Gå til innhold

Agnes Waade - dokumentar på NRK


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Dette er virkelig en ekstrem sak. Og greit at Tore ikke er advokat eller etterforsker, men det å angripe hans metoder endrer jo ikke fortiden…Og det grusomme som skjedde i den bygden.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke si at lignende ikke kan skje i dag. 

Endret av elskermenn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kommet til 4. episode, og jeg kan si meg enig i at behandlingen av Agnes var grusom. Men, som det også sies i serien, "normalt" for den tiden. Den gang ble "åndssvake" ansett som mindreverdige, og behandlet deretter. En grusom realitet som vi ikke kan sette oss inn i i dagens Norge.

Men samtidig, så sitter jeg igjen med en dårlig følelse når det gjelder Tore Strømøys eget misbruk av mennesker i denne serien. Spesielt da naboen Per Morten Bugten. Han er tydeligvis en mann med sine egne problemer, og som blir utlevert i serien. Ikke bare forteller han om Agnes, men om eget liv: fengsel, å bli forlatt av moren osv. Jeg hadde virkelig problemer med å se de delene av serien der han deltok, for her tenker jeg Tore Strømøy har tråkket over noen ganske grove grenser når det gjelder å beskytte de som kan være til fare for seg selv. Hva vet vi om måten denne mannen i etterkant har reagert på å se seg selv i serien, få livet sitt, ikke bare i ord, men i bilder, utlevert for alle og enhver?

Ja, livet til Agnes var grusomt. Men det rettferdiggjør ikke å utsette noen i dag for overgrep.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (4 timer siden):

Nå er jeg kommet til 4. episode, og jeg kan si meg enig i at behandlingen av Agnes var grusom. Men, som det også sies i serien, "normalt" for den tiden. Den gang ble "åndssvake" ansett som mindreverdige, og behandlet deretter. En grusom realitet som vi ikke kan sette oss inn i i dagens Norge.

Men samtidig, så sitter jeg igjen med en dårlig følelse når det gjelder Tore Strømøys eget misbruk av mennesker i denne serien. Spesielt da naboen Per Morten Bugten. Han er tydeligvis en mann med sine egne problemer, og som blir utlevert i serien. Ikke bare forteller han om Agnes, men om eget liv: fengsel, å bli forlatt av moren osv. Jeg hadde virkelig problemer med å se de delene av serien der han deltok, for her tenker jeg Tore Strømøy har tråkket over noen ganske grove grenser når det gjelder å beskytte de som kan være til fare for seg selv. Hva vet vi om måten denne mannen i etterkant har reagert på å se seg selv i serien, få livet sitt, ikke bare i ord, men i bilder, utlevert for alle og enhver?

Ja, livet til Agnes var grusomt. Men det rettferdiggjør ikke å utsette noen i dag for overgrep.

Det var ikke normalt å gjemme bort "evneveike" på åttitallet. Min mor jobbet med slike mennesker, og de ble ikke gjemt bort. Jeg er ikke fra et stort sted heller. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (2 timer siden):

Det var ikke normalt å gjemme bort "evneveike" på åttitallet. Min mor jobbet med slike mennesker, og de ble ikke gjemt bort. Jeg er ikke fra et stort sted heller. 

Agnes ble født i 1927. Om vi setter skolestart, og det tidspunkt hun ble "diagnostisert" som mindre begavet, så er årstallet ca 1933/1934. På det tidspunkt var det å ha "unormale barn" skamfullt, og barna ble gjerne gjemt bort.

Vi kan mislike det, og nå, nesten 100 år senere mene at det var grusomt og feil. Men vi må samtidig forstå hendelsene utifra den tiden de skjedde. Det gjør det selvsagt ikke mindre umenneskelig, men vi kan til dels forstå det, utifra den tidens tankegang, uten å akseptere det.

Tore Strømøy derimot, utsetter en person med tydelige mentale problemer for offentlig beskuelse, i vår tid. Og han burde visst bedre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (40 minutter siden):

Agnes ble født i 1927. Om vi setter skolestart, og det tidspunkt hun ble "diagnostisert" som mindre begavet, så er årstallet ca 1933/1934. På det tidspunkt var det å ha "unormale barn" skamfullt, og barna ble gjerne gjemt bort.

Vi kan mislike det, og nå, nesten 100 år senere mene at det var grusomt og feil. Men vi må samtidig forstå hendelsene utifra den tiden de skjedde. Det gjør det selvsagt ikke mindre umenneskelig, men vi kan til dels forstå det, utifra den tidens tankegang, uten å akseptere det.

Tore Strømøy derimot, utsetter en person med tydelige mentale problemer for offentlig beskuelse, i vår tid. Og han burde visst bedre.

