Gå til innhold

Agnes Waade - dokumentar på NRK


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Bellalala skrev (På 23.2.2022 den 21.11):

Fikk virkelig et dårlig inntrykk av den mannen, du får meg aldri til å tro at han ikke visste nøyaktig hva som foregikk (sammen med resten av bygda). 

Håper hun i det minste fikk noen gode år på slutten av livet, venter spent på de to siste episodene.

 

 

Han forklarte seg vel egentlig med at det ikke var grunnlag for anmeldelser med at Agnes var syk..😭

Og når det er offentlig hvorfor han selv mistet jobben, så blir jeg målløs. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anonyma123 skrev (26 minutter siden):

Han forklarte seg vel egentlig med at det ikke var grunnlag for anmeldelser med at Agnes var syk..😭

Og når det er offentlig hvorfor han selv mistet jobben, så blir jeg målløs. 

Ja, han unnskyldte kikkingen med at han var ekstremt opptatt av lov og orden.....

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så ekstremt oppgitt og forbanna over hvor mange ubeskrivelige groteske og umenneskelige saker vi har her i landet, denne inkludert.

De to første episodene var vanskelige å komme seg gjennom, og gråter på Agnes sine vegne over at hun ikke fikk den hjelpen hun fortjente før hun døde alene i en skog! 

Dette var åpenbart en skikkelig snill og god dame, spesielt når man ser hvor varmt alle som kjente henne når de selv var barn omtaler henne. Hun var som en ekstra mamma for dem. Dét sier litt, for en kjærlighet hun må ha vist ovenfor dem! Til tross for at hun opplevde grov omsorgssvikt og ble neglisjert og isolert fra ung alder, virket det altså likevel som om hun bare hadde godhet inni seg når hun vokste opp! 

Også opplever hun likevel å bli mishandlet grovere og grovere jo eldre hun blir, til tross for at hun ikke gjør noe annet enn å være snill, jobbe hardt og passe sine egne saker. Hun blir behandlet som om hun er dum av sine foreldre og voksne, hun blir frarøvet av kjærlighet og omsorg og må vitne at hennes søsken får disse tingene, hun blir gjemt for andre folk, hun blir utnyttet til å jobbe gratis og får garantert aldri noe verbal takknemlighet fra familie, hun blir fysisk mishandlet og seksuelt mishandlet, blir tvunget til abort, blir tvangssterilisert, hysjet på og og tvunget til å bo fanget på en plass som garantert føles traumatisk ut for henne. 

Den største og første svikten her kommer selvfølgelig fra hennes mor og far som var totalt blottet for empati og omsorgsevner. Derretter hennes egen bror som helt klart utnytter og mishandler henne (synes det hadde vært interessant å vite om han nevøen som hadde tatt over gården, faktisk var sønnen til Agnes sin bror. Fordi han hørtes helt blottet for hva som hadde hendt Agnes, og mente at grunnen til at hun rømte var fordi folk prøvde å blande seg og plage noen som "var dum og ikke forstod". Drittsekk max han fyren). 

Deretter vil jeg si at kommunen står som størst ansvarlig, både mtp hvor raskt hun ble dømt for "åndssvak" og mistet all skolegang, men at det aldri ble fanget opp at det var ei jente som ble totalt isolert for omverden samtidig som hennes søsken var en del av bygda. I tillegg fikk de alle klagene, og gjorde heller aldri noe da. 

Så har vi politiet, som virker som helt totalt inkompetente. Han som blir invervjuet gir meg skikkelig dårlige vibber, og jeg hadde ikke blitt sjokkert om de hadde gjort en stor avsløring om at han var én av dem som besøkte gården, for å si det sånn 🙄 

Fy faen altså denne saken er bare helt hårreisende forferdelig! Stakkars, stakkars Agnes. 

  • Liker 35
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til nettsiden for dokumentene som Indre Fosen k nå har tilgj.gjort: https://innsyn.acossky.no/indrefosen/wfinnsyn.ashx?response=journalpost_detaljer&journalpostid=1100006710& Nederst på denne siden ligger det lenke til rettsdokumenter. Mye  å lese gj, også håndskrift, kommer frem at broren Anders Waade slo Agnes og behandlet henne umenneskelig (knyttet til hallikvirksomhet??). Kunne ikke finne navn på noen gjerningsmenn der, men har ikke sett gj alt.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassiopeia skrev (6 timer siden):

Jeg blir så ekstremt oppgitt og forbanna over hvor mange ubeskrivelige groteske og umenneskelige saker vi har her i landet, denne inkludert.

De to første episodene var vanskelige å komme seg gjennom, og gråter på Agnes sine vegne over at hun ikke fikk den hjelpen hun fortjente før hun døde alene i en skog! 

Dette var åpenbart en skikkelig snill og god dame, spesielt når man ser hvor varmt alle som kjente henne når de selv var barn omtaler henne. Hun var som en ekstra mamma for dem. Dét sier litt, for en kjærlighet hun må ha vist ovenfor dem! Til tross for at hun opplevde grov omsorgssvikt og ble neglisjert og isolert fra ung alder, virket det altså likevel som om hun bare hadde godhet inni seg når hun vokste opp! 

Også opplever hun likevel å bli mishandlet grovere og grovere jo eldre hun blir, til tross for at hun ikke gjør noe annet enn å være snill, jobbe hardt og passe sine egne saker. Hun blir behandlet som om hun er dum av sine foreldre og voksne, hun blir frarøvet av kjærlighet og omsorg og må vitne at hennes søsken får disse tingene, hun blir gjemt for andre folk, hun blir utnyttet til å jobbe gratis og får garantert aldri noe verbal takknemlighet fra familie, hun blir fysisk mishandlet og seksuelt mishandlet, blir tvunget til abort, blir tvangssterilisert, hysjet på og og tvunget til å bo fanget på en plass som garantert føles traumatisk ut for henne. 

Den største og første svikten her kommer selvfølgelig fra hennes mor og far som var totalt blottet for empati og omsorgsevner. Derretter hennes egen bror som helt klart utnytter og mishandler henne (synes det hadde vært interessant å vite om han nevøen som hadde tatt over gården, faktisk var sønnen til Agnes sin bror. Fordi han hørtes helt blottet for hva som hadde hendt Agnes, og mente at grunnen til at hun rømte var fordi folk prøvde å blande seg og plage noen som "var dum og ikke forstod". Drittsekk max han fyren). 

Deretter vil jeg si at kommunen står som størst ansvarlig, både mtp hvor raskt hun ble dømt for "åndssvak" og mistet all skolegang, men at det aldri ble fanget opp at det var ei jente som ble totalt isolert for omverden samtidig som hennes søsken var en del av bygda. I tillegg fikk de alle klagene, og gjorde heller aldri noe da. 

Så har vi politiet, som virker som helt totalt inkompetente. Han som blir invervjuet gir meg skikkelig dårlige vibber, og jeg hadde ikke blitt sjokkert om de hadde gjort en stor avsløring om at han var én av dem som besøkte gården, for å si det sånn 🙄 

Fy faen altså denne saken er bare helt hårreisende forferdelig! Stakkars, stakkars Agnes. 

Nei eier av gården heter Trondstadhagen, og er nok sønn av Agnes’ søster som giftet seg Tronstadhagen. Broren het Anders Waade og hvis han fikk barn ville de trolig hett Waade til etternavn.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte tenkt på disse menneskene som ble gjemt bort før.  Det er jo ikke lenge siden man plutselig kunne se mennesker med downs i offentligheten. Går man så kort tilbake i tid som til 1999 tipper jeg at majoriteten av folket på enkelte små steder ikke kjente igjen trekkene.

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan
Chomsky89 skrev (3 minutter siden):

Har ofte tenkt på disse menneskene som ble gjemt bort før.  Det er jo ikke lenge siden man plutselig kunne se mennesker med downs i offentligheten. Går man så kort tilbake i tid som til 1999 tipper jeg at majoriteten av folket ikke kjente igjen de karakteristiske trekkene. 

Eh, jeg var tenåring på 90-tallet og vi hadde noen med downs syndrom på skolen og man så også disse i offentligheten. Tror du må litt lenger tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (26 minutter siden):

Eh, jeg var tenåring på 90-tallet og vi hadde noen med downs syndrom på skolen og man så også disse i offentligheten. Tror du må litt lenger tilbake i tid.

"plustelig kunne se" var ikke hektet på 1999 eller 90tallet som du ser om du leser på nytt. men disse trekkene var fortsatt relativt ny i offentligheten som følge av tidligere isolering. Når man slenger på at dette også er ganske liten gruppe var det aboslutt ikke noen selvfølge at folk kjente til disse trekkene som DS-trekk på den tida. Det er en selvfølge nå.

Endret av Chomsky89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Chomsky89 skrev (2 minutter siden):

"plustelig kunne se" var ikke hektet på 1999 eller 90tallet som du ser om du leser på nytt. men disse trekkene var fortsatt relativt ny i offentligheten som følge av tidligere isolering. Når man slenger på at dette også er ganske liten gruppe var det aboslutt ikke noen selvfølge at folk kjente til disse trekkene som DS-trekk på den tida. Det er en selvfølge nå.

Det er jeg ikke enig i, men det er forsåvidt en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (8 minutter siden):

Det er jeg ikke enig i, men det er forsåvidt en annen diskusjon.

Din 90-talls erfaring er også tenåring på et sted i norge. Du tilhører aldersgruppen med størst sjanse for å komme i ordentlig kontakt med noen med downs.  Har en slektning som jobbet med Downs over hele norge på den tiden. å spørsmålet "hvilken diagnose er dette" "Hva feiler det hun"  var en garanti når man tok de med på utflukter.

Men dette blir avsporing..

Endret av Chomsky89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (16 minutter siden):
Chomsky89 skrev (9 minutter siden):

Din 90-talls erfaring er også tenåring på et sted i norge. Du tilhører aldersgruppen med størst sjanse for å komme i ordentlig kontakt med noen med downs.  Har en slektning som jobbet med Downs over hele norge på den tiden. å spørsmålet "hvilken diagnose er dette" "Hva feiler det hun"  var en garanti når man tok de med på utflukter.

Men dette blir avsporing..

Helt enig m chomsky. Er selv født tidlig 70-tall, og husker at min far skammet seg over min funksjonshemmede bror da han var tenåring (ca 1980). Hører m til historien at jeg kommer fra en meget kons gård.

Endret av Dame44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Chomsky89 skrev (12 minutter siden):

Din 90-talls erfaring er også tenåring på et sted i norge. Du tilhører aldersgruppen med størst sjanse for å komme i ordentlig kontakt med noen med downs.  Har en slektning som jobbet med Downs over hele norge på den tiden. å spørsmålet "hvilken diagnose er dette" "Hva feiler det hun"  var en garanti når man tok de med på utflukter.

Men dette blir avsporing..

Det handlet nok også om holdninger til mennesker som var annerledes. Må jo huske på at besteforeldregenerasjonen på den tiden var født på rundt samme tid som det Agnes var. Det var påstanden om at majoriteten ikke gjenkjente trekkene jeg var uenig i, men ja selvfølgelig var den yngre generasjonen mer i kontakt med disse enn den eldre og hadde nok også kanskje en litt åpnere holdning til dem.

Jeg er ikke uenig i at holdningene fortsatt var helt annerledes til de som var annerledes da. Man kunne for eksempel mobbe andre med "er du helt åndssvak eller?" eller spørsmål om noen hadde downs hvis de skulle fremstille noen som dum.

Det spørs sikkert hvor man bodde også, men vil ikke påstå at jeg er vokst opp i urbane strøk akkurat.

Endret av AprilRyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til 1995 var det vanlig at psykisk utviklingshemmede bodde i "samlekommuner". Det var en eller to slike kommuner pr landsdel. Så kom HVPU reformen i 1991, der ansvaret for psykisk utviklingshemmede gikk fra stat til kommune. Da flyttet de aller fleste psykisk utviklingshemmede til sine hjemkommuner og man bør anta at fra da ble de mer synlige i hverdagsbilet fordi de blant annet da begynte på nærskolene. 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilRyan skrev (2 minutter siden):

Det handlet nok også om holdninger til mennesker som var annerledes. Må jo huske på at besteforeldregenerasjonen på den tiden var født på rundt samme tid som det Agnes var. Det var påstanden om at majoriteten ikke gjenkjente trekkene jeg var uenig i, men ja selvfølgelig var den yngre generasjonen mer i kontakt med disse enn den eldre og hadde nok også kanskje en litt åpnere holdning til dem.

Jeg er ikke uenig i at holdningene fortsatt var helt annerledes til de som var annerledes da. Man kunne for eksempel mobbe andre med "er du helt åndssvak eller?".

Det spørs sikkert hvor man bodde også, men vil ikke påstå at jeg er vokst opp i urbane strøk akkurat.

Du trenger bare lese off dokumenter om funksj hemming for å forstå utviklingen av synet på funskj hemmende. Først på slutten av 70-tallet ble hjelpemidler allment tilgj for funksj hemmende, og etter dette har flere reformer/off dokumenter fokusert på å integrere disse, spesielt på 90-tallet (HVPU-reform, krav til universell utforming mm). Min familie var/er nok ganske gammeldags ja, men flere her kjenner tydeligvis til lignende tilfeller fra 70-80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Dame44 skrev (9 minutter siden):

Du trenger bare lese off dokumenter om funksj hemming for å forstå utviklingen av synet på funskj hemmende. Først på slutten av 70-tallet ble hjelpemidler allment tilgj for funksj hemmende, og etter dette har flere reformer/off dokumenter fokusert på å integrere disse, spesielt på 90-tallet (HVPU-reform, krav til universell utforming mm). Min familie var/er nok ganske gammeldags ja, men flere her kjenner tydeligvis til lignende tilfeller fra 70-80-tallet.

Jeg ser ikke helt at jeg er uenig i dette. Selvfølgelig har det vært en utvikling. Det er akkurat som med psykisk helse nå. Der har det har vært en ganske stor utvikling med åpenhet, informasjon og aksept.

Men folk er fortsatt ikke snille med de som er annerledes dessverre. Kanskje ikke akkurat på dette nivået der Agnes ble behandlet som fritt vilt, men fortsatt mye dårlige holdninger og oppførsel rundt omkring.

Uansett, ser frem til episoden på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ikke helt at jeg er uenig i dette. Selvfølgelig har det vært en utvikling. Det er akkurat som med psykisk helse nå. Der har det har vært en ganske stor utvikling med åpenhet, informasjon og aksept.

Men folk er fortsatt ikke snille med de som er annerledes dessverre. Kanskje ikke akkurat på dette nivået der Agnes ble behandlet som fritt vilt, men fortsatt mye dårlige holdninger og oppførsel rundt omkring.

Uansett, ser frem til episoden på mandag.

Helt enig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neutral90 skrev (4 timer siden):

Frem til 1995 var det vanlig at psykisk utviklingshemmede bodde i "samlekommuner". Det var en eller to slike kommuner pr landsdel. Så kom HVPU reformen i 1991, der ansvaret for psykisk utviklingshemmede gikk fra stat til kommune. Da flyttet de aller fleste psykisk utviklingshemmede til sine hjemkommuner og man bør anta at fra da ble de mer synlige i hverdagsbilet fordi de blant annet da begynte på nærskolene. 

 

Samtidig kom det en normaliseringstanke, der de flyttet ut fra sentral institusjoner og inn i egne leiligheter eller egne leiligheter i omsorgsboliger, de gikk også bort fra å være pasienter til brukere og tjenestemottakere. Med varierende grad av suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
On 2/21/2022 at 10:55 PM, Dude1996 said:

Kommunedirektøren stakk av fra kommunen og flytta vekk. Det er mye rot i kommunen, alt fra økonomi til politiske valg. Under avstemninga om kommunesammenslåinga var det noen som juksa med stemmene.

Jeg kjenner at jeg får en guffen følelse når Tore er på rådhuset i Rissa. De folkevalgte sier: "Sjølsagt ska du få sjå i dokumentan. Vi e vældi opptatt tå åpenheit vi sju" 😒

La merke til det på rådhuset jeg også. De er veldig imøtekommende, men når han får dokumentene så har de sensurert bort alt. De burde fått en Oscar for den skuespiller prestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DislayName skrev (På 23.2.2022 den 20.41):

broren som er intervjuet??

Agnes' bror er ikke intervjuet, kun nevøer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...