 uker  og ferie med deg i 3 uker.

6 uker er for lenge borte fra barnehagen. Men det er uansett ikke det denne tråden handler om :) 

AnonymBruker
Skrevet

Bare å glede seg til de begynner på skolen, da blir dere nødt til å splitte opp feriene deres uansett om dere vil det eller ei. 

Anonymkode: 42e5a...cf4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

6 uker er for lenge borte fra barnehagen. Men det er uansett ikke det denne tråden handler om :) 

Da får de få fem uker fri fra barnehagen da, så bruker du den siste uken på tilvenning. Vår barnehage er stengt fire uker på sommeren, er ikke noe problem for ungene å begynne på igjen. 

Anonymkode: 57c6b...eb6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt TS, det er veldig kjedelig å ikke ha ferie sammen med familien sin. Og jeg skjønner heller ikke hvordan man skal klare å finne barnepass i 3 uker om man har behov for det, men du har heldigvis ikke det når du har en mann som kan være hjemme med barna :) 

Anonymkode: b59d9...c1e

Ja, heldigvis kan min mann være hjemme med barna denne gang :)  Men uten enn partner hadde det vært veldig vanskelig å få dekket inn 3 uker.  

AnonymBruker
Skrevet

Bare å glede seg til de begynner på skolen, da blir dere nødt til å splitte opp feriene deres uansett om dere vil det eller ei. 

Anonymkode: 42e5a...cf4

Det går fint :) Når de er på skolen er de eldre og klarer seg mer selv, kan være med venner osv. 

Gjest Gurimalla1234
Skrevet

Arb giver har styringsrett og du har fått ferie i de ukene du har lovmessig krav på, det er faktisk ikke arbeidsgiver sitt problem/ansvar at barnehagen er stengt. Vi som ikke har små barn ønsker også ferie i juli😇 Skulle alle ønskene til enhver arbeidstaker tas hensyn til er det ikke folk på jobb fra mai til september🤦🏼‍♀️🤣

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke fått med deg problemstillingen. 

Er det lavmål av meg som forelder å ønske sommerferie med mine små barn på 2 og 4 år? 

At min mann kan være hjemme med barna redder ferien, men det er ikke det denne tråden handler om. 

At barnehagen er stengt i 3 uker i juli og arbeidsgiver gir meg fri 3 uker i august er det jeg reagerer på. For enslige foreldre et jo dette kritisk! 

Jeg forstår at du synes det er kjedelig, ferie med fam sin er viktig og burde så langt det går legges til rette for. MEN nå jobber du tydeligvis et sted der det må være folk på jobb hele året, og da må man selvfølgelig bytte på dette. Du fikk det du ønsket i fjor og da må du vike i år dessverre. Gi og ta, sånn er det bare. Men har du spurt arbeidsgiver om du evt kunne fått en uke med resten av fam/evt bytte med noen andre? 
Og det med å være enslig; da får man jo ofte en prioritet, selv om jeg vet om mange som organiserer fam osv for å få det til å gå opp. Det er jo også irrelevant her iom at du ikke er enslig. 

Anonymkode: 23cab...1a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, tråden handler om din egoisme.

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...