Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #1 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg synes det er en menneskerett både for barnet og faren (og forsåvidt moren også) å være sikker på farskapet. Jeg mener derfor at både enkeltpersoner og samfunnet kunne vært spart for store tap både økonomisk (rettsaker, bidrag osv) og følelsesmessig om det ble utført rutimemessige farskapstester for alle barn født her i landet.
Gjest Gjesta Skrevet 26. oktober 2005 #2 Skrevet 26. oktober 2005 Har du tenkt på kostnadene og gjennomføringen av noe slikt? I 99% av tilfellene ville en slik test vært overflødig og hvorfor da bruke ressurser i helsevesenet til noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #3 Skrevet 26. oktober 2005 Har du tenkt på kostnadene og gjennomføringen av noe slikt? I 99% av tilfellene ville en slik test vært overflødig og hvorfor da bruke ressurser i helsevesenet til noe slikt. ← 99% sier du Da tror du jammen godt om oss damer. Det er hevdet at opptil 1 av 5 barn har en annen far enn det mor oppgir ved fødselen. Dette bygger man på tall som kommer frem i de tilfeller hvor nær familie skal donere bort organer og det i ettertid viser seg at det er umulig at de er i slekt overhodet.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #4 Skrevet 26. oktober 2005 Er det virkelig så store kostnader forbundet med dette? Det blir jo tatt en rekke tester av de nyfødte barna uansett, hva skader det med en ekstra. Og kostandene for samfunnet med de tilfellene der det blir feil farskap er i alle fall betydelige..
Maetzii Skrevet 26. oktober 2005 #5 Skrevet 26. oktober 2005 Har tenkt på det før og synes det er en strålende idè ja. Men strålende ideer er somoftest de siste som blir iverksatt i dette landet dessverre. Tror den testen koster et par tusen kroner.. Ikke store ekstrautgiften i forbindelse med en fødsel. (men det kan godt være jeg husker feil)
Murf Skrevet 26. oktober 2005 #6 Skrevet 26. oktober 2005 Tror den testen koster et par tusen kroner.. Ikke store ekstrautgiften i forbindelse med en fødsel. (men det kan godt være jeg husker feil) ← Ikke den store utgiften for en fødsel, men temmelig stor utgift når en ganger opp med alle fødslene i Norge i løpet av ett år. De pengene kan man bruke mere fornuftig andre steder. Murf
Maetzii Skrevet 26. oktober 2005 #7 Skrevet 26. oktober 2005 for eksempel som tilbakebetaling til alle de fedrene som etter noen år finner ut at de har betalt barnebilag uten egentlig å være faren?
la_luz Skrevet 26. oktober 2005 #8 Skrevet 26. oktober 2005 Et par tusen kroner? Og det tror du griske nordmenn vil betale selv? Det kommer ikke folk til å gå med på. 2000 * antal barnefødsel det er et høyt beløp for det offentlige å betale. Uanstt har du tenkt på "feilrate" Det er blandt annet vært rettet kritikk med å teste alle kommene mødre for AIDS fordi det feilraten er stor. DVS at det er større sjangs for at en som er negativ tester posetivt -enn det er nytte for de som faktisk ikke visst de hadde AIDS. Tenkt på den problematikken det skaper dersom testen første gang er negativ. Og testen må tas om igjen og det da viser seg da at mannen man trodde var faren er faren alikvel. Tror ikke du har tenkt så nøye gjennom saken.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #9 Skrevet 26. oktober 2005 Et par tusen kroner? Og det tror du griske nordmenn vil betale selv? Det kommer ikke folk til å gå med på. 2000 * antal barnefødsel det er et høyt beløp for det offentlige å betale. Uanstt har du tenkt på "feilrate" Det er blandt annet vært rettet kritikk med å teste alle kommene mødre for AIDS fordi det feilraten er stor. DVS at det er større sjangs for at en som er negativ tester posetivt -enn det er nytte for de som faktisk ikke visst de hadde AIDS. Tenkt på den problematikken det skaper dersom testen første gang er negativ. Og testen må tas om igjen og det da viser seg da at mannen man trodde var faren er faren alikvel. Tror ikke du har tenkt så nøye gjennom saken. ← Ja stakkars den kvinnen mener du som skjelver i buksa over at bedrageriet kanskje skal komme for dagen? Og at feilraten er stor? har du tall å komme med? Er en prøve først positiv , ja så tester man dem vel på nytt da . Tar så vidt jeg vet bare 1-2 max uke for å teste seg for hiv ( sist jeg gjorde det ihvertfall)
Gjest Piper Skrevet 26. oktober 2005 #10 Skrevet 26. oktober 2005 for eksempel som tilbakebetaling til alle de fedrene som etter noen år finner ut at de har betalt barnebilag uten egentlig å være faren? ← De fedrene som tviler på at de er faren, har krav på å kreve en slik test. Så beklager, emn det er ikke synd på de.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #11 Skrevet 26. oktober 2005 De fedrene som tviler på at de er faren, har krav på å kreve en slik test. Så beklager, emn det er ikke synd på de. ← Det er jo for ffffffff dem det er synd på. De som med god tro har levd i den villfarelsen av at de er pappa. Herregud du må jo være helt på bærtur når du hevder det ikke er synd på dem. Hva med mora da Hun har vel ikke gjort noe gærnt i det hele tatt ifølge deg. De fleste menn som lever i stabile forhold krever nemlig ikke slike tester, av den enkle grunn av at de stoler vel på at de er faren. Men attskillig flere menn burde kanskje hevde sin rett på det området. Ihvertfall når man risikerer å få en sånn påstand slengt i trynet x antall år etterpå
Gjest Bellatrix Skrevet 26. oktober 2005 #13 Skrevet 26. oktober 2005 Hvor ble det av tilliten? ← Det lurer jeg også på. Skal man gå utfra at folk gir feilaktige opplysninger?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #14 Skrevet 26. oktober 2005 Hvor ble det av tilliten? ← Tja.. statistisk er det opptil hvert 5 barn man regner lever med feil far. Det i seg selv er vel en indikasjon på at det står dårlig til med tilliten til både den ene og andre parten i de norske hjem.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #15 Skrevet 26. oktober 2005 Hvor ble det av tilliten? ← Plenty av tillitt rundt om virker det som.. siden det er svært få som får tatt en slik test. Poenget med å gjøre den obligatorisk var at da kunne man få visset uten å kreve en test. Det å kreve en test blir slik det er i dag et tillitsbrudd i seg selv.. og kan være ødeleggende for fremtidig samliv osv. Jeg tror da det er derfor folk velger bort en slik test.. ikke pga prisen
Gjest Turi Skrevet 26. oktober 2005 #16 Skrevet 26. oktober 2005 Så da skal samfunnet si at jeg ikke er til å stole på istedet for partneren min? Jeg ville sett det som et alvorlig overgrep dersom noen sa til meg at jeg var pliktig å teste datteren min for å se om hun hadde samme DNA som pappaen. Det er indirekte å beskylde meg for utroskap, og det ville ikke jeg finne meg i.
Gjest Turi Skrevet 26. oktober 2005 #17 Skrevet 26. oktober 2005 Tja.. statistisk er det opptil hvert 5 barn man regner lever med feil far. Det i seg selv er vel en indikasjon på at det står dårlig til med tilliten til både den ene og andre parten i de norske hjem. ← Sier hvem og på hvilket grunnlag?????
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2005 #18 Skrevet 26. oktober 2005 Tja.. statistisk er det opptil hvert 5 barn man regner lever med feil far. Det i seg selv er vel en indikasjon på at det står dårlig til med tilliten til både den ene og andre parten i de norske hjem. ← Har du en link med denne statistikken? 1 av 5 høres voldsomt ut!
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #19 Skrevet 26. oktober 2005 Så da skal samfunnet si at jeg ikke er til å stole på istedet for partneren min? Jeg ville sett det som et alvorlig overgrep dersom noen sa til meg at jeg var pliktig å teste datteren min for å se om hun hadde samme DNA som pappaen. Det er indirekte å beskylde meg for utroskap, og det ville ikke jeg finne meg i. ← Hele poenger er jo at dersom det var obligatorisk så trenget jo ingen å beskylde noen for noe som helst.. Da var det bare en del av det å forsikre seg om ting.. noe vi gjør mye på langt mindre viktige felter i samfunnet. Jeg synes du må tenke litt på hvordan menn med en 0,0001% usikkerhet har det..
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #20 Skrevet 26. oktober 2005 Har du en link med denne statistikken? 1 av 5 høres voldsomt ut! ← Barnimagen.com om jeg ikke husker feil... Tallene bygger på funn ved organdonasjoner til nære familiemedlemmer visstnok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå