AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Jeg har fått 3 uker ferie i august. Søknad om ferieønsker sendte jeg inn desember 2021. Vi har to barn i barnehage hvor barnehagen er stengt 2 uker i juli. Arbeidsgiver tar ikke hensyn fordi jeg fikk innvilget ferieønsker sommer i 2021. Sommerferie i august er helt uaktuelt for meg. Har arbeidsgiver lov til dette? Har jeg ingen rettigheter siden barnehagen er stengt? Anonymkode: 2eb90...db7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 Arbeidsgiver har styringsrett for ferie. Mannen min har samme utfordring. Annethvert år må han ha henholdsvis sen og tidlig ferie. Når han har tidlig ferie er dette i juni, barnehagen og SFO er stengt i juli. Det betyr at vi ikke får ferie sammen som familie, kjedelig men sånn er det. Anonymkode: 4572a...9a1 22
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Skrevet 9. mars 2022 Dessverre, de har en kabal som må gå opp og da er det vanskelig å ta hensyn til alle ønsker og behov. Anonymkode: b59d9...c1e 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Skrevet 9. mars 2022 Ja, jeg forstår at arbeidsgiver har styringsrett. Men jeg regnet med at arv.giver viste hensyn når man har små barn. Det er jo en kabal som ikke går opp. Kan arb.giver kreve at jeg skal ha 3 uker ferie i august? Jeg har ingen interesse av å ha ferie 3 uker alene når familien min har ferie sammen i juli. Anonymkode: 2eb90...db7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg forstår at arbeidsgiver har styringsrett. Men jeg regnet med at arv.giver viste hensyn når man har små barn. Det er jo en kabal som ikke går opp. Kan arb.giver kreve at jeg skal ha 3 uker ferie i august? Jeg har ingen interesse av å ha ferie 3 uker alene når familien min har ferie sammen i juli. Anonymkode: 2eb90...db7 Ja, de har styringsrett og kan bestemme. Anonymkode: bc4d7...125 14
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #7 Skrevet 9. mars 2022 Du sier jo selv at du fikk dine ferieønsker i 2021, det vil si at noen andre som også ville ha ferie den perioden ikke fikk det. De har kanskje fått sine ferieønsker i år. Arbeidsgiver har da sett at du fikk i 2021, men at noen andre ikke fikk som ønsket i 2021. Du får bare forhøre deg om det er noen som kan bytte med deg, men du har ingen garanti for at det er det. Anonymkode: 4a7c0...bd9 25
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #8 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg forstår at arbeidsgiver har styringsrett. Men jeg regnet med at arv.giver viste hensyn når man har små barn. Det er jo en kabal som ikke går opp. Kan arb.giver kreve at jeg skal ha 3 uker ferie i august? Jeg har ingen interesse av å ha ferie 3 uker alene når familien min har ferie sammen i juli. Anonymkode: 2eb90...db7 Men sånn er det altså. I fjor hadde mann og barna ferie i juni, jeg og barna hadde ferie i juli. I år får vi heldigvis ferie sammen, men neste år blir det separat igjen. Anonymkode: 4572a...9a1 9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #9 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg forstår at arbeidsgiver har styringsrett. Men jeg regnet med at arv.giver viste hensyn når man har små barn. Det er jo en kabal som ikke går opp. Kan arb.giver kreve at jeg skal ha 3 uker ferie i august? Jeg har ingen interesse av å ha ferie 3 uker alene når familien min har ferie sammen i juli. Anonymkode: 2eb90...db7 Er du den eneste på din arbeidsplass med små barn? Eller kan det være at dine kollegaer også har en kabal som må gå opp? Uansett så er det slik som har blitt sagt, at arbeidsgiver har styringsrett. Det er selvfølgelig til alles beste at arbeidstagere også blir hørt (og som oftest blir de også det), men arbeidsgiver har også en kabal som må gå opp, slik at driften blir ivaretatt. Anonymkode: b7e7e...bcb 10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du den eneste på din arbeidsplass med små barn? Eller kan det være at dine kollegaer også har en kabal som må gå opp? Uansett så er det slik som har blitt sagt, at arbeidsgiver har styringsrett. Det er selvfølgelig til alles beste at arbeidstagere også blir hørt (og som oftest blir de også det), men arbeidsgiver har også en kabal som må gå opp, slik at driften blir ivaretatt. Anonymkode: b7e7e...bcb Vi er en stor arbeidsplass og har både medarbeidere med barn og ikke barn. Anonymkode: 2eb90...db7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er en stor arbeidsplass og har både medarbeidere med barn og ikke barn. Anonymkode: 2eb90...db7 OK. Det var egentlig mest et retorisk spørsmål for å få deg til å se at arbeidsgiveren har flere å ta hensyn til når ferieplanen skal settes opp. De uten barn har for øvrig også planer som må legges, og ønsker for ferie. Anonymkode: b7e7e...bcb 18 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #12 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi er en stor arbeidsplass og har både medarbeidere med barn og ikke barn. Anonymkode: 2eb90...db7 Og medarbeidere med menn som jobber turnus. Menn som også har arbeidsgivere som bruker styringsretten. Familier som reiser på fellesferie i juli. Folk som har leilighet i utlandet som de kun har tilgang til en gitt periode. Verden kan rett og slett ikke sirkulere rundt at du har valgt å få barn. Og valgt å ta en jobb der arbeidsgiver må bruke styringsretten sin. Anonymkode: 36f2c...f7c 19 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #13 Skrevet 9. mars 2022 Du kan ikke forvente å få dine ønsker oppfylt for ferie hvert år, det er da andre som også må få det se ønsker. Helt vanlig å måtte dele seg i ferien som småbarnsforeldre. Anonymkode: 799a1...842 13
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #14 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og medarbeidere med menn som jobber turnus. Menn som også har arbeidsgivere som bruker styringsretten. Familier som reiser på fellesferie i juli. Folk som har leilighet i utlandet som de kun har tilgang til en gitt periode. Verden kan rett og slett ikke sirkulere rundt at du har valgt å få barn. Og valgt å ta en jobb der arbeidsgiver må bruke styringsretten sin. Anonymkode: 36f2c...f7c Det forstår jeg veldig godt og er helt enig i at arbeidsgiver har endelig styringsrett. Men når man har barn hvor barnehagen krever at du skal ta 3 uker sammenhengende ferie håper jeg de fleste arbeidsgivere tar hensyn. Det setter småbarnsfamilier i en svært vanskelig situasjon. Min tidligere arbeidsgiver har tatt hensyn til dette og det er derfor jeg synes det er urimelig. I tilegg reagerer jeg på at jeg har fått en ferie jeg overhode ikke har bruk for. Jeg vil ikke ha ferie i august og har ingen behov for å sitte hjemme i hele august. Så da stiller jeg spørsmål til om det er rett å kreve at jeg må ha den, eller om jeg kan fordele den utover året? Anonymkode: 2eb90...db7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #15 Skrevet 9. mars 2022 Heldigvis finnes det arbeidsgivere som også tar hensyn til de uten småbarn når feriekabalen legges. Anonymkode: 0d5a2...d4f 18 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #16 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ja, jeg forstår at arbeidsgiver har styringsrett. Men jeg regnet med at arv.giver viste hensyn når man har små barn. Det er jo en kabal som ikke går opp. Kan arb.giver kreve at jeg skal ha 3 uker ferie i august? Jeg har ingen interesse av å ha ferie 3 uker alene når familien min har ferie sammen i juli. Anonymkode: 2eb90...db7 De viste hensyn i fjor. Mener du at foreldre skal ha første rett til alt? Nå viser de hensyn til noen andre. Jeg er selv 3 barns mor, men aldri hadde jeg skrevet et sånt innlegg. Da skaffer du deg jobb etter barna sine ferier eller finner en annen løsning. Arbeidsgiver skal ikke ha noen ulemper fordi du har valgt å få barn. Anonymkode: a6850...766 20
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #17 Skrevet 9. mars 2022 Du har rett på tre ukers sammenhengende ferie i løpet av juni, juli og august. Men det er opp til arbeidsgiver å bestemme når. Og nei, du får ikke spesialbehandling fordi du har barn. Vi har også samme problem, barnehagen er stengt i hele juli. Jeg får som regel fri når jeg ønsker, men mannen får aldri fri fire uker i juli. Da må man enten ta separat ferie, eller så barnevakt litt av den tiden bhg er stengt, og så ta ferie sammen når man nå får ferie fra jobben. Jeg synes forøvrig ikke at barnefamilier alltid skal ha førsteprioritet. De barnløse vil gjerne også ha ferie i juli, og gjøre ting sammen med familie og venner som har ferie dag. Man VET jo at barnehager har stengt når man velger å få barn.. Anonymkode: 92621...26b 18
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Skrevet 9. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det forstår jeg veldig godt og er helt enig i at arbeidsgiver har endelig styringsrett. Men når man har barn hvor barnehagen krever at du skal ta 3 uker sammenhengende ferie håper jeg de fleste arbeidsgivere tar hensyn. Det setter småbarnsfamilier i en svært vanskelig situasjon. Min tidligere arbeidsgiver har tatt hensyn til dette og det er derfor jeg synes det er urimelig. I tilegg reagerer jeg på at jeg har fått en ferie jeg overhode ikke har bruk for. Jeg vil ikke ha ferie i august og har ingen behov for å sitte hjemme i hele august. Så da stiller jeg spørsmål til om det er rett å kreve at jeg må ha den, eller om jeg kan fordele den utover året? Anonymkode: 2eb90...db7 Arbeidsgiver kan kreve 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden ( som jeg tror er mai til september). Så ja, de kan kreve dette. Anonymkode: 1d40a...037 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #19 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): OK. Det var egentlig mest et retorisk spørsmål for å få deg til å se at arbeidsgiveren har flere å ta hensyn til når ferieplanen skal settes opp. De uten barn har for øvrig også planer som må legges, og ønsker for ferie. Anonymkode: b7e7e...bcb Ja, og det forstår jeg. Men jeg synes likevel man må ta hensyn til de som får krav fra barnehagen om å ta 3 uker ferie. Hvis jeg hadde vært enslig hadde det vært kritisk. Det er vanskelig å få barnepass i 3 uker. Anonymkode: 2eb90...db7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #20 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De viste hensyn i fjor. Mener du at foreldre skal ha første rett til alt? Nå viser de hensyn til noen andre. Jeg er selv 3 barns mor, men aldri hadde jeg skrevet et sånt innlegg. Da skaffer du deg jobb etter barna sine ferier eller finner en annen løsning. Arbeidsgiver skal ikke ha noen ulemper fordi du har valgt å få barn. Anonymkode: a6850...766 Jeg forventer faktisk at arbeidsgiver tar hensyn. Det har alle mine tidligere arbeidsgivere gjort. Anonymkode: 2eb90...db7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå