Gå til innhold

Semesteroppgåve om Jehovas Vitner


Samantha

Anbefalte innlegg

Eg skal skrive ei semesteroppgåve i KRL. Fikk velge emne sjølv, og eg valgte Jehovas Vitner.

Slit litt med å finne ei god problemstilling. Nokon som har nokon forslag som kunne vore interessant å skrive om?

Lurte på å skrive litt om Jehovas Vitne i Norge og "våre" fordommar til "dei". Men lurer på om de blir vanskelig å lage ei problemstilling og finne stoff...

:sjenert: Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har vi nordmenn så mange fordommer mot Jehova vitne?

Eller har nordmenn fordommer mot Jehovas vitne? Jeg tror vi har fordommer fordi de ikke gir seg bla bla eller noe slikt

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å vinkle det hen på deres noe spesielle måte å tolke Bibelen på? Jeg er litt på tynn is her, men...Eller hva med forholdet kristendom vs. vitenskap? Sånn som JV tolker Bibelen, kan du jo finne mye interessante ting i det skjæringspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med deres tolkning av bibelen synes jeg er en god vinkling. De har jo litt ekstreme tolkninger på f.eks. det med blodoverføring, at kun 144 000 skal komme til himmelen osv.

Hvor kommer disse "reglene" deres fra? Det tror jeg ville blitt ei god KRL oppgave.

Man trenger ikke å rakke ned på deres måte å tenke/tro på, men kanskje sette lys på noen av de tingene som gjør at folk hever øyebrynene til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit litt med å finne ei god problemstilling. Nokon som har nokon forslag som kunne vore interessant å skrive om?

Jeg skulle anta at deres innstillig til blodoverføring burde kunne være et tema?

Julefeiringen? Bursdager og andre verdslige merkedager?

Tobakk, som ikke er tillatt å bruke for et Jehovas Vitne?

Hva tror de på? Hvorfor tror de det? Hva sier Bibelen? Hva sier Jehovas Vitner?

For eksempel. Info kan du sikkert få av Jehovas Vitner selv. Litt info fra dem i tillegg til hva andre sier om dem, slik at du kan få balansert litt. Aldri bra å se en sak kun fra en side. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode tips!! Dokke er supre altså!! :klem:

Er litt redd for at viss eg skriv om fordommane våre, så blir det berre nedrakking på Jehovas Vitne. Vil prøve å sjå det frå begge sider.

Var i alle fall mange gode tips her. Skal studere det litt nærmare og sjå kva eg finn ut.

Thank you :)

Det med blodoverføringa har eg aldri høyrt om... :rodme: Trur eg kjem til å lære mykje av å skrive denne oppgåva :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du kan finne frem til de vanligste fordommene folk har mot dem, og få et par av dem i tale for å forklare hvorfor de gjør som de gjør.

Av de kristne jeg har vært i kontakt med, så er JV de eneste som virkelig studerer bibelen og prøver å følge det som står der, uten å avskrive lover og regler i forhold til at vi lever i en annen tid.

De velger virkelig den smale sti, for å si det sånn..

Her har du noen punkter som folk flest irriterer seg og undres over uten å ane hva som ligger bak:

De tar ikke imot blodoverføring

De feirer ikke jul

De feirer ikke bursdager

De har ikke sex før ekteskapet

De går på dørene og forkynner

For å få gode forklaringer på disse tingene bør du snakke med et vitne, ikke bare høre på hva utenforstående mener om sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen de har til medlemmer som velger å forlate Jehovas vitner, tror jeg det finnes mye stoff om, blant annet biografier skrevet av tidligere medlemmer. Ei bok heter "da gråter englene". Hvis du med din familie er med i JV, og du velger å forlate sekten, vil det være forbudt for alle i JV, inkludert din egen familie, å ta kontakt med deg. De må til og med gå på andre siden av gata skulle de treffe på deg! Med tanke på at JV stort sett har kontakt med andre sektmedlemmer, og at "frafalne" dermed mister all kontakt med sitt nettverk, kan man tenke seg hvor vanskelig det er for som er født inn i sekten å forlate, selv om de aldri så mye vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Går det an å vinkle det hen på deres noe spesielle måte å tolke Bibelen på?

Denne synes jeg er fin, da bør du også ta med det faktum at de har utelatt en del vers fra bibelen i sin oversettelse. Kanskje se på hvilke vers de ikke har med, hva de inneholder og hva bakgrunnen for at de ikke er med kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig spent på hva dere mener med fordommer jeg.

F.eks. er det at man er negativ til Nazi bevegelsen fordommer? Er det at man er negativ til Moon bevegelsen fordommer? Er det at man er negativ til slike sekter som Son Of God, Tvind-bevelgsen og lignende fordommer? Hvorfor har vi fordommer mot pedofile? Er det fordommer?

Jeg skal være helt ærlig og åpen om mitt ståsted: Jeg er eks-Jehovas vitne. Ble sparket på hodet og rævva ut i 1995 pga mangel på tro. Selv om det der med andre siden av gaten er noe overdrevet har jeg altså mistet alle mine venner over natten og jeg har et anstrengt forhold til familien. Vennene hilser ikke, familien holder minimal kontakt. Bryllupper og lignende i Jehovas vitne familien blir jeg ikke invitert i.

Og la meg understreke at jeg ikke for enhver pris og til enhver tid må rakke ned på Jehovas vitner i en hver sammenheng. Jeg har da annet å både bruke livet mitt på og snakke om.

Jeg mener folk må få tro og mene akkurat hva de vil. Gjerne helt absurde ting også. Men når liv og helse og vanlig folkeskikk blir satt til side pga av religiøse overbevisninger og skader mellommenneskelige forhold DA sier jeg stopp.

Venner som forlater en på grunn av religion er ikke mye å samle på - det ser jeg helt klart. Det finnes mange nye å finne der ute som aldri vil svikte. Men tenk for en utpressing dette er: bli i sekten eller mist alt du har. Man skal være sterk for å overleve noe sånt.

Deres syn på blodoverføring er ikke en snodig religiøs overbevisning, det er en trossretning som dreper. De har det samme problemet som den katolske kirke har når det gjelder pedofile: pga interne retningslinjer i sekten om å ikke anmelde forhold til politiet for de skal ordne opp selv. Dette har ført til at de har laget et pedofilt paradis der det bare er å forlyste seg på stadig nye unger.

Deres bibelsyn og religiøse overbevisning er et resultat av ensretting, de er ikke interessert i å høre på - og da mener jeg ta inn over seg - motforestillinger. Greit nok, de får holde på. På 70, 80 og 90-tallet oppfordret de ungene sine til ikke å ta høyere utdanning - verdens ende var jo like rundt hjørnet så da var det jo sløsing med tid og energi. Den skremmende sannheten rundt det er at veldig mange av de som trosset dette "forbudet" mot utdanning oppdaget fort at verden ikke er svart - hvitt - eller at det finnes spørsmål som kan besvares litt mer nyansert enn med ja og nei. Spesielt de som velger humanistiske fag og er innom filosofi oppdager fort en verden med gråskala istedenfor svart hvitt. Veien ut av sekten etter at man oppdager at verden er mer nyansert er kort. Altså er det viktig for sektledelsen å holde på uvitenheten.

Som resultat har man en haug med vaskehjelper, vaktmestere etc. med lav lønn. Er ikke noe galt med slike jobber selvsagt, men mange av disse kunne sikkert tenkt seg andre ting i livet. Men religionen forbød dem. Og hadde nå enda religionen vært av det veldedige slaget - som Frelsesarmeen f.eks. - og utrettet noe for å forbedre verden. Ja da hadde jo det vært litt nytte i denne selvoppofrelsen.

Men det sitter en liten gruppe menn borte i Brooklyn - og det er bare menn, kvinner skal ikke ha ledende stillinger - og selv om disse mennene ikke blir personlig rike, har de sørget for et system som holder dem med gratis bolig, gratis mat, gratis vask av tøy, gratis bil og gratis reise rundt i verden når de måtte ønske. Det er vel ca et sånt liv vi alle kunne ønske oss. Hvem trenger penger når du får fribillett til livets herligheter? Tidligere presidenter i Selskapet Vakttårnet var litt mindre måteholden - de skaffet seg luksushus og elskerinne i en stat og kone i en annen.

Hvis du skal skrive om Jehovas vitner bør du selv begynne med å være fordomsfri. Man skriver ikke om en sekt, poltisk bevegelse eller lignende og spør etter fordommene. Man kan heller spørre hva Jehovas vitner er for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generellt ser jeg, både her og andre steder, at ordet "fordom" blir brukt i tide og utide.. Ordet fordom står beskrevet Som: (etter ty. Vorurteil) forhåndsmening, vanetro

Det vil si at man klart kan skrive hvilken "hypoteser" man har om tema på forhånd, men klart legge vekt på, og drøfte de faktakunnskapene en så kommer fram til, ved å lese om stoffet, eller prate med aktuelle. :)

Nå skal jeg ikke bestride det andre har skrevet før meg om JV, mn kjenner selv ei som har mista ALL kontakt med gjenværende JV, inkludert sin mor... Kommer kanskje an på familie til familie hvordan en velger å takle medlemmer som går ut, hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med deres tolkning av bibelen synes jeg er en god vinkling. De har jo litt ekstreme tolkninger på f.eks. det med blodoverføring, at kun 144 000 skal komme til himmelen osv.

Hvor kommer disse "reglene" deres fra? Det tror jeg ville blitt ei god KRL oppgave.

Man trenger ikke å rakke ned på deres måte å tenke/tro på, men kanskje sette lys på noen av de tingene som gjør at folk hever øyebrynene til de.

Alt står klart og tydelig i bibelen, så selv jeg som bare leser det som står der ser det.

Jeg personlig tror de kan bli en drøy oppgave, der mye forblir usagt om en skal skrive om hele tolkingen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke tar deg en tur på et av møtene deres og ser selv hvordan JV er. Du trenger ikke avtale på forhånd at du kommer. Tror du kommer til å bli positivt overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt KRL selv (på lærerhøgskolen), og jeg tror ikke at det med fordommer mot Jehovas vitne er et veldig bra tema. det vinkler seg fort til å bli "negativt innstilt" på religionen, og da får man ikke god karakter :) I tillegg er dette en veldig flytende oppgave, noe som gjør at det er vanskelig å skrive den fordi fordommene er ulike hos alle. Alle har ikke de samme fordommene, dermed kan man jo skrive en hel bok om dette temaet.

Konkrete oppgaver som det er lett å finne stoff om, og som også er det viktigste å kunne er

-Hva er det som skiller Jehovas vitners tro fra kristendommen? (de ser jo på seg selv som kristne, men de tror jo ikke at Jesus er Guds sønn, og dermed er det jo et paradoks at de kaller seg kristne.."resten av verden" ser ikke på dem som kristne.)

- Hva vil det si å være Jehovas Vitne/hva tror et jehovas vitne på?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkrete oppgaver som det er lett å finne stoff om, og som også er det viktigste å kunne er

-Hva er det som skiller Jehovas vitners tro fra kristendommen? (de ser jo på seg selv som kristne, men de tror jo ikke at Jesus er Guds sønn, og dermed er det jo et paradoks at de kaller seg kristne.."resten av verden" ser ikke på dem som kristne.)

- Hva vil det si å være Jehovas Vitne/hva tror et jehovas vitne på?

Lykke til!

Må bare rette opp en vanlig missforståelse; Jv tror at Jesus er Guds sønn, men de tror ikke at Jesus,Gud og den hellige ånd er en og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig... her har jeg blingsa litt :rodme: . Det gikk litt fort da jeg skrev det innlegget. De tror på Jesus ja, men ikke på treenigheten. Og så tror de at Jesus snart kommer tilbake til jorda, og at de 144 000 som har omvendt flest til "de siste dagers hellige" som de heter, blir valgt ut til å komme til himmelriket. Etter at Jesus har kjmpet et blodig slag på jorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!! :) Fann mykje eg kunne bruke her!

Arielle: Det er faktisk på lærarhøgskulen eg går. :)

No har eg rabla ned nokre aktuelle problemstillingar og er snart på vei til veiledningsamtale.

Skal oppdatere dokke seinare om kva som vart problemstillinga mi (viss dokke vil vete det då!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...