Gå til innhold

Hvorfor klager folk idag langt mer en før ?


Acer

Anbefalte innlegg

Til tross for at de aller fleste har fått det langt bedre med  økt sin levestandard  siste årene  så klager, og   syter folk flest langt  mer en tidligere. 
 Spørsmålet er om det  økonomisk klasseskille / velstandsøkningen, og  velferdstilbudene, kravmenatliteten, forventningspesset  har endret folk flest sin holdninger overfor hverandre. ?
  For 40 -50 år sidan viste folk flest knapt hvor grensen mellom naboene gjekk,og det var sjelden eit tema.  Tidligere tok de pårørende seg av sine eldre, men idag blir dette sett på som en samfunnsoppgave. Det som mange såg på som en naturleg oppfattning i forhold til samanfunnsoppgaver / samarbeid, og samhold overfor hverandre er smuldret  bort.   
Konfliktrådet viser til en dobling av volds,og  konflikter i nære relasjoner, og tærskelen for nabokonflikter   har  økt dramatisk  de senere årene.

Tallene fra konfliktrådet viser at de gikk fra 192 saker i 2019 til 403 saker i 2020. I løpet av fjoråret registrerte konfliktrådet 340 saker, noe som tilsvarer en oppgang på 77 prosent fra 2019. –

 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at hovedgrunnen er at forskjellene i folks inntekt har økt.  Det er mye større forskjell mellom fattig og rik i dag enn for 40 år siden.  
Så kommer at det lenge har vært en holdning at enhver må tenke på seg selv først.  I tidligere tider var et ord et ord, en "gentlemans agreement".  I dag blir folk akseptert utnyttet om de ikke er "smarte nok".  Det som ikke kan dokumenteres skriftlig , gjelder ikke.  Moral og stolthet er blitt fremmedord.  Å være lur og smart, er gjeldende.  

Denne egoismen viser seg på alle områder.  

Anonymkode: 57b02...b2a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (3 timer siden):
Til tross for at de aller fleste har fått det langt bedre med  økt sin levestandard  siste årene  så klager, og   syter folk flest langt  mer en tidligere. 
 Spørsmålet er om det  økonomisk klasseskille / velstandsøkningen, og  velferdstilbudene, kravmenatliteten, forventningspesset  har endret folk flest sin holdninger overfor hverandre. ?
  For 40 -50 år sidan viste folk flest knapt hvor grensen mellom naboene gjekk,og det var sjelden eit tema.  Tidligere tok de pårørende seg av sine eldre, men idag blir dette sett på som en samfunnsoppgave. Det som mange såg på som en naturleg oppfattning i forhold til samanfunnsoppgaver / samarbeid, og samhold overfor hverandre er smuldret  bort.   
Konfliktrådet viser til en dobling av volds,og  konflikter i nære relasjoner, og tærskelen for nabokonflikter   har  økt dramatisk  de senere årene.

Tallene fra konfliktrådet viser at de gikk fra 192 saker i 2019 til 403 saker i 2020. I løpet av fjoråret registrerte konfliktrådet 340 saker, noe som tilsvarer en oppgang på 77 prosent fra 2019. –

 

Grenser er vel noe vi mennesker har vært opptatt av siden tidenes morgen.

Jord er og har vært ressurser. Så der tar du feil.

Når det gjelder konfliktsråd  så er flere saker opp der pga at det brukes mye i stede for rettsak.  

Endret av Smeltemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, du har heilt rett i at det har skjedd en vesentlig endring  mellom de som har dårlig råd, og de som har det  romslig økonomisk. For 40-50 år sidan var det ingen som snakket om verdien på bolighuset, eigedomer, bedrifter m.v. Standarden innom hus var stort sett lik hos dei aller fleste, og det var ingen som "skilte seg ut "

Spekulantene, og svindelerne har fått blomstert opp rundt oss  de senere årene, og det er som du seier akseptert å vera frekk, smart, og utnytte godtroende nordmenn. 

Egoismen har har fått spredd om seg i rekordfart saman med Covid-19 viruset, men meg bekjent så finnes ikkje noen effektivt vaksine mot egoimse, og svekket moralisme  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (5 minutter siden):

For 40-50 år sidan var det ingen som snakket om verdien på bolighuset, eigedomer, bedrifter m.v.

Det var vel snakk om verdier på eiendommer. En skulle overlate eiendom og hus i bedre stand eller det var når en ervervet den.

Spekulanter og svindlere var det før også.  Mange som tjente gode penger under 2dre verdenskrig,de arbeide for Tyskerne og fikk bra betalt.

Endret av Smeltemann
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er blitt mer "ukjente" for hverandre, og det er lettere å klage på folk du ikke kjenner. Før var naboer nærmest som familie. Ingen messenger/FB, man gikk og ringte på. 

Anonymkode: 222f6...fda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden har folk faktisk gode grunner til å klage, bare se på strømprisene som en del ikke har råd til å betale. Matpriser og alt mulig annet stiger og. En del er kanskje arbeidsledige pga pandemi eller fått mye lavere inntekt enn før. Jeg har forstålse for hvorfor folk klager, det er ikke noe rart i det hele tatt. 

Anonymkode: 827bf...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (9 minutter siden):

Grenser er vel noe vi mennesker har vært opptatt av siden tidenes morgen.

Jord er og har vært ressurser. Så der tar du feil.

Når det gjelder konfliktsråd  så er flere saker opp der pga at det brukes mye i stede for rettsak.  

Ja, grenser, og grenselinjer er noe som alle har vert opptatt av, men spørsmålet er hvordan kom de engang til enighet om fordeling av gårder, arealer, jorder utan det kom til konfrontasjoner.  Det handler om opphavsretten til eit areal.

Idag kan ein igjennom søk på kartvesenet.no, og GPS  finne utav grenselinjet , men før det måtte dei gjrene  forholde seg til en bytesteiner, og skrivne avtaler som markerte eit grensepunkt, og utan konfrontasjoner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå for tiden har folk faktisk gode grunner til å klage, bare se på strømprisene som en del ikke har råd til å betale. Matpriser og alt mulig annet stiger og. En del er kanskje arbeidsledige pga pandemi eller fått mye lavere inntekt enn før. Jeg har forstålse for hvorfor folk klager, det er ikke noe rart i det hele tatt. 

Anonymkode: 827bf...2f7

Hvordan var det på 80 tallet når renta var på 18 % ?

Vi brukte større andel av lønna på mat.

Drivstoffet var dyrt.  Nei alt var vel ikke bedre før.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi nødvendigvis krangler mer, men at det er mer synlig


Det er jo dokumentert tonnevis av idiotiske nabokrangler helt tilbake fra vårtingene på 1700 tallet, og mange av disse handlet om enendom, eiendeler, krenkelser, utoskap, arv og familiekonfliker. 

Som eksempel - Mine besteforeldre hadde en årelang konflikt med nabogården for 60 år siden om tomtegrenser og hogst, som faktisk førte til at min mor fortsatt ikke er på talefot nevnte nabos etterkommer…

I dag er alle konflikter mer synlig. På sosiale medier, i aviser, dokumentere rettssak/forliksråd. Man har flere steder å henvende seg, enn bare stygge blikk og bygdesladder. 

Uten at jeg kan dokumentere det så mistenker jeg at våre forfedre var like kranglete, egoistiske og vondbråtene som vår generasjon er. 

 

Anonymkode: cde6c...991

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 minutt siden):

Ja, grenser, og grenselinjer er noe som alle har vert opptatt av, men spørsmålet er hvordan kom de engang til enighet om fordeling av gårder, arealer, jorder utan det kom til konfrontasjoner.  Det handler om opphavsretten til eit areal.

Idag kan ein igjennom søk på kartvesenet.no, og GPS  finne utav grenselinjet , men før det måtte dei gjrene  forholde seg til en bytesteiner, og skrivne avtaler som markerte eit grensepunkt, og utan konfrontasjoner.  

Det var noen få som hadde veldig mye areal, store som fylker. Først var det husmenn,de fikk etterhvert kjøpe det arealet de ville. Ble enige satte opp steiner hugget merker i trær og fjell. Tegnet et slags kart.   Ser selv at beskrivelsen min ikke er vanntett. Da eiendommer har vært omsatt, delt og samlet i uminnelige tider.

Var vel mange som flyttet på merkessteinene, så GPS og skikkelige kart er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om vi nødvendigvis krangler mer, men at det er mer synlig


Det er jo dokumentert tonnevis av idiotiske nabokrangler helt tilbake fra vårtingene på 1700 tallet, og mange av disse handlet om enendom, eiendeler, krenkelser, utoskap, arv og familiekonfliker. 

Som eksempel - Mine besteforeldre hadde en årelang konflikt med nabogården for 60 år siden om tomtegrenser og hogst, som faktisk førte til at min mor fortsatt ikke er på talefot nevnte nabos etterkommer…

I dag er alle konflikter mer synlig. På sosiale medier, i aviser, dokumentere rettssak/forliksråd. Man har flere steder å henvende seg, enn bare stygge blikk og bygdesladder. 

Uten at jeg kan dokumentere det så mistenker jeg at våre forfedre var like kranglete, egoistiske og vondbråtene som vår generasjon er. 

 

Anonymkode: cde6c...991

Det vil jeg også tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå for tiden har folk faktisk gode grunner til å klage, bare se på strømprisene som en del ikke har råd til å betale. Matpriser og alt mulig annet stiger og. En del er kanskje arbeidsledige pga pandemi eller fått mye lavere inntekt enn før. Jeg har forstålse for hvorfor folk klager, det er ikke noe rart i det hele tatt. 

Anonymkode: 827bf...2f7

Det har den senere tid vert fokus på Oligartene i Russland, og som har beriket seg i luksus, og kanskje finnes det noen Oligarter også i Norge sjølv om de ikkje er samanlignbar med  de m/ Russiske.

En grunn til at mange klager mer en før er  ujevnt fordeling av verdikjæden, og  større økonomsiek  ulikheter i samfunnet, og det er forståeleg , og mange har måtte ta en  langt større byrde økonomisk under pandemien en andre.  At strømprisene er så ulikt fordelt i Norge er rett, og slett en tragedie skapt av politikerne, og makteliten.  Matvareprisene er blitt høye, og med de som produserer dem er de som  får aller minst. 

  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 minutt siden):

Det har den senere tid vert fokus på Oligartene i Russland, og som har beriket seg i luksus, og kanskje finnes det noen Oligarter også i Norge sjølv om de ikkje er samanlignbar med  de m/ Russiske.

En grunn til at mange klager mer en før er  ujevnt fordeling av verdikjæden, og  større økonomsiek  ulikheter i samfunnet, og det er forståeleg , og mange har måtte ta en  langt større byrde økonomisk under pandemien en andre.  At strømprisene er så ulikt fordelt i Norge er rett, og slett en tragedie skapt av politikerne, og makteliten.  Matvareprisene er blitt høye, og med de som produserer dem er de som  får aller minst. 

  

 

Nå var det vel forskjell på de godt bemidlede og de som ikke var så godt bemidlet før også.

Anonymkode: 4994d...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (31 minutter siden):

Hvordan var det på 80 tallet når renta var på 18 % ?

Vi brukte større andel av lønna på mat.

Drivstoffet var dyrt.  Nei alt var vel ikke bedre før.....

På 80 talet endret kredittkortene lånegjelda hos mange m/ høye renter, og mange m/ måtte etterhvert  forholde seg til namsmannen, og leve på sparebluss. 

Bensinprisen på 80 talet  var slettes ikkje dyrere en den har vert 2020-2021.

Matvarene var heller ikkje dyrere, men folk flest har derimot endret matvarevaner, og gradvis endret  livstil. Kravmentaliten har generelt sett endret seg betrakteleg, og i forhold for 30 år sidan.

Først 1991 fekk vi 2 TV-kanaler i Norge, og mobil, og data var ukjent for dei fleste.  

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skybe skrev (12 minutter siden):

På 80 talet endret kredittkortene lånegjelda hos mange m/ høye renter, og mange m/ måtte etterhvert  forholde seg til namsmannen, og leve på sparebluss. 

Bensinprisen på 80 talet  var slettes ikkje dyrere en den har vert 2020-2021.

Matvarene var heller ikkje dyrere, men folk flest har derimot endret matvarevaner, og gradvis endret  livstil. Kravmentaliten har generelt sett endret seg betrakteleg, og i forhold for 30 år sidan.

Først 1991 fekk vi 2 TV-kanaler i Norge, og mobil, og data var ukjent for dei fleste.  

Tror du må se på hva folk tjente.

Prosentvis av lønnen måtte du betale mer for en liter diesel i 1991 eller nå.

Samme gjelder mat også.

Går vi 50 år tilbake, til 1969, kostet en liter bensin 1,27 kroner, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Den gang tjente vi i gjennomsnitt 2382 kroner i måneden. Det vil si at vi brukte 5,4 prosent av en månedslønn for å kjøpe 100 liter bensin.

I dag er en gjennomsnittlig månedslønn 45.600 kroner, ifølge SSB. Skulle bensin tatt samme del av lønna vår i dag som den gang, måtte literprisen vært 24,62 kroner. Sett i forhold til kjøpekraften vår, er bensin i dag faktisk ganske rimelig.

Dette er fra 2019,å lønningene har gått opp noen % på de årene...

Endret av Smeltemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vet ikke om vi nødvendigvis krangler mer, men at det er mer synlig


Det er jo dokumentert tonnevis av idiotiske nabokrangler helt tilbake fra vårtingene på 1700 tallet, og mange av disse handlet om enendom, eiendeler, krenkelser, utoskap, arv og familiekonfliker. 

Som eksempel - Mine besteforeldre hadde en årelang konflikt med nabogården for 60 år siden om tomtegrenser og hogst, som faktisk førte til at min mor fortsatt ikke er på talefot nevnte nabos etterkommer…

I dag er alle konflikter mer synlig. På sosiale medier, i aviser, dokumentere rettssak/forliksråd. Man har flere steder å henvende seg, enn bare stygge blikk og bygdesladder. 

Uten at jeg kan dokumentere det så mistenker jeg at våre forfedre var like kranglete, egoistiske og vondbråtene som vår generasjon er. 

 

Anonymkode: cde6c...991

Ute i distriktnorge kjente alle hverandre tidligere, og  familibåndene var langt sterkere,og  folk bodde mer spredt rundt om på gårdene,  og  ikkje så "tett på hverandre som idag" 

Idag skal dei fleste bo mest muleg samaklynget,og  sentralt, og sli, sett har sentraliseringen vert ein velsignelse, og må i større grad ta omsyn til hverandre, og slikt øker også graden av konflikter.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har vel forskjellige referanser. For meg som bikka 30 for noen få år siden er det ingen økonomisk høydare nå. Kjøpekraften har rast i mange år allerede, og selv om jeg ikke klager så mye til vanlig må jeg innrømme at de neste årene ser ut til å bli tøffe. Jeg har alltid hatt greit med penger, men nå som absolutt alt øker med 10-100% til bare i år blir bufferen helt borte. Fra å gå 7-8000 i overskudd etter mer eller mindre faste utgifter hver måned for få år siden nærmer det seg nå 0. Det er er helt enorm opplevd forskjell.

Anonymkode: 0b16c...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk har vel forskjellige referanser. For meg som bikka 30 for noen få år siden er det ingen økonomisk høydare nå. Kjøpekraften har rast i mange år allerede, og selv om jeg ikke klager så mye til vanlig må jeg innrømme at de neste årene ser ut til å bli tøffe. Jeg har alltid hatt greit med penger, men nå som absolutt alt øker med 10-100% til bare i år blir bufferen helt borte. Fra å gå 7-8000 i overskudd etter mer eller mindre faste utgifter hver måned for få år siden nærmer det seg nå 0. Det er er helt enorm opplevd forskjell.

Anonymkode: 0b16c...381

Du har jo faktisk vært heldig med hensyn til når du ble yrkesaktiv,det har jo jobb messig vært en gull tid i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...