Gå til innhold

Agnes Waade - dokumentar på NRK


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan

Uff, så trist at hun begynte å stikke av når hun var i Oslo også, men virket ikke som hun trivdes i den leiligheten på Holmlia.

Og hvorfor måtte kommunen anke? Jeg forstår det ikke. Kunne de ikke bare latt henne få de pengene? Stakkars dame. Så utrolig mye motgang hun hadde i livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kapteinsupertruse

Jeg liker så godt at Tore Strømøy av samvittighet tar opp saken igjen. På 80 tallet fikk han aldri fullført saken, men han ønsker å gi henne et talerør. Og det fortjener hun jammen. Fy for en behandling hun fikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (15 timer siden):

Uff, så trist at hun begynte å stikke av når hun var i Oslo også, men virket ikke som hun trivdes i den leiligheten på Holmlia.

Og hvorfor måtte kommunen anke? Jeg forstår det ikke. Kunne de ikke bare latt henne få de pengene? Stakkars dame. Så utrolig mye motgang hun hadde i livet sitt.

Kan det hende at den sadomasochistiske mannen oppsøkte henne i Oslo også?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Magrat skrev (12 minutter siden):

Kan det hende at den sadomasochistiske mannen oppsøkte henne i Oslo også?

Vet ikke. De snakket om en mann hun ikke likte, men det kan ha vært noen andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (På 28.2.2022 den 23.02):

Og hvorfor måtte kommunen anke? Jeg forstår det ikke. Kunne de ikke bare latt henne få de pengene? Stakkars dame. Så utrolig mye motgang hun hadde i livet sitt.

Det forklarte de jo. Det var jo at det ble stående en dom som kommunen ikke ønsket for det skaper presedens. 
De betalte gjerne ut kr til Agnes/ville gjerne gi henne erstatning, men ikke fordi det forelå en dom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chomsky89 skrev (På 26.2.2022 den 9.51):

Din 90-talls erfaring er også tenåring på et sted i norge. Du tilhører aldersgruppen med størst sjanse for å komme i ordentlig kontakt med noen med downs.  Har en slektning som jobbet med Downs over hele norge på den tiden. å spørsmålet "hvilken diagnose er dette" "Hva feiler det hun"  var en garanti når man tok de med på utflukter.

Men dette blir avsporing..

Ikke meg du siterer, men at Downs-trekk var ukjente på 90-tallet er tull. Jeg var barn på 70-tallet, og visste meget godt om diagnosen. De ble kalt mongoloide, og alle som ikke bodde under en stein visste godt om dette, og at det var en kromosomforstyrrelse. Tidlig på 80-tallet fikk vi beskjed om at ordet mongoloid var skrota, sammen med ord som invalid, vanfør og evneveik.
Vil ikke si at de ble gjemt bort, men de gikk på en spesialskole og jeg tok regelmessig buss sammen med en kar med Downs.
Går du tilbake til 50-60-tallet, så var det kanskje som du beskriver. 
At holdningen til gruppa var verre da enn nå, det stemmer nok. Generelt sett.

Endret av Bacteria
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (52 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men at Downs-trekk var ukjente på 90-tallet er tull. Jeg var barn på 70-tallet, og visste meget godt om diagnosen. De ble kalt mongoloide, og alle som ikke bodde under en stein visste godt om dette, og at det var en kromosomforstyrrelse. Tidlig på 80-tallet fikk vi beskjed om at ordet mongoloid var skrota, sammen med ord som invalid, vanfør og evneveik.
Vil ikke si at de ble gjemt bort, men de gikk på en spesialskole og jeg tok regelmessig buss sammen med en kar med Downs.
Går du tilbake til 50-60-tallet, så var det kanskje som du beskriver. 
At holdningen til gruppa var verre da enn nå, det stemmer nok. Generelt sett.

Du legger jo langt mere i det jeg sier å svarer jo ikke på noe jeg faktisk sa. Jeg sa at disse trekkene ikke var like kjent da som i dag, og det har veldig lite å gjøre med som har skjedd på downsfronten siden 90-tallet, som ikke er mye kontra tidligere.  Det har bla. med det som skjedde  før 90-tallet å gjøre kombinert med hvordan 90-tallet var.  Langt ferre per capita lever på steder med under 5000 mennesker i dag, kontra da. Vi har langt mindre fellesrefferanser nå der vg og nrk var dominante en gang i tia.   90-tallet var ikke den tiden man gjemte de bort nei, men å gjemme de bort får  jo ikke bare konsekvenser i nåtid.  

Jeg kjenner som sagt folk som jobbet med downs hele norge. At tenåringer fra store og mellomstore steder kjente godt til downs og trekkene på denne tiden er en ting.  At Ola og Kari Nordmann 45 på mindre steder kjente godt igjen dette  var godt mulig, men ikke garantert. I dag er det garantert. 

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Fjugur skrev (2 timer siden):

Det forklarte de jo. Det var jo at det ble stående en dom som kommunen ikke ønsket for det skaper presedens. 
De betalte gjerne ut kr til Agnes/ville gjerne gi henne erstatning, men ikke fordi det forelå en dom.

Jeg skrev det ikke fordi jeg ikke skjønte det, men fordi jeg var oppgitt over hele greia. At hun som hadde opplevd så mye motgang ikke engang ikke kunne få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med 3. episode nå, og fikk helt vondt i magen av at hun begynte å rømme igjen etter flere år i Oslo.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (20 timer siden):

Jeg skrev det ikke fordi jeg ikke skjønte det, men fordi jeg var oppgitt over hele greia. At hun som hadde opplevd så mye motgang ikke engang ikke kunne få det.

Det er jo hele greia... de betaler mer enn gjerne ut "erstatning", men ønsker ikke å ha en domsavsigelse på det pga presedensen det ville skapt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rystende dokumentar, ja rett og slett grusom. Det gjør fysisk vondt å se hvordan Agnes ble mishandlet. Stakkars arme sjel som blir utsatt for grove overgrep fra familie, helsevesenet, kommunen og politiet. Helt forkastelig at et lite samfunn ikke tar vare på sine egne innbyggere. Ei lita bygd hvor alle vet hvem som oppsøker Agnes ~ allikevel beskytter de overgriperne.  All ære til Tore Strømøy som står opp for all den urett som ble begått.

Blir rett og slett oppgitt og forbannet over hvor mange slike umenneskelige saker vi har her i landet!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grusomt å vite hva Agnes har måttet lide seg igjennom. At kommunen kan sitte nesten uanfektet og nærmest forsvare hvordan ting ble håndtert gjør meg kvalm. Angrer nesten på at jeg begynte på denne serien, er til å miste nattesøvnen av.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt meningsløst at dødsfallet hennes ikke ble etterforsket, funnstedet ikke gransket, ingen obduksjon, ingen avhør... Jeg er helt sjokkert 😳😳😳

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv oppvokst «på bøgda» på 70-tallet. Denne saken viser alt som er galt med å vokse opp i slike miljøer. Kommunen, leger, lensmann++, oppfører seg utrolig tafatte og har en enorm berøringsangst overfor alt som er vondt og vanskelig. Her gjelder det å sitte stille i båten og glatte over alt som skjer.

Endret av AnonymBukser
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en god og nødvendig dokumentar. 

Som noen nevner over, er det lett at fagpersoner i små miljøer, lar være å gjøre jobben sin pga konsekvenser i umiddelbar nærhet. Oppmerksomheten rundt saker som Agnes sin, bidrar til å opplyse og forebygge at historien gjentar seg. De er utrolig viktige. 

Jeg vet om lignende saker som har fått etterspill mange år etterpå, hvor det får folk til å endre holdning. Mange år for sent for den enkelte, men avgjørende for småsamfunnene som opplever det.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan Agnes kunne synge en gjenkjennbar melodi når hun var døv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBukser skrev (1 time siden):

Jeg er selv oppvokst «på bøgda» på 70-tallet. Denne saken viser alt som er galt med å vokse opp i slike miljøer. Kommunen, leger, lensmann++, oppfører seg utrolig tafatte og har en enorm berøringsangst overfor alt som er vondt og vanskelig. Her gjelder det å sitte stille i båten og glatte over alt som skjer.

Dessverre kan det være uheldig når alle kjenner alle. Politiet har ikke profesjonell avstand til det hele. Ikke helsevesen. Ikke kommunen. Å sitte å høre på politiet der som ikke så noen grunn til å etterforske. Hverken voldtekter eller selve dødsfallet. At ikke engang vitneutsagn som sa hun ikke lå på funnstedet når de lette etter henne, som kunne åpne opp for at hun var flyttet dit senere, er helt utrolig. Ingen obduksjon. Helt utrolig.
Å se de polititjenestemennene ga meg assosiasjoner til mindre intelligente rednex. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvordan Agnes kunne synge en gjenkjennbar melodi når hun var døv?

Hun var trolig ikke helt døv, men sterkt hørselshemmet. En av de som var med i første episode og het Svein, fortalte vel at hun kalte ham "Fein". 

Hun fikk nok med seg noe kommunikasjon som barn, men ikke nok til å utvikle talespråk. Hadde hun ikke hørt noe som helst, kan det tenkes at hun hadde blitt undersøkt før hun skulle begynne på skolen. Da ville hun trolig skilt seg enda tydeligere ut fra jevnaldrende barn enn at hun ikke snakket.

De kan ha spilt enkle melodier på høyt volum for de som var hørselshemmet på Gaustad, evt. brukt hodetelefoner,  for å gi dem en opplevelse av musikk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altius skrev (2 timer siden):

Dessverre kan det være uheldig når alle kjenner alle. Politiet har ikke profesjonell avstand til det hele. Ikke helsevesen. Ikke kommunen. Å sitte å høre på politiet der som ikke så noen grunn til å etterforske. Hverken voldtekter eller selve dødsfallet. At ikke engang vitneutsagn som sa hun ikke lå på funnstedet når de lette etter henne, som kunne åpne opp for at hun var flyttet dit senere, er helt utrolig. Ingen obduksjon. Helt utrolig.
Å se de polititjenestemennene ga meg assosiasjoner til mindre intelligente rednex. 

Helt enig. Fascinerende at alt dette kom i siste episode. Jeg ønsker meg veldig en oppfølgingsepisode, etter nasjonal oppmerksomhet, hvor bygdesamfunnet får anledningen til å belyse saken igjen. Kanskje noen ville latt seg intervjue anonymt. 
 

Er det noen fra Leksvik som brenner inne med opplysninger tro. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baldrian skrev (37 minutter siden):

Hun var trolig ikke helt døv, men sterkt hørselshemmet. En av de som var med i første episode og het Svein, fortalte vel at hun kalte ham "Fein". 

Hun fikk nok med seg noe kommunikasjon som barn, men ikke nok til å utvikle talespråk. Hadde hun ikke hørt noe som helst, kan det tenkes at hun hadde blitt undersøkt før hun skulle begynne på skolen. Da ville hun trolig skilt seg enda tydeligere ut fra jevnaldrende barn enn at hun ikke snakket.

De kan ha spilt enkle melodier på høyt volum for de som var hørselshemmet på Gaustad, evt. brukt hodetelefoner,  for å gi dem en opplevelse av musikk.

Det høres logisk ut. Takk for godt svar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...