AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 Har to barn på 8 og 10 år som ønsker seg hund eller katt. Jeg og mannen heller mest mot katt, fordi det rett og slett er mindre arbeid, hvis man har luke kan den gå inn og ut som det passer seg, vasker seg selv og ordner opp. Jeg passet på en hund en helg og helt ærlig - jeg var utslitt etterpå. Hunden bjeffet om natten, verre enn en nyfødt baby, krevde tre turer om dagen i all verdens vær og var kort og godt mer krevende enn et barn. Men så virker det jo koselig å kunne ha med en hund på fjellturer osv. Jeg forstår at barna ikke kan ha ansvaret for hunden, men de har fått beskjed om at hvis vi skaffer oss hund så får de bidra med å gå tur osv. Men er redd for at vi tar oss vann over hodet. Dere som har hund, opplever dere at hen er like krevende som et menneskebarn, men at gleden over det overveier arbeidet? For per nå er jeg usikker på om det er verdt det (barna synes selvfølgelig det ). Trenger å overbevises, så kom gjerne med fordeler dere som er hundefolk 😂 Anonymkode: 4f989...063 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Hvorfor vil folk ha barn? Anonymkode: e8c5d...d3e 25 1 7
LadyGrey Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 (endret) Hund er en livsstil, ikke en hobby man tar frem når man har tid og energi. Man må ha økonomi, tid og man bør ha kunnskap om belønningsbasert trening og oppdragelse. Blir helt feil å kjøpe hund bare fordi barna vil, de forstår ikke ansvaret og jobben som kreves. Barn som er 8-10 år gamle bør virkelig ikke få lov til å gå tur med en hund alene. Se for deg at en løs hund angriper hunden deres mens den blir luftet av barna.. Det er ikke noe du vil oppleve! Katt virker som et fornuftig valg! Endret 18. februar 2022 av LadyGrey 25 1 11
Violetta Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 Ikke få hund fordi barna vil. Å ha hund er en dyr og tidkrevende hobby som i de aller fleste tilfeller er kun for voksne. Dere kan ikke reise fra den i ferier, det koster mye med mat og veterinær. 14 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 LadyGrey skrev (Akkurat nå): Hund er en livsstil, ikke en hobby man tar frem når man har tid og energi. Man må ha økonomi, tid og kunnskap om belønningsbasert trening og oppdragelse. Blir helt feil å kjøpe hund bare fordi barns vil, de forstår ikke ansvaret og jobben som kreves. Barn som er 8-10 år gamle bør virkelig ikke få lov til å gå tur med en hund alene. Se for deg at en løs hund angriper hunden deres mens den blir luftet av barna.. Det er ikke noe du vil oppleve! Katt virker som et fornuftig valg! Ts her. Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om hvilke gleder og fordeler hund har. Presiserte jo at barna ikke kommer til å ha ansvaret, skjønner jo at det er mye å sette seg inn i før vi kjøper hund. De er modne for alderen, og gutten på 10 år er nok sterkere enn mora si når det gjelder å holde igjen hunden (som for øvrig kommer til å være av en liten rase, ikke en diger rottweiler). Anonymkode: 4f989...063 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 Synes ikke det høres ut som dere burde ha verken hund eller katt. Begge deler er noe man skal skaffe seg fordi man virkelig ønsker det og har tid, energi, økonomien, kunnskapen og lyst til å ta vare på de, ikke fordi barna klarer å overtale deg til noe du ikke vil. Katter krever kanskje mindre enn hunder men de krever mye mer enn du sikkert tror og du kan plutselig ende opp med en katt som faktisk krever mer enn en hund. Det er forskjell på å ha en katt og å ha en katt som skal ha det bra. Mange tror jo at katter er så enkle men det er en god del katter der ut med atferdsproblemer fordi eieren ikke vet hva katten trenger. Og en del stressede og understimulerte katter. Jeg ville hvert fall satt meg GODT inn i det på forhånd både på hund og på katt. Både hunder og katter er kompliserte dyr som man må ha litt kunnskap om før man har de i hus. Her er diverse du BØR se på før du vurderer katt, du bør lese mer enn dette altså, men dette bør du i der minste lese før du i det hele tatt vurderer det. https://www.potesporihjertet.no/single-post/er-katt-riktig-dyr https://www.potesporihjertet.no/den-beste-starten https://www.potesporihjertet.no/single-post/veileder-å-ha-kattunge https://www.potesporihjertet.no/kosthold https://m.youtube.com/watch?v=KHmrh6eQ6EQ https://m.youtube.com/watch?v=y-DQKFiaxzE Anonymkode: 90552...a99 14 1 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 Ikke få hund pga barna vil det. En hund er et stort ansvar. Den burde ikke være hjemme alene mer enn MAX 8-timer dagen, spesielt når den er valp er det mye ut og inn, my arbeid! Når min første var valp lå jeg på gulvet største delen av dagen fordi den måtte ha selskap. Anonymkode: 2da1e...f6d 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor vil folk ha barn? Anonymkode: e8c5d...d3e Hva med å svare på spørsmålet til TS og faktisk komme med noe konstruktivt? Anonymkode: 1e104...be4 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å svare på spørsmålet til TS og faktisk komme med noe konstruktivt? Anonymkode: 1e104...be4 Jeg kan svare, hvis du må overtales til å få deg ett dyr, don’t. Ferdig med saken. Anonymkode: 90552...a99 15 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke få hund pga barna vil det. En hund er et stort ansvar. Den burde ikke være hjemme alene mer enn MAX 8-timer dagen, spesielt når den er valp er det mye ut og inn, my arbeid! Når min første var valp lå jeg på gulvet største delen av dagen fordi den måtte ha selskap. Anonymkode: 2da1e...f6d Selv åtte timer om dagen er forferdelig dårlig gjort mot en hund synes jeg. Særlig når du legger til all den tiden den ikke får oppmerksomhet mens man sover, lager mat, er med ungene osv osv. Med mindre man har to hunder sammen! Anonymkode: 459e2...752 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å svare på spørsmålet til TS og faktisk komme med noe konstruktivt? Anonymkode: 1e104...be4 Virker som TS ikke vil ha hund, og derfor trenger noen til å overbevise seg til at hund er tingen. Jeg har aldri hatt lyst på barn, og uansett hva andre sier, kommer jeg ikke til å anskaffe meg det. Mitt motspørsmål var for refleksjon. Sånn, da har du vel husket å bli krenket i dag, hva er neste punkt på listen? Anonymkode: e8c5d...d3e 8 3
LadyGrey Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her. Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om hvilke gleder og fordeler hund har. Presiserte jo at barna ikke kommer til å ha ansvaret, skjønner jo at det er mye å sette seg inn i før vi kjøper hund. De er modne for alderen, og gutten på 10 år er nok sterkere enn mora si når det gjelder å holde igjen hunden (som for øvrig kommer til å være av en liten rase, ikke en diger rottweiler). Anonymkode: 4f989...063 Hvis du ikke klarer å tenke deg til hvilke gleder og fordeler det å ha hund innebærer, bør du ikke anskaffe deg hund. 9 1
Gjest AnomynBruker Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 Fordi jeg liker å ha en myk bestevenn som elsker meg over alt på jord. Det er absolutt slitsomt til tider, men for meg er det verdt det.
LadyGrey Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 For å vri litt på spørsmålet ditt TS: istedenfor for å overtales av alle de positive sidene ved å ha hund, hadde du taklet alt det som kan være negativt og ulemper ved å ha hund? Det er ett 24/7 ansvar og jobb. Spesielt det første året. Du må bruke masse tid på riktig sosialisering og miljøtrening. Oppsøke folk i alle fasonger og ulike miljø. Du bør gå på valpekurs og kanskje unghundkurs også. Du bør vite hvordan man unngår at hunden utvikler atferdsproblemer. Kjedelig med en hund som klikker på andre hunder på tur, en hund som har separasjonsangst som ikke kan være alene. Osv osv. Du kan få en hund med allergi som trenger spesiallfôr og mange turer til veterinæren. Du bør å ha en god forsikring. Koster alt fra 2000-5000,- i året. Kurs og bøker koster litt, men verd å investere i. Om du får deg en såkalt pelshund koster det å få pelsen stelt 4 ganger i året. Eller du kan kjøpe utstyr og gjøre jobben selv. Listen er lang, ikke at alt dette er ulemper, men det er ting man må ta i betraktning. 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 Jeg kan prøve å svare på det du spør om jeg da (som den første😉). Fordeler med å ha hund: Det er kjærlighet til enda et familiemedlem og jeg mener det kan sammenlignes med å få et tredje barn. Det er utrolig givende for barn å ha dyr og som hundemenneske, mener jeg selvsagt at hund er det optimale kjæledyr. Du må ut å gå tur med hunden og det er positivt for alle. Så det blir en mer aktiv livsstil for hele familien. Jeg elsker å gå turer og savner det enormt nå som jeg ikke har hund og dermed ikke kommer meg ut like ofte som jeg gjorde. Det var maks et par ganger i året når været var helt ekstremt at jeg oppfattet det som noe problem. Jeg er forøvrig enig i at om du ikke klarer å komme opp med argumenter for dette selv bør du droppe hele hundeholdet. Det er mye jobb med en hund og det krever både forarbeid (i form av å velge rett rase) og tid de første to årene med tanke på oppdragelse slik at du unngår en del uvaner som er slitsomt å leve med. Velger man en omplasseringshund så blir det litt mer forutsigbart hva sluttresultatet av hundens oppførsel blir, så er man usikker om man takler valpetiden så er det en mulighet. Anonymkode: bc07a...0de 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 Jeg fikk kjæledyr da jeg var barn fordi jeg ville ha. Absolutt flott for meg, for jeg var og er veldig glad i dyr. Men, jeg hadde ansvaret for mine dyr, og barne-meg visste ikke akkurat hva som krevdes, og hvilke behov dyret hadde. Den stakkars kaninen satt alene i et lite bur fra dyrebutikken. Senere hadde jeg kanin og marsvin sammen (som er et stort nei-nei). Hadde også to hamster sammen i et lite bur, og buret var absolutt ikke laget for å dekke behovene et hamster har. Mine foreldre satte seg ikke inn i hva hvert dyr trengte, og jeg var et barn. Var veldig glad i dyrene mine, men nå som voksen blir jeg trist når jeg tenker over hvordan dyrene mine levde. De fikk mat, vann, kos og rene bur, men uff for et trist liv de må ha hatt, og mine foreldre satte seg aldri inn i hva som krevdes så de kunne passe på at dyrene hadde det bra. Om dere skaffer dere hund eller katt, så bør dere som foreldre sette dere inn i hva det vil si. Det er ikke bare å slippe en katt ut og inn. De må kastreres og chippes, de må forsikres, vaksineres hvert år, få ormkur, få en sjekk hos veterinær hvert år etc. En hund er enda mer komplisert. Valper kommer vanligvis rett fra helvete for å gjøre hverdagen vanskelig, og er man ikke spesielt interessert i hund, så kan man ende opp med å skrike og kjefte på valpen for helt vanlige valpefakter, eller så lar man barna og alle vennene leke med valpen gjennom hele valpeperioden så den blir en stressa, nervøs hund. En valp må miljøtrenes og sosialiseres på riktig vis. Den må få sove. Masse. Og det er det ikke alle valper som har lyst til. Den må hjemme-alene trenes (og det er alltid en risk for at det ikke går, og man ender opp med en hund med sepsrasjonsangst som ødelegger hjemmet hver gang den blir forlatt hjemme). Man må følge opp med vaksiner og sjekk, og forsikring dekker ikke alt (for eksempel fjerning av tannstein eller trekking av tenner pga tannstein), så det kan fort bli dyrt. I tillegg bør man sette seg inn i hundens signaler. Små hunder spesielt har en risiko for å bite nettopp fordi de ofte ikke blir respektert. Deres "gå vekk" og dempende signaler blir ignorert (spesielt med barn i hus), og da må de eskalere til knurring og biting for å bli hørt. Det er langt mer til hundehold enn å gå tur med hunden. Det er en livsstil. Får man seg hund, så bør man være forberedt på eventuelle adferdsproblemer som kan oppstå, og hvordan man skal jobbe med hunden for å unngå at visse problemadferder utvikler seg, eller hvordan man skal trene det vekk om det oppstår. Ikke få hund fordi barna vil ha hund. Anonymkode: 6d60f...c82 9 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 LadyGrey skrev (3 minutter siden): For å vri litt på spørsmålet ditt TS: istedenfor for å overtales av alle de positive sidene ved å ha hund, hadde du taklet alt det som kan være negativt og ulemper ved å ha hund? Det er ett 24/7 ansvar og jobb. Spesielt det første året. Du må bruke masse tid på riktig sosialisering og miljøtrening. Oppsøke folk i alle fasonger og ulike miljø. Du bør gå på valpekurs og kanskje unghundkurs også. Du bør vite hvordan man unngår at hunden utvikler atferdsproblemer. Kjedelig med en hund som klikker på andre hunder på tur, en hund som har separasjonsangst som ikke kan være alene. Osv osv. Du kan få en hund med allergi som trenger spesiallfôr og mange turer til veterinæren. Du bør å ha en god forsikring. Koster alt fra 2000-5000,- i året. Kurs og bøker koster litt, men verd å investere i. Om du får deg en såkalt pelshund koster det å få pelsen stelt 4 ganger i året. Eller du kan kjøpe utstyr og gjøre jobben selv. Listen er lang, ikke at alt dette er ulemper, men det er ting man må ta i betraktning. Økonomien vår er god den, så det er ikke problemet her. Vi har aldri hatt hund og da er det vanskelig å gjette seg frem til gleden av den. Jeg skjønner godt at det krever tid å arbeid, har du i det hele tatt lest innlegget? Du ramser opp hundre negative sider ved hundelivet, jeg spør om positive🙄 ts Anonymkode: 4f989...063
NettoppJa Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 Vi har hund fordi vi voksne (og barnet) elsker alle dyr (men hund passer oss best), liker å bruke tid på hund, og har selv ønsket oss hund over mange år, men ventet til forholdene lå til rette for det ift livssituasjon og boforhold. (Har hatt hund tidligere i livet, så har erfaring). - hun er alltid glad for å se oss - hun er med på alt vi gjør, inne og ute - helt fantastisk turkompis - "trøster" barnet når det er lei seg, og er mye selskap - er en livsstil/hobby (vi er mye hjemme/på tur i norge og reiser lite til steder hunden ikke kan bli med) Jeg kan ramse opp mange flere fordeler med å ha hund, men desto like mange ulemper. For oss er regnestykket likevel i pluss, men vil nok kun anbefale det til familier hvor absolutt alle i huset er interessert og dyrevennlige. Vårt barn går aldri tur med hunden alene, selv om den ikke er veldig stor. Hunden er de voksne sitt ansvar, men barnet er veldig involvert. 6
Gjest Lunaris Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 (endret) Ikke anskaff hund med det mindset’et. En hund er mye arbeid og enkelte burde aldri hatt dyr. Så hvorfor vil de likevel ha det? Romantisert forestilling om at det er koselig å gå tur i parken? I sola? Fordi hunden blir en del av deg, den blir med overalt, og den vil påvirke hele livet. Man kan ikke sette igjen hunden alene, især ikke i flere timer. Da får man hund med atferdsproblemer etterhvert. Jeg ser altfor mange annonser på Finn hvor folk vil omplassere hundene sine. Bare. Ikke. Anskaff. Hund. Om. Du. Ikke. Er. Egnet. Til. Det… Folk som ser på hunder og katter som «ting» de vil ha bare for å fylle et psykisk tomrom, har misforstått totalt. Fylle ensomheten med en hund, uten å engang tenke over at det er arbeid, og hvilke holdninger man selv har til andre sine dyr? Har en bekjent som ikke takler katta min sin tilstedeværelse. Håner oh etteraper den og blir sur om katta setter seg oppi sofaen…. Og vurderer å anskaffe sef hund. Jeg vil bare si nei. Det minste man må inneha er respekt for dyr. Å ha hund, er å være en omsorgsperson. Og klager man på matprisene, bensinprisene etc, går man ikke hen og anskaffer seg hund til 30 000kr med medfølgende veterinærutgifter etc. Hund er mye arbeid, og masse kostnader. Og all tid og arbeid. Regn med minst 10 000kr årlig til hund. Hunden skal ikke være der for DEG. Det er DU som skal være der for hunden. Endret 18. februar 2022 av Lunaris
Carrot Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 Jeg er enig med de over som sier at husdyr ikke passer dere da det må ligge et genuint ønske om å ha dyr bak, ikke fordi ungene vil det - de vokser til og mister interessen mens eksempelvis katter gjerne blir 15 år gamle og trenger mye mer enn "en luke i døra og å passe seg selv" og hund er så absolutt helt feil med den instillingen TS skriver hun har.. 6 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå