Gå til innhold

Krig, jeg er redd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette oppleves litt flaut og jeg klarer ikke ta det opp med min kjære hjemme. Problenet er at filmer med krig og da vi lærte om forskjellige kriger på skolen gikk veldig inn på meg. Jeg har i perioder hatt mareritt  som oppleves veldig virkelige. 
I dagens situasjon har jeg blitt livredd. Har begynt å Google etter nyhetsoppdateringer døgnet rundt,  sover ikke om natta, går rundt med hjertebank og blitt fryktelig skvetten. Blir sint på samboer og er redd jenta mi på bare fem måneder skal merke at jeg ikke er helt meg selv. Snart så jeg tror jeg blir gal. Forsøker tenke at blir det krig så blir det krig og det er ingenting jeg får gjort noe med. Det går ikke. Jeg driver å hører etter lyder hele tiden og føler meg ikke trygg noe sted. Noen som har noe lurt å si til meg som kan være til hjelp? Noen tekniker til å mestre angsten på en bedre måte? 

Anonymkode: 80b6d...745

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er vitsen med å være redd for noe som ikke har skjedd?

Om det blir krig så blir det ikke krig her i Norge, så det er ikke akkuratt noe å være redd før.. Vi har så mange allierte som hjelper oss om det skal være tilfelle.

Pust med magen å heller prøv å gjøre noe fornuftig.. Husarbeid, hobby, gå turer med babyen, se på serie, morsome serier eller artige filmer.

Det er krig hele tiden i verden, hvorfor er du så redd nå?

Det er krig i syria, det har vært krig i afghanistan..

• Liker 10
Skrevet

Jeg har vært redd før også, men det har ikke føltes som så nært før nå. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er så ille så bør du kanskje søke hjelp. 

Man kan uansett ikke gjøre noe med det, livet går videre.

• Liker 5
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (13 minutter siden):

Hvis det er så ille så bør du kanskje søke hjelp. 

Man kan uansett ikke gjøre noe med det, livet går videre.

Ja har nesten begynt å lure på om jeg skulle hatt noen å snakke med om det, men det innebærer å åpne seg om noe jeg syns er veldig flaut. 

Skrevet
ryzorwarlock skrev (25 minutter siden):

Vi har så mange allierte som hjelper oss om det skal være tilfelle.

Hvis krigen kommer hit så vil utenlandske styrker (NATO) hjelpe til med å forsvare oss, riktig, men det blir jo like fullt kamphandlinger, bombing, død og fordervelse. Krig blir ikke noe mindre fælt selv om vi får hjelp. 

Anonymkode: d62e3...596

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja har nesten begynt å lure på om jeg skulle hatt noen å snakke med om det, men det innebærer å åpne seg om noe jeg syns er veldig flaut. 

De har hørt mye "verre" så det skal du ikke tenke på, ikke noe å være flau over.🥰 Det er bedre å søke hjelp nå før det eventuelt blir verre, du har jo et barn å ta deg av og.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis krigen kommer hit så vil utenlandske styrker (NATO) hjelpe til med å forsvare oss, riktig, men det blir jo like fullt kamphandlinger, bombing, død og fordervelse. Krig blir ikke noe mindre fælt selv om vi får hjelp. 

Anonymkode: d62e3...596

Nei det blir ikke det. Og nå er det så nærme. Ser ikke ut til at det blir noen løsning på konflikten heller. 

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo katastrofetanker. Sliter du med det i andre situasjoner også?

Anonymkode: efe9f...0eb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo katastrofetanker. Sliter du med det i andre situasjoner også?

Anonymkode: efe9f...0eb

Nei?

• Liker 1
Skrevet

Om det blir krig i et annet land vil ikke vi merke det. Vi merket ikke den grusomme krigen i Syria. 

Det har vært mange kriger hele tiden mens du har levd, og har du merket noe til det? 

Da 2.verdenskrig pågikk merket ikke USA noe til det. De sivile levde livene sine ubekymret. Sverige var ikke involvert i 2.verdenskrig heller, og de levde trygt. 

Anonymkode: fb951...a32

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det blir krig i et annet land vil ikke vi merke det. Vi merket ikke den grusomme krigen i Syria. 

Det har vært mange kriger hele tiden mens du har levd, og har du merket noe til det? 

Da 2.verdenskrig pågikk merket ikke USA noe til det. De sivile levde livene sine ubekymret. Sverige var ikke involvert i 2.verdenskrig heller, og de levde trygt. 

Stor forskjell i våpenbruken siden 2. verdenskrig. Tipper nærliggende områder av Nagasaki og Hiroshima merket det. Atomnedfall er største bekymringen min, men det er jo ikke noe jeg får gjort med det uansett så det som skjer det skjer vel tenker jeg. Tror uansett ikke at atombomber vil bli tatt i bruk i denne konflikten. Det er synd på Ukrainerne som bor midt i skuddlinjen, i lik grad som det har vært synd på alle i midtøsten som har bodd midt i skuddlinjen. 

Anonymkode: f8746...c19

Skrevet
ryzorwarlock skrev (3 timer siden):

Hva er vitsen med å være redd for noe som ikke har skjedd?

Angst og redsel er oftest ikke rasjonelt begrunnet, derfor hjelper slike kommentarer sjelden. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper ikke vi merker noe til det heller, men som medlem av nato er vi jo litt med i konflikten? 

Skrevet

Du bruker opp sekunder, minutter, dager og uker på noe som ikke har skjedd og med liten sannsynlighet skjer. Er det verdt det? Hva vinner du på det? 

Anonymkode: 4b5ca...342

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du bruker opp sekunder, minutter, dager og uker på noe som ikke har skjedd og med liten sannsynlighet skjer. Er det verdt det? Hva vinner du på det? 

Anonymkode: 4b5ca...342

Ingenting. Jeg VIL jo ikke ha det sånn. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper ikke vi merker noe til det heller, men som medlem av nato er vi jo litt med i konflikten? 

Ingen NATO-land er i fare for å bli angrepet.

Kanskje Russland invaderer en liten del av Ukraina (ikke spesielt sannsynlig), men det har egentlig ikke NATO noe med.

Anonymkode: bced9...205

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen NATO-land er i fare for å bli angrepet.

Kanskje Russland invaderer en liten del av Ukraina (ikke spesielt sannsynlig), men det har egentlig ikke NATO noe med.

Det virker slik siden vesten nå er i konflikt med Russland? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det virker slik siden vesten nå er i konflikt med Russland? 

Det stemmer at NATO og vestlige land hsr blandet seg inn i en konflikt som ikke har med dem å gjøre.

Men, det er bare USA (og britene, men de er mindre viktige) som pusher på sånn at våpenindustrien kan selge flere våpen. Frankrike og Tyskland har en mer fornuftig tilnærming til saken, dialog med Russland har foregått i ukesvis og det er et godt tegn.

Huitfeldt har kommet med noen småhysteriske uttalelser om nært forestående krig, dette er svært uansvarlig og rett og slett feil. Men selv hun snakker ikke om krig i Norge.

Uansett, poenget er at selv om vi er i Nato så er vi ikke forpliktet til å gjøre noe selv om andre Natoland oppfører seg som idioter. Det er heller ingen grunn til at Russland skulle ha angrepet noe Natoland, det har de ikke lyst til. Og HVIS de skulle vurdert det, noe de ikke gjør, så ville Norge kommet langt ned på lista.

Så ta det med ro.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer at NATO og vestlige land hsr blandet seg inn i en konflikt som ikke har med dem å gjøre.

Men, det er bare USA (og britene, men de er mindre viktige) som pusher på sånn at våpenindustrien kan selge flere våpen. Frankrike og Tyskland har en mer fornuftig tilnærming til saken, dialog med Russland har foregått i ukesvis og det er et godt tegn.

Huitfeldt har kommet med noen småhysteriske uttalelser om nært forestående krig, dette er svært uansvarlig og rett og slett feil. Men selv hun snakker ikke om krig i Norge.

Uansett, poenget er at selv om vi er i Nato så er vi ikke forpliktet til å gjøre noe selv om andre Natoland oppfører seg som idioter. Det er heller ingen grunn til at Russland skulle ha angrepet noe Natoland, det har de ikke lyst til. Og HVIS de skulle vurdert det, noe de ikke gjør, så ville Norge kommet langt ned på lista.

Så ta det med ro.

Takk. 
Men hvordan vet du alt dette? Det er jo bare hva du mener? Beklager jeg er ganske på tuppa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...