Gå til innhold

Agnes Waade - dokumentar på NRK


MiniMjau

Anbefalte innlegg

keops skrev (På 3/9/2022 den 17.55):

Jeg tror at så mange har så mye på denne lensmannen at han av redsel for konfrontasjoner med disse velger å se en annen vei ved kriminelle handlinger.

Og motsatt. Lensmannen vet så mye om folk og deres nærmeste at han kan gjøre jobben sin så slett han vil uten at noen varsler. Det samme gjelder ordfører, barnevernsansatte, kommuneleger, helsesøstre, rådmenn... Det er slik små samfunn fungerer. At folk finner det tiltalende er over min fatteevne.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MorTil2 skrev (På 15.3.2022 den 6.53):

Nå er jeg kommet til 4. episode, og jeg kan si meg enig i at behandlingen av Agnes var grusom. Men, som det også sies i serien, "normalt" for den tiden. Den gang ble "åndssvake" ansett som mindreverdige, og behandlet deretter. En grusom realitet som vi ikke kan sette oss inn i i dagens Norge.

Men samtidig, så sitter jeg igjen med en dårlig følelse når det gjelder Tore Strømøys eget misbruk av mennesker i denne serien. Spesielt da naboen Per Morten Bugten. Han er tydeligvis en mann med sine egne problemer, og som blir utlevert i serien. Ikke bare forteller han om Agnes, men om eget liv: fengsel, å bli forlatt av moren osv. Jeg hadde virkelig problemer med å se de delene av serien der han deltok, for her tenker jeg Tore Strømøy har tråkket over noen ganske grove grenser når det gjelder å beskytte de som kan være til fare for seg selv. Hva vet vi om måten denne mannen i etterkant har reagert på å se seg selv i serien, få livet sitt, ikke bare i ord, men i bilder, utlevert for alle og enhver?

Ja, livet til Agnes var grusomt. Men det rettferdiggjør ikke å utsette noen i dag for overgrep.

Jeg har tidligere reagert en del på Tore Strømøys måte å jobbe opp mot mennesker på. Opplever at han tråkker over en del grenser og tar litt for stor plass selv.

Når det gjelder denne dokumentaren tror jeg han imidlertid på at denne historien gnager ham, og jeg synes det virker som et oppriktig ønske å få en slags oppreising for Agnes, ikke bare for å gå komme i fokus selv.

Jeg er ikke enig med seg når det gjelder Per Morten Bugten. Han er jo en voksen mann, med en fortid javel, men han virker jo å være fullt i stand til å ta avgjørelsen om å delta i serien på egne vegne. Jeg synes ikke det var vondt å se, jeg synes han kommer veldig godt ut av det hele, fremstår som en mann med empati og et stort behov for å fortelle historien om Agnes. At han har hatt problem med språk selv pga helseproblemer i oppveksten gjør han jo bare enda mer i stand til å sette seg inn i hennes situasjon.

Jeg vil tro at alle i bygda kjenner til historikken hans med fengselsopphold osv fra før. Selvfølgelig litt mer voldsomt å få det kommunisert til hele landet men jeg synes han virket rehabilitert og grei, en sympatisk og snill mann.

 

  • Liker 27
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (8 timer siden):

Jeg har tidligere reagert en del på Tore Strømøys måte å jobbe opp mot mennesker på. Opplever at han tråkker over en del grenser og tar litt for stor plass selv.

Når det gjelder denne dokumentaren tror jeg han imidlertid på at denne historien gnager ham, og jeg synes det virker som et oppriktig ønske å få en slags oppreising for Agnes, ikke bare for å gå komme i fokus selv.

Jeg er ikke enig med seg når det gjelder Per Morten Bugten. Han er jo en voksen mann, med en fortid javel, men han virker jo å være fullt i stand til å ta avgjørelsen om å delta i serien på egne vegne. Jeg synes ikke det var vondt å se, jeg synes han kommer veldig godt ut av det hele, fremstår som en mann med empati og et stort behov for å fortelle historien om Agnes. At han har hatt problem med språk selv pga helseproblemer i oppveksten gjør han jo bare enda mer i stand til å sette seg inn i hennes situasjon.

Jeg vil tro at alle i bygda kjenner til historikken hans med fengselsopphold osv fra før. Selvfølgelig litt mer voldsomt å få det kommunisert til hele landet men jeg synes han virket rehabilitert og grei, en sympatisk og snill mann.

 

Jeg er veldig enig. 

Tore startet denne jobben i 1989, og jeg tror virkelig dette har plaget han i mange år. Metoder som blir brukt for å få folk til å dele vil nok alltid være omdiskuterte, men jeg reagerte ikke på denne dokumentaren. 

Per Morten Bugten er pga sin fortid den som har minst å tape i bygda på å være 100% ærlig, slik er det jeg opplever hans fremstilling. Skulle ønske noen flere hadde hatt den innstillingen, det hadde ført til at Leksvik har kommet bedre ut av denne triste og mørke dokumentaren. Selv om han åpenbart har hatt store problemer, så er følelsene hans ekte. Den gleden han viste når Tore viste frem videoen av Agnes i Oslo var virkelig rørende. 

Det å stå frem tross litt brokete bakgrunn, viser meg egentlig bare at han følte det var viktig å vise at noen var på Agnes sin side. 

Er også litt lei av å høre argumentet "det var en annen tid". Det var stor utviklingen i samfunnet i den tiden Agnes levde, fra hun skulle begynt på skole på 30-tallet til siste gang hun antagelig ble voldtatt i 1990. Så ser vi også ett godt eksempel på en annen i bygda som også var døv, som hadde ett helt annet liv enn det Agnes fikk - tross at han levde i samme tid. 

Så det er ingen unnskyldning for den urett hun har opplevd mener jeg.

  • Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonyma123 skrev (1 time siden):

Jeg er veldig enig. 

Tore startet denne jobben i 1989, og jeg tror virkelig dette har plaget han i mange år. Metoder som blir brukt for å få folk til å dele vil nok alltid være omdiskuterte, men jeg reagerte ikke på denne dokumentaren. 

Per Morten Bugten er pga sin fortid den som har minst å tape i bygda på å være 100% ærlig, slik er det jeg opplever hans fremstilling. Skulle ønske noen flere hadde hatt den innstillingen, det hadde ført til at Leksvik har kommet bedre ut av denne triste og mørke dokumentaren. Selv om han åpenbart har hatt store problemer, så er følelsene hans ekte. Den gleden han viste når Tore viste frem videoen av Agnes i Oslo var virkelig rørende. 

Det å stå frem tross litt brokete bakgrunn, viser meg egentlig bare at han følte det var viktig å vise at noen var på Agnes sin side. 

Er også litt lei av å høre argumentet "det var en annen tid". Det var stor utviklingen i samfunnet i den tiden Agnes levde, fra hun skulle begynt på skole på 30-tallet til siste gang hun antagelig ble voldtatt i 1990. Så ser vi også ett godt eksempel på en annen i bygda som også var døv, som hadde ett helt annet liv enn det Agnes fikk - tross at han levde i samme tid. 

Så det er ingen unnskyldning for den urett hun har opplevd mener jeg.

Synes det virker som en form for ansvarsfraskriving og forminsking av problemene når noen hevder at «dette var en annen tid» , og at det liksom var vanlig å la være å etterforske på nittitallet når mennesker ble funnet døde i lett terreng uten synlig dødsårsak. Tror det blir for ille å ta innover seg for mange hvor stygge vi mennesker egentlig kan være mot hverandre.

Synd for Leksvik at ingen andre enn Bugten og hun damen som kom på kroa ville bidra med informasjon i denne saken. Skjønner at det er vanskelig når alle kjenner alle, men hvordan får folk i den bygda sove om natta?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Intervju med Tore Strømøy der han snakker om denne saken. Mye verre i virkeligheten enn de kunne vise på tv. 
https://journalisten.no/dokumentarserie-gullruten-gaten-agnes/tore-stromoy-har-fremdeles-ubesvarte-sporsmal-etter-gaten-agnes/525538

"Det kom også noen stygge e-poster og meldinger, sier Strømøy.

– Det er jo fordi det er en sak man har dysset ned. Ungdommen som spør besteforeldre har fått beskjed om at man ikke skal snakke om det. Jeg tror mange har dårlig samvittighet, eller er redde for at det skal komme frem."

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (2 timer siden):

Intervju med Tore Strømøy der han snakker om denne saken. Mye verre i virkeligheten enn de kunne vise på tv. 
https://journalisten.no/dokumentarserie-gullruten-gaten-agnes/tore-stromoy-har-fremdeles-ubesvarte-sporsmal-etter-gaten-agnes/525538

"Det kom også noen stygge e-poster og meldinger, sier Strømøy.

– Det er jo fordi det er en sak man har dysset ned. Ungdommen som spør besteforeldre har fått beskjed om at man ikke skal snakke om det. Jeg tror mange har dårlig samvittighet, eller er redde for at det skal komme frem."

Var det verre enn det som ble vist?😱

Jeg er fortsatt rystet😣

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da har denne forferdelige saken blitt enda verre. Synd at vi lever i et samfunn det det er viktigere å skåne voldsforbrytere enn å beskytte våre svakeste.

Noen har altså amputert tær på henne, men lensmannen synes ikke det er verdt å etterforske. Blir så harm på denne damens vegne, bare trist dette. 

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt, helt forferdelig. Jeg klarte ikke se dokumentaren ferdig en gang, det var så vondt. Det beste som skjedde Agnes var å få slippe mer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
keops skrev (På 5.7.2022 den 11.30):

Ja, da har denne forferdelige saken blitt enda verre. Synd at vi lever i et samfunn det det er viktigere å skåne voldsforbrytere enn å beskytte våre svakeste.

Noen har altså amputert tær på henne, men lensmannen synes ikke det er verdt å etterforske. Blir så harm på denne damens vegne, bare trist dette. 

Jeg forstod det sånn at amputasjonen av tær var gjort pga. forfrysningsskade hun pådro seg da hun rømte i Oslo vinteren 89. Selv om hun holdt til i den bunkeren så må det ha vært vanvittig kaldt. Vet ikke om hun var alene mesteparten av de månedene, eller om hun holdt sammen med andre uteliggere. Men uansett må hun ha vært mye kald og sulten. Kan ikke ha vært lett for henne å finne noe å spise i Oslo, så sånn sett må det ha vært lettere for henne da hun holdt til i skogen like ved hjemgården hvor hun kunne gå i fjøset om natten og drikke melk og få varme fra dyrene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topplue skrev (7 timer siden):

Jeg forstod det sånn at amputasjonen av tær var gjort pga. forfrysningsskade hun pådro seg da hun rømte i Oslo vinteren 89. Selv om hun holdt til i den bunkeren så må det ha vært vanvittig kaldt. Vet ikke om hun var alene mesteparten av de månedene, eller om hun holdt sammen med andre uteliggere. Men uansett må hun ha vært mye kald og sulten. Kan ikke ha vært lett for henne å finne noe å spise i Oslo, så sånn sett må det ha vært lettere for henne da hun holdt til i skogen like ved hjemgården hvor hun kunne gå i fjøset om natten og drikke melk og få varme fra dyrene. 

Forsto det slik at ingen amputasjon/ operasjon var registrert noen plass og at ingen vedkjenner seg å ha utført dette. 
Sikkert kald og sulten da hun var i Oslo ja, men samtidig slapp hun jo da unna de faste overgriperne i det kriminelle nærmiljøet hun dessverre var henvist til i Leksvik. Sikkert mye enklere å omgås uteliggerne i Oslo vil jeg tro.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innlegg skrevet på dialekt og for persondebatt. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiniMjau skrev (På 21.2.2022 den 17.48):

Tragisk og ufattelig historie fra Fosen i Trøndelag.  

https://tv.nrk.no/serie/gaaten-agnes/sesong/1

Har sett de første episodene. For et forferdelig svik fra både familie, skole, helsevesen og bygdefolket.  

Det finnes en «Agnes» i hver bygd. Tragisk sak. Flott at det kommer opp i lyset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske rigid av KG å fjerne innlegg fra en bruker som åpenbart hor store skriveproblemer, dialekt eller ei. Og vedkommende hadde jo gode intensjoner og innspill til debatten.

Vet man ikke skal diskutere moderering i aktuell tråd, men jeg gjør det likevel. 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (På 7/27/2022 den 23.22):

Det er ganske rigid av KG å fjerne innlegg fra en bruker som åpenbart hor store skriveproblemer, dialekt eller ei. Og vedkommende hadde jo gode intensjoner og innspill til debatten.

Vet man ikke skal diskutere moderering i aktuell tråd, men jeg gjør det likevel. 

Jeg er helt enig med deg. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Magrat skrev (8 timer siden):

Det var vondt å se at innleggene fra nabogutten var fjernet 😥

Ja, det er ganske lite raust fra KG sin side. Vedkommende forklarer hvorfor han skriver som han gjør, og likevel velger KG å slette. Med tanke på hvor mye piss som får stå her og der er det ganske så iskaldt gjort.

Endret av Sonit
  • Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Så ufattelig trist historie. 

Og øyeblikket der Agnes bodde i Oslo og fikk til å synge melodien til Marte og Baldrian med egne ord ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...