Gå til innhold

Er det noe her som er selværklerte snobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er du i så fall snobbete? Gir det deg en god følelse av å være bedre enn andre?

Anonymkode: 851aa...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv synes jeg flere og flere folk blir snobbete nå.

Anonymkode: 851aa...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er vel selveklært snobb på noe, selv om jeg også er selveklært harry. 

Jeg har en smule snobbete gane kanskje. Er altetende, men vil du ha matkritikk så skal du få, liker de finere tingene i livet når det kommer til mat og drikke. 

Ganske nedlatende måte å stille spørsmålet på forøvrig, du er jo akkurat det du kritiserer, et menneske som ser ned på andre.

Anonymkode: 98d26...424

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tja, jeg er vel selveklært snobb på noe, selv om jeg også er selveklært harry. 

Jeg har en smule snobbete gane kanskje. Er altetende, men vil du ha matkritikk så skal du få, liker de finere tingene i livet når det kommer til mat og drikke. 

Ganske nedlatende måte å stille spørsmålet på forøvrig, du er jo akkurat det du kritiserer, et menneske som ser ned på andre.

Anonymkode: 98d26...424

Takk for at du står fram som snobb. Matsnobber er nok ikke de værste snobbene, så lenge de holder seg unna vinsnobberi. De er upsiselige folk.

Anonymkode: 851aa...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner, som er tydelige snobber, vet ikke selv at de er det. Ville aldri innrømmet det. Er det de ekte snobbene.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (5 minutter siden):

De jeg kjenner, som er tydelige snobber, vet ikke selv at de er det. Ville aldri innrømmet det. Er det de ekte snobbene.?

De er kanskje litt som hipsterne? En ekte hipster vil aldri innrømme at de er en hipster.

Anonymkode: 851aa...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært her inne at jeg er en matsnobb. Ser ikke på Toro ol som mat, og er over gjennomsnittet opptatt av sunn matlaging, urter, krydder osv. 

Anonymkode: d74d1...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

De er kanskje litt som hipsterne? En ekte hipster vil aldri innrømme at de er en hipster.

Anonymkode: 851aa...4ab

Ja, enig! En ekte hipster vet egentlig ikke at hn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De absolutt fleste norske studenter er snobber. Ordet snobb har ikke lenger sin opprinnelige betydning. Det er egentlig en forkortelse av “sine nobile” (ikke-adelig), og var en nedsettende betegnelse britiske studenter brukte om de av sine medstudenter som ikke hadde noen adelstittel. Strengt tatt er ordet snobb et nedsettende ord, som brukes om noen som er en underlegen.

Antagelig er bruken fanget opp av borgerskapet og folket med motsatt betydning, når de så at studenter som kom fra deres egne rekker ble betegnet som snobber, og derfor brukt i betydning som en person som er påtatt forfinet og tror han er noe i kraft av sin status.

Jeg var en snobb da jeg studerte.

Anonymkode: d2f00...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det egentlig si å være en snobb?

Er man en snobb fordi man liker kvalitet, eller blir man en snobb først når man skryter av det eller flotter seg med det?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt intellektuell snobbete vedkjenner jeg. Det vil si, jeg har ingenting imot enkle mennesker som er snille, greie og ikke prøver å være noe de ikke er, men dumskap presentert som smarthet har jeg store problemer med. Da ser jeg ned på vedkommende, og ønsker ikke å ha vedkommende i min krets. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snobb når det kommer til ketchup. Hadde jeg laget en middagsrett (snakker da ikke om pizza eller pølser) og gjesten ba om ketchup, så hadde jeg aldri laget mat til dem igjen. 

Anonymkode: 1a816...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er smakssnobb. 🧐

Sliter når jeg er bedt på festligheter til bestevenninna som ikke eier smaksløker, men det er bare å ta med egen vin som ikke smaker hoggorm og fokusere på at det er kos og hygge med andre, som tross alt er viktigst når den nitriste maten serveres. 

Anonymkode: 1437a...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får høre at jeg er en kunnskaps- og utdanningssnobb. Jeg er relativt ung til å være doktorand og leser en hel del faglitteratur utover mine egne felt på fritiden. Men det er jo ikke fordi jeg prøver å virke mer belest eller intellektuell, det er fordi jeg har stor interesse av det. Så i mine øyne har det ingenting med snobbethet å gjøre. På den annen side er jeg helt noob når det kommer til kunst, finansøkonomi, vin og haute cuisine, og synes at Toro lasagne og Squealing pig plastflaskevin er helt topp. 

Anonymkode: e4a38...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er øl-snobb.

Brygger øl og har sykt peiling. Drikker kun øl jeg har brygget selv eller kjøpt på polet. Butikk-øl rører jeg ikke.

Anonymkode: 85717...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En snobb er vel en som prøver å klatre oppover, ikke en som allerede er på toppen? Jfr. #9.

Jeg anser snobber for å være folk som prøver å være noe de ikke er, prøver å være "finere" enn de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Øl og brus snobb her. Drikker aldri brus fra 1,5 liters flaske med mindre jeg får det servert. Kjøper det aldri sjøl. 

Anonymkode: 06f8b...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er øl-snobb.

Brygger øl og har sykt peiling. Drikker kun øl jeg har brygget selv eller kjøpt på polet. Butikk-øl rører jeg ikke.

Anonymkode: 85717...67c

Hansa IPA funker. 

Anonymkode: 06f8b...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius said:

En snobb er vel en som prøver å klatre oppover, ikke en som allerede er på toppen? Jfr. #9.

Jeg anser snobber for å være folk som prøver å være noe de ikke er, prøver å være "finere" enn de er. 

Sånn jeg ser det, er en ekte snobb på toppen. De ser kun nedover. Resten er wannabe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (Akkurat nå):

Sånn jeg ser det, er en ekte snobb på toppen. De ser kun nedover. Resten er wannabe.

Det er i alle fall ikke det som er den opprinnelige betydningen av ordet, snobb = wannabe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...