AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #41 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du synes det er greit å la en katt være alene mens du er på jobb hele dagen og i tillegg reiser bort på kvelden samme dag så burde du ikke ha katt. Det er så bullshit at katter trenger mindre selskap enn hunder og en 8 timers arbeidsdag + reise er å pushe det. Enda flere timer alene er uansvarlig spør du meg, unntaket er om det bare skjer noen få ganger i året. Man bør være forberedt på at en katt trenger like mange timer selskap i døgnet som en hund og pass om man skal bort, altfor mange reiser fra pus over natten selv om det ikke er lovlig. Anonymkode: 5f076...9a9 Herregud, jeg regner med at TS ikke reiser bort på kvelden etter jobb hver dag da. Katter ER mindre jobb enn hund, det vet de fleste. Det er derfor jeg har katt istedenfor hund, da jeg ikke orker all jobben med å gå tur flere ganger om dagen, trene med hunden etc. Katten går inn og ut som den vil, får god mat og masse kos og kjærlighet hver dag. Noen dager er den mye alene, men stort sett er jeg hjemme når jeg ikke er på jobb. Katten sover mye uansett, og har kattevenner i nabolaget. Reiser jeg bort en helg, tar jeg katten med meg eller skaffer kattepass. Her på KG virker det som at ingen bør ha dyr, med mindre man virkelig dedikerer hele livet til dyret. Når det er sagt, så anbefaler jeg TS å skaffe seg katt istedenfor hund. Minst like mye kjærlighet og kos, men litt mindre jobb. Anonymkode: a4ff8...28c 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #42 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud, jeg regner med at TS ikke reiser bort på kvelden etter jobb hver dag da. Katter ER mindre jobb enn hund, det vet de fleste. Det er derfor jeg har katt istedenfor hund, da jeg ikke orker all jobben med å gå tur flere ganger om dagen, trene med hunden etc. Katten går inn og ut som den vil, får god mat og masse kos og kjærlighet hver dag. Noen dager er den mye alene, men stort sett er jeg hjemme når jeg ikke er på jobb. Katten sover mye uansett, og har kattevenner i nabolaget. Reiser jeg bort en helg, tar jeg katten med meg eller skaffer kattepass. Her på KG virker det som at ingen bør ha dyr, med mindre man virkelig dedikerer hele livet til dyret. Når det er sagt, så anbefaler jeg TS å skaffe seg katt istedenfor hund. Minst like mye kjærlighet og kos, men litt mindre jobb. Anonymkode: a4ff8...28c Du kan trene med katten din. Klikkertrening og food puzzles, jaktlek med fjærstang ++ er veldig god mental og psykisk trening, spesielt på vinteren når kattene er mye inne. Katter har et behov for mental, fysisk og psykisk stimulering de også. Er de veldig mye ute får de som regel dekket de behovene ute, men mange katter er ikke nok ute, som jeg sa, spesielt på vinteren. Anonymkode: 90552...a99 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #43 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Herregud, jeg regner med at TS ikke reiser bort på kvelden etter jobb hver dag da. Katter ER mindre jobb enn hund, det vet de fleste. Det er derfor jeg har katt istedenfor hund, da jeg ikke orker all jobben med å gå tur flere ganger om dagen, trene med hunden etc. Katten går inn og ut som den vil, får god mat og masse kos og kjærlighet hver dag. Noen dager er den mye alene, men stort sett er jeg hjemme når jeg ikke er på jobb. Katten sover mye uansett, og har kattevenner i nabolaget. Reiser jeg bort en helg, tar jeg katten med meg eller skaffer kattepass. Her på KG virker det som at ingen bør ha dyr, med mindre man virkelig dedikerer hele livet til dyret. Når det er sagt, så anbefaler jeg TS å skaffe seg katt istedenfor hund. Minst like mye kjærlighet og kos, men litt mindre jobb. Anonymkode: a4ff8...28c Jeg har en av hver og det er helt tydelig at de trenger like mye sosialisering og selskap. Hvis ts ikke ville reist fra hunden etter jobb så bør man ikke gjøre det med katten heller. Anonymkode: 5f076...9a9 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #44 Skrevet 18. februar 2022 Jeg kommer ikke til å liste opp positive sider ved å ha hund for å prøve å overtale deg. Som flere her har nevnt, er det et enormt ansvar for en hund som varer hele levetiden til hunden. Valpetiden kan være veldig tøff, så man er nødt til å gå inn i det med hud og hår. Dersom man er usikker på om man ønsker seg hund, bør man ikke skaffe seg det. Barna dine hadde sikkert likt å hatt hund, og det ville nok vært spennende den første tiden. Men en valp kan være brutal og herjete mot barn, så de kan miste interessen fortere enn valpen rekker å vokse opp. Hva skjer når barna blir tenåringer? De vil nok heller henge med venner enn å gå tur med hunden i regnvær etter skolen. Det finnes så utrolig mange unge/voksne hunder som selges og gis bort på Finn.no, og det er nærliggende å tro at mange tok seg vann over hodet når de skaffet seg hund. Det skjærer meg i hjertet å tenke på alle hundene som ikke får behovene sine dekket, og mange hunder tilbringer store deler av dagen og kvelden alene fordi familien er så opptatt med andre ting. Jeg nekter å tro at så mange plutselig får «allergi» etter et år eller to med hunden i huset… (noen får så klart det, men mange tok nok på seg et ansvar de ikke visste nok om). Jeg prøver ikke å skremme deg, TS - men saken er at det er mye ansvar å ha hund, og det er uhyre viktig at man er klar over det FØR man skaffer seg en, både for hunden sin del og eieren(e) sin del. Går man seriøst inn for det, og er klar over hva det kreves så kan en hund bli et kjært familiemedlem. For meg er det å ha hund den aller største gleden i livet, men det betyr at man må ofre enkelte andre ting. For meg er det helt klart verdt det, men mange synes det er kjedelig og stressende å alltid ha en hund som venter på seg hjemme. En katt krever også en god del, som andre har skrevet om - men de er mye mer selvstendige enn en hund, og hvis man har katteluke i døren så kan katten komme og gå som den ønsker. Katter kan ha kattekasse inne, slik at man ikke trenger å skynde seg hjem fra jobb til en tissetrengt katt. Man får derfor mer «frihet» enn med en hund, selv om også en katt trenger tilsyn og selskap. Anonymkode: 05ce8...d64 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #45 Skrevet 18. februar 2022 Noen har en fetisj for å plukke opp varm bæsj i små poser. Anonymkode: 4eb5e...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #46 Skrevet 18. februar 2022 Her ser jeg at jeg er uenig med majoriteten av svarene. Hund er et perfekt kjæledyr for barn i den alderen. Og det er helt flott å få hund fordi barna ønsker. Ts virker fornuftig, og spørsmålet hun stiller er også fornuftig. Dere var veldig uheldig med hundepass. Man må huske at andres hund er oppdratt, eller ikke oppdratt, etter eiers ønske. Og reflekterer ikke hvordan livet ditt hadde blitt med hund. fordeler; barna lærer ansvar. hunden er alltid glad for å se dere, og elsker dere ukritisk. Det får dere som familie mer ut på tur. Det blir lek og moro. Det er sosialt å gå tur med hund. En hund blir ikke som et kjæledyr man må passe på, men som et familiemedlem som deltar i livet. De gir økt glede og kjærlighet i hjemmet. Anonymkode: caf42...c3c 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #47 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv åtte timer om dagen er forferdelig dårlig gjort mot en hund synes jeg. Særlig når du legger til all den tiden den ikke får oppmerksomhet mens man sover, lager mat, er med ungene osv osv. Med mindre man har to hunder sammen! Anonymkode: 459e2...752 Jepp, derfor jeg skrev MAX.. Skaffet meg hun nummer to av den grunn, men tiden etter/før jobb går jo som oftest til hundene de dagene jeg jobber. Anonymkode: 2da1e...f6d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #48 Skrevet 18. februar 2022 Det er kjekt med hund fordi den får deg ut på tur, du blir etterhvert vant til å gå lange turer i allslags drittvær fordi man må gjøre det. Ulempen er jo at man må gjøre dette selv om man er syk, har syke barn osv. også. Men man blir jo litt mer sporty av å eie en hund, fordi man får gode turvaner. Vi har heldigvis inngjerdet eiendom der hunden kan løpe fritt, det sparer oss fra å måtte gå på tur hver gang hunden må tisse, spesielt som valp. Det gir også hunden et mye større areal å boltre seg på, enn bare inne i huset. Er sjeleglad for at den kan være ute og løpe fritt, flere ganger om dagen. Noe annet kjekt med hund er kos, en som ligger i fanget ditt som du klappe på. Sofaen blir full av hundehår, men skitt au. Kjøper du hund så bør du forresten kjøpe en kraftig robotstøvsuger i tillegg, for alle hunder røyter, og i perioder røyter de ekstremt mye! Men hunden vil alltid ha kos. Den logrer mot deg når du kommer hjem og søker hendene dine for kos. Vår hun i allefall. Det er koselig å alltid ha en turkamerat. Vi har en hund som er med på tur i fjellet, på skiturer, løpeturer, skogsturer osv. Men hvor mye vi enn trener, så kan han fortsatt dra i båndet. Barn kan ikke gå på tur med den, for om den møter en annen interessant hund på sin vei så drar den et barn over ende! Hadde på forhånd trodd at en voksen hund gikk plettfritt i bånd, men det gjør den ikke. Så bare tenk over at det ligger ekstremt mye trening bak en rolig og lydig hund, og at selv om dere trener ekstremt mye, så er det fortsatt et «vilt dyr» med instinkter. Særlig et instinkt for tisper og markering. En annen ting jeg liker, det er at jeg aldri er hjemme alene. Hunden er der alltid med meg, og jeg blir ikke like redd for lyder i mørket sent om kvelden. Men for å føle seg «beskyttet» av en hund så må den ha en viss størrelse da.. Hadde ikke følt meg særlig trygg av en veskehund. Noen hunder har jo også motsatt effekt, at de bjeffer på den minste lyd og plutselig står og gneldrer til sitt eget speilbilde i vinduet! Særlig små hunder kan gjøre deg mer skvetten enn trygg. Anonymkode: 2f6a3...f66 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #49 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis du synes det er greit å la en katt være alene mens du er på jobb hele dagen og i tillegg reiser bort på kvelden samme dag så burde du ikke ha katt. Det er så bullshit at katter trenger mindre selskap enn hunder og en 8 timers arbeidsdag + reise er å pushe det. Enda flere timer alene er uansvarlig spør du meg, unntaket er om det bare skjer noen få ganger i året. Man bør være forberedt på at en katt trenger like mange timer selskap i døgnet som en hund og pass om man skal bort, altfor mange reiser fra pus over natten selv om det ikke er lovlig. Anonymkode: 5f076...9a9 Hva mener du man skal gjøre da, si opp jobben sin? 🙄 sitte hjemme hele dagen? Høres kjempesunt ut Anonymkode: 4f989...063
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #50 Skrevet 18. februar 2022 Enig i det flere sier, ikke få det fordi barna vil, for det blir din (og mannens) hund. Barn skal ikke ha det ansvaret, og selv om de sier nå at de skal gjøre aaaalt, kommer ikke det til å skje. Hund er masse ansvar, og man må tenke på hva man selv har å tilby hunden, ikke bare motsatt. Den trenger mental og fysisk stimuli hver eneste dag. Nå har ikke jeg barn, så kan ikke sammenligne, men har hørt folk si at valp er vel så slitsomt som baby. Å overbevises til å ta vare på et levende individ i kanskje 15 år er ikke den rette inngangsporten til det å ha hund krever. Anonymkode: b1bc8...578
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #51 Skrevet 18. februar 2022 LadyGrey skrev (57 minutter siden): Hjelper ikke med en liten hund når det kommer en løs rottweiler som vil spise hunden din til frokost.. (satt på spissen) Hjelper ikke å ikke ha med en liten hund på tur om det kommer en løs rottweiler som vil spise ungen heller. Sånn satt på spissen. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): ... Det er mange fordeler med hund - hvis det er en livsstil dere voksne ønsker. Men, det er desto mer jobb - helt sykt mye jobb faktisk. Vi har to hvorav den ene har separasjonsangst og den andre fremdeles gjør fra seg inne etter 4 år. De bjeffer på alt vi møter på tur og er generelt uregjerlige. Men vi er veldig glad i dem og gjør vårt beste for at de skal ha det godt ❤️ Vi er ikke erfarne, men vi prøver. Høres ikke ut som dere har erfaring heller, så dere ender fort opp med trøblete bøllehund. Anonymkode: 84cdf...ea9 Det høres ikke ut som du burde gi noen råd ang dyrehold. Vil anbefale deg å melde deg på hundekurs og få hjelp til å oppdra hundene. Ut i fra din egen beskrivelse har dere jo faktisk to trøblete problemhunder. Kjærlighet er fint, men man må ha et snev av kompetanse også. AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Med holdningene til Ts bør de ikke ha katt heller. Katter skal heller ikke være noe særlig mer alene enn hunder, og de lever mye lengre så de vil bli ganske låst til barna er flyttet ut og noen år etter. Anonymkode: 5f076...9a9 Jo, de kan være mer alene enn hunder. Det betyr ikke at de kan ignoreres eller at de ikke har behov for sosial kontakt. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Katter skal ikke være hjemme alene noe særlig lenge de heller, de skal minimum ha en sjekk daglig., så bare du reiser vekk en helg bør du heeelst ha kattepass. Joda som du skriver, de klarer seg alene hvis dere skal på besøk etter jobb, men det kommer helt ann på hvor ofte det skjer, det er «greit» innimellom. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/kan_man_reise_fra_katten_naar_man_skal_paa_ferie.16450 Katter kan også få seperasjonsangst og det er nok kommet en del ny kunnskap og forskning siden den gang, når jeg var liten gav vi kattene whiskas fra butikken, reise fra de ute en hel helg og generelt var rævva på å lese kattenes kroppsspråk og vite hva behovene deres var. Synes synd på kattene vi hadde før. Anonymkode: 90552...a99 Det er ganske stor forskjell på å reise fra katten på ferie, og at de ikke kan være alene hjemme i 12-14 timer innimellom (noe en hund faktisk ikke kan). Jeg føler det er mindre arbeid med katt enn hund. Men ut over det signerer jeg siste setningen din - jeg vokste opp med at vi hadde katt som var ute men ikke hadde katteluke, så den var avhengig av å slippes inn igjen av oss - noe jeg synes burde være ulovlig, katter må enten få katteluke eller være inne. Vi dro også fra den på ferie, med bare noen til å stikke bortom og fylle på mat og vann. Dette var ikke fordi mine foreldre var onde dyremishandlere, men de visste ikke bedre, og det var helt vanlig å gjøre det sånn for 20 år siden. Jeg kunne aldri hatt katt på denne måten nå som jeg vet bedre, og jeg er streng mot venner og bekjente som synes at det er greit å holde katt på denne måten. Kattene vi har nå er enten med oss på ferie (innlands) eller så bor noen hjemme hos oss og passer dem. Sist vi var tre uker i utlandet bodde kattene hos noen venner. Men i fjor var vi ved en innledning borte fredag kveld til søndag kveld, der en nabo bare stakk innom lørdag ettermiddag. Det hadde ikke vært mulig med en hund, men det går faktisk fint med katter en sjelden gang. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja nettopp!!! At katter krever lite er en myte. Hvis du sier «jeg har katt og de klarer seg selv, veldig enkelt», sorry men da tror jeg ikke katten din har det noe særlig bra og han er helt sikkert understimulert og du ser sikkert ikke det dårlige kroppsspråket til katten din. Anonymkode: 90552...a99 Ingen sa at de krever lite, bare at de krever mindre enn hunder. Når det er sagt, kattene ligger på fanget mitt mesteparten av tiden jeg sitter nede, og sover i senga mi, så selv om de er noen timer lenger alene hjemme i løpet av uka (i situasjoner der jeg tar med meg hunden), så har de nok mer fysisk kontakt med meg enn hunden har. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis du synes det er greit å la en katt være alene mens du er på jobb hele dagen og i tillegg reiser bort på kvelden samme dag så burde du ikke ha katt. Det er så bullshit at katter trenger mindre selskap enn hunder og en 8 timers arbeidsdag + reise er å pushe det. Enda flere timer alene er uansvarlig spør du meg, unntaket er om det bare skjer noen få ganger i året. Man bør være forberedt på at en katt trenger like mange timer selskap i døgnet som en hund og pass om man skal bort, altfor mange reiser fra pus over natten selv om det ikke er lovlig. Anonymkode: 5f076...9a9 Jo, katter trenger mindre selskap enn hunder. Det betyr ikke at de kan går for lut og kaldt vann, men de er mer solitære mens hunder er rene flokkdyr. Jeg har to siamesere, de kan være alene hjemme 12-24 timer en gang i blant. Det kan ikke hunden, den må for eksempel ut på do i løpet av den tiden, så der er absolutt max 10 timer alene en veldig sjelden gang. Og jo, det er lovlig å reise fra pus over natten, men ikke lenger enn 24 timer uten tilsyn. Mao kan man ikke reise bort i helgen uten tilsyn. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Herregud, jeg regner med at TS ikke reiser bort på kvelden etter jobb hver dag da. Katter ER mindre jobb enn hund, det vet de fleste. Det er derfor jeg har katt istedenfor hund, da jeg ikke orker all jobben med å gå tur flere ganger om dagen, trene med hunden etc. Katten går inn og ut som den vil, får god mat og masse kos og kjærlighet hver dag. Noen dager er den mye alene, men stort sett er jeg hjemme når jeg ikke er på jobb. Katten sover mye uansett, og har kattevenner i nabolaget. Reiser jeg bort en helg, tar jeg katten med meg eller skaffer kattepass. Her på KG virker det som at ingen bør ha dyr, med mindre man virkelig dedikerer hele livet til dyret. Når det er sagt, så anbefaler jeg TS å skaffe seg katt istedenfor hund. Minst like mye kjærlighet og kos, men litt mindre jobb. Anonymkode: a4ff8...28c Helt enig. Anonymkode: 920a2...508
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #52 Skrevet 18. februar 2022 Hvis man aldri har hatt en hund i livet sitt så er det nok vanskelig å forstå fordelene. De fleste som skaffer seg hund blir automatisk veldig glad i hunden sin og da blekner det negative ved å ha hund. Jeg ønsket meg hun i 40 års gave, da var barnet vårt tenåring og jeg følte at det var riktig timing. Mannen ønsket seg ikke hund da han ikke hadde erfaring med hund. Men, jeg fikk allikevel en hund til bursdagen min. Nå er mannen og hunden uadskillelige. Han forguder henne. Uansett så skal man være skråsikker når man skaffer seg hund, i hvert fall de voksne i familien. Minst like viktig er de å gjøre grundig research før man velger rase. Ikke gå etter utseendet, sørg for at det er en frisk rase som passer akkurat deres familie. Anonymkode: 05113...aa1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #53 Skrevet 18. februar 2022 Alle barn ønsker seg en hund eller et kjæledyr. skal dere skaffe dere en hund er det dere ansvar fullt og helt. Barna synes det er stas i starten, men det vil dabbe av, og de orker ikke gå tur med hunden. dette må dere ha i bakhodet. skaff dere en rase som passer for deres familie. vi har hund, og det er fordi vi elsker hunder. Både å gå turer, kosen og han er et familiemedlem. å ha en valp er krevende i starten da den skal bli stueren, og lære dressur. hunden tilpasser seg familens vaner. En må tåle at det blir litt hundehår og røyteperioden. våre barn er veldig knyttet til vår hund. De koser med han, og leker. Men det er skjelden de orker å gå turer. større hunder er ofte lettere å oppdra enn de små. hvis du ikke ønsker bjeffing anbefaler jeg Alaska husky. de er trekkhunder og liker å gå tur, men er veldig rolige inne og veldig familievennlig Anonymkode: 4e428...175
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #54 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva mener du man skal gjøre da, si opp jobben sin? 🙄 sitte hjemme hele dagen? Høres kjempesunt ut Anonymkode: 4f989...063 Nei, men de fleste jobber ikke 7 dager i uka, og i mange familier har mor og far forskjellig arbeidstid. Man bør legge de sosiale kveldene på dager hvor katten ikke er alene 9-ish timer i tillegg (8 timer arbeid + reisevei). Anonymkode: 5f076...9a9 1
Tanuki Skrevet 18. februar 2022 #55 Skrevet 18. februar 2022 Vi har en hund og en gutt på 7. De har utrolig mye glede av hverandre. Jeg som voksen tar ansvaret 90% av stell og lufting, men gutten bidrar. Det gir mestringsfølelse og vil også påstå at å ha hund har gjort det enklere for oss å bli kjent med nye mennesker etter at vi flyttet. Hunden elsker oss og vi elsker den, gir masse glede å ta den med på lufteturer i parken, i skog og mark eller telttur ved sjøen. Jeg tror det er kjempesunt å ha kjæledyr, enten det er hund eller katt. Barn har godt av å lære empati og samspill med dyr. Vi lærer hunden små triks sammen og syntes det er spennende å lære og lese om hunders atferd og kroppsspråk. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #56 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, men de fleste jobber ikke 7 dager i uka, og i mange familier har mor og far forskjellig arbeidstid. Man bør legge de sosiale kveldene på dager hvor katten ikke er alene 9-ish timer i tillegg (8 timer arbeid + reisevei). Anonymkode: 5f076...9a9 Katten? Katten er ikke et flokkdyr og klarer seg helt fint alene. vi er på jobb og skole hver dag, mens hunden er hjemme alene. Den tusler rundt og sover stort sett. Hunder har ikke tidsperspektiv, så om den er alene 2 eller 5 timer vet den ikke. vi har video fra huset, og van ligger stort sett og sover eller sitter ved verandadøra og ser ut. men hund tilpasser seg familiens behov. Det er ikke er barn som skal fylles med døgnet rundt. En hund er nederst på rangstigen i familien, og det er viktig at hunden forstår det. dette for at den ikke skal få overtaket Anonymkode: 4e428...175
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #57 Skrevet 18. februar 2022 Katter er enkle om man ikke bryr seg om å ta vare på katten eller man ikke er glad i katten. Men jeg hadde nok valgt katt over hund i dette tilfellet. Hunder er mer styr ja. Anonymkode: 871be...68b 1 1
Mooza Skrevet 18. februar 2022 #58 Skrevet 18. februar 2022 (endret) Vi fikk hund da de minste var 7 og 9 år gamle faktisk. Vi hadde 3 jenter som bodde hjemme da, men de minste var mye flinkere enn den eldste å gå tur med hunden når de feks kom hjem fra skolen. Jeg hadde en redusert stilling på den tiden, og noe hjemmearbeid da vi fikk hunden, slik at vi hadde en grei oppfølging de første 6 månedene. Det er en liten baby de første månedene, men ikke like mye oppmerksomhet. Det er veldig greit å ha tid med den hjemme i noen måneder. Når det gjelder arbeid, tur og oppdragelse, så er det viktig at alle leser seg litt opp. Øver litt med hunden, samt vet at den må ha mye søvn den første tiden. Velg en hunderase som det er lite bjeffing med, og som er en familiehund. Da burde det gå greit. Det er egentlig en perfekt tid for å få seg hund. Hunden er gammel når barna flytter ut. Vår hun er jo 10 år gammel nå, og minste ungene er 17 og 19. Men det er jo disse turene da. Det har gått greit her, men de siste årene har det blitt mye mindre tur som jentene står for. De er opptatt med kjærester, skole og andre ting, så da har det falt på meg og mannen min. Det er helt greit, og enda greiere under korona. Hun er jo veldig rolig og snill nå som hun er eldre, og jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal greie meg uten min daglige tur. Når ungene flytter ut etter hvert og hunden om noen år dør, så er det nok ikke aktuelt med hund igjen-. Det krever en familie som jeg ser det. Vi skal reise nå og gjøre andre ting enn å være hjemme. Men det har vært helt perfekt for oss med hund, og jeg kunne ikke tenkt meg oppveksten deres uten. Selv har jeg vokst opp med hund, og fikk den på samme alder ca. Det er kjekt og en berikelse som har passet vår livsstil. Endret 18. februar 2022 av Mooza
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #59 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Katten? Katten er ikke et flokkdyr og klarer seg helt fint alene. vi er på jobb og skole hver dag, mens hunden er hjemme alene. Den tusler rundt og sover stort sett. Hunder har ikke tidsperspektiv, så om den er alene 2 eller 5 timer vet den ikke. vi har video fra huset, og van ligger stort sett og sover eller sitter ved verandadøra og ser ut. men hund tilpasser seg familiens behov. Det er ikke er barn som skal fylles med døgnet rundt. En hund er nederst på rangstigen i familien, og det er viktig at hunden forstår det. dette for at den ikke skal få overtaket Anonymkode: 4e428...175 Jeg svarte noen andre ang katt. Og det uthevede her er jo bare tull. Og jo det er forskjell på å være 8 timer alene og 12 timer i løpet av en dag (jobb + sosialt på kvelden som ts sikter til). 8-9 timer alene bør være maks for både hund og katt med unntak en sjelden gang hvor det er nødvendig (katt). Anonymkode: 5f076...9a9
LadyGrey Skrevet 18. februar 2022 #60 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At hunden bjeffer handler om rase og oppdragelse - jeg hadde aldri orket en hund som bjeffer, og har heller aldri hatt en hund som bjeffer. Ut over det, så synes jeg er det mye arbeid med hund ja, med ut på tur hver dag, og man må ordne pass om man skal bort etc. Men det er mye selskap og mye glede også. Jeg er nok mer et kattemenneske, og vil egentlig anbefale dere å skaffe en litt hundeaktig katterase. F.eks. en siameser eller orientaler, de knytter seg til mennesker og er mer som en halvveis hund, men lukter ikke sånn hunder gjør, og klarer seg bedre alene. De er dog ofte vokale - jeg synes hunder som bjeffer er slitsomme mens katter som prater er sjarmerende. Ikke alle ser den sjarmen 😛 Anonymkode: 920a2...508 At hunder bjeffer handler om at det er det språket de har, men selfølgelig rase og individuelle ulikhetet spiller inn i hvilke situasjoner hunder bjeffer. Man må tåle bjeffing når man har hund. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå