Gå til innhold

Hvorfor klager folk idag langt mer en før ?


Acer

Anbefalte innlegg

Smeltemann skrev (8 minutter siden):

Tror du må se på hva folk tjente.

Prosentvis av lønnen måtte du betale mer for en liter diesel i 1991 eller nå.

Samme gjelder mat også.

Går vi 50 år tilbake, til 1969, kostet en liter bensin 1,27 kroner, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Den gang tjente vi i gjennomsnitt 2382 kroner i måneden. Det vil si at vi brukte 5,4 prosent av en månedslønn for å kjøpe 100 liter bensin.

I dag er en gjennomsnittlig månedslønn 45.600 kroner, ifølge SSB. Skulle bensin tatt samme del av lønna vår i dag som den gang, måtte literprisen vært 24,62 kroner. Sett i forhold til kjøpekraften vår, er bensin i dag faktisk ganske rimelig.

Dette er fra 2019,å lønningene har gått opp noen % på de årene...

På midten av 1970 talet kostet eit 26 " fargetv. 3 månadlønner, men idag er det en ukes  lønn for de fleste.

En grunn til at ein klager, og syter mer en tidligere er ulikt fordeling av fellesgodene, og kravmentaliteten har økt drastisk. 

Idag må mange  ha 2 inntekter til inngangbill. til en middels bolig, og omsorgen for 2 barn, og  det til tross  for at rentene er historisk lave.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vet ikke om vi nødvendigvis krangler mer, men at det er mer synlig


Det er jo dokumentert tonnevis av idiotiske nabokrangler helt tilbake fra vårtingene på 1700 tallet, og mange av disse handlet om enendom, eiendeler, krenkelser, utoskap, arv og familiekonfliker. 

Som eksempel - Mine besteforeldre hadde en årelang konflikt med nabogården for 60 år siden om tomtegrenser og hogst, som faktisk førte til at min mor fortsatt ikke er på talefot nevnte nabos etterkommer…

I dag er alle konflikter mer synlig. På sosiale medier, i aviser, dokumentere rettssak/forliksråd. Man har flere steder å henvende seg, enn bare stygge blikk og bygdesladder. 

Uten at jeg kan dokumentere det så mistenker jeg at våre forfedre var like kranglete, egoistiske og vondbråtene som vår generasjon er. 

 

Anonymkode: cde6c...991

Jeg tror sannheten ligger her, jeg. Vi har alltid klaget, og kommer alltid til å klage. Forskjellen på nå og før er at vi har utallige sosiale medier, kommentarfelt og diskusjonsforaer tilgjengelig til å spre misnøyen vår. 

Se bare på de store avisenes tilstedeværelse på Faceboook: Det var da enda mer enn nok surpomper som skrev leserbrev til avisene i gamle dager også, men det begrenset seg jo rent praktisk hvor mange av dem det var mulig å sette på trykk. Dessuten krevde det en mye større innsats å skrive og sende oppgulpet i leserbrevs form, og så kom det kanskje på trykk tre dager etter om du var heldig. Men når en halvinteressant avisartikkel deles på Facebook har du 143 indignerte og forbannede mennesker som har spydd ut kommentarer med sterkt varierende kvalitet på resonnement og grammatikk i løpet av et par minutter. 

Anonymkode: 5c5ac...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smeltemann said:

Du har jo faktisk vært heldig med hensyn til når du ble yrkesaktiv,det har jo jobb messig vært en gull tid i Norge.

Har ikke hatt fast jobb på over ti år personlig, så det oppleves ikke sånn. Har hatt jobb nesten kontinuerlig altså, men med tilnærmet null forutsigbarhet og mye stress i den forbindelse. Økonomisk har det vært greit fram til nå, men forutsigbarheten mine foreldre hadde jobbmessig skulle jeg gitt mye for.

Anonymkode: 0b16c...381

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Folk har vel forskjellige referanser. For meg som bikka 30 for noen få år siden er det ingen økonomisk høydare nå. Kjøpekraften har rast i mange år allerede, og selv om jeg ikke klager så mye til vanlig må jeg innrømme at de neste årene ser ut til å bli tøffe. Jeg har alltid hatt greit med penger, men nå som absolutt alt øker med 10-100% til bare i år blir bufferen helt borte. Fra å gå 7-8000 i overskudd etter mer eller mindre faste utgifter hver måned for få år siden nærmer det seg nå 0. Det er er helt enorm opplevd forskjell.

Anonymkode: 0b16c...381

For noen har kjøpekraften falt som en stein medan den for andre igjenn har økt til nye høyder.  Oljefondet / Pensjonsfondet kan i verste fall nå stå for fall, og miste halvparten av sin verdi, og da blir det "smalehans " for de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte tror du folk som sliter med å holde hodet over vannet klager? :fnise: Neida... Det er vel som med alt annet - at det er litt mer "innviklet & ganske komplisert", egentlig :vetikke:

Hvor mange steder hadde man å sutre og synes synd på seg selv for 30 år siden? Skrive noen mugne innlegg til Aftenposten og håpe de ble publisert, lizm? Og hvor mange "synes-synd-på-seg-selvere" hadde man å "konkurrere" og sammenligne seg selv med for 30 år siden? Ca.1000, og de vanlige  "sultne barn i Afrika"?

Helt enig at det er sinnssykt til "synessyndpåsegselvere", og  om ALT og ingenting for tiden, men det er på alle måter også "verdens mest naturlige ting"... Her sitter jo f.eks. VI å sutrer over ting på KG, lizm 😅

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (6 minutter siden):

På midten av 1970 talet kostet eit 26 " fargetv. 3 månadlønner, men idag er det en ukes  lønn for de fleste.

En grunn til at ein klager, og syter mer en tidligere er ulikt fordeling av fellesgodene, og kravmentaliteten har økt drastisk. 

Idag må mange  ha 2 inntekter til inngangbill. til en middels bolig, og omsorgen for 2 barn, og  det til tross  for at rentene er historisk lave.  

Farge-TV var en ny luksusvare med høy status. Det er ikke helt sammenliknbart med nødvendige forbruksvarer som mat, drivstoff og strøm. 

Anonymkode: 5c5ac...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en generasjon som fikk billige boliger og vokste opp på oljepenger. Foreldrene deres igjen kom fra dårligere kår, men da hadde alle i et område like mye. Man var bare rundt folk av samme klasse. Ser vi til andre land kan man være fattig og lykkelig så lenge de rundt har det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (17 timer siden):

Vi har en generasjon som fikk billige boliger og vokste opp på oljepenger. Foreldrene deres igjen kom fra dårligere kår, men da hadde alle i et område like mye. Man var bare rundt folk av samme klasse. Ser vi til andre land kan man være fattig og lykkelig så lenge de rundt har det samme.

Her har du eit viktig poeng :  Sålenge alle rundt deg har omlag tilsvarende samme standard / levekår som ein selv så er de fleste tilfreds.   

Tidsklemma er bare eit annet utrykk på å  "pleie sin matrielle status" som hytter, båter, bobiler, campingvognen, sydenferier, renovering av boligen / leiligheten, m.m.  

Til tross for at folk flest jobber langt mindre nå  en på 60-70 talet så "klager mange på tidsklemma".   

 

Endret av Skybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (17 timer siden):

Ute i distriktnorge kjente alle hverandre tidligere, og  familibåndene var langt sterkere,og  folk bodde mer spredt rundt om på gårdene,  og  ikkje så "tett på hverandre som idag" 

Idag skal dei fleste bo mest muleg samaklynget,og  sentralt, og sli, sett har sentraliseringen vert ein velsignelse, og må i større grad ta omsyn til hverandre, og slikt øker også graden av konflikter.  

Trur nok det er noko i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (17 timer siden):

På midten av 1970 talet kostet eit 26 " fargetv. 3 månadlønner, men idag er det en ukes  lønn for de fleste.

En grunn til at ein klager, og syter mer en tidligere er ulikt fordeling av fellesgodene, og kravmentaliteten har økt drastisk. 

Idag må mange  ha 2 inntekter til inngangbill. til en middels bolig, og omsorgen for 2 barn, og  det til tross  for at rentene er historisk lave.  

Et fargetv i dag har en levetid på kanskje 5 år, de er designet til å ryke fort. En fargetv på 70 tallet varte i 20-30 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 time siden):

Et fargetv i dag har en levetid på kanskje 5 år, de er designet til å ryke fort. En fargetv på 70 tallet varte i 20-30 år. 

Den påstanden stemmer ikkje helt riktig utifra mine ærfaringer.  Bilderørene på gamle TV  apperatene  hadde en igjennomsnittleg  levetid på omlag 10 -15 år, og bildekvaliteten endret seg. 

Idag bytter mange TV-en "ikkje  fordi den ryker fort, men fordi valgmulighetene er langt større en på 70-80-90 talet da det hovudsaklig var 26 " TV-et i de fleste hjem.Revlusjonen kom m/ fargetv på begynnelsen av 70 talet.

Folk flest lever idag under eit konstant  "fornying , og kjøpepress" av  TV-er, og andre el. artikler som igejnn  også har fått stor  innflytelse på  "syte,og klagesangen". 

Nå skal alle plutseleg alle ha El. biler, og heller ikkje dem er feilfrie, og  de skal liksom redde kloden for verdens undergang. Eg kjører fortsatt min gamle bensinbil, og  kan fylle tanken mange ganger m/ bensin før det veier opp mot kostnaden til en El.bil.    

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi er blitt mer "ukjente" for hverandre, og det er lettere å klage på folk du ikke kjenner. Før var naboer nærmest som familie. Ingen messenger/FB, man gikk og ringte på. 

Anonymkode: 222f6...fda

"Før " snakket folk saman, og ein var ikkje bare på "hils med naboen",men de var  eindel av vennekretsen, og det var "åpne dører".  Idag må ein avtale  langt tid forveien om det passer å besøke slekt, venner.

  Kontrastene kunne nok her vera nokså store mellom by-og land,men folk flest hadde idet minste tid å snakke med naboene, og prioriterte å opprettholde slektsbåndene.  Før tilbrakte familiene gjerne  sommerferiene på gårdene rundt om  til slekt, og venner.  Idag reiser de til til syden, og holdningen er at de  må ha med seg mest muleg før de dør.

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (På 7.3.2022 den 23.24):

Hvordan var det på 80 tallet når renta var på 18 % ?

Vi brukte større andel av lønna på mat.

Drivstoffet var dyrt.  Nei alt var vel ikke bedre før.....

Det er ingen her som har sagt at alt var bedre før, men for mennesker som tidligere klarte å betale sine utgifter og som ikke lenger får det til, for dem har det helt klart vært bedre tider før. Inkassosaker på strøm er gått opp, det er utrolig trist. At en del hadde det kjipt økonomisk på 80-tallet betyr ikke at vi ikke skal få lov til å reagere på økende priser i dag.

Anonymkode: de821...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ingen her som har sagt at alt var bedre før, men for mennesker som tidligere klarte å betale sine utgifter og som ikke lenger får det til, for dem har det helt klart vært bedre tider før. Inkassosaker på strøm er gått opp, det er utrolig trist. At en del hadde det kjipt økonomisk på 80-tallet betyr ikke at vi ikke skal få lov til å reagere på økende priser i dag.

Anonymkode: de821...0d1

Det er vel mere at nå blir saker sendt fortere til inkasso.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...