Det fantes institusjoner hvor folk kunne bo på om foreldrene ville det.

 

Forresten så er slike folk fortsatt sett ned på.

Endret av elskermenn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min oldefar hadde en bror som var såkalt døvstum, de var født helt først på 1900-tallet altså over tjue år før Agnes ble født, dette var på en annen bitteliten plass i landet. For min mor ble han onkel "Anders". Han var gift, hadde tre barn og var utdannet  skredder. Han hadde ikke noe ordentlig språk, men familien forsto hva han mente. Han og min oldefar sto hverandre veldig nær, og etter hva jeg har hørt så hadde han et godt liv. Han var tydeligvis heldig, men jeg tror ikke han var unik.

Det er derfor alt for enkelt å legge skylden på at verden var annerledes den gangen, at utviklingshemmede ble gjemt bort er noe helt annet enn at en døv jente blir stemplet som åndssvak. For så å vokse opp til en voksen kvinne som er fritt vilt for menn i bygda som kan komme opp og voldta henne - for hun kan ikke gjøre motstand og hun kan ikke fortelle hva som har skjedd.

Og så vet minst halve bygda hva som foregår... og de bare lar det skje, det er faktisk helt sykt.  Vi snakker ikke om 1700-tallet her heller, dette pågikk til langt inn på 1980-tallet

 

  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien gjorde sterkt inntrykk!

Helt forferdelig det som skjedde med Agnes. Og jeg tror nok dessverre slike ting skjer oftere enn det vi tror. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (2 timer siden):

Agnes ble født i 1927. Om vi setter skolestart, og det tidspunkt hun ble "diagnostisert" som mindre begavet, så er årstallet ca 1933/1934. På det tidspunkt var det å ha "unormale barn" skamfullt, og barna ble gjerne gjemt bort.

Vi kan mislike det, og nå, nesten 100 år senere mene at det var grusomt og feil. Men vi må samtidig forstå hendelsene utifra den tiden de skjedde. Det gjør det selvsagt ikke mindre umenneskelig, men vi kan til dels forstå det, utifra den tidens tankegang, uten å akseptere det.

Tore Strømøy derimot, utsetter en person med tydelige mentale problemer for offentlig beskuelse, i vår tid. Og han burde visst bedre.

Mener at skoler for døve kom i midten av 1800 tallet, Agnes var helt vanlig utrustet intellektuelt, så her er det systemet som sviktet. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 timer siden):

Mener at skoler for døve kom i midten av 1800 tallet, Agnes var helt vanlig utrustet intellektuelt, så her er det systemet som sviktet. 

Men akkurat som i dag, så er det en forutsetning at familien samarbeider og har vilje til å ta imot hjelp, for at systemet skal virke. Jeg ser selvsagt hvor håpløs flere fremstår, særlig lensmannen.

Men min utgangskommentar var at jeg opplever at Tore Strømøy utnytter en svak person for å få frem historien sin. Og det gir dokumentaren en bismak.

At han eksponerer de som hadde både kunnskap og ressurser til å gjøre noe, er helt på sin plass.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (19 timer siden):

Agnes ble født i 1927. Om vi setter skolestart, og det tidspunkt hun ble "diagnostisert" som mindre begavet, så er årstallet ca 1933/1934. På det tidspunkt var det å ha "unormale barn" skamfullt, og barna ble gjerne gjemt bort.

Men likevel visste hele bygda / kommunen garantert at familien hadde et barn som ikke snakket, men som ikke hadde noen synlige funksjonshemninger. At ikke foreldrene forsto hvorfor, er forståelig. Men noen - lærere eller den fjotten av en distriktslege eller andre med litt fagkunnskap - burde forstått at det kunne handle om hørselshemning. Blant litt skolerte folk var det kjent at "stumhet" kunne skyldes manglende hørsel. Om disse forsøkte å foreta seg noe eller om bygdedyrets regler  om å passe sine egne saker hindret dem, får vi aldri vite. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 15.3.2022 den 14.09):

Agnes ble født i 1927. Om vi setter skolestart, og det tidspunkt hun ble "diagnostisert" som mindre begavet, så er årstallet ca 1933/1934. På det tidspunkt var det å ha "unormale barn" skamfullt, og barna ble gjerne gjemt bort.

Vi kan mislike det, og nå, nesten 100 år senere mene at det var grusomt og feil. Men vi må samtidig forstå hendelsene utifra den tiden de skjedde. Det gjør det selvsagt ikke mindre umenneskelig, men vi kan til dels forstå det, utifra den tidens tankegang, uten å akseptere det.

Tore Strømøy derimot, utsetter en person med tydelige mentale problemer for offentlig beskuelse, i vår tid. Og han burde visst bedre.

Han som var med på serien er jo en voksen mann og bestemmer selv, uansett om man har mentale problemer

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greno skrev (56 minutter siden):

Han som var med på serien er jo en voksen mann og bestemmer selv, uansett om man har mentale problemer

Mange voksne som pga sine mentale problemer trenger hjelp til å sette grenser. Jeg synes ihvertfall det var vondt å se hvordan han reagerte følelsesmessig, og jeg bekymret meg faktisk for hvordan han hadde det etter at TV teamet dro sin vei og han ble sittende alene med tankene sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baldrian skrev (7 timer siden):

Men likevel visste hele bygda / kommunen garantert at familien hadde et barn som ikke snakket, men som ikke hadde noen synlige funksjonshemninger. At ikke foreldrene forsto hvorfor, er forståelig. Men noen - lærere eller den fjotten av en distriktslege eller andre med litt fagkunnskap - burde forstått at det kunne handle om hørselshemning. Blant litt skolerte folk var det kjent at "stumhet" kunne skyldes manglende hørsel. Om disse forsøkte å foreta seg noe eller om bygdedyrets regler  om å passe sine egne saker hindret dem, får vi aldri vite. 

Hun begynte jo ikke på skolen. Hun ble med moren første dag, der reagerte hun med redsel, og så ble det ikke mer skolegang på henne.

Slik jeg oppfattet det, kan det meste føres tilbake til en lensmann som var for konfliktsky, og i verste fall for mye kompis med med de som misbrukte Agnes, til at det ble gjort noe. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 15.3.2022 den 6.53):

Nå er jeg kommet til 4. episode, og jeg kan si meg enig i at behandlingen av Agnes var grusom. Men, som det også sies i serien, "normalt" for den tiden. Den gang ble "åndssvake" ansett som mindreverdige, og behandlet deretter. En grusom realitet som vi ikke kan sette oss inn i i dagens Norge.

Men samtidig, så sitter jeg igjen med en dårlig følelse når det gjelder Tore Strømøys eget misbruk av mennesker i denne serien. Spesielt da naboen Per Morten Bugten. Han er tydeligvis en mann med sine egne problemer, og som blir utlevert i serien. Ikke bare forteller han om Agnes, men om eget liv: fengsel, å bli forlatt av moren osv. Jeg hadde virkelig problemer med å se de delene av serien der han deltok, for her tenker jeg Tore Strømøy har tråkket over noen ganske grove grenser når det gjelder å beskytte de som kan være til fare for seg selv. Hva vet vi om måten denne mannen i etterkant har reagert på å se seg selv i serien, få livet sitt, ikke bare i ord, men i bilder, utlevert for alle og enhver?

Ja, livet til Agnes var grusomt. Men det rettferdiggjør ikke å utsette noen i dag for overgrep.

Behandlingen av Agnes som barn var vell ikke utenfor det som var vanlig på den tiden. Kommunens behandling av Agnes på 80-tallet, sadistiske voldtekter og det faktum at lokalbefolkningen fremdeles dysser det ned og beskytter overgripere er det ingen unnskyldning for. 

Selv om Bugten har sine problemer som du sier, så tror jeg ikke det betyr at han ikke er samtykkekompetent. Tross et vanskelig liv og tidligere utfordringer med rusmidler har han nok mer eller mindre de samme forutsetningene som andre voksne for å velge å bidra i denne serien. Tenk, han har gått å bært på disse traumene og minnene om Agnes uten å ha noen å prate om det med. Kanskje var det hjelp i å dele historien med noen. Så sterk ønske som han hadde om rettferdighet for Agnes vil jeg tro han setter pris på at programmet ble laget. Jeg hørte Strømøy si i til Bugten "vi holder kontakt", noe jeg håper han mente. Var dette tomme ord stiller det Strømøy i et dårlig lys. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her ser dere alle jentene som gikk på døveskolen i Trondheim i 1938. Agnes skulle ha vært en av disse… 

Så tragisk. 

07A7529D-48D2-4453-9E08-4F98A8468B20.png

  • Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (15 timer siden):

Hun begynte jo ikke på skolen.

Jeg vet det, men hun hadde eldre søsken. Jeg garanterer at noen av eller alle lærerne på skolen hun hørte til, visste at de hadde en søster som ikke snakket. 

Den gangen hadde man stor respekt for presten, læreren og lensmannen. Hadde en av søsknenes lærere snakket med foreldrene, insistert på at Agnes skulle til Trondheim for å teste hørselen og hjulpet til med det praktiske, er det sannsynlig at det ville blitt noe av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...