Gå til innhold

Hadja Tajik laget fiktiv leiekontrakt for å unndra skatt


Gjest Urias

Anbefalte innlegg

Pendlerboligsaken fortsetter å innhente de folkevalgte. Nå er det Tajik som sitter i saksa, og hun ligger an til å overtra tronen som kanskje det verste tilfellet av alle. For å unngå å skatte av pendlerboligen, laget hun en fiktig leiekontrakt for å dokumentere egne utgifter på bolig. I søknaden skrev hun at hun hadde leieutgifter på kr. 3000,- i måneden, mens hun i realiteten bodde gratis hos foreldrene. Hun unngikk dermed fordelsbeskatning. Det hører også med til historien at hun på første søknad skrev at hun ikke hadde utgifter, men da hun fikk beskjed om at hun da måtte skatte av pendlerboligen, endret hun denne og la fram en falsk leiekontrakt. Dermed unngikk hun å fordelsbeskatte av kr. 10.400,- pr. måned. Dette gjelder perioden 2006-2010, og vi snakker da om en total skatteundragelse på rundt 200.000,-

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEbV88/fikk-skattefri-pendlerbolig-med-kontrakt-hun-aldri-brukte-ser-uryddig-ut

Dette er en særdeles alvorlig sak som ikke bare er en ren utnyttelse av pendlerboligen, men en ren dokumentforfalskning for å tilegne seg penger fra staten. Hadde det vært oss "vanlige folk", hadde dette vært omtalt som økonomisk kriminalitet som garantert hadde blitt straffeforfulgt. Nå omtales det bare som "uryddig".

Det er også påfallende at Tajik plutselig får akutt hukommelsessvikt. Det er visst fryktelig vanskelig å huske tilbake til når svindelen pågikk.

Det er også verdt å merke seg at Tajik også forsøkte å bruke sin makt ved å gå hardt ut på facebook for noen dager siden ang. en upublisert sak i Aftenposten som også omhandlet en pendlerleilighet, men dette er en annen, og opplagt en mindre alvorlig sak. Det er veldig spesielt at en politiker i hennes posisjon går så hardt ut på Facebook, og det er helt klart et indirekte angrep på uavhengig journalistikk.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selveste Tajik. Hvem skulle tro. Jurist. Hun angrer ikke en gang, unnskylder seg ikke. Hun svarer svada på journalistenes konkrete spørsmål. Samtidig jobber hun aktivt for å gjøre tusenvis av lovlige arbeidere i Norge arbeidsløse. Jeg har aldri likt henne fordi jeg har alltid følt det er noe som skurrer ved henne. Moralen hennes. 

Mer formuleringene hennes:

 

Da jeg så den kontrakten, så må jeg innrømme at jeg kvapp til. Dette ser uryddig ut, sier hun om sin egen leiekontrakt til VG i dag.

Det er rett og slett ikke mulig for meg å gå tilbake og si hva jeg tenkte den første, femte eller ellevte desember 2006, sier Tajik i dag.

Det er vanskelig for meg å si noe presist om dager som ligger 15 år tilbake, men jeg må nesten gå ut fra at det jeg har skrevet der er rett.

og resten av svarene i artikkelen. Svada fra A til Å. Veldig beleilig med hukommelsessvikt akkurat nå.

Endret av Drizzt
  • Liker 40
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Tajik liker vi! Ben i nesa for fasan. Men gjøre seg til skattesniker i sin første jobb, der du tjener godt, nei, det er, hva skal jeg si - det er i klasse med Ropstad. Riktignok bodde hun ikke på gutterommet med ektefelle og barn, slik Ropstad hevdet for Stortingsadministrasjonen, men det tar seg dårlig nok ut med ubrukt leiekontrakt hos en gammel nabo av foreldrene kombinert med akutt hukommelsessvikt! Hun bodde uansett hos foreldrene sine når hun var hjemme. Hun påberoper seg utgifter på pikerommet, men har ingenting å vise til. 

Gjør din plikt, krev din rett, Tajik. Ikke omvendt.
 

Integritet er mangelvare for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronmelisse skrev (1 minutt siden):

Tajik liker vi! Ben i nesa for fasan. Men gjøre seg til skattesniker i sin første jobb, der du tjener godt, nei, det er, hva skal jeg si - det er i klasse med Ropstad. Riktignok bodde hun ikke på gutterommet med ektefelle og barn, slik Ropstad hevdet for Stortingsadministrasjonen, men det tar seg dårlig nok ut med ubrukt leiekontrakt hos en gammel nabo av foreldrene kombinert med akutt hukommelsessvikt! Hun bodde uansett hos foreldrene sine når hun var hjemme. Hun påberoper seg utgifter på pikerommet, men har ingenting å vise til. 

Gjør din plikt, krev din rett, Tajik. Ikke omvendt.
 

Integritet er mangelvare for tiden.

Ja, jeg fikk veldig Ropstad-assosiasjoner, jeg også. Den fiktive leiekontrakten hos foreldrenes gamle naboer er utelukkende skrevet under for å unndra seg skatt. Allerede som ung jurist med lovende fremtid tråkket hun helt feil. Det bør være enkelt å huske hva hun gjorde og tenkte i 2006. Hun var ikke et barn da. Men det passer hennes sak dårlig å huske detaljene som avslører henne som en politiker med dårlig moral. Ja, integritet er mangelvare hos politikerne for tiden. 

  • Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Jeg var forøvrig overbevist om at Støre forsikret seg grundig om pendlerbolighistorikken og sjekket det rene melet i posenfør han la statsrådskabalen, nettopp for å unngå slike avisoppslag som dette. Er ikke dette han trengte nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok Robstad snakket for mange da han innrømmet å ha gjort dette for å utnytte systemet, i et intervju han gjorde for litt side. Hele systemet og kulturen rundt pendlervoligsystemet har lagt opp til utnytting. Der har både de folkevalgte og stortingsadministrasjonen sviktet. Denne saken er nok for Tajik helt lik som for Robstad, han har bare fått saken litt mer på avstand slik at han kunne fortelle sannheten. Sannheten for Tajik er nok nøyaktig den samme. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste delen av artikkelen kommer helt på slutten:

– Jeg har vært temmelig dårlig på å utnytte pendlerboligordningen, hvis det er det du antyder. 

Så det finnes altså en skala for evne til å utnytte de lukrative ordningene politikerne har vedtatt for seg selv? 

  • Liker 33
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (30 minutter siden):

Den beste delen av artikkelen kommer helt på slutten:

– Jeg har vært temmelig dårlig på å utnytte pendlerboligordningen, hvis det er det du antyder. 

Så det finnes altså en skala for evne til å utnytte de lukrative ordningene politikerne har vedtatt for seg selv? 

Jeg vil tro at det å unndra seg ca. 200.000 kroner i skatt er å utnytte ordningen ganske så bra......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MorTil2 said:

Den beste delen av artikkelen kommer helt på slutten:

– Jeg har vært temmelig dårlig på å utnytte pendlerboligordningen, hvis det er det du antyder. 

Så det finnes altså en skala for evne til å utnytte de lukrative ordningene politikerne har vedtatt for seg selv? 

Dette får meg til å tenke på en bankraner som bedyrer hvor snill og grei han er som bare ranet banken for 100.000, mens kompisene vanligvis stikker av med en halv million.

Jepp. Det kunne alltid ha vært verre; en flott unnskyldning når lille Oscar kommer hjem med stygge tall i karakterboken, og stolt forteller moren at han ikke har satt fyr på skolen.

  • Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt. Hvordan i helvete skal denne damen stå i noen som helst diskusjon å ha integritet når hun startet hele sin politiske karriere med løgn og bedrag?

Egentlig burde samtlige snyltere på stortinget kastes ut og byttes ut med vara, dette blir så alt for dumt. 'Jeg husker ikke hva jeg gjorde!!!' Jo - det gjør du, du brukte sikkert flere dager på å koke sammen en fiktiv kontrakt med naboen til moren og faren din, som du da også har dratt inn i en eventuell bedragerisak. Skam deg.

  • Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (40 minutter siden):

Den beste delen av artikkelen kommer helt på slutten:

– Jeg har vært temmelig dårlig på å utnytte pendlerboligordningen, hvis det er det du antyder. 

Så det finnes altså en skala for evne til å utnytte de lukrative ordningene politikerne har vedtatt for seg selv? 

200.000 er jo småpenger, det. Så hun mener hun har vært temmelig dårlig fordi hun ikke har utnyttet ordningen for større beløp enn det. :balltre:😂

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun to dager før gikk til frontalangrep på aftenposten for å ville publisere samme sak, sier vel litt. Jeg er så utrolig glad for at vi har medier i Norge som graver på slike snyltere.

  • Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avsløringer det siste året om juks med pendlerboliger og reiseregninger er en skandale i mine øyne. Hvordan våger folkevalgte å misbruke tilliten på den måten og opptre så uredelig? Jeg skulle gjerne sparket ut alle som utnytter systemet. Men det ser ut til at det ville blitt få igjen. Det er mange som er avslørt nå med svin på skogen. 

endret fordi autokorrektur skapte skrivefeil

Endret av Iia
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er vel ingen av disse svindlerne som straffes heller?
Men om en trygdet kjøper seg kaffetrakter ryker trygden, for det skal de ikke ha råd til...

  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er to sider av denne saken. Den ene er at jeg ikke aksepterer at disse som NÅ blir tatt får fortsette i sine verv. Frem til Robstad måtte gå av kunne man ha en viss forståelse for at man ikke visste bedre spesielt ut i fra rådene de har fått. Men nå skriver vi over et halvt år senere og at politikere tror at vi faktisk kommer til å tilgi dem at de ikke har ryddet opp i eget snusk før avisen tar saken er virkelig bak mål.

Den andre siden av saken er jo dette pisset de har fått til svar når de har spurt. Det forklarer at selv om enkeltsakene sier mye om den enkelte person, så sier holdningen fra stortingets kontrollorganer enda mer om en forkvaklet kultur der allerede gode ordninger skal utnyttes for å grabbe til seg enda mer.

Her må noen brøle i korridorene: har du eller har hatt pendlerbolig vil vi gå gjennom forholdet på nytt innen og dersom du ikke melder deg selv vil senere avslørte forhold medføre øyeblikkelig avskjedigelse.

Jeg synes dette var flaut å lese om, nå er jeg sint fordi interessen for å ordne opp tydeligvis er ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå det minste skjelettet i skuffen til Tajik. Nå blir den neste setningen min egen antagelse, men den står jeg for; det eneste hun angrer på er at hun gjorde en kjip plan slik at hun nå går på en smell for en gangs skyld.

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å se på grinehistorien hennes på Facebookkontoen. Hun unnskylder seg med at hun 'ikke husker', og at hun 'kunne ha svindlet til seg mer, men valgte å ikke gjøre det'.

Bakkekontakten er helt vekk.

Det er bare å kommentere under saken hennes å si hva man mener på en seriøs måte. https://www.facebook.com/hadiatajik.no

Endret av Anonio
  • Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...