AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #61 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 9.09): Dette oppleves litt flaut og jeg klarer ikke ta det opp med min kjære hjemme. Problenet er at filmer med krig og da vi lærte om forskjellige kriger på skolen gikk veldig inn på meg. Jeg har i perioder hatt mareritt som oppleves veldig virkelige. I dagens situasjon har jeg blitt livredd. Har begynt å Google etter nyhetsoppdateringer døgnet rundt, sover ikke om natta, går rundt med hjertebank og blitt fryktelig skvetten. Blir sint på samboer og er redd jenta mi på bare fem måneder skal merke at jeg ikke er helt meg selv. Snart så jeg tror jeg blir gal. Forsøker tenke at blir det krig så blir det krig og det er ingenting jeg får gjort noe med. Det går ikke. Jeg driver å hører etter lyder hele tiden og føler meg ikke trygg noe sted. Noen som har noe lurt å si til meg som kan være til hjelp? Noen tekniker til å mestre angsten på en bedre måte? Anonymkode: 80b6d...745 Det du beskriver er slettes ikke uvanlig å oppleve etter fødsel og mens barna er små. Katastrofetanker og krisemaksimering er faktisk mer vanlig i den perioden enn hva folk tror. Jeg har opplevd det med alle mine 3 barn. Og spesielt ille var det med tredjemann. Da var det typisk krig jeg var redd for og som jeg visualiserte og fantaserte om. Jeg ville tatt dette opp med fastlegen. Han kan lytte og gi deg råd. Evt. så henviser han deg videre. Det er svært viktig både for deg og ikke minst baby at du får den hjelpen du trenger. Og når det er sagt: det er ingen sjangse for at det blir krig i norge slik du ser for deg med styrker som invaderer landet vår. Norge blir ikke involvert i konflikten på en slik måte heldigvis 😊 Anonymkode: 40f06...dca 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #62 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for alle svar! Jeg har lest alle sammen. Noen er litt betryggende, andre hjelpsomme og andre igjen ga mer redsel. Og nyhetene er heller ikke særlig betryggende. Ting er bedre om dagen enn om kvelden så nå er det litt lysere. Og så blir det tøft når kvelden kommer. Prøver å gjøre hyggelige ting og la være å se så mye på nyheter. Varierer hvor godt det lykkes. Anonymkode: 80b6d...745 Jeg vil bare si at jeg har det akkurat sånn som deg. Og jeg har en baby på 5 mnd. På dagtid når det er lyst ute er alt bra, men så fort mørket kommer snikende så blir tankene mørke, alt føles håpløst og jeg blir engstelig. Noen kvelder klarer jeg å kose meg litt, men for det meste ikke. Det jeg merker er at ting er litt bedre nå når dagene er lengre og lysere. Jeg har fått diagnosen fødselsdepresjon. Det er årsaken til problemene mine. Og det er andre gangen jeg har det. Hadde det med første barnet også. Sliter du med å sove? Jeg vil bare si det at alt går over og ting blir bedre. Du blir normal igjen! Det varer absolutt ikke for evig heldigvis. Du må gå til legen å be om hjelp og fortelle og tankene dine. Legene har mye kunnskap om fødselsdepresjon og er til god hjelp. Selv går jeg regelmessig til samtaler med fastlegen og han gir meg små oppgaver som jeg skal gjøre til neste gang vi møtes. Masse lykke til! Anonymkode: 40f06...dca
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #63 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Verden er faktisk mye fredeligere nå enn for 50 år siden, så ikke feil det denne brukeren skriver Anonymkode: c99b1...206 For femti år siden var det for eksempel ikke internasjonal, global enighet om at vi gikk mot sikker katastrofe og masseutryddelse av arter innen hundre år. Anonymkode: ba707...23b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #64 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg vil bare si at jeg har det akkurat sånn som deg. Og jeg har en baby på 5 mnd. På dagtid når det er lyst ute er alt bra, men så fort mørket kommer snikende så blir tankene mørke, alt føles håpløst og jeg blir engstelig. Noen kvelder klarer jeg å kose meg litt, men for det meste ikke. Det jeg merker er at ting er litt bedre nå når dagene er lengre og lysere. Jeg har fått diagnosen fødselsdepresjon. Det er årsaken til problemene mine. Og det er andre gangen jeg har det. Hadde det med første barnet også. Sliter du med å sove? Jeg vil bare si det at alt går over og ting blir bedre. Du blir normal igjen! Det varer absolutt ikke for evig heldigvis. Du må gå til legen å be om hjelp og fortelle og tankene dine. Legene har mye kunnskap om fødselsdepresjon og er til god hjelp. Selv går jeg regelmessig til samtaler med fastlegen og han gir meg små oppgaver som jeg skal gjøre til neste gang vi møtes. Masse lykke til! Anonymkode: 40f06...dca Ja jeg sliter med å sove. Har vart en uke nå, har ikke hatt det sånn før det her Russland/Ukraina begynte å ta seg opp for fullt. Eller det var da jeg kom over en artikkel om full krig i Europa. Og det ble diskutert av noen som mente at nå smeller det snart. Anonymkode: 80b6d...745
Jytte Skrevet 19. februar 2022 #65 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men USA vil vel ikke gi dem Ukraina som en buffersone? Det er vel nettopp det denne konflikten handler om? USA vil at Ukraina skal bli medlem i Nato. Det gir sikkerhetsproblemer for Russland. USA kan enkelt redusere faren for krig ved å si at Ukraina ikke skal bli NATO-medlem, men det vil de ikke si, og jeg forstår ikke hvorfor. USA vet veldig godt at en krig i området kan bli katastrofalt for Europa. Selv om det kanskje ikke blir krigshandlinger på norsk jord vil vi oppleve svært høye strømpriser siden mye av vår strøm vil bli eksportert til Tyskland som hittil har vært avhengig av gass fra Russland. Priser på mat og andre varer vil også stige mye. Det kan også bli leveringsproblemer av importvarer. Mange vil bli arbeidsledige, og staten vil ikke ha mulighet til å hjelpe alle. Det burde være i alles interesse å gjøre alt man kan for å prøve unngå krig. Anonymkode: 59061...4fd Nord-norge er jo en slags buffersone, Russland kunne lett tatt over, spesielt etter 2. verdenskrig. Jeg forstår heller ikke hva Usa vil, men de viser sin makt. Og det er de som vil tjene på om det blir krig. Men jeg tror ikke det blir noe krig. Ikke nå, kanskje hvis ... skal ikke nevne det siden ts har angst. Og det er mange år til. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja jeg sliter med å sove. Har vart en uke nå, har ikke hatt det sånn før det her Russland/Ukraina begynte å ta seg opp for fullt. Eller det var da jeg kom over en artikkel om full krig i Europa. Og det ble diskutert av noen som mente at nå smeller det snart. Anonymkode: 80b6d...745 Det blir ikke full krig i Europa. Nå er media og nrk ute etter å skake oss opp. Slutt å se nyhetene hvis du har angst for krig. Innrømmer at jeg lo godt når hun i Russland sa at Jensemann var en de ikke tok hensyn til, at han var som en fallen pilot og en bankmann. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #66 Skrevet 19. februar 2022 Jytte skrev (19 minutter siden): Nord-norge er jo en slags buffersone, Russland kunne lett tatt over, spesielt etter 2. verdenskrig. Jeg forstår heller ikke hva Usa vil, men de viser sin makt. Og det er de som vil tjene på om det blir krig. Men jeg tror ikke det blir noe krig. Ikke nå, kanskje hvis ... skal ikke nevne det siden ts har angst. Og det er mange år til. Det blir ikke full krig i Europa. Nå er media og nrk ute etter å skake oss opp. Slutt å se nyhetene hvis du har angst for krig. Innrømmer at jeg lo godt når hun i Russland sa at Jensemann var en de ikke tok hensyn til, at han var som en fallen pilot og en bankmann. Hvorfor er de liksom ute etter det? Det er ingen poeng for nrk og skake oss opp Anonymkode: 80b6d...745
Jytte Skrevet 19. februar 2022 #67 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvorfor er de liksom ute etter det? Det er ingen poeng for nrk og skake oss opp Anonymkode: 80b6d...745 Ok? Har de aldri gjort det før? 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #68 Skrevet 19. februar 2022 Jytte skrev (22 minutter siden): Ok? Har de aldri gjort det før? Ikke på denne måten uten at det ligger noe i det? Anonymkode: 80b6d...745
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #69 Skrevet 7. mars 2022 Det har hjulpet å være sammen med andre i det siste heldigvis. Og få lutt andre perspektiver på ting. Når mørket kommer blir det likevel litt vanskelig. Føler så med sivile i Ukraina. Får helt frysninger av hva de må gjennomgå. Anonymkode: 80b6d...745 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #71 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.2.2022 den 3.47): At vi mister strøm og Internett så vi ikke får betale for mat. At folk hamstrer, mye mer enn under corona. At vi mister mye matforsyning og masse annet fra utlandet. Vi er jo ikke akkurat så veldig selvforsynte. Sist men ikke minst, så fryktet jeg atombombe🙁 Anonymkode: f0bb8...daf Folk overlevde før vi hadde fri tilgang på strøm og Internett så det er greie nok du også Anonymkode: eafa7...f31
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå