AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #21 Skrevet 7. mars 2022 Pedagogisk korrekt.. Husk nå på at det du oppdrar ikke bare er ett barn, men du lærer barnet hvordan det er å eksistere i denne verden, og å ødelegge andres ting er ikke greit. Ville nok ikke ødelagt barnets ting, men ville gitt det tilsnakk og timeout. De må foreberedes på at slikt ikke er akseptabelt. Anonymkode: ebfd0...54c 1
Nassenøff Skrevet 7. mars 2022 #22 Skrevet 7. mars 2022 Ville faktisk gjort noe lignende mot eldste som liker å erte opp yngste, eldste vet jo hva som skjer. 6
powerpuffen Skrevet 7. mars 2022 #23 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Si unnskyld og kjøp ny leke. Du er likevel helt menneskelig, ingen krise dette. Forklar at du mistet besinnelsen. Husker enda at min mor kastet en leke i sinne da jeg var liten. Jeg husker hvor redd jeg ble, husker ikke lenger årsaken til at hun ødela den. Anonymkode: 41b74...3e7 Hvorfor? Virker ikke det litt mot det faktum at barnet må lære seg at det å ødelegge andres ting får konsekvenser? Ja, det kan diskuteres hvorvidt det var nødvendig å ødelegge en leke fordi en vase ble knust, men barna må lære at det finnes en grense. De aller fleste tåler ikke hyling og grining til enhver tid. Da blir man sprø. 16 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #24 Skrevet 7. mars 2022 48 minutter siden, AnonymBruker said: I dag nådde jeg et punkt hvor det virkelig var nok. Har to rett og slett respektløse barn som nesten ikke hører et ord av hva som blir sagt. Nå tidligere i kveld så ertet de hverandre som vanlig og hylte og skrek. Endte med at ene på 5 år kastet en sekk mot søskenet sitt, som traff en dyr lysestake som falt i gulvet og knuste. (Ikke første gang noe har blitt ødelagt her heller). Ble så sint at det rant over, og gikk ned på rommet til barnet og hentet en leke som jeg knakk i to. Ja jeg vet, skikkelig lite pedagogisk riktig. Barnet har fått tydelig beskjed mange ganger, at å kaste inne eller på noen er ikke greit. Nå som jeg har roet meg har jeg selvfølgelig dårlig samvittighet. Men hva gjør dere når barna ikke hører på noen ting, og alt går over styr? Er det flere som ikke alltid klarer å tenke like rasjonelt da? Anonymkode: f0a2d...7be 🤣🤣🤣 Skjønner deg godt, jeg. Det får gå for denne gangen. Blir en artig familiehistorie, dette. Anonymkode: a0e65...dc0 9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #25 Skrevet 7. mars 2022 Nassenøff skrev (1 minutt siden): Ville faktisk gjort noe lignende mot eldste som liker å erte opp yngste, eldste vet jo hva som skjer. Ja bare synd det blir litt for dyre ting å ødelegge. Tv og datautstyr og sånn. Anonymkode: f0a2d...7be
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #26 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor kjøpe seg dyre lysestaker når man har småbarn? Anonymkode: 2f744...23c Fordi barn skal kunne tilpasse seg omgivelsen! Det er ikke omgivelsene som skal tilpasses barn når de begynner å bli større. Anonymkode: 12db6...9ee 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #27 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor kjøpe seg dyre lysestaker når man har småbarn? Anonymkode: 2f744...23c Slike ting ryddet jeg faktisk bort da barna var rundt 1 og 2 år gamle. Skal ikke lenger være nødvendig da yngste er 5 år. Ts Anonymkode: f0a2d...7be 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #28 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det andre barnet er en god del eldre, og synes dessverre det er moro å få yngste sint. Eldste er aldri utagerende, men rett og slett små erter, og yngste har alltid hatt veldig lett for å vise sterke følelser. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å få slutt på det da det ikke spiller noen rolle hva jeg sier. Vet ikke hvor mye tilsnakk eldste har fått nettopp pga det. Anonymkode: f0a2d...7be Da håper jeg det var eldste sin leke du knakk.eldste er jo tydeligvis problemet. Opplever yngste at mamma aldri tar hans parti når han blir ertet kanskje? Anonymkode: 8e43c...0e6 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #29 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da håper jeg det var eldste sin leke du knakk.eldste er jo tydeligvis problemet. Opplever yngste at mamma aldri tar hans parti når han blir ertet kanskje? Anonymkode: 8e43c...0e6 Jo mange ganger. Vet som sagt ikke hvor mye jeg har "tatt" eldste for akkurat det. Anonymkode: f0a2d...7be 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #30 Skrevet 7. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (1 time siden): Hvor gammel er det andre barnet? Hvor er barnefar? Jeg ser overhodet ikke problemet med at du knakk en leke, det jeg kanskje stusser mest over er at du beskriver at barna ertet hverandre og hylte og skrek «som vanlig». Det at de er fysisk utagerende mot hverandre synes jeg er langt verre enn at en lysestake ble ødelagt, og jeg får litt lyst til å spørre rundt prioriteringene i hjemmet.. - Hvorfor tror du barna dine erter hverandre sånn, og hyler og skriker? Søsken....Ikke uvanlig. Anonymkode: 04761...33e 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mars 2022 #31 Skrevet 7. mars 2022 Du må skille dem. "Nå er det nok. Per, gå ut og lek. Ole gå på rommet ditt og lek. Dere kan komme tilbake til stuen når dere har tenkt dere om". Og så må du ta en alvorsprat med "Per" som liker å erte opp den yngste. Be han slutte med det. Og så må du lære "Ole" at han må gå vekk når "Per" blir for plagsom. Jeg har for øvrig veldig dårlige nyheter til deg: søsken er veldig ofte sånn. Men å kaste ting innendørs slik at saker blir ødelagt er virkelig ikke lov og det burde få konsekvenser for begge to. Jeg synes ikke noe om konsekvensen du ga, men forstår veldig godt hvorfor. En bedre konsekvens hadde vært at du satte deg ned på gulvet og storgråt over den ødelagte vasen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #32 Skrevet 7. mars 2022 Pedagogisk riktig eller ei - jeg tenker det er helt greit å se at mor også har en grense. Forhåpentligvis gjorde det litt inntrykk på dem å se hvor opprørt du ble. Det er selvsagt ikke farlig for barna at man reagerer upedagogisk på denne måten en gang. Legger til grunn at barna har mange leker og at dette ikke var en yndlingsleke eller noe som betyr mye for barnet - men mer i kategorien plastræl. De ødela noe som betydde mye for deg. Jeg tenker dere skal snakke ordentlig sammen om dette. De må ta hensyn til at det bor flere i huset, og det er uakseptabelt å herje sånn at ting blir ødelagt. Så kan du godt legge til at det ikke var riktig av deg å ødelegge deres ting heller, men at du ble veldig lei deg fordi vasen var dyr og betydde mye for deg. Anonymkode: d2d91...802 5 1
Honningmor Skrevet 7. mars 2022 #33 Skrevet 7. mars 2022 Noen ganger må man drite litt i hva som er pedagogisk og bare la den spontane reaksjonen komme. De kommer ikke til å bli møtt av forståelsesfulle, pedagogiske personer på alle andre arenaer for resten av livet for å si det sånn. 15 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #34 Skrevet 7. mars 2022 De overlever nok den ene gange. Syns det var riktig jeg. Som noen sier: de så du også har en grense. Største sine ting kan jo forresten inndras. Men det gjør du sikkert. Men å be de gå hvert til sitt i det de setter ordentlig i gang er sikkert lurt ja. Og ville sendt 14 åring mest og rasket på rommet sitt. En femårig må se en 14 åring som nærmest en umulig overmakt. Og du sier det ofte er 14åring som trigger det hele. Vel: der forsvant dataspillene for en uke gitt. Hjalp ikke.. uff.. ingen mobil. (om en sier fra på forhånd at dette vil skje neste gang det blir en runde syns jeg det er grei konsekvens) Anonymkode: d312c...82d 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #35 Skrevet 7. mars 2022 Greia er at de må få konsekvenser. Helst ikke iht å få lekene sine ødelagt selvsagt. Men tenker denne ene gangen var det på en måte litt innafor. Men hvis oppførsel ikke får konsekvenser, så gjør de som de vil helt enkelt. En venn av meg som var villstyring, sa han ble sendt på rommet etter en samtale om at det han gjorde ikke var ok. Og at måtte sitte på rommet til han fant ut av hvorfor det ikke var greit og ba om unnskyld. Som voksen syntes han det var veldig fint, fordi sånn lærte han seg å tenke seg mer om, å få mer forståelse. Og på den måte er ikke rommet en straff, men et sted man skal roe seg ned på Anonymkode: 0082e...4c4 1
AprilLudgate Skrevet 7. mars 2022 #36 Skrevet 7. mars 2022 Så…. en langt eldre - noen sier 14 åring - erter opp en 5åring? Og du går på 5åringens rom og knekker en leke? Det er jo ikke greit synes jeg. Ungen plages jo av et mye eldre søsken 🤷♀️ Og da ødelegger forelderen lekene i tillegg? Jeg tenker: Kjøp ny leke, be om unnskyldning og si begeret rant totalt over. Ta en seriøs samtale med 14åringen. Mer åpenbar opphausing av et lite barn = konkrete sanksjoner. Som i husarrest, konfiskere teknologiske duppeditter osv. Nå orker du ikke mer, og NÅ er det slutt på ertingen. Og du gjennomfører. 5åring får heller ikke plage/erte. 4
Lacy Skrevet 7. mars 2022 #37 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det andre barnet er en god del eldre, og synes dessverre det er moro å få yngste sint. Eldste er aldri utagerende, men rett og slett små erter, og yngste har alltid hatt veldig lett for å vise sterke følelser. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å få slutt på det da det ikke spiller noen rolle hva jeg sier. Vet ikke hvor mye tilsnakk eldste har fått nettopp pga det. Anonymkode: f0a2d...7be Jeg lurer litt på hvor mye du egentlig forventer av 5-åringen. For en 5-åring er det helt adekvat å kaste en sekk når h*n gjentatte ganger blir ertet og ikke respektert. Alle barn må lære å respektere hverandres grenser og forholde seg til andres følelser uansett hvor kjedelig eller vanskelig det er. Så lenge det eldste barnets adferd ikke blir endrer seg, kommer ikke 5-åringen til å klare å regulere følelsene sine. Her ville jeg kjørt en stram line ovenfor det eldste barnet. Alle tenkelige konsekvenser, med samtale om grenser i bunn. Her er det også viktig å huske at det er hjemme barna lærer seg å respektere andre. Dersom adferden ikke blir korrigert kan man ende opp med at barnet oppfører seg likt i andre sosiale settinger med de negative konsekvensene det vil ha for relasjonene deres. 7 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. mars 2022 #38 Skrevet 7. mars 2022 Helt greit at barna får se at det går ei grense hos mor også. Så lenge slike episoder ikke forekommer ofte, er det ikke noe problem. Husk at du er forelder, ikke pedagog. Barna trenger å se at foreldrene også er mennesker.
minister-mio Skrevet 7. mars 2022 #39 Skrevet 7. mars 2022 Blondie65 skrev (39 minutter siden): Du må skille dem. "Nå er det nok. Per, gå ut og lek. Ole gå på rommet ditt og lek. Dere kan komme tilbake til stuen når dere har tenkt dere om". Og så må du ta en alvorsprat med "Per" som liker å erte opp den yngste. Be han slutte med det. Og så må du lære "Ole" at han må gå vekk når "Per" blir for plagsom. Jeg har for øvrig veldig dårlige nyheter til deg: søsken er veldig ofte sånn. Men å kaste ting innendørs slik at saker blir ødelagt er virkelig ikke lov og det burde få konsekvenser for begge to. Jeg synes ikke noe om konsekvensen du ga, men forstår veldig godt hvorfor. En bedre konsekvens hadde vært at du satte deg ned på gulvet og storgråt over den ødelagte vasen. Her er du inne på noe
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #40 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har hendt at jeg har rett og slett måtte gå vekk fra situasjonen. Ut på terrassen eller inn på toalettet bare for å roe meg ned før jeg håndterer saken. Anonymkode: 1ebd1...466 Time out er viktig. Egen timeout. Ikke barna. De er barn. Gjør også dette heller enn å gjøre noe dumt. Anonymkode: fd276...682
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå